Mag een GGZ instelling mensen weigeren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:36

BlackShadowZ schreef:
quera schreef:
Nee hoor..

Vroeger was Klaas gewoon enorm druk.
En jan was heel goed met brommers sleutelen.



Daarbij was vroeger de lat veel minder hoog als dat het nu is.


Wat betreft lichte aandoeningen met het met je eens. Ik werk ook in het onderwijs en ben van mening dat we veel te snel stickertjes plakken.

Echter is het bij ernstige aandoeningen toch wel een heel goede ontwikkeling. Daar er veel gerichter gewerkt kan worden nav specifiekere diagnoses.

Ben ik met je eens hoor!
Maar vroeger waren die stickers er simpelweg niet.
Ja dan had je gekke hans in het dorp die rare dingen schreeuwde.Terwijl je nu zou kunnen uitzoeken wat het precies is. Bijvoorbeeld schizofrenie of iemand in een psychose.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:37

oomens schreef:
danzzz schreef:
Juist niet, die lichamelijke gehandicapte kan je in je eentje wel wassen en aankleden. Die agressieveling moet je altijd in het vizier hebben en vaak zijn deze mensen bovengemiddeld sterk, dus heb je minimaal 2, maar het liefst 4 collega's in de buurt.

De zorgintensiteit zit hem niet in de lichamelijke sfeer.

Heel simpel gezegd. Als iemand lichamelijk veel zelf kan, zijn er weinig dingen waarvoor je daadwerkelijk fysiek de kamer van de patiënt hoeft te betreden. Als je die paar keer dan met meerdere mensen bent, heb je nog steeds over de dag heen niet veel personeel nodig.
Die agressie is alleen een probleem wanneer er daadwerkelijk contact is tussen de verwarde en het personeel. Zolang iemand in zijn eentje in een hufterproof kamer agressief zit te zijn, is er weinig zorg bij nodig.

En dat contact is er dus wel. Mensen moeten eten, naar dagbesteding enz.
Een patiënt ziet zoveel mensen op een dag.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:39

oomens schreef:
danzzz schreef:
Juist niet, die lichamelijke gehandicapte kan je in je eentje wel wassen en aankleden. Die agressieveling moet je altijd in het vizier hebben en vaak zijn deze mensen bovengemiddeld sterk, dus heb je minimaal 2, maar het liefst 4 collega's in de buurt.

De zorgintensiteit zit hem niet in de lichamelijke sfeer.

Heel simpel gezegd. Als iemand lichamelijk veel zelf kan, zijn er weinig dingen waarvoor je daadwerkelijk fysiek de kamer van de patiënt hoeft te betreden. Als je die paar keer dan met meerdere mensen bent, heb je nog steeds over de dag heen niet veel personeel nodig.
Die agressie is alleen een probleem wanneer er daadwerkelijk contact is tussen de verwarde en het personeel. Zolang iemand in zijn eentje in een hufterproof kamer agressief zit te zijn, is er weinig zorg bij nodig.

maar dat is het hem nou, dat hufterproof kamertje mag die verwarde persoon niet zomaar in, daar zitten allemaal werkinstructies en protocollen aan vast, met aftekenlijsten en ga zo maar door. Dus totdat de hele rambam geregeld is, moet je nog wel met een levensgevaarlijk persoon dealen, EN met de rest. Want gaat er een los, dan wordt de rest ook gespannen, als ze al niet mee gaan doen.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:41

danzzz schreef:
quera schreef:
Nee hoor..

Vroeger was Klaas gewoon enorm druk.
En jan was heel goed met brommers sleutelen.



Daarbij was vroeger de lat veel minder hoog als dat het nu is.

maar zowel Jan als Klaas werden niet geweldadig en werden ze dat wel dan kregen ze een paar draaien om hun oren.

Maar ik ben het wel met je eens dat de lat enorm hoog ligt voor iedereen! Niet alleen voor Klaasjes en Jannen, maar ook voor Henk en Ingrid en ook voor Viola en Harold. En ik kan me heel, heel goed voorstellen dat mensen uit wanhoop hele rare dingen doen. Dit is ook een maatschappelijk beleidsmatige fout. Want die lat hoort niet zo hoog te liggen, wij kunnen niet met al die druk omgaan en sluiten ons af en gaan over op instinctief handelen, wat we eigenlijk al bijna weg geevolueerd hadden, en dan ben je verward. Of zit je in een psychose, terwijl het enige dat aan de hand is, is dat iemand bezwijkt onder de druk die de maatschappij (lees deurwaarders, cjib, bla, bla belastingdienst) op diegene legt en uiteindelijk primitief gaat reageren.

en dat is triest.



