Paard eet te weinig hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karelien

Berichten: 489
Geregistreerd: 23-07-09

Paard eet te weinig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 08:49

Mijn bijna zeven jaar oude merrie eet sinds een paar weken te weinig hooi. Ze laat t grootste gedeelte van haar hooi liggen. Ze begint hierdoor aardig in te vallen. Ik voer haar nu extra bij met speedibeet, pavo daily plus, wortels, bix en muesli. Dit eet ze wel allemaal op. De tandarts is geweest en heeft wat haken verwijderd. Gisteren zijn we naar de kliniek geweest. Ook daar is haar gebit weer bekeken en niks gevonden ook zijn haar hart etc allemaal goed. Er is een nu bloed afgenomen en heb een mestonderzoek laten doen. Ondanks dat ze regelmatig ontwormt wordt heeft ze toch een fikse wormbesmetting. Hier nu de goede kuren voor gehad. Zou t kunnen komen doordat ze wormen heeft dat ze weinig hooi wil eten? De dierenarts sluit t niet uit, maar denkt niet dat t daardoor komt. Wie heeft dit ook meegemaakt? en wat zou t kunnen zijn?

othelloster

Berichten: 2309
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Re: Paard eet te weinig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 09:26

wat voor hooi/ruwvoer krijgt ze gevoerd? is het groen en ruikt het goed? of stoffig eng gelig van kleur?

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Paard eet te weinig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 09:35

Het zou best kunnen dat ze deze lichting hooi niet graag lust.
Mijn paarden zikj ook kieskeurig wat hooi betreft.
Je zou twee verschillende nieuwe balen hooi kunnen halen en kijken of ze dat wel wil eten. Bijv. Kruidenhooi ruikt heel sterk, misschien kan dat haar overtuigen om te eten

karelien

Berichten: 489
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 11:53

Uiteraard hebben we al verschillende soorten kuil en hooi geprobeert. Helaas is dat niet de oplossing.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Paard eet te weinig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:54

Hoelang heb je dit paard al? Er zijn wel meer paarden die aan het eind van de winter plots minder hooi eten zonder dat er een echte reden kan gevonden worden.

Roosyes
Berichten: 758
Geregistreerd: 02-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:58

Misschien tijdelijk bijvoeren met een ruwvoer vervanger? Heb ik met mijn jonge paard ook gedaan toen het geen hooi wilde eten met wisselen. Ipv de pulp een volledige vervanger zoals bijvoorbeeld seniores priores van subli.

Het zou best kunnen met een kieskeurige eter dat ze niet genoeg wil eten, omdat ze zich niet lekker voelt. Misschien kun je het probleem zo tijdelijk overbruggen :).

karelien

Berichten: 489
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Paard eet te weinig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 15:32

Dit is de tweede winter dat ik haar heb. Vorig jaar was ze zelfs een beetje aan de dikke kant.

ik kan inderdaad die seniores priores van subli proberen. alle beetjes helpen

Stella_Fara

Berichten: 93
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: De stille Kempen (BE)

Re: Paard eet te weinig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 15:42

Mijn oudste merrie krijgt 's winters ook onvoldoende hooi binnen, omdat ze het gewoon laat liggen. Sinds dit jaar geef ik Aveve All-in Soup bij, een slobber die ruwvoer vervangt en nu kan ik haar eindelijk lekker rond houden in de winter. Ik denk dat dat vergelijkbaar is met de Seniores Priores.

hagelslag
Berichten: 9026
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Paard eet te weinig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:34

Hoeveel beweging krijgt je paard?
Als de darmen vol zitten is eten ook niet echt fijn.
Door beweging gaan de darmen werken en is der plek voir nieuw spul

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard eet te weinig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:38

Kan ze last hebben van een maagzweer?

karelien

Berichten: 489
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Paard eet te weinig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 09:09

Ze wordt vijf keer in de week gereden. Loopt in de sport. En de hele dag buiten. Dus te weinig beweging zal t niet wezen. Een maagzweer heb ik ook aan gedacht, maar ze vertoont geen van de symptomen daarvoor. Maar kan t zeker meenemen

Lynn_Nikita

Berichten: 25459
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Paard eet te weinig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:30

Met een maagzweer hebben ze ook meer last van krachtvoer dan bij hooi toch?

karelien

Berichten: 489
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Paard eet te weinig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 09:48

ja bij een maagzweer laten ze eerder t krachtvoer staan dan t hooi. begreep ik

hagelslag
Berichten: 9026
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Paard eet te weinig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:08

