[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 14:48

@missweenie: meten is weten. Je zou het ibc vat zelf kunnen nameten, dan weet je precies hoeveel je nodig hebt. Ik zou ook niet zo fijnmazig gaan voeren. Ik zou eerder een aanhangernet kopen en erom heen rijgen. Ik heb destijds ook wel een enkel net gevonden die precies paste, maar dan 4,5x4,5 of 3x3.

Emperor

Berichten: 196
Geregistreerd: 19-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 14:49

Hoi! Zijn hier misschien mensen die ervaring hebben met de hooinetten/kussens van zeldenrusthaystack?
Ik sta op het punt er 2 te bestellen voor mijn paarden, maar wil dan wel zeker weten of ze lang mee gaan in gebruik..

MissWeenie

Berichten: 356
Geregistreerd: 28-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 15:11

Jotoma schreef:
@missweenie: meten is weten. Je zou het ibc vat zelf kunnen nameten, dan weet je precies hoeveel je nodig hebt. Ik zou ook niet zo fijnmazig gaan voeren. Ik zou eerder een aanhangernet kopen en erom heen rijgen. Ik heb destijds ook wel een enkel net gevonden die precies paste, maar dan 4,5x4,5 of 3x3.


Hmm ja, ik krijg ook een beetje mijn twijfels. Misschien dan toch iets grover beginnen en kijken hoe dat bevalt, in plaats van andersom...ik bedenk me net dat ik hier nog een nieuw aanhangernet heb liggen van de Action! Eventjes gekeken en die mazen zijn 4.5x4.5 *\o/* Ik had ik mijn hoofd dat die veel groter waren, maar dit zou al een hele verbetering kunnen zijn ten opzichte van de 7x7!

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 17:17

DubbelDun schreef:
@RSDICBS: met Mini's en veulens zou ik niet dat soort netten gebruiken. De kans dat als ze gaan kappen er met de benen in komen is behoorlijk groot.
Toen ik een veulen (van een E'tje) had lopen heb ik de netten ook tijdelijk weggehaald om veiligheidsredenen.


De netten zoals op op de foto hangen er nu 2.5 jaar en dat gaat prima. Ze zijn ook altijd gevuld dus dat scheelt.

Soms hebben mensen ook hooikussens van deze netten en dat vind ik dan weer eng als ze met een kettinkje aan een paal vast zitten juist om de reden die jij noemt. Voeten die vast komen te zitten als ze ermee gaan spelen.

Hmm. Dan toch nog maar een hooiruif knutselen

MissWeenie

Berichten: 356
Geregistreerd: 28-01-14

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 13:51

Ik dacht dat ik het voor elkaar had, loop ik tegen het volgende probleem aan:

Er zit onderin mijn slowfeeder een kraantje, en daardoor een ‘hobbel’ (zie foto). Het originele rooster heeft een uitsparing hiervoor, echter steken ze daar dus ook met gemak hun hoofd door en dat wil ik juist niet. Maar als ik een helemaal dicht vierkant frame maak, zal ie op een gegeven moment aan 1 kant dus niet meer zakken omdat het frame op de hobbel blijft liggen....wanneer ik het net niet te strak zet zouden ze het net wat mee naar beneden kunnen duwen om aan die kant toch nog een heel eind te komen, maar helemaal tot de bodem leegeten zit er dan niet bij. Maarja, als ik onbeperkt blijf voeren, vul ik normaal gesproken toch al bij tot dat punt is bereikt, helemaal leeg zou ie ook niet moeten gaan.

Of zal ik beter met een decoupeerzaagje die hobbel eruit halen en bak weer dicht poppen met een latje of aluminium plaatje? Wat is nu wijsheid...Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 13:54

Ik denk dat je zelf je antwoord al geeft :D
MissWeenie schreef:
Maarja, als ik onbeperkt blijf voeren, vul ik normaal gesproken toch al bij tot dat punt is bereikt, helemaal leeg zou ie ook niet moeten gaan.

