Fries word Fel buiten bij galopperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wodan89

Berichten: 6
Geregistreerd: 16-05-16
Woonplaats: Gemert

Fries word Fel buiten bij galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 19:49

Ik rij regelmatig buiten met mijn grote Fries Zeppe

Echter de laatste maanden is hij buiten erg slecht terug te nemen in galop met andere paarden.

Het aparte is dat het probleem veel minder als ik alleen ga.
Hij komt dan veel eerder terug uit galop.

Als ik in de bak rij is komt hij direct terug als ik er om vraag.

Iemand enig idee ?

0Lunerancea0

Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Re: Fries word Fel buiten bij galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 19:53

Zijn de paarden waarmee je samen rijdt paarden die hij kent? Waarmee hij op het land staat of vaker samen rijdt?
Dat hij alleen en in de baan makkelijker is, is op zich logisch. Dan heeft hij alleen jou om op te concentreren en wordt hij niet afgeleid door een paard voor hem dat hij wil inhalen of een paard achter hem dat hem irriteert enz enz.
Ikzelf denk dat hij een soort (machts)spelletje speelt met de andere paarden. Dat hij ze graag voor wilt blijven en voorop wil lopen. Blijft hij ook galopperen als de anderen al draven en jij dus voorop ligt? Loopt hij ook in stap en draf graag voorop?

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 20:00

Doet hij het ook als je achter elkaar rijdt? Sommige paarden maken er een soort wedstrijdje van als je naast elkaar rijdt, als je achter elkaar gaat rijden gaat 't dan beter.

Mijn ruin had er ook zo'n handje van. Vooral als we net het bos in gingen. Bij hem hielp het om hem een tijdje volle kanne te laten galopperen. Gewoon gáán en meeliften. Daarna was hij z'n ei kwijt en was hij verder braaf. Maar dan moet je natuurlijk wel net met iemand rijden die het prima vindt om al vrij gauw een stuk galop te pakken.

wodan89

Berichten: 6
Geregistreerd: 16-05-16
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 14:59

Ik heb het gisteren geprobeerd in draf als hij voorop loopt.
Dit ging opzich wel goed.
Echter omdat de andere 3 paarden waren E pony,s welke rustig deden galopperen.
In draf kan hij dat dan goed bij houden.
Echter zodra ik hem dan laat galopperen wil hij weer alleen maar voluit?

Het zou een soort spelletje kunnen zijn. echter hoe leer je dat dan af ?

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Fries word Fel buiten bij galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 15:02

Hoe vaak ga je naar buiten? Het kan zijn dat hij gewoon enthousiast is, als je vaker zou gaan bijvoorbeeld wordt het gewoner en zal het wellicht minder kunnen worden.

nontie
Berichten: 1468
Geregistreerd: 10-12-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 15:06

wodan89 schreef:
Ik heb het gisteren geprobeerd in draf als hij voorop loopt.
Dit ging opzich wel goed.
Echter omdat de andere 3 paarden waren E pony,s welke rustig deden galopperen.
In draf kan hij dat dan goed bij houden.
Echter zodra ik hem dan laat galopperen wil hij weer alleen maar voluit?

Het zou een soort spelletje kunnen zijn. echter hoe leer je dat dan af ?


Galoppeer je dan ook altijd op hetzelfde stuk?

Lastig.. Misschien vaak de overgang naar galop en weer terug rijden? Dat hij echt leert terug te komen en te luisteren.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 15:12

Veel paarden maken er een beetje een spelletje van als ze met een groepje zijn. Vooral als het paarden zijn die elkaar goed kennen. Dan zie je ze al naar elkaar kijken met een ondeugende blik :))

Vaak naar buiten gaan wil helpen. Als je echt niet te hard wilt dan de situaties vermijden waar dit kan gebeuren (niet galopperen, vaste galoppaden vermijden).

Je kunt nog onderzoeken hoe hij het gemakkelijkste rijdt. Helemaal voorop en dat niemand hem inhaalt? Juist achter de anderen?

Wat ook nog wel eens wil helpen is verrassen. Goed, jullie willen hard? Dan gaan we ook hard maar net wel iets langer door als dat het paard in gedachten had. Vooral bij paarden die eigenlijk liever lui dan moe zijn werkt dit vaak verbazingwekkend goed. Geen probleem meer op de volgende buitenrit.

Daarnaast is het nu natuurlijk ook extra koud en fris winterweer, meeste paarden zijn wat frisser.