[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 20:42

Story schreef:
Ik heb er ondertussen een slowfeeder bij gemaakt. Naast de hooibak met hooinet in frame hebben we nu ook de hangende hooi ton!
De Haflingers vinden hem geweldig! Ze verkiezen hem vaak boven de hooibak.

[ [url=m/NbMHSW.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7LCJJX.jpg]Afbeelding[/url] ]


Even een vraagje als dat mag :)
Hoe groot zijn de gaten in deze ton?
Ik heb hem vanmiddag ook gemaakt maar ik denk dat ik de gaten te klein heb.

marengolike
Berichten: 592
Geregistreerd: 20-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:59

Jets schreef:
Action kan die netten inderdaad niet meer krijgen helaas. Wij zijn daarom voor de netten die Barefoot verkoopt gegaan. Super tevreden mee, die van ons blijven tot nu toe mooi heel :) We hebben nu een baal hooi met wat groffere delen en daardoor doen ze er wel echt lang mee.



Oh echt.
Ik heb er nog 1 op voorraad.
En dan moet ik er even mee doen haha.

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 22:25

Ik kom even binnen vallen. Heeft iemand een tip voor een hooinet met mazen van 5 a 7 cm? Net moet groot genoeg zijn voor ongeveer 5 tot 8 kilo. Bedankt alvast.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 22:25

Christadk schreef:
Ik kom even binnen vallen. Heeft iemand een tip voor een hooinet met mazen van 5 a 7 cm? Net moet groot genoeg zijn voor ongeveer 5 tot 8 kilo. Bedankt alvast.


Equiculinair heeft die wel geloof ik

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 23:33

Coentjuh schreef:
maar ik ben toch vrij om hier even te informeren

Ja natuurlijk! Je kreeg er alleen meermaals geen reactie op en ik denk zelf dat dat komt omdat er niet echt een antwoord was op (een deel van) je vragen omdat door je formulering er niet echt een antwoord op te geven was (voor mij was dat in elk geval een reden om tweemaal niet op je vraag te reageren, de derde keer heb ik er wel de moeite voor genomen).
Je ziet dat je nu al reacties krijgt doordat je je vragen wat verduidelijkt/anders geformuleerd hebt.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 00:50

Wij hebben 3 ibc vaten. 2 voor hooi en 1 buiten gebruik, was voor water.

We hebben eentje kant en klaar gekocht. Die is bij eerste ring afgezaagd, maar steekt een flink stuk van de witte bak bovenuit.
De andere 2 hebben we zelf van eentje door midden. We hebben die precies boven 2e ring afgezaagd en randje witte bak.

Onze shet is 95cm en eet er heel makkelijk uit. We hebben nog een hooihuisje die er al stond en die is hoog, maar eet hij ook nog uit soms.
De andere 3 zijn 1.42m en ong 1.48m

Ik denk dat Action straks in voorjaar gewoon weer de netten binnen krijgt. Je ziet bij hun vaker dingen per seizoen wat meer of minder. En anders heeft een Bazar of Gamma,Praxis etc gelijke netten. Op internet heb je aanhangwagennetten zelfs in diverse maten.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 08:40

GDG schreef:
Coentjuh schreef:
maar ik ben toch vrij om hier even te informeren

Ja natuurlijk! Je kreeg er alleen meermaals geen reactie op en ik denk zelf dat dat komt omdat er niet echt een antwoord was op (een deel van) je vragen omdat door je formulering er niet echt een antwoord op te geven was (voor mij was dat in elk geval een reden om tweemaal niet op je vraag te reageren, de derde keer heb ik er wel de moeite voor genomen).
Je ziet dat je nu al reacties krijgt doordat je je vragen wat verduidelijkt/anders geformuleerd hebt.


Ik had het gewoon niet gelezen kijk soms vluchtig over de berichten heen. Maar als er dan 3 berichten over hetzelfde gaan dan kan ik er niet meer overheen lezen dus toen las ik het wel

MissWeenie

Berichten: 356
Geregistreerd: 28-01-14

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 09:41

Ik moét nu echt een nieuw frame + net gaan maken voor mijn IBC vat, heb nu een stalen rooster en wil daar vanaf. Heb ideeen gezien maar de uitwerking laat altijd op zich wachten omdat ik het nog niet precies genoeg voor me zie...

