Verhuizen naar Duitsland. Wel of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Verhuizen naar Duitsland. Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 21:07

Wij willen over een tijdje gaan verhuizen en aangezien de huizen met wat grond in Duitsland op Funda nog al eens voorbij komen voor aantrekkelijke prijzen denken wij er over na of Duitsland ook een optie kan zijn.
Ik heb geen bekenden in Duitsland wonen die ik kan vragen wat de evt. voor en nadelen zijn.
Er zullen vast bokkers zijn die mij wat informatie willen geven.
Ik hoor het heel graag. :j

Alja

Berichten: 25596
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Verhuizen naar Duitsland. Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 21:13

Er is een Duitsland topic hier op bokt.
Zelf ook jaren gewoond en kan het alleen maar aanraden :)

Anoniem

Re: Verhuizen naar Duitsland. Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 21:14

Maar jij bent wel teruggekomen?

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 21:15


Alja

Berichten: 25596
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 21:27

Monique schreef:
Maar jij bent wel teruggekomen?

Ik ben idd terug gekomen.
Mijn relatie ging uit en alleen zo ver van mijn familie af zag ik niet zitten.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Verhuizen naar Duitsland. Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 22:17

In welke regio wil je gaan wonen?

Anoniem

Re: Verhuizen naar Duitsland. Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 23:38

Geen idee, geen voorkeur maar wel net over de grens.

Time2Tri

Berichten: 6132
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 23:42


Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Verhuizen naar Duitsland. Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 23:46

wij bijna 10 jaar in Duitsland, zou het zo weer doen maar vergeet niet dat je echt immigreert, dat het niet is als in Nederland van de ene naar de plaats verhuizen of andere provincie.
Huizen zijn goedkoper, maar andere dingen zijn het niet.
Groter huis betekend ook meer stookkosten, verzekering, onderhoud etc, veel mensen denken daar niet aan.

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 00:06

Ik woon ook in Duitsland. En ik zeg altijd: je moet er wel willen wonen en integreren. Het bevalt mij super. Heb leuke buren en alles, maar ondanks 15 km over de grens gaat onze dochter wel gewoon hier in Dld naar de opvang en school. Daar hebben een aantal Nederlanders ons heel raar voor aangekeken...

Als je alleen voor een goedkoop huis gaat, dan weet ik niet of dat voldoende is aan het eind van de rit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 09:10

Alane schreef:
wij bijna 10 jaar in Duitsland, zou het zo weer doen maar vergeet niet dat je echt immigreert, dat het niet is als in Nederland van de ene naar de plaats verhuizen of andere provincie.
Huizen zijn goedkoper, maar andere dingen zijn het niet.
Groter huis betekend ook meer stookkosten, verzekering, onderhoud etc, veel mensen denken daar niet aan.

Ik ga niet voor een groter huis. Maar wil goedkoper kunnen kopen.
Bestaat er in Duitsland ook iets van extra kosten wanneer je een huis aanschaft zoals Kosten Koper?

Trieneke
Berichten: 191
Geregistreerd: 10-01-05
Woonplaats: Duitsland

Re: Verhuizen naar Duitsland. Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 09:32

Wij wonen inmiddels twaalf jaar in Duitsland. Dus lang geleden dat we het huis hebben gekocht. In Duitsland bestaat ook zoiets als Kosten Koper. Meestal hoger dan in Nederland. Huizen worden vaak bij meerdere makelaars met verschillende prijzen aangeboden. De makelaarsprovicie ligt hoger dan in Nederland maar is vaak wel onderhandelbaar. Houdt er ook rekening mee dat de Nederlandse banken nauwelijks meer financieren voor een Duits huis en de Duitse banken vaak tot maximaal 80% van de waarde van de woning. Je zal dus zelf wel wat geld mee moeten nemen.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:11

Monique schreef:
Alane schreef:
wij bijna 10 jaar in Duitsland, zou het zo weer doen maar vergeet niet dat je echt immigreert, dat het niet is als in Nederland van de ene naar de plaats verhuizen of andere provincie.
Huizen zijn goedkoper, maar andere dingen zijn het niet.
Groter huis betekend ook meer stookkosten, verzekering, onderhoud etc, veel mensen denken daar niet aan.

Ik ga niet voor een groter huis. Maar wil goedkoper kunnen kopen.
Bestaat er in Duitsland ook iets van extra kosten wanneer je een huis aanschaft zoals Kosten Koper?


