Autovakantie met hond naar het Verenigd Koninkrijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Autovakantie met hond naar het Verenigd Koninkrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 10:16

Hoi allemaal!

Wij zouden wellicht op vakantie willen gaan met de hond dit jaar. Nu wil ik haar liever geen warme bestemmingen aandoen dus zaten we te denken aan een autovakantie naar bijvoorbeeld Schotland. Ik heb al gekeken naar verschillende reisorganisaties maar het lijkt haast wel onmogelijk om een autovakantie te doen in Schotland met hond.

Ik ben dus benieuwd en op zoek naar tips, aanraders en ervaringen, met name met betrouwbare organisaties. Of wellicht heeft een Bokker zelf een autovakantie bedacht en dingen geregeld zoals accommodatie etc?

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 10:33

Wij hebben destijds huisjes gehuurd bij buro scanbrit, de overtochten hebben we zelf geregeld.
Hier kan je bij sommige huisjes een huisdier meenemen.

Wij kwamen soms in de knel met de start en einddagen omdat de dagwissel via de reisorganisatie vaak vast is, maar niet altijd aansluit. Bijvoorbeeld we wilden op dinsdag weg en konden pas op donderdag in het nieuwe huisje. Ik heb toen het huisje op internet gegoogled en direct geboekt in dat geval. De meeste parken hebben een eigen site en je kan dan direct contact met ze opnemen.

Op deze manier 2x maal GB gegaan, een keer richting Cornwall met de tunnel en eenmaal met de boot naar Schotland (overtocht IJmuiden - Newcastle).

Op deze wijze hadden we een op maat gemaakte vakantie, we wilden niet zoveel stops maar vanuit een bepaalde basis dagtochten maken. Bij de rondreizen moest je veel vaker verkassen en daar hadden we geen zin in.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Autovakantie met hond naar het Verenigd Koninkrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 10:40

Ik weet niet welk ras je hond is maar in verenigd koninkrijk is er een lijst verboden rassen en look alikes. Ook zijn er verplichte ontwormingen die hier niet hoeven.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 10:46

Zoe_97 schreef:
Ik weet niet welk ras je hond is maar in verenigd koninkrijk is er een lijst verboden rassen en look alikes. Ook zijn er verplichte ontwormingen die hier niet hoeven.


Ik denk niet dat zij daaronxer valt :D lintworm binnen 1 tot 5 dagen voor vertrek las ik al.

Afbeelding

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 10:46

Met de auto naar Schotland is zeker goed te doen! Mijn ervaring is dat honden op veel plekken welkom zijn. Onze hond(en) liggen ook graag in de auto, dus als ze ergens niet mee mogen kunnen ze daar blijven. Slapen in de auto vinden ze ook geen probleem.

Overtocht is ook goed te doen, hond moet wel in de kennel of in de auto blijven (afhankelijk van waar je overgaat). Wat Zoe zegt: let wel op ontwormen en enten. Rabiës enting van minimaal 3 weken oud en maximaal 24 uur van te voren ontwormd (door dierenarts, met stempel!). Paspoorten van huisdieren worden streng gecontroleerd, als je een handtekening of stempel mist wordt je vaak al weggestuurd naar een lokale dierenarts om het, voor een 'leuk' bedrag in orde te laten maken. :+

Mijn schoonmoeder is afgelopen zomer 3 weken naar Engeland geweest met hond via een reisbureau (op maat gemaakte reis). Mocht je interesse hebben, kan ik wel de contactgegevens doorspelen.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 10:48

Amandavd schreef:
Zoe_97 schreef:
Ik weet niet welk ras je hond is maar in verenigd koninkrijk is er een lijst verboden rassen en look alikes. Ook zijn er verplichte ontwormingen die hier niet hoeven.


Ik denk niet dat zij daaronxer valt :D lintworm binnen 1 tot 5 dagen voor vertrek las ik al.

[ [url=m/OCWsdl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hihi ik denk het niet.
Inderdaad. Maar het moet met een bepaald middel zijn dat hij in België allesinds niet het gangbare middel is. Dus even nakijken dat dit het juiste is. :)

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Autovakantie met hond naar het Verenigd Koninkrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 10:50

Bedankt voor de tips! Dat van het ontwprmen had ik gelezen. Dat moet dus bij een DA met stempel en handtekening. Rabies heeft ze al gehad.

Dat ze in de auto moeten blijven wist ik niet.

Lieke als je de gegevens van dat reisbureau hebt dan graag!

mazzeltje89
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-01-10
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 10:56

2 jaar geleden door mijn schoonouders getrakteerd met een paar dagen Engeland... De hond mocht mee maar wegens de bootreis, met enorm veel moeite, besloten om hem bij mijn ouders te plaatsen. Wij gingen vanuit IJmuiden.

