Mag een GGZ instelling mensen weigeren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zoolgangster

Berichten: 9604
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 00:15

estja schreef:
Ja ze mogen weigeren. Er zijn grenzen, ook in de zorg.
Het is je werk, niet je roeping en buitenstaanders neigen er nog wel eens naar dat te vergeten. Op je werk moet je gewoon veilig zijn.

Sterker nog, ik denk zelfs dat je moet weigeren als je niet in staat bent om de juiste zorg te leveren. Het team voelt zich overvraagd en kan daardoor niet de juiste zorg leveren.


Er stond een tijd terug in een krant een situatie waarbij een gevaarlijk persoon op een gesloten afdeling woonde.

Persoon moest oa zichzelf vastbinden als hij visite kreeg en voor hij naar buiten mocht.

Maar toen kwam er een zielig verhaal in de krant dat die persoon als een gevangene behandeld werd, terwijl de familie van die persoon dondersgoed wist hoe gevaarlijk die persoon was, en ze dat ook beaamden (en ik weet heel toevallig dat die persoon ook al blijvend letsel bij een extern ingehuurd persoon heeft veroorzaakt...)
Oftewel: de instelling die zo'n gevaarlijk persoon opneemt, kan nog een hoop gezeur krijgen, wanneer de maatregelen om het personeel in bescherming te nemen de vrijheid van de patiënt teveel naar de zin van het publiek of de familie beperken.

Ik snap de weigering van de GGZ instelling dus eigenlijk wel... maar dan staat er dus wel een gevaarlijk persoon op straat of die wordt doorgeschoven naar een andere instelling, en dan maar hopen dat ze bij die andere instelling de juiste gebruiksaanwijzing voor die persoon op zak hebben.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 00:48

danzzz schreef:
BlackShadowZ schreef:
@danzzz iemand die bij mij met een lamp gooit wil ik zelf ook niet in de separeer zetten. Mits die lamp gericht naar een persoon is gegooid, dat maakt het een ander verhaal. Maar patienten kunnen ook gewoon in hun eigen kamer worden ingesloten, dus waarom meteen naar de separeer grijpen?

En hoeveel ernstige delicten zijn er daadwerkelijk gepleegd door tbsers op verlof of mensen in afwachting van hun proces. Te veel, dat ben ik met je eens. Ieder onschuldig slachtoffer is er een te veel. Maar relatief zijn het er gewoon gruwelijk weinig. En daarvoor kun je niet alle patienten afrekenen en nooit meer op verlof laten gaan of wat dan ook. Omdat per jaar van de honderden verloven, een miniem aantal de fout in gaat.

Als die lamp wel gericht gegooid is mag je hem ook niet in de isoleer zetten, doe je dat wel dan schend je zijn mensenrechten.

Zoals ik al zei, heb ik als financier van die zorg niet het recht op een veilige samenleving ?

Is het belang van het individu belangrijker dan het belang van de maatschappij? Ik denk het niet, ik denk dat je het belang van de samenleving boven hetbelang van de mens moet zetten.

Het is een groot goed dat mensenrechtending, maar het is tevens ook onze grootste valkuil.

Ik zie niks in verloven en terugkeer in de maatschappij, ik vind dat iemand die niet in de maatschappij thuis hoort, daar ook niets in te zoeken heeft. Zoals de moordenaar van Rowena Rikkens, die mag gewoon naar buiten, hoe is het fokking mogelijk?


Niet jij bepaalt of iemand thuis hoort in de maatschappij, maar de rechtbank (op advies van een psychiater). Als iemand zijn straf heeft uitgezeten en behandeling slaat aan, dan mag/kan iemand uiteindelijk re-integreren en terugkeren in de maatschappij.
Nu heeft deze man een moord begaan, maar de meeste mensen in een GGZ-instelling worden poliklinisch behandeld of in een (half-)open-afdeling. Niet iedere client heeft een misdrijf (of erger: moord) begaan. Dus het vergelijk met de moordenaar van Rowena vind ik niet helemaal terecht.

