[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:34

Ah kijk, duidelijk. Dus wel hetzelfde gen als wat ik dacht (komt niet veel voor bij de Welsh). Maar zilver drager is me wel duidelijk :j

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:59

Ohjee Linda :(:) begrijpelijk dat je boos bent en zelfs beetje bedrogen.
Het enige wat je nu kan doen, is wat je al doet. ;)
Jammer van de vorige eigenaars amai.
Vermits dit dan een vroeg veulen wordt, kan ze toch nog op date met je voorkeurhengst?
Wel leuk dat ze zilver is.

Pfff kom dat tegen zeg.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:28

Ja zou kunnen dat ze alsnog gewoon op date gaat. Maar ze is wel een heel jonge merrie dus even goed aankijken hoe dit laatste gedeelte van haar dracht, en de bevalling gaat verlopen... dan zien we wel verder.

Super lief Ro :) maar dat wist je al ;)

Maris_

Berichten: 1450
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:33

Wat ik al zei Linda, kan me voorstellen dat je er niet blij mee bent, maar het is wat het is dus dan maar naar een voorspoedige dracht en bevalling en gezond veulen :j :) !! Gelukkig lijkt ze er niet onder te lijden en wordt ze toch al weer 3.

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:48

Ik hoop dat de vorige eigenaars toch wat meer duidelijkheid gaan geven... dat zou je toch al een stuk verder helpen.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:59

eigenlijk wel goed dat je je merrie's hebt laten checken en haar dan ook maar even, zo kan je geen verrassingen verwachten

Flo's buik lijkt wel gekrompen :') gelukkig ze moet nog even _/-\o_

Afbeelding

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:18

Ahh wat zonde zeg die jonkies drachtig.. helaas niks meer aan te doen en duim mee dat alles goed gaat!

Hier helaas ook een keer een haflinger enter in de opfok gedekt door een uitgebroken kwpn twenter hengst.. kwamen ze op stal ook pas achter toen het al te laat was..

Gister hier 220 dagen drachtig! Haar een beetje weggehaald bij de uier maar daar is nog helemaal geen verandering te zien.. maargoed is ook haar 6e veulen :')

Maris_

Berichten: 1450
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:26

Uiteindelijk wel goedgekomen met die haf?
Wat ik al zei ik had vorig jaar een twenter op de keuring gezien met veulen aan de voet. Een "ongelukje" aldus de fokker. De merrie had namelijk de hengst verleidt want anders had hij haar nooit gedekt want hengsten weten dat ze te jong zijn. (geen grapje!!!) :')

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:46

Haha wauw wat een slap excuus ook :=

Gelukkig wel goedgekomen met de haf.. is niet niks als 2 jarige bevallen van een kwpn hengst

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:47

Maris_ schreef:
Uiteindelijk wel goedgekomen met die haf?
Wat ik al zei ik had vorig jaar een twenter op de keuring gezien met veulen aan de voet. Een "ongelukje" aldus de fokker. De merrie had namelijk de hengst verleidt want anders had hij haar nooit gedekt want hengsten weten dat ze te jong zijn. (geen grapje!!!) :')


Omg wat ben je dan een sukkel eerste klas!!

Maris_

Berichten: 1450
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 00:58

Ja toch? Je zou denken dat hij een grapje maakte maar hij was bloedserieus... en dat is iemand die van jongs af aan meedraait in het fokken :=

Reneetjuh85
Berichten: 75
Geregistreerd: 04-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 01:42

Hoi allemaal, ik had een paar dagen geleden een heel verhaal getypt om op iedereen te reageren, maar... Alles weg door een onhandige actie van mij :+

Ik heet trouwens heel verrassend... Renée. Maar ik hou het bij bokt namen. Veel makkelijker 8-)

Even denken wat er nog besproken werd.. Lijnteelt. Ik ben geen professioneel fokker dus ervaring heb ik niet (dit wordt m'n eerste veulentje bij m'n enige merrie). Ik denk dat je moet voorkomen. Zoals bij de Friezen zit je natuurlijk ook met inteelt en is het wel handig als je 2x dezelfde hengst hebt in 5 of 6 generaties dat het een hengst is die hopelijk iets verankerd.

Wat betreft een merrie die (te) jong een veulentje krijgt. Ik denk dat je het altijd moet proberen te voorkomen en anders idd moet behandelen. Maar als je een merrie onwetend drachtig koopt of er te laat achter komt, dan maar het beste ervan maken. Lijkt me wel extra spannend, zeker als zoals hierboven beschreven het gaat om een halflinger enter en een kwpn hengst. Al zou het veulen zich aanpassen aan de maat en ruimte binnen de buik van de moeder. Maar of dat zo werkelijk werkt weet ik ook niet.

Even over mijn merrie. Alles gaat z'n gangetje. Inmiddels trainen we ipv z1 op l1 niveau denk ik zo. Op de rechtuit wil ze nog flink gas geven en showen (bied ze zelf aan, ijverig is ze altijd) maar ik probeer het bij simpel rijden te houden. Lengtebuiging gaat lang en laag wel prima maar als ze zo pittig wordt en bovenin gaat lopen dan gaan de bochten toch een stuk lastiger (logisch haha). Afgelopen maandag was ze 8 maanden drachtig. Ik zag vandaag het veulen voor 't eerst echt bewegen, zo leuk!

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 06:39

Oh sh*t Linda! Dat is ook wat.. Hebben de vorige eigenaren dat bewust gedaan? Nee toch?