Die steigebuizen, welke dikte kan ik hier het beste voor nemen? Ik wil dat het frame stevig zat is, maar hoeft ook niet onnodig zwaar. Daarnaast denk ik eraan om het te laten lassen door mijn vader, maar als ik het zelf maak met koppelstukken, heb ik hem sneller in huis denk ik :) Of moet ik het nu gelijk ‘goed’ doen dus meteen lassen, of maakt dat weinig verschil?

En ik dacht eraan steigerbuizen te halen bij de Gamma, maar lees ook dat ze hier online besteld worden. Is dat daadwerkelijk goedkoper? Of eerder voor het gemak van gelijk op maat?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 09:49

Ik gok dat het goedkoper is dan in de winkel, ik had destijds een actie sat t zonder verzendkosten kon en bij mij was t voor t op maat maken.

Die van mij is 33,7mm dik en buislengte 2x85cm en 2x105cm. Hij weegt 8 kilo.

MissWeenie

Berichten: 356
Geregistreerd: 28-01-14

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 09:56

Ah kijk Jotoma, dat schept al wat inzicht! Volgens mij heb ik dezelfde afmetingen als jou, zal zo eens even nameten als ik er ben. Mag ik heel brutaal vragen wat je ongeveer kwijt was voor zo’n frame? En hebben de koppelstukken geen ‘enge’ randjes of iets?

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:02

Die steigerpijpen/koppelstukken worden ook gebruikt als straatmeubilair en dus geschikt als bijv. leuning voor mensen. Dus die zijn netjes afgewerkt.
Voordeel boven lassen is ook dat je het net er makkelijker af kunt halen mocht dat eens nodig zijn.

De dikte is afhankelijk of je het net/frame vast wilt maken aan de bak of los wilt laten liggen.

MissWeenie

Berichten: 356
Geregistreerd: 28-01-14

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:05

Oh goeie DubbelDun! Er zitten al geleiders in de bak (van het rooster nu). Dus dan hoeft het dus idd minder zwaar te zijn neem ik aan!

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:09

Ik was 30,- kwijt voor buizen en koppelstukken.
Ibc vat is 120x100. Dat zijn de binnenmaten die door de hoeken wat kleiner worden.

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:27

Ik denk dat 33 mm dan wel dik genoeg is.
Sommige bakken hebben 'opgevulde' hoeken waardoor je niet vlak langs de randen een hoek van 90 graden kunt gebruiken. 2 hoeken van 45 graden met misschien een klein tussenstukje kan dat oplossen. Het voordeel is dat de rand beter afgeschermd wordt en ze er daar dus niet langs kunnen eten.

Coentjuh

Berichten: 9847
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 11:24

Jotoma en Maartje 1990, bedankt! En GDG; Misschien was ik een pietje precies met mijn vragen.. maar dat ben ik met alles :+

@ Christadk; Misschien bij Kramer.. Ik heb volgens mij de Julia? deze heeft mazen van 5 x 5 en de mazen vind ik best groot. Kan ook makkelijk 8 kg in. (daarnaast heb ik ook een aantal netten van Equiculinair)

Jammer genoeg wordt er 2ehands niet echt veel geadverteerd in mijn omgeving (Ardennen).. Ik zoek dus iets een hooibak met frame en (stoffen) net 3x3 maas die meezakt met het hooi. Dus mochten jullie iets weten.. Zuiden van Brabant zou evt ook kunnen.