Wesco

Berichten: 5067
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 01:19

Leuk om alle reacties van iedereen te lezen. Ik stelde de vraag omdat ik me af vroeg hoe anderen er over denken. Op de afdeling waar ik werk hebben we veel mensen die te lang verblijven omdat ze niet weten waar deze mensen anders geplaatst kunnen worden. Dit heeft vaak met agressie te maken in combinatie met psychische stoornissen. Het is zo zonde dat de plekken op de crisis dan onnodig lang bezet blijven.

BlackShadowZ
Berichten: 2172
Geregistreerd: 11-05-10
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 01:33

Wesco schreef:
Leuk om alle reacties van iedereen te lezen. Ik stelde de vraag omdat ik me af vroeg hoe anderen er over denken. Op de afdeling waar ik werk hebben we veel mensen die te lang verblijven omdat ze niet weten waar deze mensen anders geplaatst kunnen worden. Dit heeft vaak met agressie te maken in combinatie met psychische stoornissen. Het is zo zonde dat de plekken op de crisis dan onnodig lang bezet blijven.


Bij ons hebben we dus ook mensen die er naar mijn inziens niet horen. Ja deze mensen hebben ook een rede dat ze bij ons zitten...Maar zijn somd gewoon vrij heftig verstandelijk beperkt. Deze mensen hebben gewoon zorg nodig, en worden echt niet beter van een omgeving als de onze :n

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 08:27

Wesco schreef:
Leuk om alle reacties van iedereen te lezen. Ik stelde de vraag omdat ik me af vroeg hoe anderen er over denken. Op de afdeling waar ik werk hebben we veel mensen die te lang verblijven omdat ze niet weten waar deze mensen anders geplaatst kunnen worden. Dit heeft vaak met agressie te maken in combinatie met psychische stoornissen. Het is zo zonde dat de plekken op de crisis dan onnodig lang bezet blijven.

Hadden wij inderdaad ook... mensen die voor een tijdelijke crisis overbrugging kwamen maar daarna nooit meer terug geplaatst konden worden omdat het team gewoon niet sterk/ondersteund genoeg (meer) was om de mensen goed te kunnen begeleiden.
Dan bleven ze veel langer dan eigenlijk de bedoeling was en waren wij weer veel tijd kwijt in het begeleiden van het andere team of het zoeken naar een alternatieve plek voor de bewoner.

Wij separeerden ook, maar ook echt alleen in uiterste gevallen. Fixeren helemaal in uitersten als ook iemand bijvoorbeeld voor zichzelf ook niet veilig was in de separeercel.
In 80 procent van de gevallen konden we het zonder separeer/isoleer/time out af. Maar dan moet je je bewoners echt goed kennen en ook echt nabij zijn.
met de bezuinigingen van de laatste jaren merk je gewoon dat dat stukje niet meer goed geborgd is.
Als je met minder mensen op dezelfde groep staat heb je het gewoon drukker, en mis je kleine aanwijzingen of kleine gedragingen die je zouden kunnen vertellen dat het niet goed met iemand gaat of dat iemand agressie op aan het bouwen is. En dat is zo naar, voor de het personeel, de medebewoners maar ook zeker voor de cliënten zelf.
Want niemand werd ooit geboren met de door om als die later groot was op een gesloten afdeling te gaan wonen als psychiatrisch patiënt.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 09:49

Electra63 schreef:
Niet jij bepaalt of iemand thuis hoort in de maatschappij, maar de rechtbank (op advies van een psychiater). Als iemand zijn straf heeft uitgezeten en behandeling slaat aan, dan mag/kan iemand uiteindelijk re-integreren en terugkeren in de maatschappij.

