[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 20:45

Hier niet zo heel gemengd eigenlijk...
Merriekudde: 10, 7, 7, 6 en 1 jaar oud (althans, dit jaar worden ze allemaal weer jaartje ouder).
En mijn twee hengstveulentjes van 2017 staan op de wei samen met een 4 jarige en bijna 3 jarige merrie (voor zolang ze nog niet te veel hengst worden... ;) )

De jaarling merrie (die 2 word in april) heb ik wel met Howie zien spelen toen hij nog aan de voet van mama liep, maar nu vind ze hem niet meer interessant :o

jolandje

Berichten: 14287
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 20:51

hier nu een groepje merries , van 13, 6 en 2 jaar, als de veulens geboren zijn en alles gaat goed, dan gaan de ruin en de hengst erbij, ze staan dan samen op de grote weide( halve hectare ongeveer)maar dat zal nu pas na half april zijn, want de hengst moet 7 april naar de keuring, daarna mag hij "spelen" :+

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 20:54

Mijn bevallingsbox is er nog niet. De merrie veulen box is gesloopt zodat we meer parkeerplekken hebben :') dus moeten een tussenschot uit een stal gaan halen. Dan zal het verschillen tussen 2.5 x 5, 3x6 of 3,5 x 7.

Mijn merrie staat altijd 's nachts binnen, ook straks als het veulen er is.

Wij zitten vandaag op dag 265. Mevrouw heeft niet echt meer zin om te bewegen maar gaat verder heel goed.
Afbeelding

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 21:04

Hier staan ze ook in een gemengde kudde wel enkel merries
1.5, 8 en 15 jaar. Dit jaar 1 veulen hopelijk volgend jaar twee dan staan de twee drachtige dames alleen want de jonkies gaan weet het land op, hopelijk komt er een merrie veulen dan kan ze mee het land op :D

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 21:09

Hier krijgt ze tegen de tijd dat het bijna zo ver is een eigen stuk afgezet (naast de andere 3 paarden waar ze nu mee in de kudde staat) Is dan een grote stal, een stuk met tegels waar ze hooi krijgt en een stuk paddock met wit zand. Dit hele stuk kan ik bekijken op de camera. Daarnaast op de wei als er iemand thuis is.
Als het veulen geboren gaat worden het liefst in de wei. (vanaf de stal is het een paar passen naar de wei) Dit omdat dit het schoonst is. Ik heb heel goede verlichting op dit stuk.
Eerst gaat het kleintje dan met mama samen snachts op stal en overdag op de wei. De andere paarden kunnen ze dan wel zien, maar niet erbij. (omdat het 3 grote tinkers zijn en het veulen nog maar een ukkie) En na een paar weken, afhankelijk van hoe ondernemend het kleintje is en hoe de tinkers reageren mogen ze bij elkaar. (eerst onder toezicht en later met alleen camera toezicht)
Zo hebben we het bij Khaleesi ook gedaan, die stond al heel snel als kleine uk tussen de grote tinkers.

Hier stond ze er al een tijdje bij en vond ze niets leuker dan de tinkers pesten door in hun staart te gaan friemelen:
Afbeelding
Geregeld lag ze zo te slapen en werd ze aan 3 kanten bewaakt:
Afbeelding
En deze foto is toen ze het zonder haar moeder moest doen omdat Arya ziek was:
(toen was ik heel blij dat ze al heel erg ingeburgerd was bij de tinkers die al erg goed voor haar aan het zorgen waren)
Afbeelding

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 21:10

Jolanda, en je denkt dat Yuma dan Saphira niet zal dekken?

Maartje, dat ziet er echt super schattig uit!

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 21:16

Ik hoop dat de tinkers geen spijt hebben van hun "softe opvoeding" van Khaleesi en dat ze het bij dit kleintje weer zo voorzichtig doen. (al snap ik het heel goed als ze wat strenger worden, Khaleesi is echt slecht opgevoed :o := , die kleine kan echt alles bij ze doen, ze vinden het allemaal goed }:0 )

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 21:34

Wat een leuk gezicht zo draakje, daar ben je vast heel blij mee! :)

Hier bevalt Jonne is een 4x4 box. Ik wil haar samen met het veulen de eerste paar dagen een paar uur naar buiten en daarna een hele dag, savonds binnen. Hopelijk kunnen ze als het weideseizoen begonnen is samen met de groep weer naar buiten. Onze paddock is daar helaas te klein voor vind ik. Onze groep bestaat uit drie ruinen van 12, 11 en 10 en drie merries van 6. Eind mei wordt ons tweede veulentje verwacht dus dan heeft die van Jonne hopelijk een vriendje :D

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 21:44

Lieve foto's Maartje!

Wbt dekgeld van de mini's, meeste hebben wel levend veulen garantie trouwens.

jolandje

Berichten: 14287
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 21:52

linda2008 schreef:
Jolanda, en je denkt dat Yuma dan Saphira niet zal dekken?

oei!! daar zeg je me wat, nee dat kan natuurlijk niet, dan zal ik saphira met breeze samen op een ander stuk moeten zetten, stom stom 8)7 8)7 8)7

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 21:57

Zamora schreef:
Lieve foto's Maartje!

Wbt dekgeld van de mini's, meeste hebben wel levend veulen garantie trouwens.