*\o/* nog 48 dagen tot de eerste!! *\o/*

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 06:44

Whahaha Maris, _O- dat is echt het excuus van de eeuw :')

Vulina, nee hoor de vorige eigenaren hebben dit ook niet bewust gedaan. Die hebben gewoon geen flauw benul! En nu nog steeds niet.
Ik heb namelijk even het verhaal uitgelegd en ik kreeg terug dat ze in oktober 2016 zijn gescheiden en er is verder nooit een uitbraak geweest of iets.. wat ik toch heel knap vind want dan zou Diva tussen februari en april 2017 drachtig zijn geraakt van de lucht :=
Ik heb nog maar even uitgelegd dat dit praktisch onmogelijk is gezien een paard ongeveer 11 maanden draagt. Ze hadden niet meer paarden op stal. Ik ben heel benieuwd naar de reactie maar ik vrees dat het me niet verder op weg gaat helpen :o

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 08:43

Flo ziet er trouwens kei goed uit Fotsy!! :j wees blij dat ze niet nóg zwaarder is geworden ;)

Timmie06
Berichten: 568
Geregistreerd: 16-11-14

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:05

Jeetje Linda...wat een surprise...gelukkig toch nog ontdekt zodat je er nu naar kan handelen. Benieuwd of je nog extra uitleg krijgt van de vorige eigenaren.

Vulina....wow...jij gaat echt al snel. Echt tof.

Hoewel dit mijn 1e veulen is vind ik alles eromheen zoooo leuk. Als dit allemaal goed verloopt denk ik dat er nog wel meer veulens komen. As weekend friese hengstenkeuring en ik ga er eens goed voor zitten ;-)

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:08

Hier ook aan het genieten van de baby in Vien haar buik. Il ben vast niet de enige die hele tijden naar die bewegende buik kan staren of met mijn hand erop voelen?

Als die heel druk is hoor ik ook aan de kant waar die ligt allemaal borrelend geluid, of je onder water zwemt. Is dit het vruchtwater of zijn het de darmen die borrelen omdat ze in de verdrukking komen?

Kimsel94
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-05-10

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:10

Haha twinkle dat is ook mijn dagelijkse bezigheidstherapie :')

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:23

@Fotsy; wow ze lijkt inderdaad een stuk slanker op deze foto dan op je vorige, wat grappig! zal die anders zijn gaan liggen ofzo?

@Vulina; voor jou schiet het echt al op, zijn dat aantal dagen tot veilig of tot uitgerekend?

@Renee, fijn dat je merrie het nog zo goed trekt. Heerlijk als ze zoveel looplust hebben he :)

@Twinkle; nee je bent zeker niet de enige. Het is elke dag weer even bijzonder vind je niet :D ik vind het persoonlijk alleen wat sneu voor Jonne, want dit veulen ligt echt geen moment stil. Gisteren stond ze uit frustratie ontzettend naar haar buik te trappen. Arm ding.

@Linda; ik ben je echt nog eeuwig dankbaar voor de (simpele) tips over laten wennen aan de uiers te komen. Ik kan scheren, poetsen, voelen alles zonder dat ze überhaupt de oren naar achter doet. Echt heel fijn :D

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:30

Twinklebel, hahaha ik zie het voor me! Als het veulen beweegt is dat inderdaad heeel tof!! Maar helaas bij mijn merries momenteel weinig beweging := en van twee merries kan ik de buiken niet aanraken.

Drover, hihi gelukkig maar :) ik ben ook heeeeeeel blij dat ik bij Diva ben begonnen met oefenen al direct toen ze bij mij kwam wonen. Vanmorgen kon ik haar uier checken zonder dat ik een trap kreeg of zelfs een halster om moest doen :) dat scheelt een hoop gedoe :o en nu komt het dus goed van pas dat ze al iets kent.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:47

Maar je blijft er altijd merries bij hebben die dat echt niet leuk gaan vinden :P ik had ook zo'n merrie voor 5 jaar lang maar ze wist het voort alleen toch bleef ze altijd naar doen :P

Maris_

Berichten: 1450
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:54

Ik heb nog geen beweging gezien of gevoeld bij alle 3 de merries. Is idd altijd wel leuk wanneer je dat wel merkt :))

Seven

Berichten: 21205
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:07

Zo moest flink bijlezen
Genieten al die mooie drachtige dames :j

Balen van het jonkie die gedekt is, gelukkig ben jij verantwoordelijk genoeg om ze te checken :j

Vulina
Wat snel alweer voor de eerste hier ook nog maar 2.5 maand

Jeetje maris en dat was een ervaren fokker, echt een mannen gedachte zo te lezen.

Wat een mazzel hebben de gene die het veulen gevoeld hebben, mijn man kwam gisteren ook helemaal enthousiast binnen hij had het veulen ook gevoeld bij eusja. Ben vreselijk jaloers hier nog niets gevoeld.

Carmuh

Berichten: 1266
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: purmerend

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:09

Linda.....Oei, dat is even balen inderdaad! Hopelijk komt het gezond ter wereld en komt moeders er goed doorheen.

Vulina.....Dat schiet op, spannend!!

Renee....Fijn dat je merrie zich nog zo goed voelt, lekker in beweging houden zolang ze het aanbied.

Fotsy....Flow ziet er goed uit!

Wij zitten vandaag precies op 170 dagen. Ze voelt zich super, is nog super mooi in model dus wij trainen voorlopig nog even lekker door en hopen dat we het SPORT predikaat kunnen gaan halen nog.

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:10

Hebben jullie al eens geprobeerd om ze wakker te maken? Als die hier stil ligt dan duw ik zachtjes tegen haar buik aan en ik krijg altijd reactie. Ik hoop dat die straks ook zo goed luistert :+