Is mijn kat ziek?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lundj

Berichten: 330
Geregistreerd: 08-01-13

Is mijn kat ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 23:12

Hallo,

Wij twijfelen heel erg of we naar de dierenarts moeten.
Zouden woensdagavond een afspraak maken, omdat we dachten aan een niesziekte.
Onze kat wordt dit jaar 4 jaar, is een maine coon en komt ergens van een boerderij zolder.

Onze kat vertoonde woensdag de volgende symptomen:
- Hoesten / kokhalzen (heeft vorige week al eens overgegeven)
- Na het hoesten een rochelende ademhaling, daarna niet meer.
- Sloom, ligt de hele dag binnen te slapen.
- Ik weet niet zeker of ze een nat oog had, maar onder haar oog was het een klein beetje nat. Dit was alleen woensdagmiddag.

Dinsdag kokhalsde ze ook al.
Miauwen doet ze wel, spinnen ook, eten ook. Gisteren kwam ze niet voor vlees, wat normaal een groot feest is. Kwam uiteindelijk wel, maar lag eerst zo diep te slapen.

We hebben het maar afgewacht, want misschien is het ook wel een haarbal. Als je denkt dat je kat ziek is, ga je namelijk op alles letten. Bijvoorbeeld valt het heel erg op als de kat lang slaapt (terwijl ze dat altijd wel doet).


We zijn nu niet meer van plan om naar de dierenarts te gaan. Ze vertoont namelijk geen klachten meer, alleen is ze wel wat stilletjes en slaapt ze constant.
Maar ik twijfel heel erg. Kan ze niet gewoon verkouden zijn?

Bij niesziekte staan ook de volgende symptomen, die ze niet vertoont:
- niezen
- neusuitvloeiing
- rode ogen

Alvast bedankt!

Groetjes

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Is mijn kat ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:16

die van ons had een infectie in de oren en dat resulteerde dan na een tijd ook in hoesten en kokhalzen en dan ook overgeven. Met druppeltjes was het zo opgelost.
Ik zou wel na de dierenarts met jouw kat voor de zekerheid.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Is mijn kat ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:25

Met een kat die zich ziek toont altijd naar de da gaan. Katten zijn heel goed in zich 'groot' houden, dus als ze laten zien dat ze ziek zijn, zijn ze dat doorgaans ook echt.

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Is mijn kat ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:35

Kan ze wel haar brokjes eten?
maakt ze tijdens het slikken ook een knik/strek beweging met haar hoofd/nek?

Heb je al eens de temperatuur gemeten?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:37

als je het niet vertrouwd, naar de DA.

momenteel zijn mijn katten ook 'rustiger' de buitentijgers zijn veel meer binnen en van de kudde mist er af en toe wel eens een of twee een snack of omdat ze liggen te slapen of omdat ze gewoon weg niet willen komen (naderhand natuurlijk beledigd als ze hun snack gemist hebben)

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:39

Kan ook gewoon een haarbal zijn, dan kunnen ze soms ook een paar dagen slecht eten.

Is je kat niet ingeënt tegen niesziekte dan?

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Is mijn kat ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:41

Het klinkt eerder als een keelontsteking o.i.d., ik zou morgen zeker even bellen.

Lukasje
Berichten: 11259
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Is mijn kat ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:44

Neem haar temperatuur, dan weet je toch al iets meer! Heeft ze koorts, zou ik zeker naar de DA gaan.

Jolien87

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-08-06

Re: Is mijn kat ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:51

Een consult bij de DA kost meestal niet veel, mocht er niets aan de hand zijn dan ben je hooguit een paar tientjes kwijt maar dan weet je het wel zeker. En als er wel iets aan de hand blijkt te zijn dan kun je in ieder geval blij zijn dat je toch bent gegaan.
Veel succes!

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:55

Als eerste de temperatuur meten. Komt die boven de 39 graden uit, sowieso heen gaan. Komt hij boven de 39,5 uit en gaat hij zelfs richting de 40 graden, zou ik toch nu de de DA nog bellen voor overleg. Al denk ik dat dat wel mee gaat vallen. Maar ik zou wel heen gaan.

Onze kitten sliep van de 1 op andere dag ook heel veel. Eerst niet bij stil gestaan. Dus 's avonds toch maar even gemeten: 40,3 graden koorts. Gelukkig had ik nog wat metacam liggen van de andere kat en na overleg met de DA (voordeel van mijn baan) gegeven. De volgende ochtend langs gegaan. Niesziekte met blaasjes e.d. op dr tong. Arm ding.

