[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:34

[quote="Vulina"]Waarom moeten jullie dat zover van te voren al beslissen?

Mijn definitieve beslissing is pas op de dag van de inseminatie :+ quote]

in de quarters net hetzelfde hoor, ik las gisteren bijvoorbeeld op fb dat Best Spook al volzet is voor de dekkingen in 2018, het jaar is nog maar 4 dagen begonnen _/-\o_ . Zo ken ik veel hengsten die er maar een aantal dekken allez insemineren per jaar, die hengsten rijden ook nog grote wedstrijden en dan is dit toch wel veeleisend voor hun hengst, ook vers zaad.
Bovendien krijg je mooie kortingen als je voor eind december of eind januari boekt en zijn er tot oktober biedingen mogelijk op verschillende dekkingen die dan aan mooie prijzen vaak worden verkocht.
vind het wel speciaal dan te horen dat er zoveel hengsten zo goed passen bij je merrie, want ik ben echt al maanden aan het zoeken naar een hengst voor mijn merrie en tot hiertoe heb ik nog maar 1 van de oh zovele gevonden die echt perfect past wat betreft bouw, prestatie en papier en min of meer betaalbaar en vers (maiden) en leuk kleur heeft. :') :') :') ok veeleisend :D
ben ook helemaal niet voor de lijnenteelt maar in de qh is het ook wel heel normaal dat meerdere voorouders terugkomen in 1 paard, ik probeer dit te mijden maar is niet echt makkelijk.

pepper ziet er goed uit, gaat ze opnieuw voor de dikste buik in het dbt?

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:56

hihihi de eerste veuelns zijn nog niet geboren of er is al volop planning welke combis er dit jaar gemaakt worden. Altijd wel grappig om te zien. Het is dan ook wel zo dat ik dat ook doe. Omdat er dit jaar niets geboren wordt bij mij. Hebben ze dit jaar dus allemaal hun rustjaar gehad. Kan ik nu weer een paar jaar veulentjes krijgen. Echter kijk ik ook naar het aantal wat er loopt. Als het teveel wordt, blijven de merries ook leeg totdat er weer wat plaats vrij is gekomen. Mijn combi's voor dit jaar zijn:
flirt x kid
enya x indi
gaya x astro. afhankelijk of hij er nog is. Hij staat namelijk te koop. Anders zal het indi worden.
Chakira x weet ik nog niet. Ik wil graag eens indi proberen. Maar dan is het een zilver maal zilver. Ga eerst eens onderzoeken of het echt schadelijk is of niet. En dan wil ik niet van aannames, maar echte feiten zien. Een paard met zilver en slechte ogen hoeft nog niet slechte ogen te hebben door het zilver. Kunnen zoveel andere factoren nog zijn. Maar ik verdiep me er wel nog even in. We zijn inmiddels alweer een poos verder sinds het bij de morgans bekend is geworden, dus ik hoop dat er wat meer bekend is al. De veilige weg is altijd beschikbaar. Kan dan altijd chakira x kid doen en hopen op een mooi merrieveulen en dan net zo'n type als haar volle broer Jelle. <3

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 16:13

Het is wel degelijk waar Mathilda. MAAR 1 of beide ouders moet drager zijn van de aandoening die vast KAN hangen aan zilver om het door te geven. Niet elk zilver paardje heeft de aandoening bij zich. Een beetje zoals met dwerggroei. En dan heb je nog zoveel % kans dat het veulen het niet doorkrijgt, draagt en geen of miniem last heeft, of erg last van heeft.
Probleem is dat je uitwendig weinig tot niets aan zo een paardjes ziet. Er is wel een soort onderzoek, maar dat was iets met echoscopie in het oog en dat kan en kent niet elke DA.
In extreme gevallen is het wel zichtbaar. Zoals rare vorm oogbollen. Het voorbeeld dat ik heb gezien, was blind, had rare vorm oogbollen EN losse ooglenzen. Diertje is afgemaakt.

Ikzelf zou dus nooit dat risico nemen, want het hoeft niet. Genoeg non-silvers in de wereld.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 17:20

Laten we het er maar op houden dat het de hormonen zijn, maar Lara heeft vannacht feest gevierd in onze tuin %) Ik hoorde rond half 4 enorme knallen en dacht dat de containers waren omgewaaid. Kom ik aan het luisteren, waaide het helemaal niet....... Kijk ik door het raam naar buiten, staat Lara in de tuin te grazen :wow: Meteen naar buiten, Lara kwam naar mij toe. Naar de stal gelopen, is haar staldeur gewoon dicht :? Ze moet er dus overheen gesprongen zijn. Door zo'n klein gat met haar dikke buik en ze heeft maar een heel klein schaafwondje. Onze tuin heeft meer schaafwonden :=


Afbeelding


Afbeelding

Maris_

Berichten: 1450
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 17:27

Wat grappig om te lezen hoe dat zit bij andere rassen en dat hengsten dus idd "volgeboekt" kunnen zijn. Gelukkig is dat bij de fjorden niet zo :)
Moeten jullie dan ook een maand doorgeven oid? Afhankelijk natuurlijk van of de merrie drachtig is of niet.