Ook de rechter kan iemand die flink van het padje is, steeds maar voor twee jaar vast laten houden, en dan nog alleen wanneer TBS is opgelegd.
Bij mijn weten heeft niemand in Nederland nog de bevoegdheid om iemand die ontoerekeningsvatbaar is definitief uit de maatschappij te halen. Zelfs niet wanneer duidelijk is dat de stoornis van die persoon nooit meer over gaat. Ook de longstaygevallen moeten iedere paar jaar opnieuw beoordeeld worden, met steeds de bijbehorende kosten, tijdvretende rapportages en observaties tegen beter weten in.
Is die capaciteit en tijd van rechters, deskundigen en aanverwanten niet een heel stuk nuttiger in te zetten?
Laatst bijgewerkt door oomens op 02-01-18 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Mag een GGZ instelling mensen weigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 09:51

Maar zelfs vanuit de longstay kunnen mensen weer volledig rehabiliteren. Soms is het weghalen van behandeldruk en het ouder worden van de mens genoeg dus het is alleen maar goed dat mensen om de zoveel jaar opnieuw beoordeeld worden.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:33

oomens schreef:
Electra63 schreef:
Niet jij bepaalt of iemand thuis hoort in de maatschappij, maar de rechtbank (op advies van een psychiater). Als iemand zijn straf heeft uitgezeten en behandeling slaat aan, dan mag/kan iemand uiteindelijk re-integreren en terugkeren in de maatschappij.

Ook de rechter kan iemand die flink van het padje is, steeds maar voor twee jaar vast laten houden, en dan nog alleen wanneer TBS is opgelegd.
Bij mijn weten heeft niemand in Nederland nog de bevoegdheid om iemand die ontoerekeningsvatbaar is definitief uit de maatschappij te halen. Zelfs niet wanneer duidelijk is dat de stoornis van die persoon nooit meer over gaat. Ook de longstaygevallen moeten iedere paar jaar opnieuw beoordeeld worden, met steeds de bijbehorende kosten, tijdvretende rapportages en observaties tegen beter weten in.
Is die capaciteit en tijd van rechters, deskundigen en aanverwanten niet een heel stuk nuttiger in te zetten?


Klopt.... maar hoe wil je dat anders doen? De wet is leidend. Dus niet de burger bepaalt de straf.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:46

Electra63 schreef:
Klopt.... maar hoe wil je dat anders doen? De wet is leidend. Dus niet de burger bepaalt de straf.

Zolang iemand geen misdrijf heeft gepleegd gaat het sowieso niet om een straf, en als het om ontoerekeningsvatbare daders gaat evenmin. Een oplossing zou zijn om, wanneer het niet om straffen maar om maatregelen gaat, deze ook niet altijd via een rechter te laten gaan. Op die manier verdwijnt ook de hele kostbare rompslomp met (recht op) advocaten die nu bij dergelijke (her)beoordelingen komt kijken.

Wie dan wel over het (langdurig/permanent) gedwongen opnemen van iemand zou moeten gaan? Geen idee, maar dat moet in te vullen zijn.
Op zich zou de vraag of iemand volledig genezen is leidend moeten zijn. Is dat niet het geval, dan hoeven vrijlating of herbeoordeling ook niet overwogen te worden. Is iemand überhaupt niet te genezen, dan is behandeling ook niet zinvol, en volstaat het voorkomen dat iemand zichzelf of anderen wat aandoet, en is er verder dus vrij weinig intensieve (en dure) zorg nodig.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:07

oomens schreef:
Electra63 schreef:
Klopt.... maar hoe wil je dat anders doen? De wet is leidend. Dus niet de burger bepaalt de straf.

Zolang iemand geen misdrijf heeft gepleegd gaat het sowieso niet om een straf, en als het om ontoerekeningsvatbare daders gaat evenmin. Een oplossing zou zijn om, wanneer het niet om straffen maar om maatregelen gaat, deze ook niet altijd via een rechter te laten gaan. Op die manier verdwijnt ook de hele kostbare rompslomp met (recht op) advocaten die nu bij dergelijke (her)beoordelingen komt kijken.