De KK is in DL een stuk hoger.
Reken zeker mininaal op 12% bovenop de koopprijs.
Wij wonen er nu 2.5 jaar en het bevalt super.
Ons huis is nu 3x groter dan ons huis in NL maar qua kosten zijn wij niet veel duurder uit.
Wij wonen hemelsbreed 500m van de Nederlandse grens.
Onze kinderen gaan wel in NL naar school (helaas) dit lag niet aan ons maar aan de Duitse school.
We hebben goed contact met onze buren.
Hier hebben ze nog echt wel het Noaberschap. Als jij je afsluit voor je buren en activiteiten, dan hoor je er ook echt niet bij en hoef je ook niet op hulp te rekenen van je buren mocht dit nodig zijn.
Wij gaan niet meer terug naar NL.
Ik heb wel gezegd dat mocht er iets met mijn man gebeuren, dat ik er alleen voor kom te staan met mijn kinder, ik wel terug verhuis naar NL.
Dit is enkel om dan weer dichter bij mijn familie en vrienden te wonen.
Maar voor nu... heerlijk hier.

Wbt Funda..
De huizen die op Funda te koop worden aangeboden, zijn veelal een stuk duurder dan huizen die op Duitse sites worden aangeboden.
Ik raad je aan om echt op Duitse site te kijken, bijvoorbeeld op Volksbank Immobilien.
Wat ook een mooie is, is http://www.huisinduitsland.com.
Deze site is van een Nederlandse makelaar die al 40 jaar in DL woont.
Op deze site hebben wij ook ons huis gevonden.
Deze makelaar weet alle in en outs van het kopen hier en wat je wel en niet moet doen.
Ik kan hem je echt aanbevelen.

Wat Trieneke zegt is deels waar.
Voor een hypotheek niet bij de Rabo aankloppen want die zijn echt veel te duur.
Al lijkt dat misschien de makkelijkste oplossing.
Hypotheken van 80% van de koopsom is niet waar.
Ga een goed gesprek aan bij een bank hier, Volksbank, Sparkasse, voor de mogelijkheden wbt een hypotheek.
Wij hebben de volledige koopsom en de k.k meegefinancierd in onze hypotheek.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Verhuizen naar Duitsland. Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 13:37

hij hebben particulier gekocht zonder makelaar, notaris gevonden die ook vloeiend Nederlands sprak en ons laten voorlichten voor die tijd qua regels en do's en don't s

Onze kinderen zijn in Nederland op school gebleven, 1 ging het examenjaar in, de middelste is dyslectisch en daar deden ze in Duitsland niets mee dus maar in Nederland gelaten en toen ook 3 maar in Nederland op school gelaten.

Hypotheek hebben wij via mijn man's werk, kan ik je dus niets over zeggen behalve toen wij gekocht hebben het ook zo was dat jezelf ca 20% mee moest brengen als je in Duitsland een hypotheek wilde, en dat de rabobank 1 van de weinigen was die wel wilde financieren.

Verder rekening ermee houden dat je niet overal kunt pinnen (en dat geld uit de muur trekken in Duitsland een duur geintje kan zijn, als je een duitse bank hebt. 5 euro per transactie als je bij een 'vreemde' bank geld tankt) veel winkels geen pinautomaat hebben en dat zaterdags de winkels vaak op tijd sluiten (behalve supermarkten enzo)
Zondags = rustdag, geen glasbakken gebruik :+

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Verhuizen naar Duitsland. Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 13:45

Toen ik mijn vriend leerde kennen woonde hij (noodgedwongen) in Duitsland. Hij kon daar snel een goedkope huurflat vinden, nadat zijn relatie uit was gegaan.

Ik heb altijd tegen hem gezegd dat ik niet in Duitsland wilde wonen, dus we wonen nu samen in Nederland. Ik vond Duitsland 'ongezellig', zelfs op het deprimerende af (omgeving Emmerich).
Al ligt het natuurlijk wel waar je gaat wonen, er zullen best ook sfeervolle dorpjes zijn :j

Trieneke
Berichten: 191
Geregistreerd: 10-01-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 13:48

Daarom zei ik ook 'vaak' wat betreft de hypotheek. Er zijn wel situaties waarbij ze wel meer financieren maar ik ken ook heel veel situaties waar ze het niet doen. Wij hebben hier zo'n beetje alle banken geprobeerd maar geen van allen wilde het doen. Te groot risico vanwege het bouwjaar van het huis kregen wij telkens te horen. Nieuwbouw financieren ze veel makkelijker.