De boot van IJmuiden - New Castle vond ik verre van aangepast op honden. Toen die tijd mocht je hond niet overal op dek komen ((lees: allen buiten), niet op je kamer en waren er bepaalde tijden dat je bij je hond mocht komen. Verder moest je hond in een kennel (ruimte met meerdere kennels en andere honden) of in de auto/caravan blijven. Er was een soort zandbak waar je hond zijn behoeften kon doen. Het feit dat de bootreis best wel lang is (nachtboot), je niet bij je hond mag blijven (zowel niet bij de auto's als de kennels), je niet op elk gewenst moment naar je hond toe mag, toestemming moest vragen voordat je naar je hond toe mocht: maakte bij mij dat ik dit mijn hond niet aan wilde doen. Mijn hond is zeer eenkennig. Als ik bij hem had mogen blijven en erbij had mogen slapen,, was het nog te overwegen.
Op de terugreis hadden we behoorlijk wat golven gehad en dan te bedenken dat je hond in een vreemde omgeving alleen zit.

Als ik mijn hond mee zou nemen dan zou ik ervoor kiezen om met de boot vanuit Duinkerken te gaan (= korte boot) of de tunnel bij Calais. Helaas verder rijden en je komt onderaan in Engeland uit. Dus voor Schotland weer erg onhandig.

Voorlopig laten we om deze reden Engeland lekker letterlijk links liggen en gaan we naar plekken toe die beter bij ons passen.

Ps. Ze zijn best streng mbt entingen/ontwormen. Dus zorg dat alles goed in orde is. Het land in blijkt minder moeilijk te gaan dan het land uit.
Laatst bijgewerkt door mazzeltje89 op 22-01-18 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 10:57

Waarom zou je dat met een reisorganistie doen. Lekker gaan googlen op B&B's waar een hond welkom is. De boot kunt je ook rechtstreeks regelen. En het geeft je heel veel voorpret.
Wij gaan regelmatig naar engeland en dit jaar naar schotland. De hond gaat uiteraard weer mee. We gaan met de boot naar Hull. Overnachten doe we in onze T@B.
Afbeelding
Deze foto is gemaakt in de New Forest. Waar de pony's gewoon om de caravan grazen.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Autovakantie met hond naar het Verenigd Koninkrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 10:59

Bedankt voor de uitgebreide info mazzeltje. Is voor ons ook geen goede optie dan.

Yarrah wij hebben daar niet zoveel ervaring mee dus een fout is gauw gemaakt. Hoe gaat jullie bootreis?

mazzeltje89
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-01-10
Woonplaats: Reeuwijk

Re: Autovakantie met hond naar het Verenigd Koninkrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 11:06

Ik ben ook wel heel benieuwd Yarrah welke boot jullie hebben. En hoe en wat.

Als er een bootreis is waarbij de hond maar een paar uurtjes in de auto alleen hoeft te blijven, dan is dit nog wel een overweging voor ons. Maar een hele nacht absoluut niet.

Vanuit IJmuiden vond ik het echt een afknapper dat ze niet gewoon kamers hebben voor hondeneigenaren. Ontzettend jammer dat ze het op deze manier organiseren.

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 11:11

Reisbureau was: http://www.leoniesreiscreaties.nl/

Overtocht richting Hull/Newcastle is inderdaad met de hond in een kennel op de nachtboot. Afhankelijk van de boot heb je diverse faciliteiten. Persoonlijk vind ik dit absoluut geen probleem. Hond moet echt wel een paar uurtjes zonder ons in een kennel kunnen, als ze in pension liggen is dat ook 't geval.
Overtocht van Calais of Duinkerken naar Dover is met de hond in de auto, hij mag er niet uit en jij mag er niet bij blijven. Je hond ligt dan in een vertrouwde omgeving, die van ons liggen dan gewoon rustig. Vorige keer 't geluk gehad dat de auto op 't voordek stond en je vanaf boven zo d'r op neer keek en we 't in de gaten konden houden.
Trein van Calais naar Folkestone is met hond in de auto waar je bij moet blijven.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Autovakantie met hond naar het Verenigd Koninkrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 11:14

Dan moeten we een bench gaan aanschaffen voor in de auto. Want die laat ik dus echt niet zonder toezicht in de auto.

mazzeltje89
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-01-10
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 11:54

Een paar uurtjes (maximaal 3) in de auto met een goede wandeling vooraf zou inderdaad geen probleem zijn voor onze hond.