Hey DubbelDun, ff offtopic maar volgens mij heb ik bij jou ooit een zwarte chique showblanket gekocht/opgehaald :j

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 11:28

Dit is mijn eerste versie met stro. Ik vind het weinig speling aan de zijkanten.
Mocht er nog een keer naar gevraagd worden zet ik even alle info in 1 bericht:
Ibc vat: 120x100x85 (incl bevestigingen frame 75,-)
Frame: 2x85x105cm, 3,7cm doorsnede, 8 kilo (30,-)


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 11:32

@Coentjuh: dat zou maar zo kunnen... ik heb in de loop der jaren al zoveel spullen gekocht en verkocht :D

MissWeenie

Berichten: 356
Geregistreerd: 28-01-14

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 13:11

Jotoma en DubbelDun: alvast zo bedankt! Hier kan ik echt wat mee! Ik heb net even gekeken, onze bak is ook 120x100. Wel is hij een beetje mishandeld geweest door mijn ruin (lees: veel mee gegooid) voordat ik hem vast heb gezet. Hierdoor is hij her en der een klein beetje ingedeukt. Met de afmetingen van jou Jotoma (2x85 2x105), zou hij dan nog voldoende naar beneden kunnen 'lopen'. Met andere woorden, heb jij zelf nog een klein beetje speling aan de randen? Ik moet natuurlijk niet hebben dat hij blijft klemmen. maar wil hem toch ook wel zo goed mogelijk aan laten sluiten. Zit nu te twijfelen of ik hem toch niet voor de zekerheid iets kleiner moet maken?

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 13:13

Hallo allemaal..

Even een vraagje over de IBC vaten die als slow feeder gemaakt zijn..
Zijn jullie paarden er nooit in gaan staan en blijven haken?
Omdat er niet altijd spanning op de netten staat kunnen ze zo blijven haken ben ik bang?

Ik heb mini paardjes en af en toe een veulen en die hebben dus kleine voetjes. De jongere paardjes zijn wel een speels en onbenullig en willen vanalles uitvinden dus ik zie dan al allerlei doem scenario's voor me als ik die bakken zou neerzetten... ze hebben trouwens geen ijzers onder.

Ik heb nu op verschillende plaatsen rond de weide vaste hooiruiven gemaakt en ook nog op 4 plaatsen netten zoals je op de foto ziet maar wil meer verplaatsbare voerplekken maken..
Let niet op de sulky haha die had ik net schoon gemaakt :)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door RSDICBS op 25-01-18 13:20, in het totaal 2 keer bewerkt

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 13:14

MissWeenie schreef:
Jotoma en DubbelDun: alvast zo bedankt! Hier kan ik echt wat mee! Ik heb net even gekeken, onze bak is ook 120x100. Wel is hij een beetje mishandeld geweest door mijn ruin (lees: veel mee gegooid) voordat ik hem vast heb gezet. Hierdoor is hij her en der een klein beetje ingedeukt. Met de afmetingen van jou Jotoma (2x85 2x105), zou hij dan nog voldoende naar beneden kunnen 'lopen'. Met andere woorden, heb jij zelf nog een klein beetje speling aan de randen? Ik moet natuurlijk niet hebben dat hij blijft klemmen. maar wil hem toch ook wel zo goed mogelijk aan laten sluiten. Zit nu te twijfelen of ik hem toch niet voor de zekerheid iets kleiner moet maken?

Zolang je het frame kunt optillen is het prima. Als je je net niet strak spant maar een bolling laat maken dan hoeft je frame niet helemaal naar de bodem te kunnen zakken, het ruime net kan dan gewoon naar de bodem vallen. Zou zonde zijn als je het frame zo klein maakt dat ze bovenin langs de randen eten.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 13:16

RSDICBS schreef:
Hallo allemaal..

Even een vraagje over de IBC vaten die als slow feeder gemaakt zijn..
Zijn jullie paarden er nooit in gaan staan en blijven haken?
Omdat er niet altijd spanning op de netten staat kunnen ze zo blijven haken ben ik bang?

Ik heb mini paardjes en af en toe een veulen en die hebben dus kleine voetjes. De jongere paardjes zijn wel een speels en onbenullig en willen vanalles uitvinden dus ik zie dan al allerlei doen scenario's voor me als ik die bakken zou neerzetten... ze hebben trouwens geen ijzers onder.

Hier geen problemen, maar dat is met volwassen paarden. Met miniveulens is het geen optie om slowfeeders te hebben staan vind ik, veel te groot risico op vastzitten inderdaad. Heel misschien dat ik een 2x2 maaswijdte aan zou durven, maar dat zou je zelf moeten beoordelen.