Alja

Berichten: 25596
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Verhuizen naar Duitsland. Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 14:39

wij hebben in 2011 gekocht in duitsland en toen was de ing de laatste bank die 100% financierde.
we gaan dit weekend on huis te koop zetten en kennen iemand bij de duitse bank die ook nog 100% financiert dus het kan wel.

voor de rest werden wij gelijk geaccepteerd en werden we ook gelijk in de buurtgemeenschap gevraagd, ondanks dat ik er niet meer woon heb ik het er fijn gehad en toen ik er nog woonde zei ik ook altijd dat ik er nooit meer weg ging want mij beviel het gewoon goed!

senna21

Berichten: 11858
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Verhuizen naar Duitsland. Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 14:49

Het heeft wel invloed op o.a. pensioenopbouw. Laat je goed voorlichten.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Verhuizen naar Duitsland. Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 15:20

Duitsers zijn wel tamelijk nationalistisch.Ik ben van moeders kant van Duitse afstamming,en zij is altijd naar Duitsland blijven verlangen.Het is echt heel anders dan Nederland,en voor een klein financieel voordeel zou ik niet gaan emigreren,maar wel als je echt wat met dat land hebt.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 15:22

anjali schreef:
Duitsers zijn wel tamelijk nationalistisch.Ik ben van moeders kant van Duitse afstamming,en zij is altijd naar Duitsland blijven verlangen.Het is echt heel anders dan Nederland,en voor een klein financieel voordeel zou ik niet gaan emigreren,maar wel als je echt wat met dat land hebt.

Het is echt niet zo heel veel nationalistischer dan Nederland hoor := Als ze in Duitsland hadden gewoond, had je vader ook altijd naar Nederland kunnen blijven verlangen.

Anoniem

Re: Verhuizen naar Duitsland. Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 20:28

Dank voor jullie antwoorden.
Ben je verplicht om in Duitsland een hypotheek te nemen of kun je dat ook nog gewoon in nederland regelen?

En hoe is het als je niet (meer) werkt maar zelfstandige bent?

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 21:31

Monique schreef:
Dank voor jullie antwoorden.
Ben je verplicht om in Duitsland een hypotheek te nemen of kun je dat ook nog gewoon in nederland regelen?

En hoe is het als je niet (meer) werkt maar zelfstandige bent?

Sommige Nederlandse banken geven nog wel een hypotheek voor een huis in Duitsland.
Zoals de Abn AMRO.
Enkel zitten hier wel andere regels aan verbonden, als dat je een hypotheek zou pakken voor een huis in Nederland.

Op de site staat meer informatie.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Verhuizen naar Duitsland. Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 21:55

Nou 2 jaar geleden deed alleen de Rabo het nog tegen een rente die 2 keer zo hoog lag als de rente in DL.
In ons geval, wij hadden dan bij de Rabo een maandlast van 1400 euro p.m en nu bij de Volksbank 750 p.m
Waarom zou je een Nederlandse hypotheek willen?

Vraag een hypotheekgesprek aan bij de Volksbank of Sparkasse, dan weet je precies waar je aan toe bent en wat je kunt lenen.

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Re: Verhuizen naar Duitsland. Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 22:06

Elk jaar dat je buiten Nederland woont, krijg je later per jaar 2% minder aow. Lijkt nu misschien een ver van je bed show maar mijn ouders krijgen dus flink minder. Wel altijd gewerkt maar aan die kant worden ze flink gekort. Het is maar ter info...

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 22:08

Ik ben een tijd terug ook gaan kijken naar een huisje in Duitsland. Woon zelf in Z-Limburg en dit was net over de grens op 10 minuten rijden van ons oudershuis.

Enkel willen ze minimaal 17 of 19% procent (ik weet het niet meer zeker), dat je eigen geld hebt.

Voor een huis van 150ton, is dat dus bijna 30.000 aan eigen inleg. En daarbij zijn de meeste huizen in duitsland toe aan modernisering, daar heb je ook geld voor nodig.
Wij hadden dus zeker minimaal 45.000 euro nodig en dit ging ons petje te boven.

Daarbij zijn sommige dingen goedkoper als in NL, maar ook veel dingen duurder.
Uiteindelijk scheelt het je niet veel denk ik, afgezien dat je wel "meer" huis of tuin hebt dan dat je in Nederland zou krijgen voor dat geld.