Een hele nacht achterlaten is bij ons gewoon geen optie. Daar voel ik mij niet goed bij.
Onze hond gaat ook niet naar een pension en is dat dus niet gewend. Voor onze hond zou een pension bijna traumatisch zijn, helaas. Als je hond hier geen problemen mee heeft of gewend is, zie ik geen problemen inderdaad. Het gaat mij niet om de bench maar het achterlaten.

Zie zojuist dat Duinkerken maar 120 minuten is en Calais maar 90 minuten. Dat is prima te doen. Alleen ben je weer langer aan het rijden naar de opstapplek.
Er zijn dus ook andere mogelijkheden dan de nachtboot.

Inujojo

Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Glasgow

Re: Autovakantie met hond naar het Verenigd Koninkrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 12:10

De boot vanuit Hoek van Holland heeft ook dagvaarten, Stenaline, als ik het me goed herinner maar ik weet niet zeker of handen daar ook aan dek mogen of niet. Voor een dagvaart hoef je in ieder geval geen hut te boeken. Probleem is wel weer dat die helemaal in zuid-Engeland aankomt en daar vandaan is het zeker 7 uur rijden naar Schotland.

Over het algemeen is men hier heel hondvriendelijk. Bij de meeste huisjes en campings mag je in overleg de hond mee.
Op veel toeristische mag de hond echter niet naar binnen. Bijna alle Heritage Scotland sites zijn verboden voor honden, maar dat zal niet anders zijn dan in Nederland. Vaak mogen ze echter wel aangelijnd in de tuinen van kastelen en landhuizen, maar dat moet je op de websites nakijken. De enige attracties waarvan ik zeker weet dat de hond mee naar binnen mag zijn Inveraray Jail, Ardkinglas gardens en Linlithgow Palace. Dat is geen volledige lijst, uiteraard, maar hier zijn wij recent met onze hond geweest :).

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 12:20


Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Autovakantie met hond naar het Verenigd Koninkrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 12:25

Inujojo bedankt voor de info!

Yarrah zat jullie hond dan ook alleen?

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Re: Autovakantie met hond naar het Verenigd Koninkrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 12:30

Ik heb niet alles teruggelezen, maar wij zijn recent met onze beagle met de trein overgestoken van Calais naar Dover. 35 minuten doe je er over. Aan de Franse zijde moet je even de papieren van de hond laten checken (chip, inentingen en ontworming) maar dat duurt nog geen 5 minuten. De auto staat dan in een afgesloten coupe met nog 2 auto's. Je blijft zelf met je hond in de auto zitten en na 35 minuten rij je er zo weer af!

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Autovakantie met hond naar het Verenigd Koninkrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 12:34


Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Re: Autovakantie met hond naar het Verenigd Koninkrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 12:37

Ja ik vond dat echt ideaal. Wij zijn richting Cotswolds geweest... echt geweldig. Soms is het alleen wel zoeken naar een pub oid die dogfriendly is.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 13:21

Amandavd schreef:
Inujojo bedankt voor de info!

Yarrah zat jullie hond dan ook alleen?


Ja hoor, maar dat is voor haar geen probleem. Ze is wel wat gewend.
Je hond moet in een kennel, maar ze zijn heel groot. De bench thuis (zit ze nooit in) is kleiner.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 13:32

yarrah schreef:
Amandavd schreef:
Inujojo bedankt voor de info!

Yarrah zat jullie hond dan ook alleen?


Ja hoor, maar dat is voor haar geen probleem. Ze is wel wat gewend.
Je hond moet in een kennel, maar ze zijn heel groot. De bench thuis (zit ze nooit in) is kleiner.


Bedankt voor de info. Hoe lang was de bootreis?

mazzeltje89
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-01-10
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 14:55

Amandavd schreef:
Als ik het goed begrepen heb kun je via ijmuiden naar newcastle wel een speciale hut boeken. https://www.dfdsseaways.nl/reisvoorbere ... -schotland

Dat is wellicht nog beter te doen Wdj!


Dat hadden ze 2 jaar geleden nog niet. Heb toen alles helemaal uitgezocht vanuit IJmuiden inclusief telefonisch. Dat is helemaal ideaal als ze in de hut mogen! Op het dek is een plek waar ze kunnen plassen en meer heb je dan eigenlijk niet nodig als ze verder bij je zijn.


Alleen bij belangrijke informatie formatie in je link staat weer dat voor de veiligheid honden altijd in de kennels of auto moeten blijven.
Maar met een belletje is daar vast snel helderheid over.

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Autovakantie met hond naar het Verenigd Koninkrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:37

Ik heb via dogsincluded geboekt.
Wij gaan deze zomer met hulphond labrador en cocker spaniel voor het eerst naar Engeland, Dorset.
Omdat ik mijn honden niet in een kennel wil rijden we naar Calais.
Nu is de vraag boot of trein nemen voor de overtocht.