MissWeenie

Berichten: 356
Geregistreerd: 28-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 13:21

GDG schreef:
MissWeenie schreef:
Jotoma en DubbelDun: alvast zo bedankt! Hier kan ik echt wat mee! Ik heb net even gekeken, onze bak is ook 120x100. Wel is hij een beetje mishandeld geweest door mijn ruin (lees: veel mee gegooid) voordat ik hem vast heb gezet. Hierdoor is hij her en der een klein beetje ingedeukt. Met de afmetingen van jou Jotoma (2x85 2x105), zou hij dan nog voldoende naar beneden kunnen 'lopen'. Met andere woorden, heb jij zelf nog een klein beetje speling aan de randen? Ik moet natuurlijk niet hebben dat hij blijft klemmen. maar wil hem toch ook wel zo goed mogelijk aan laten sluiten. Zit nu te twijfelen of ik hem toch niet voor de zekerheid iets kleiner moet maken?

Zolang je het frame kunt optillen is het prima. Als je je net niet strak spant maar een bolling laat maken dan hoeft je frame niet helemaal naar de bodem te kunnen zakken, het ruime net kan dan gewoon naar de bodem vallen. Zou zonde zijn als je het frame zo klein maakt dat ze bovenin langs de randen eten.


Ja dat is waar. Hmm, nu baal ik dat ik net niet goed genoeg heb gekeken hoe erg alles is ingedeukt en in hoeverre dit zou kunnen belemmeren op bepaalde punten...het rooster wat er nu in ligt, is duchtig veel kleiner, maar hier eten ze dus inderdaad gemakkelijk langs de randen (én gemakkelijk door de afmetingen van 7x7cm :o )

Ohja, voor de mensen met een net van 2x2cm: uiteindelijk is dit toch gewoon prima te doen en een kwestie van wennen toch? Het wordt voor die van ons wel een flinke terugschakeling van 7x7 naar 2x2 :')

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 13:36

MissWeenie schreef:
Ohja, voor de mensen met een net van 2x2cm: uiteindelijk is dit toch gewoon prima te doen en een kwestie van wennen toch? Het wordt voor die van ons wel een flinke terugschakeling van 7x7 naar 2x2 :')

Persoonlijk zou ik dat niet doen, dikke kans dat ze gefrustreerd raken (en dan ook het net tussen de tanden nemen). Ik zou zelf dan voor 3x3 gaan, dat slowt mooi in eerste instantie en dan kun je volgend jaar altijd nog zien of je echt over gaat naar 2x2. Maar dat is hoe ik het zou doen.

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 13:47

@RSDICBS: met Mini's en veulens zou ik niet dat soort netten gebruiken. De kans dat als ze gaan kappen er met de benen in komen is behoorlijk groot.
Toen ik een veulen (van een E'tje) had lopen heb ik de netten ook tijdelijk weggehaald om veiligheidsredenen.

MissWeenie

Berichten: 356
Geregistreerd: 28-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 14:01

GDG schreef:
MissWeenie schreef:
Ohja, voor de mensen met een net van 2x2cm: uiteindelijk is dit toch gewoon prima te doen en een kwestie van wennen toch? Het wordt voor die van ons wel een flinke terugschakeling van 7x7 naar 2x2 :')

Persoonlijk zou ik dat niet doen, dikke kans dat ze gefrustreerd raken (en dan ook het net tussen de tanden nemen). Ik zou zelf dan voor 3x3 gaan, dat slowt mooi in eerste instantie en dan kun je volgend jaar altijd nog zien of je echt over gaat naar 2x2. Maar dat is hoe ik het zou doen.


Ja dat was ook een beetje mijn afweging. Ik heb een net van 2x2 op het oog, vandaar :o Als het niet zou werken, kan ik het net natuurlijk alsnog vervangen...hmmm, maar eens goed over nadenken.

Zit eens te kijken op internet, en de prijzen zijn inderdaad gunstig. Maar dan komen er alsnog verzendkosten bij van 15-25 euro |( Dan ga je alsnog de mist in...of ik moet net als Jotoma een site vinden welke (tijdelijk) gratis verzend. Tot nu toe nog niet tegengekomen helaas :+