Tegen de tijd dat je niet meer onbeperkt gaat voeren kun je altijd nog een oplossing bedenken :)

MissWeenie

Berichten: 356
Geregistreerd: 28-01-14

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 14:05

Hmmmm, ja dat is misschien ook wel weer zo :) Nu is het wel weer dat wanneer er soms opeens een extra lekkere baal tussenzit, of we hebben even tijdelijk ander hooi ofzo, dat ze dan opeens extra veel willen eten. Dan zou het wel voor frustratie kunnen zorgen dat ze niet bij het onderste gedeelte kunnen...maar dat zou eigenlijk bij uitzondering moeten zijn. Misschien toch maar gewoon proberen met een heel frame, een iets losser net (dus kunnen doorduwen naar beneden) en dan aan die zijkant het hooi misschien ook wat extra naar binnen duwen ofzo, dat er in die hoeken al niet veel te halen valt...mocht het niet bevallen kan ik altijd nog die hobbel weghalen.

Is er niemand die hetzelfde euvel heeft gehad? Ik zag altijd die prachtige framen en dacht daarmee klaar te zijn, maar dan hebben die mensen zeker net een bak waar géén kraantje (en dus hobbel) in zit :D

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 14:16

Nee hoor, ik had ook een kraantje onder. Maar het net had ik wat losser en dan gaat t frame schuin en heb je dat probleem niet.
Daarnaast voerde ik onbeperkt, dus het was nooit helemaal op tot de bodem.

MissWeenie

Berichten: 356
Geregistreerd: 28-01-14

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 14:20

Ja dat was ook een beetje mijn gedachtengang ja :) Al zal er onder het omhoogstekende deel altijd wel iets blijven liggen, maar dat is dan idd geen ramp als ze maar genoeg hebben!

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 16:21

Ik heb die helft voorheen voor water gebruikt en een tijd om hooi in te weken, omdat je het water goed kon laten weglopen. Maar ik denk dat ik zou zorgen dat je rek wat schuin kan zakken. Ik weet nog niet wat ik met die bak ga doen. Maar als je hem 100% zeker altijd voor hooi wil gebruiken, zou ik hem aanpassen zoals jij makkelijk vindt.

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 21:29

Denk dat ik deze ga bestellen. Heb steigerbuizen besteld kan dit mooi in.
Afbeelding

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:18

Ik heb helaas slechte ervaring met een hooinet maar zoek toch iets om hooiverspilling te voorkomen en ze iets trager te laten eten.

http://kaminholzmeister.de/epages/f10d8 ... oducts/200

Dit systeem lijkt mij wel wat, iemand een idee of je dit zelf kunt maken bij voorbeeld met betonplex of acrylplaten?
De kisten zouden buiten staan dus ik weet niet of betonplex dan wel een duurzame oplossing is?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:50

Zou het dan direct uit pvc platen maken als je het wilt namaken
Ik ben aan het zoeken naar een leverancier in de buurt

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:53

Dat snap ik Sonja, maar voordat ik pvc platen bestel. Die trouwens ook onbewerkt niet goedkoop zijn... dacht ik eerst eens een prototype zelf te maken en te testen.
Welke dikte kijk jij dan naar? 3mm?

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:56

Betonplex is te dik en door die gaten er in te zagen zal het vocht er ook meer grip op hebben.
Zelf een plaat PVC kopen is een optie, maar ik heb geen idee of je dat makkelijk zelf gezaagd krijgt zonder dat het breekt en waar de kosten dan op uit komen.

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 14:00

dat dacht ik ook al, betonplex valt dus af. Bewerking is inderdaad een ding en als ik dan de prijzen van een losse plaat ten opzichte van een kant en klare zie ga ik toch voor een voorgezaagde. Als het bevalt kan ik altijd nog opzoek naar hetzelfde materiaal om er nog een paar bij te maken.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 15:22

Flexibel pvc en een gatenzaag moet prima gaan werken denk ik (wel de plaat goed vastleggen voor het verwerken)
Zou me meer zorgen maken om een starre kunstof plaat en een gatenzaag qua beschadigen tijdens verwerken
Met een vrij dunne Plaat zou je ook kunnen denken aan een metalen buis verhitten en gaten er in smelten
Hoewel me dat weer lastig lijkt met randjes afwerken
Met gezaagde gaten is er makkelijker schuurpapier langs te halen dan bij gesmolten randjes

Ik twijfel over de dikte
Daarom zou ik graag een verkoopadres in de buurt vinden
Dan kan ik zelf gaan kijken/voelen

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:21

carika schreef:
Ik heb helaas slechte ervaring met een hooinet

Op welke manier?