Wie dan wel over het (langdurig/permanent) gedwongen opnemen van iemand zou moeten gaan? Geen idee, maar dat moet in te vullen zijn.
Op zich zou de vraag of iemand volledig genezen is leidend moeten zijn. Is dat niet het geval, dan hoeven vrijlating of herbeoordeling ook niet overwogen te worden. Is iemand überhaupt niet te genezen, dan is behandeling ook niet zinvol, en volstaat het voorkomen dat iemand zichzelf of anderen wat aandoet, en is er verder dus vrij weinig intensieve (en dure) zorg nodig.


Pittig - je stelt hier voor dat iemand zonder enige vorm van verdediging of procedurele waarborg opgesloten kan worden. Dat zet de deur voor misbruik wagenwijd open. Ik ben tegen.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Mag een GGZ instelling mensen weigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:27

Gelukkig bepaalt nog steeds de wet of iemand gedwongen opgenomen moet worden. Net als een gevangenisstraf (met of zonder TBS).

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:15

oomens schreef:
Electra63 schreef:
Klopt.... maar hoe wil je dat anders doen? De wet is leidend. Dus niet de burger bepaalt de straf.

Zolang iemand geen misdrijf heeft gepleegd gaat het sowieso niet om een straf, en als het om ontoerekeningsvatbare daders gaat evenmin. Een oplossing zou zijn om, wanneer het niet om straffen maar om maatregelen gaat, deze ook niet altijd via een rechter te laten gaan. Op die manier verdwijnt ook de hele kostbare rompslomp met (recht op) advocaten die nu bij dergelijke (her)beoordelingen komt kijken.

Wie dan wel over het (langdurig/permanent) gedwongen opnemen van iemand zou moeten gaan? Geen idee, maar dat moet in te vullen zijn.
Op zich zou de vraag of iemand volledig genezen is leidend moeten zijn. Is dat niet het geval, dan hoeven vrijlating of herbeoordeling ook niet overwogen te worden. Is iemand überhaupt niet te genezen, dan is behandeling ook niet zinvol, en volstaat het voorkomen dat iemand zichzelf of anderen wat aandoet, en is er verder dus vrij weinig intensieve (en dure) zorg nodig.

Dit dus, sommige mensen wil je gewoon niet in de maatschappij hebben loslopen. Zoals de moordenaar van het meisje van Nulde die gewoon vrij komt. Iedereen snapt dat dit een tikkende tijdbom is, iedereen behalve de psych die er een persoonlijk succesverhaal van maakt, EN de rechter die daarin meegaat want het gaat zo goed met de meneer. De behandeling slaat aan. Me reet :)

Zoals ik al zei, ons grootste goed: mensenrechten, is tevens onze grootste valkuil.

Met het sterk toenemende aantal incidenten met verwarde personen is het gewoon zaak om ons systeem eens goed onder de loep te nemen, functioneert het nog wel, en wat kunnen we verbeteren.

Ik denk dat er ook een verschil zit tussen verwarde mensen en gewoonweg ronduit agressieve mensen, zeker als er drugs in het spel zijn. Ik vind het ook niet prettig dat die laatste in de categorie verward worden geplaatst, verward geeft aan dat er een mentale stoornis is , en een agressieve, onaangepaste cokesnuiver is heus verward, maar niet verward als in een psychose, ook al kan die daar wel in zitten.

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Mag een GGZ instelling mensen weigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:25

Danzzz ooit bedacht dat mensen kunnen veranderen en dat therapieen wel degelijk kunnen aanslaan?

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:26

Je komt een heel eind als je gewoon de mensen die om hulp vraagt ook daadwerkelijk behandelt, en niet de straat op stuurt omdat je geen behandelruimte hebt. Dat gaat niet mis in het strafrechtsysteem, dat gaat mis in de gezondheidszorg waar riant op bezuinigd wordt - waar op voorhand al van gezegd is dat dat misschien in de gezondheidszorg wel wat oplevert, maar je veel duurdere politieinzet hebt achteraf.

Op dit moment is in beide staatstaken wel het nodige te investeren. Maar preventie lijkt me een betere stap.