Lijnteelt zit bij de fjorden wel aardig oké. Er zijn ook hengsten vanuit het buitenland gehaald met compleet andere bloedlijnen dus ik kijk daar absoluut ook naar. Ik weet even niet meer hoe het officieel zat maar ik dacht dat bij de fjorden je geen vol papier krijgt als er lijnteelt voorkomt tm de 5e generatie.

Edit: Oei Lara heeft idd een feestje gehouden zeg :o Maar als ze erover heen gesprongen is, vond je haar toen dus in de tuin grazend (de sporen zijn natuurlijk duidelijk :P)? Gelukkig dat ze maar een schrammetje heeft.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 18:57

Omg stoute Lara, zou ze echt over de deur gegaan zijn jeetje. Misschien deur opengedaan en terug dichtgewaaid?

Gelukkig alleen de tuin met diepe wonden zo te zien ;)

Maris ja ik heb altijd al een maand van voorkeur moeten doorgeven en deze keer stond er zelfs op welke de datum van start van hengstigheid zou zijn. Nou die wist ik niet maar nu wel. Ze staat dus knetterhengstig vandaag :D kan ik gaan rekenen en dan doorgeven. Heb ook stamboekpapieren en vijf panel test moeten doorgeven en was eerst niet zeker of ze ging goedgekeurd worden want het is zelfs zo dat ze merrie’s kunnen en mogen weigeren. Ohja en erkend ki station waar zaad naartoe moet. Allez nen ganse papierenmolen. Maar wel leuk van fb natuurlijk, gaat allemaal net iets makkelijker zo alleen die vrouw spreekt en schrijft enkel Duits pfff lang geleden hoor

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:27

Stoute lara inderdaad haha.

Ik heb ook behoorlijk lijnenteelt maar wel ver weg zitten. Ik ga dan ook kijken om ook wat buitenaf te dekken of misschien koop ik dit jaar wel een hengst veulen erbij met ander bloed. Maar valt niet mee om een goeie te vinden haha.

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:40

Ik probeer direct wel weg te blijven van lijnenteelt. Heb nu een hengst uit Engeland gekocht die volgend jaar op mijn 3 merries gaat. Moederlijn sluit qua type erg aan, vader is een geweldenaar met stukje front en kracht wat ik graag extra zou zien in mijn eigen fokkerij.

Ik heb mijn keus voor volgend jaar dus al gemaakt ;) Merries blijven dan lekker thuis en dat heeft toch wel mijn voorkeur.

Hier is hij nog jaarling. In mei 2018 wordt hij 2. Hij mag dus vroeg aan de slag ;):
Afbeelding

Afbeelding

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:48

Oeii suffie! Moest wel lachen om de opmerking van fotsy over alleen diepe wonden aan de tuin :P

Maris, vaak geef je inderdaad aan welke maand je voorkeur heeft..

Bij de mini’s zijn er wel enkele die nog extremer zijn hoor... de eerder genoemde Wish zat halverwege 2017 al vol voor 2018 := en waren er zelfs al dekkingen voor 2019 geboekt...
Ik heb ook al een hengstje vastgelegd voor 2019. Maar dat durf ik alleen als meerdere merries een passende combinatie zouden zijn zodat ik nog wel kan denken/wisselen welke merrie er dan gaat....

Caesar, oeh knap hengstje zeg <3 echt mijn smaak!! :~

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:51

Ik verwacht in April een veulen van Wish <3 machtig dier <3

Hele gave hengst hierboven!

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:57

Caesar wat een leuke hengst. Vind zijn koppie geweldig. Helemaal mijn smaak.

Ik blijf ook zover mogelijk bij lijnteelt weg. Maar zal niet uitsluiten dat ik het wel eens een keer ga toepassen. Mijn hengst Kid is in de verte familie van mijn merrie Enya. Kid zijn moeder is de overgrootmoeder van enya aan moeders kant. Het veulen zal dan aan vaderskant een oma hebben (3e generatie)die aan moederskant terugkomt als 5e generatie.

Ik heb gelijk maar eens gegoogled over de oogproblemen bij de zilvers. En ik vond dit:
https://bmcvetres.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12917-017-1059-7
Als je dan ook nog kijkt op deze site:
http://colorgenetics.info/general/disease-and-coat-color
wordt je toch wel bang voor de speciale kleurtjes fokkerij....

Maar Annelies wat ik al vreesde en nu echt ook heb gelezen en niet gehoord via via. Is dat ik toch chakira maar niet met indi ga kruizen. Of ik moet ze inderdaad laten testen. Maar de uitslag zal vast wel al bekend zijn. Dus een test zal overbodig zijn. Tenzij er nog behoorlijk wat zal veranderen in de onderzoeken. De ontwikkelingen gaan gewoon door.
Betekend dat mijn hengsten geluk hebben. Kan ik twee groepjes maken, elk met twee eigen merries. hihi. Mooi verdeeld. Aan de andere kant. Ik zal dat niet elk jaar gaan toepassen. 4 veulens per jaar is wel een beetje veel van het goede. :7

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:01

Ik blijf het liefst ook zover mogelijk weg bij lijnteelt. Maar ik zie mezelf geen eigen hengst gebruiken, dus de keuze is reuze :D

Caesar, is het geen probleem dat hij niet is goed gekeurd? Ideaal dat hij bekijk bij alle 3 merries past, dat heb ik nu nooit :P
Aankomend jaar dek ik 6 merries, door 6 verschillende hengsten..