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:44

GDG schreef:
carika schreef:
Ik heb helaas slechte ervaring met een hooinet

Op welke manier?


Heel gefrustreerde paardjes en het feit dat ik een merrie heb die ijzers heeft. Om ervoor te zorgen zat ze er niet in blijven hangen moet je of een bak met een hele hoge rand hebben of er net zelf hoog hangen.

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:50

Steigerbuis en hucknetten besteld..als mijn man half feb weer thuis is kan hij gaan klussen hihi. Had lang geleden een mooi frame van cv buis met een hucknet erin . Dat boog helaas op een gegeven moment alle kanten op. Nu al jaren netten maar kost me te veel tijd met vullen. Cv buis ga ik vervangen voor steigerbuis. Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

MissWeenie

Berichten: 356
Geregistreerd: 28-01-14

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 16:25

Doe het resultaat maar hier showen als je wilt! Altijd leuk de DIY-projecten! (Ik ben nog steeds niet aan de mijne begonnen :( )

Story

Berichten: 826
Geregistreerd: 14-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 17:30

ClaudiaHS schreef:
Story schreef:
Ik heb er ondertussen een slowfeeder bij gemaakt. Naast de hooibak met hooinet in frame hebben we nu ook de hangende hooi ton!
De Haflingers vinden hem geweldig! Ze verkiezen hem vaak boven de hooibak.

[ [url=m/NbMHSW.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7LCJJX.jpg]Afbeelding[/url] ]


Even een vraagje als dat mag :)
Hoe groot zijn de gaten in deze ton?
Ik heb hem vanmiddag ook gemaakt maar ik denk dat ik de gaten te klein heb.


Ik heb ze vrij groot. De diameter weet ik zo niet maar ik denk dat het zeker op 10cm zit. Misschien wel 12 cm. We hebben de grootste zaag gebruikt in ieder geval want ik had al gelezen dat ze het er anders niet uit krijgen.

Ze zijn er nog steeds heel blij mee. Kunnen er ook heel hard mee slingeren en hebben nu ook door dat als ze ieder aan 1 kant staan hij stiller blijft hangen en ze er meer uit krijgen. Slimmeriken!

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 19:22

MissWeenie schreef:
Doe het resultaat maar hier showen als je wilt! Altijd leuk de DIY-projecten! (Ik ben nog steeds niet aan de mijne begonnen :( )


Zal ik zeker doen. Ik hoop zo dat dit weer fijn werkt. Meteen 2 netten besteld. Heb nog een ibc vat die in 2en moet. Kan ik daar ook 1 voor maken. Maar dat is meer werk.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30632
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 21:03

carika schreef:
Ik heb helaas slechte ervaring met een hooinet maar zoek toch iets om hooiverspilling te voorkomen en ze iets trager te laten eten.

http://kaminholzmeister.de/epages/f10d8 ... oducts/200

Dit systeem lijkt mij wel wat, iemand een idee of je dit zelf kunt maken bij voorbeeld met betonplex of acrylplaten?
De kisten zouden buiten staan dus ik weet niet of betonplex dan wel een duurzame oplossing is?

Ik heb zo'n bak met plaat besteld. Maar het bevalt nog niet helemaal..
De plaat buigt tijdens het eten en geeft daardoor veel druk op de bak en het ijzer.
Maar voor dat geld van een plaat zou ik ze niet zelf proberen te maken. :P

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:58

Dyonne schreef:
carika schreef:
Ik heb helaas slechte ervaring met een hooinet maar zoek toch iets om hooiverspilling te voorkomen en ze iets trager te laten eten.

http://kaminholzmeister.de/epages/f10d8 ... oducts/200

Dit systeem lijkt mij wel wat, iemand een idee of je dit zelf kunt maken bij voorbeeld met betonplex of acrylplaten?
De kisten zouden buiten staan dus ik weet niet of betonplex dan wel een duurzame oplossing is?

Ik heb zo'n bak met plaat besteld. Maar het bevalt nog niet helemaal..
De plaat buigt tijdens het eten en geeft daardoor veel druk op de bak en het ijzer.
Maar voor dat geld van een plaat zou ik ze niet zelf proberen te maken. :P


Bevalt nog niet helmaal in de zin van je bent bang dat dit niet lang mee gaat?