Edit: knagen aan mensenrechten omdat je de boel budgettair niet voor elkaar hebt - ik ben er nog steeds tegen.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:37

Prrrr schreef:
Je komt een heel eind als je gewoon de mensen die om hulp vraagt ook daadwerkelijk behandelt, en niet de straat op stuurt omdat je geen behandelruimte hebt. Dat gaat niet mis in het strafrechtsysteem, dat gaat mis in de gezondheidszorg waar riant op bezuinigd wordt - waar op voorhand al van gezegd is dat dat misschien in de gezondheidszorg wel wat oplevert, maar je veel duurdere politieinzet hebt achteraf.

Op dit moment is in beide staatstaken wel het nodige te investeren. Maar preventie lijkt me een betere stap.

Edit: knagen aan mensenrechten omdat je de boel budgettair niet voor elkaar hebt - ik ben er nog steeds tegen.

Helemaal eens

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:39

Olympia schreef:
Danzzz ooit bedacht dat mensen kunnen veranderen en dat therapieen wel degelijk kunnen aanslaan?

Jahoor gelukkig is dat de dagelijkse praktijk, alleen zijn sommigen niet te behandelen, of zijn zo sluw dat ze behandelaars om de tuin leiden.

Ook dat komt voor en helaas niet incidenteel

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:07

Graag bron met cijfers van mensen die van de tbs af zijn en de fout in zijn gegaan..

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:16


danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:19

quera schreef:
Graag bron met cijfers van mensen die van de tbs af zijn en de fout in zijn gegaan..

De bekendste is toch wel Faber

https://nos.nl/artikel/2197841-tbs-hoe-zit-het-nu.html
Citaat:
4. Hoe vaak pleegt een tbs'er die met verlof is een ernstig delict?
Ongeveer 50.000 keer per jaar gaat een tbs'er met verlof. Gemiddeld leidt dit jaarlijks een à twee keer per jaar tot ernstige incidenten.

5. Is er een verschil in recidive tussen mensen die wel en geen tbs hebben gekregen?
Ja. Van de uitbehandelde tbs'ers pleegt zo'n 29 procent binnen vijf jaar een ernstig delict. Van de veroordeelden die geen tbs hebben gekregen en die weer op straat lopen, is dat 54 procent.

Als je kijkt naar zedendelinquenten is het verschil nog groter. Van de tbs'ers ging in de periode 2008-2012 1,8 procent van de vrijgelaten zedendelinquenten binnen drie jaar opnieuw in de fout. Bij normale gevangenen gebeurde dat meer dan drie keer zo vaak.


https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenl ... en-van-tbs
Citaat:
4. Hoe vaak gaan ex-tbs'ers toch weer in de fout?
Volgens de laatste cijfers van het Wetenschappelijk Onderzoek en Documentatiecentrum van het ministerie van Justitie komt tussen de 20 en 27 procent van de vrijgelaten tbs'ers binnen twee jaar weer in aanraking met justitie omdat ze een misdrijf hebben gepleegd. Bij 16 à 24 procent gaat het om een delict met een maximale straf van vier jaar, bij 4 à 8 procent om een zeer ernstig delict waarop acht jaar of meer staat. Volgens het WODC is er de laatste jaren een lichte toename van de recidive.

Onder ex-gedetineerden die geen tbs hebben gehad, is de recidive veel hoger: van hen gaat 47 procent binnen twee jaar weer in de fout.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Mag een GGZ instelling mensen weigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:24

Uit de cijfers blijkt vooral dat recidive bij ex-gedetineerden, zonder TBS, veel hoger is.
Zeker bij zwaardere delicten.

Het is een utopie om te denken, dat je misdrijven kan voorkomen. En zolang een veroordeelde geen levenslang krijgt, heeft hij recht op een 2e kans, wat mij betreft dan wel met (gedwongen) behandeling na een ernstig delict en dan een lange rustige re-integratie in de maatschappij.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:31

Electra63 schreef:
Uit de cijfers blijkt vooral dat recidive bij ex-gedetineerden, zonder TBS, veel hoger is.
Zeker bij zwaardere delicten.