Helaas steeds meer waar dat niet (meer) zo is :n
Kan er zo al 5 opnoemen zonder nog diep na te hebben gedacht... :(

Jolanda, hahaha!

jolandje

Berichten: 14287
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 21:58

voor saphira zoek ik over een paar jaar een speciaal hengstje :j

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:10

oh das jammer linda, hier wel altijd al levend veulengarantie, volgend jaar ook en dit jaar zelfs dekgarantie voor andere merrie als merrie iets zou overkomen.

jolandje :') kan gebeuren

khaleesi is dan ook the mother of dragons he :P

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:29

Ik heb er nu ook 1 dragend waar geen levend veulen garantie op zit.... en dat was nog een mega dure dek ook!! Ik heb het risico maar genomen, wel heeft dat me heel lang doen laten twijfelen.. ik denk nog steeds na om haar op een stal te laten bevallen waar 24/7 bewaking is. Maar ook daar kan het altijd mis gaan, en ik weet niet of ik haar weg wil brengen... ik heb er lang over gedaan om haar vertrouwen voor 100 procent te winnen :( en ik ken haar nu door en door.

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:32

Bedankt voor je complimentje Zamora en Maris, ik ben ook erg blij met deze 2 bijna 2-jarigen :D
En volgend jaar een half broer/zus <3

Hier staan ze als de bevalling nadert snachts op stal. Liefst heb ik dat ze bevallen rond een uur of 21-22. Dan heb ik alle tijd om alles op te volgen tot het poepje en plasje en kan ik heel de verdere avond nacht loeren op de camera :P ze gaan altijd dezelfde dag zsm de paddock in om spieren te ontwikkelen. Eigenlijk van zodra het gedronken heeft en het is droog weer .

Als ze na een weekje wat steviger zijn gaan ze de kudde in. Met andere veulens als die er al zijn en er is van elke leeftijd wel wat. Van 0 tot 14 jaar. En ook een oude shet van 24.
Hengstveulens gaan na spenen de hengstenkudde in. En ook daar alle leeftijden. Van 0-5.

Kimsel94
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-05-10

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:42

Ik kruip weer even onder mijn meelees steen vandaan...

Wat een prijzen zeg van dekgelden voor de minis en ik denken dat het KWPN al duur is...
Wat betreft levend veulen garanties, die heb ik ook niet vanaf de hh.. Omdat de dekking voor mij best een grote investering geweest is, kon ik het niet laten om de vrucht te verzekeren. Natuurlijk een grote kans dat het goed gaat, maar het moment dat er iets mis zou gaan, ben ik mn gehele investering kwijt..
Daarom heb ik er toch voor gekozen om nog een extra vruchtverzekering af te sluiten, zodat mocht er iets mis gaan, ik ieder geval mijn geld geinvesteerd in het dekgeld niet kwijt zou zijn..
Zou het mezelf ook erg kwalijk nemen wanneer ik geen verzekering af had gesloten en het dan dus daadwerkelijk mis gaat...

Verder gaat het super met mijn dikkert! Veulen voel ik elke dag lekker spartelen in de buik, de ene keer meer dan de andere keer, echt super leuk!

Dit was van de week met 232 dagen, en nu zitten we op 238! Komt al mooi vordering in en kan bijna gaan aftellen! :D
Afbeelding

Maris_

Berichten: 1450
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:49

Jullie gaan hard :)) !!

Mijn merries staan overdag buiten en 's avonds naar binnen waar ze ook een 4 x 4 stal ter beschikking hebben :j
Wat betreft opfok e.d. zie ik ook het liefst een gemengde kudde :j Al mijn fjorden heb ik van jongs af aan en zo zijn ze ook opgegroeid.
Nu staan ze nu in een kudde van 6 fjorden (allemaal merries) en dan leeftijden 2, 3, 6, 6, 15, 17.. :)

Bij de fjorden heb je alleen gust reductie of het volgende jaar gratis dekken als de merrie gust blijkt (dekken geldt dan wel alleen voor die merrie). Bij de fjorden ligt het dekgeld echter niet zo hoog.

@ Myrthe, lekker buikje ook al!
@ Maartje, wat een lieve foto's <3
@ Caesar, wat is het dekgeld voor Welshen dan ongeveer?

@ Linda, ja ideaal is dat hè :D Ik heb het liefst mijn merries gewoon lekker thuis als ze uitgedekt zijn, maar bij ritten langer dan 2 uur kan ik het me wel voorstellen dat de merrie daar blijft.

Maris_

Berichten: 1450
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:50

Wat is iedereen zn naam eigenlijk achter de boktnaam, dan ga ik het proberen te onthouden :D
Mijn naam is Marissa, maar Maris volstaat :Y)

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:58

Marissa, mijn naam is uiteraard gewoon Myrthe. Ik vind fjorden ook zo leuk. Als ik ooit aan koudbloeden zou beginnen zou het een fjord zijn! Ben erg benieuwd wat die van jou aan het bakken zijn.

Maris_

Berichten: 1450
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 23:01

Haha bij jou kon ik het idd wel invullen :P ! Ik ben ook erg benieuwd wat ze aan het bakken ( :') ) zijn!
Ben ook benieuwd naar jouw veulentje! Wanneer is ze uitgetelt?

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 23:22

Hier ook alleen geld terug bij gust inderdaad

Haha bij jullie en ik denk bij Linda en Chantal kan ik het ook wel raden... :+
Ik heet Demi

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 23:31

:P joh

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 23:31

Mijn merrie is 15 maart uitgerekend, maar haar kennende verwacht ik het veulentje een paar dagen eerder. Vanaf 1 maart zit ze in de veilige zone!

Maris_

Berichten: 1450
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 23:35

Dat schiet al op! :)

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 23:36

Ben benieuwd wie eerder is Myrthe.. Mijne is 28 februari uitgerekend maar ging hiervoor altijd over de uitgerekende datum heen..