Hmm dan kan het opzich niet aan gebrek van beweging liggen.
Je zou eventueel eens een weekje gekookte lijnzaad kunnen voeren.
Indien eventueel zand in de darmen zou zitten kan het ook zijn dat ze minder eten

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:48

karelien schreef:
ja bij een maagzweer laten ze eerder t krachtvoer staan dan t hooi. begreep ik

Hier juist de omgekeerde wereld, volgens mijn dierenarts komt het vaker voor dat ze dan hun ruwvoer laten staan.

karelien

Berichten: 489
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Paard eet te weinig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 22:15

Zand is nog wel een optie.lopen overdag nu in de bak Ga t even nakijken.

Maagzweer ga ik even voorleggen aan de dierenarts

evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Re: Paard eet te weinig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:19

Mijn verzorgpony at eerst ook geen hooi, toen kreeg ze altijd grasmix, nu opeens eet ze wel weer hooi omdat dat kleiner is ofzo!

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:27

Eerder hun krachtvoer laten staan ja.
Even heel kort gezegd: Een maagzweer ontstaat als het maagzuur 'te hoog' komt te staan. Een paardenmaag bestaat namelijk uit 2 delen, onderste gedeelte is klierrijk(Glandulair gedeelte) en ontstaat er een laagje slijm die de maagwand beschermt, en het bovenste gedeelte is klierarm, (Squameuze gedeelte) en heeft omdat het klierarm is, geen beschermend laagje. Maagzweren ontstaan dus ook voornamelijk in het bovenste gedeelte, simpelweg omdat er teveel maagzuur is ontstaan en die boven het glandulaire gedeelte is gestegen.
Voedsel en speeksel neutraliseert het maagzuur, en juist op krachtvoer kauwen ze relatief weinig, ontstaat er weinig speeksel en neutraliseert het relatief weinig en hebben ze het snel op.
Juist hooi/kuil/gras is dus heel belangrijk, omdat ze hierbij constant moeten kauwen, veel speeksel bij produceren en er een langere tijd mee doen.
Hierom zou je eigenlijk ook altijd eerst ruwvoer moeten aanbieden, en daarna krachtvoer. Zelfs een kleine pluk is al genoeg voor het ontbijt om het maagzuur genoeg te neutraliseren.

Ik zou het hooi wel blijven aanbieden, misschien een deel op de grond en een deel in een hooinet, zodat ze altijd hooi ter beschikking heeft en het niet over de hele stal kan uitlopen.
Voorderest zou ik ook zorgen dat ze wel genoeg binnen krijgt, een dikmaker bij het krachtvoer gooien dus bijvoorbeeld een pulp. Heb je al bloed laten trekken? Tanden oke?

Edit: Ik was vergeten wat er allemaal in je beginbericht stond! Tanden gechekt en bloed onderzocht! Top! Ik zou even afwachten wat het bloed doet, ondertussen nog wat anders proberen qua hooi (Louis Venhorst?) of bijvoorbeeld geweekt hooi, en vooral veel hooi aanbieden.

karelien

Berichten: 489
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Paard eet te weinig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 08:34

Seventeen. bedankt voor je uitleg. Hooi aanbieden doen we zeker. Ze krijgt naast haar hooi pavo daily plus en havens ruwvoermix. Dit eet ze gelukkig wel hetzij niet veel.
vanmorgen was haar hooi ruif bijna leeg. ( er zat wel minder in dan ze eigenlijk zou moeten eten. Voer normaal ook nog bij op de grond.) Maar hoop dat dit weer de goede kant op gaat. verwacht de bloeduitslag morgen of maandag te krijgen. Ook gekeken of er zand in haar mest zat en er zat zeker zand in. Dus gelijk maar een sand off kuurtje besteld.
iedereen bedankt voor de tips tot nu toe. Meer tips of ideeen altijd welkom

karelien

Berichten: 489
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Paard eet te weinig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 10:04

Mijn paard eet weer!!! Nu al twee dagen eet ze weer al haar hooi op. Blijf de senior nog een poosje bijvoeren tot dat ze weer op haar eigen gewicht is. Hopen dat ze nu blijft eten. Waarschijnlijk is het toch de worminfectie geweest waar ze last van had. Over twee weken geven we nog een wormkuur en dan in april weer een mestonderzoek. De andere paarden waar ze bij in staat zijn ook nagekeken deze hebben geen van alle wormen. Dus wel raar dat zij t wel heeft. Maar voor nu ben ik heel blij dat ze weer eet.