Lundj

Berichten: 330
Geregistreerd: 08-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 23:58

Bedankt! We maken morgen een afspraak. Net was ze namelijk aan het hoesten / kokhalzen.
Daarna had ze weer een rochelende ademhaling en maakt ze een beweging met haar nek bij het slikken.
Ze is niet ingeënt tegen de niesziekte.
Ik zal even kijken voor een thermometer. Heb nog nooit temperatuur bij een kat gemeten :P

Lundj

Berichten: 330
Geregistreerd: 08-01-13

Re: Is mijn kat ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 00:17

38,63 graden, daarna 37,93 graden

Evelyne79

Berichten: 4003
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Is mijn kat ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 00:46

miauwen en spinnen kan ook een teken zijn van misselijk zijn of pijn.

daantjuhhh

Berichten: 26871
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Is mijn kat ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 01:27

Zeker naar de da gaan,

Mijn kat is geënt tegen niesziekte en toch heeft hij het gehad.
Wij dachten eerst ook dat het wel meeviel maar werd steeds erger.

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Is mijn kat ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:01

Ga idd maar even naar de DA. Kan een virus zijn maar ook iets wat vast zit in haar keel. Denk aan kleine botjes, veertjes oid. Temperatuur hoort tussen 37 en 38 graden te zijn.

Zoraida_04

Berichten: 311
Geregistreerd: 01-09-08
Woonplaats: Spierdijk

Re: Is mijn kat ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:06

Ik zou inderdaad ook naar de DA gaan.
Onze kat hoeste/kokhalsde recentelijk ook veel, die bleek een flinke keelontsteking te hebben.
Na een kuurtje antibiotica en prednison was hij er gelukkig snel vanaf :)
Succes ts!

Lundj

Berichten: 330
Geregistreerd: 08-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 14:04

4 uur hebben we afspraak.
Voordat ik haar temperatuur ging meten, heb ik een filmpje gekeken. Daar zeiden ze dat de temp. tussen 38,5 en 39 graden hoort te zijn. Dus dan is haar temperatuur wel goed.
Ben erg benieuwd. Ze is vandaag niet zo stilletjes meer, maar dat wil niet veel zeggen inderdaad. Ik heb haar vanaf 12 uur tot 4 uur binnen. Ben anders bang dat ze niet op tijd binnen is. Maar dit bevalt haar absoluut niet. Ze krabt namelijk constant aan de deur

Lundj

Berichten: 330
Geregistreerd: 08-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 18:56

De kat vond het erg gezellig bij de dierenarts, door het spinnen waren de longen niet goed te horen :')
De dierenarts zei dat het om een luchtweginfectie gaat, of er moet iets vastzitten in de keel (grassprietje bijv.). Haar oortjes waren ook heel warm (kan ook door de spanning komen), maar daardoor denkt de dierenarts dat de kat ook last heeft van koortspieken. Ook vond de dierenarts een opgezwollen lymfeklier.

Voordat we naar de dierenarts gingen, trof ik de kat hoestend aan. Ik heb dit snel gefilmd voor de dierenarts. Zo kwam de dierenarts ook sneller op de conclusie dat er echt wel iets aan de hand is en niet zo maar een grassprietje dat nog klem zit.

We hebben antibiotica meegekregen en dat heb ik haar net gegeven. Ook hebben we een ontstekingsremmer gekregen en een drankje tegen de misselijkheid en is ook een eetlustopwekker.
De kat eet namelijk minder en als het nog minder wordt, wordt het gevaarlijk. Dan komt ze in de 'negatieve spiraal'. En dat moeten we voorkomen.

Lukasje
Berichten: 11259
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Is mijn kat ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 19:41

Wat goed dat je geweest bent +:)+ . Niks ernstig maar toch maar beter handelen nu vooraleer het echt ernstig wordt. Dat ze maar snel beter wordt!

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Is mijn kat ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 10:40

Onder de 38 wordt de kat toch een beetje koud. Maar tussen de 38 en 39 is ideaal. Mocht ze toch weer sloom worden, direct even de thermometer er in.

Beterschap met de kat. Hopelijk knapt ze hier van op!

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 11:19

Als ze zich nog maar een beetje anders gedraagt, zou ik sowieso naar de DA gaan.

Edit: zie net dat je bent geweest. +:)+