Werking van Aussie Tie Ring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wyb_ster

Berichten: 785
Geregistreerd: 22-10-14

Werking van Aussie Tie Ring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 21:31

Hallo allemaal,

Ik zag de posts over het hangen van paarden voorbij komen en ook de gesuggereerde Aussie Tie Ring. Nu heb ik wat filmpjes bekeken en informatie erover opgezocht maar ik snap het nog steeds niet helemaal -O-

De ring zorgt ervoor dat een paard ruimte krijgt om naar achteren te lopen, dat de druk afneemt tov gewoon vastzetten en dat ze beloond worden als ze stoppen met hangen door de druk weg te nemen.

Nu heb ik zelf 2 paarden die hangen. Bij mijn eerste pony was haar dominantie het probleem. Ze zag mij niet als leider, toen dat later wel gebeurde (als gevolg van grondwerk en vlieguren) was vaststaan geen probleem meer. Het andere paard dat er nu nog wel last van heeft, begon uit schrikreactie (het is een heel opvliegend paard) maar misbruikt dat ook en dan wordt het een "zaak van dominantie".

Ik ben aan het overwegen om een Aussie Tie Ring voor haar aan te schaffen, maar wat ik niet snap is hoe ze stopt met hangen. Ze begint namelijk te hangen op de druk achter haar oren, tijdens het hangen raakt ze zo in paniek dat ze "blind" wordt voor haar omgeving. Afgelopen zomer heb ik haar met veel geduld een tijdje zonder hangen vast kunnen zetten, maar bij de beweging van het losmaken van de haken als beloning, ging ze als nog hangen. Ik wil haar geen slechte ervaringen meer geven!! (Ze is niet meer bang van het geluid van de haken en ik mag nu ook aan haar oren zitten en steeds meer druk achter haar oren geven (door met mijn hand erop te drukken/halster en halstertouw in de hand) maar dat is waar ze op gaat hangen). En zij is zeker het paard dat na 5 meter nog steeds hangt...

Kan iemand mij uitleggen hoe ik mbv de Aussie Tie Ring tot haar doordring dat stilstaan/ naar voren gaan ervoor zorgt dat er geen druk meer is.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:40

Ik zou er eerst voor zorgen dat ze druk achter en aanraking van dr oren accepteert voordat je met die ring ad slag gaat.
Gewoon door haar te desensibiliseren op dr oren en nek. Approach and retreat, friendly game en porcupine van Parelli. Google daar maar eens op, dat gaat je helpen met de voorbereiding op het leren wijken voor druk want dat is eigenlijk de tegenhanger van het hangen.
En het geluid vd clip ook 'gewoon' laten worden zodat ze daar ook niet meer op reageert.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:42

Wyb_ster schreef:
Ik ben aan het overwegen om een Aussie Tie Ring voor haar aan te schaffen, maar wat ik niet snap is hoe ze stopt met hangen. Ze begint namelijk te hangen op de druk achter haar oren, tijdens het hangen raakt ze zo in paniek dat ze "blind" wordt voor haar omgeving.

En dat gedeelte voorkom je dus met een systeem als de tie ring (zelf gebruik ik trouwens iets uit de klimsport, een stuk voordeliger geprijsd).

Als ze schrikt en trekt dan volgt er geen paniek omdat ze niet helemaal vast staat, er volgt na verloop van tijd dan vaak vertrouwen bij het paard dat vaststaan geen onveilige aangelegenheid is.

Wyb_ster

Berichten: 785
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 21:45

GDG schreef:
Wyb_ster schreef:
Ik ben aan het overwegen om een Aussie Tie Ring voor haar aan te schaffen, maar wat ik niet snap is hoe ze stopt met hangen. Ze begint namelijk te hangen op de druk achter haar oren, tijdens het hangen raakt ze zo in paniek dat ze "blind" wordt voor haar omgeving.

En dat gedeelte voorkom je dus met een systeem als de tie ring (zelf gebruik ik trouwens iets uit de klimsport, een stuk voordeliger geprijsd).

Als ze schrikt en trekt dan volgt er geen paniek omdat ze niet helemaal vast staat, er volgt na verloop van tijd dan vaak vertrouwen bij het paard dat vaststaan geen onveilige aangelegenheid is.


Dankjewel !! Dat wordt op zoek naar een lekker lang touw en een paar vrije uurtjes :D :D

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Werking van Aussie Tie Ring

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 23:25

Al had mijn slimmerik vrij rap door dat constante lichte druk ervoor zorgt dat hij steeds meer touw kreeg en zo fijn de buren kon gaan plagen. Ik heb de ring maar weer in de kast gelegd :')

DinkyOmie

Berichten: 532
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: in een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:11

ik heb die ook! Voor mij een super goed ding... zo kunnen we oefenen op het vast staan zonder dat de hele stal word gesloopt :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:04

troi schreef:
Al had mijn slimmerik vrij rap door dat constante lichte druk ervoor zorgt dat hij steeds meer touw kreeg en zo fijn de buren kon gaan plagen. Ik heb de ring maar weer in de kast gelegd :')

Maar dat is dan weer een kwestie van opvoeding.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:47

GDG schreef:
troi schreef:
Al had mijn slimmerik vrij rap door dat constante lichte druk ervoor zorgt dat hij steeds meer touw kreeg en zo fijn de buren kon gaan plagen. Ik heb de ring maar weer in de kast gelegd :')

Maar dat is dan weer een kwestie van opvoeding.


Nou ja, hij doet het niet als ik ernaast sta wat het nogal ingewikkeld maakt. Ik zou er een trainingssessie aan kunnen wagen waarbij ik hem stiekem begluur en straf zodra ik hem betrap maar zo belangrijk is het nu ook weer niet.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:55

troi schreef:
Nou ja, hij doet het niet als ik ernaast sta wat het nogal ingewikkeld maakt. Ik zou er een trainingssessie aan kunnen wagen waarbij ik hem stiekem begluur en straf zodra ik hem betrap maar zo belangrijk is het nu ook weer niet.

Is ook weer zo, het is maar net waar je prioriteit ligt (en dat bedoel ik absoluut niet banketstaaf!).
Als je paard ook gewoon goed vast kan staan zonder in paniek de tent af te breken zou ik dat ding waarschijnlijk ook weer in de kast leggen, gewoon omdat het geen prioriteit heeft. Als mijn paard wel de boel afbreekt in paniek door het vaststaan dan zou ik meer moeite stoppen in het trainen van het stilstaan als ik (even) uit zicht ben.