Het is een utopie om te denken, dat je misdrijven kan voorkomen. En zolang een veroordeelde geen levenslang krijgt, heeft hij recht op een 2e kans, wat mij betreft dan wel met (gedwongen) behandeling na een ernstig delict en dan een lange rustige re-integratie in de maatschappij.

Dan hebben we het ook over winkeldieven, eenvoudige mishandelingen en dat soort sjit, en ja die gaan snel weer in de fout.

Drugsdelicten zijn ook van die dingen waar veel recidive bij is.

Het is dus logisch dat daar meer recidive bij is, simpelweg omdat de vergrijpen veel laagdrempeliger zijn maar van een winkeldief hoef je niet bang te zijn dat die je keel doorsnijdt en een hap uit je bil neemt, toch?

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:40

Precies tbs heeft dus wel degelijk nut.
En 0% ga je nooit krijgen.

En ja deze mensen gaan de maatschappij in als zij door meerdere mensen goedgekeurd zijn. Dus niet zoals je net zei... ‘ de psychiater heeft een succesverhaal’. Er zit een heel team achter en wordt echt niet binnen een dag besloten.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:50

quera schreef:
Precies tbs heeft dus wel degelijk nut.
En 0% ga je nooit krijgen.

En ja deze mensen gaan de maatschappij in als zij door meerdere mensen goedgekeurd zijn. Dus niet zoals je net zei... ‘ de psychiater heeft een succesverhaal’. Er zit een heel team achter en wordt echt niet binnen een dag besloten.

Dat snap ik, en ik denk dat je me heus wel snapt met die opmerking.

0% winkeldiefstallen hoeft ook niet, dat is een utopie. Maar risicomensen loslaten in de maatschappij en 1 op de 4 gaat de fout weer in, is best behoorlijk. Gelukkig is het gedaald, en dat komt absoluut door verbeterde behandelmethoden, maar is nog steeds wel heel veel vind je niet?

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:55

danzzz schreef:
quera schreef:
Precies tbs heeft dus wel degelijk nut.
En 0% ga je nooit krijgen.

En ja deze mensen gaan de maatschappij in als zij door meerdere mensen goedgekeurd zijn. Dus niet zoals je net zei... ‘ de psychiater heeft een succesverhaal’. Er zit een heel team achter en wordt echt niet binnen een dag besloten.

Dat snap ik, en ik denk dat je me heus wel snapt met die opmerking.

0% winkeldiefstallen hoeft ook niet, dat is een utopie. Maar risicomensen loslaten in de maatschappij en 1 op de 4 gaat de fout weer in, is best behoorlijk. Gelukkig is het gedaald, en dat komt absoluut door verbeterde behandelmethoden, maar is nog steeds wel heel veel vind je niet?

Met in aanraking komen betekend ook een tbs-er die wat steelt of dronken wordt aangehouden. Het is niet dat elke tbs-er die ze daar bedoelen weer gruwelijke misdaden plegen.

En de gemiddelde behandelduur is 7 jaar.
Bij mij zit er iemand nu 15 jaar ( en dat is geen ls). Dus er wordt echt niet licht overna gedacht. Vrijheden opbouw idem. Gebeurd heeeeel langzaam.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:03

danzzz schreef:
Maar risicomensen loslaten in de maatschappij en 1 op de 4 gaat de fout weer in, is best behoorlijk. Gelukkig is het gedaald, en dat komt absoluut door verbeterde behandelmethoden, maar is nog steeds wel heel veel vind je niet?


Als er nou een labeltje op die mensen zat waarop stond of ze nou bij de 25% of bij de 75% zitten was dat makkelijk. Maar om driekwart dan maar vast te houden omdat een kwart uiteindelijk weer de mist in gaat - is wel heel veel, vind je niet?