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:21

Oh toch al meerdere met dekplannen.

Dat zijn er ineens veel stal HD, krijg je het lekker druk dan volgend jaar.

Knappe jongen Caesar

Jeetje al zoveel boekingen voor 1 hengstje

Maris_

Berichten: 1450
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:01

Interessant :j ! Maar zoals die Wish dat is idd wel extreem zeg :o maar hoeveel merries krijgt hij bijvoorbeeld? Wat is de max voor hengsten, zit daar veel verschil in?

@ Ceasar, gaaf hengstje zeg! Ga je dan met hem naar HK als hij dus 3 is?

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:24

Niet zo veel hoor, ik moet hulp inschakelen, zamora, knolselder, weten jullie hoe veel?
Dacht 3 voor nmprs (nederlandse mini) en 3 voor amha (amerikaanse mini) ofzo? :?

Daar zit zeker verschil in, want zijn ook hengsthouders die praktisch onbeperkt merries aannemen en hengsthouders die maar 1 of 2 merries van andere aannemen...

Edit; vulina herkenbaar := hier staan nu ook 3 combinaties gepland met 3 verschillende hengsten :j

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:49

Vulina schreef:
Ik blijf het liefst ook zover mogelijk weg bij lijnteelt. Maar ik zie mezelf geen eigen hengst gebruiken, dus de keuze is reuze :D

Caesar, is het geen probleem dat hij niet is goed gekeurd? Ideaal dat hij bekijk bij alle 3 merries past, dat heb ik nu nooit :P
Aankomend jaar dek ik 6 merries, door 6 verschillende hengsten..


Binnen het Welsh kun je ook een deklicentie aanvragen. Na een klinische keuring kunnen ze al ingezet worden en krijgen de veulens gewoon stamboekpapier; alleen dan vam het WPCV. Als hij goed bevrucht wil ik hem heel misschien wel gaan klaarmaken voor de HK. Alleen dat kost best wat tijd/geld en levert binnen Welsh niet het verschil op. Hengst wordt niet per definitie meer waard of meer dekkingen zoals bij kwpn bijvoorbeeld.

skaay

Berichten: 2515
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: ergens in nh

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:51

Suffie, stoute lara!
Gelukkig dat ze alleen een schaafje had!

Ceasar, knap hengstje!
Ben benieuwd hoe hij uitgroeid!

Leuk dat de meeste al over de hengstkeuze van dit jaar uit zijn!
Hier ook bij een aantal, maar nog niet allemaal.

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:53

3 nmprs merries die ze geschikt acht in combinatie (ze zag bv marley x wish of muis x wish niet 100% zitten en haalde direct maylinn aan.)
Hh denkt wel heel fijn mee als je interesse hebt in een dekking. Ze heeft mijn merries stuk voor stuk samen met mij bekeken en besproken en fijn om te horen wat zij in mijn merries ziet.
amha waren er iets meer dacht 5?

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:55

Knapperdje Lisan, maar dat wist je al haha.

Suffie: Pff gelukkig goed afgelopen !

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:02

Hier gaat er dit jaar eentje naar Wish. Heb al 2 Wish-kindjes rondlopen. Ik mag wel zelf kiezen welke merrie ik breng :P

Ja Mathilda, better safe than sorry he. Geen idee hoever je nu al kan testen. Maar de aandoening is wel degelijk iets wat bestaat.

Wat een leuk aansprekend welsh hengstje hierboven!

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:12

Hier niks naar Wish :P is mijn portomonee ook niet zo blij mee plus dat ik zelf een hengst heb welke een groot deel van mijn merries hopelijk zal verbeteren en natuurlijk heb ik nog een jonge hengst die mag gaan proef draaien :P 1 dekking van buitenaf heb ik dan wel voor 99% zeker.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:20

Gewoon even uit nieuwsgierigheid; wat is het dekgeld van jullie hengsten?

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:20

Dit jaar enkelen nog buitenaf. Volgend jaar misschien nog 1. Dan heb ik 3 eigen hengstjes om uit te kiezen. Daar kan ik ook wel mee voort :P

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:57

Mag gerust marley of muis ook brengen voor wish hoor ^^ maar ze vond maylinn x wish de beste combinatie. Vind ik zelf ook. Marley en muis hebben een andere hengst nodig.
Als een merrie echt niet past zal ze het gerust zeggen denk ik.

Dekkingen van minis verschillen enorm. Van 100 tot .... bedragen met 3 nulletjes :+

Maris_

Berichten: 1450
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 00:10

Oké interessant om te weten. Ik dacht dat er veel meer merries in dat geval van volboekingen zouden komen. Is wel eens leuk van andere rassen te horen.
Qua fjorden weet ik heel veel maar andere rassen een beetje een leek :')