Ook toen werden Jan en Klaas wel gewelddadig. Ook vroeger was er geweld, werden vrouwen verkracht, kinderen misbruikt en mensen psychotisch. Voor ieder hadden ze vroeger een eigen aanpak. De een kreeg een pak rammel en de ander werd in het gesticht gestopt

BlackShadowZ
Berichten: 2172
Geregistreerd: 11-05-10
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:43

Ja precies Quera!
En ik vind het zo'n goede ontwikkeling dat mensen nu ten minste de kans op hulp en zorg krijgen, in plaats van maar simpelweg de doodstraf te krijgen of in een klein hokje weg te kwijnen :n

En natuurlijk realiseer ik me dat er nog veel mis is en verbeterd kan worden. En ik sta ook wel eens met open mond te kijken van sommige praktijken die ik lees of zelf zie. Maar het zijn gewoon feiten en cijfers dat Nederland het echt enorm goed doet, en er gewoon maar zeer zelden ernstige incidenten zijn.

*ik praat hier vooral over FPC's,

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:43

belle_boef schreef:
danzzz schreef:

maar zowel Jan als Klaas werden niet geweldadig en werden ze dat wel dan kregen ze een paar draaien om hun oren.

Maar ik ben het wel met je eens dat de lat enorm hoog ligt voor iedereen! Niet alleen voor Klaasjes en Jannen, maar ook voor Henk en Ingrid en ook voor Viola en Harold. En ik kan me heel, heel goed voorstellen dat mensen uit wanhoop hele rare dingen doen. Dit is ook een maatschappelijk beleidsmatige fout. Want die lat hoort niet zo hoog te liggen, wij kunnen niet met al die druk omgaan en sluiten ons af en gaan over op instinctief handelen, wat we eigenlijk al bijna weg geevolueerd hadden, en dan ben je verward. Of zit je in een psychose, terwijl het enige dat aan de hand is, is dat iemand bezwijkt onder de druk die de maatschappij (lees deurwaarders, cjib, bla, bla belastingdienst) op diegene legt en uiteindelijk primitief gaat reageren.

en dat is triest.



Ook toen werden Jan en Klaas wel gewelddadig. Ook vroeger was er geweld, werden vrouwen verkracht, kinderen misbruikt en mensen psychotisch. Voor ieder hadden ze vroeger een eigen aanpak. De een kreeg een pak rammel en de ander werd in het gesticht gestopt

Precies, nu krijgen ze EN geen pak rammel, en ze gaan ook niet naar het gesticht.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:44

BlackShadowZ schreef:
*ik praat hier vooral over FPC's,

FPC is dat een forensisch psychiatrisch centrum?

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:46

Citaat:
maar dat is het hem nou, dat hufterproof kamertje mag die verwarde persoon niet zomaar in, daar zitten allemaal werkinstructies en protocollen aan vast, met aftekenlijsten en ga zo maar door. Dus totdat de hele rambam geregeld is, moet je nog wel met een levensgevaarlijk persoon dealen, EN met de rest. Want gaat er een los, dan wordt de rest ook gespannen, als ze al niet mee gaan doen.



Ooit de praktijk meegemaakt? Enig idee hoe snel situaties gaan, hoe snel er gehandeld wordt? En wat die instructies daadwerkelijk zijn?

BlackShadowZ
Berichten: 2172
Geregistreerd: 11-05-10
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:46

Nou bij ons zit een persoon binnen een paar minuutjes in de separeer als hij het onveilig maakt hoor. Daar gaat niet zoveel rambam aan vooraf. Ook doen andere patienten zelden mee, ze proberen echt geen gebruik te maken van de situatie. Ze houden zich juist rustig.

Uitzonderingen daar gelaten. Maar veel patienten zijn gewoon 'normaal' tot dat ze ineens weer getriggerd worden. Maar realiseren zich dus gewoon dat ze beter mee kunnen werken en zich rustig kunnen houden.

BlackShadowZ
Berichten: 2172
Geregistreerd: 11-05-10
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:47

danzzz schreef:
BlackShadowZ schreef:
*ik praat hier vooral over FPC's,

FPC is dat een forensisch psychiatrisch centrum?


Ja

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:48

BlackShadowZ schreef:
Ja precies Quera!
En ik vind het zo'n goede ontwikkeling dat mensen nu ten minste de kans op hulp en zorg krijgen, in plaats van maar simpelweg de doodstraf te krijgen of in een klein hokje weg te kwijnen :n

En natuurlijk realiseer ik me dat er nog veel mis is en verbeterd kan worden. En ik sta ook wel eens met open mond te kijken van sommige praktijken die ik lees of zelf zie. Maar het zijn gewoon feiten en cijfers dat Nederland het echt enorm goed doet, en er gewoon maar zeer zelden ernstige incidenten zijn.

*ik praat hier vooral over FPC's,

:wave: ook tbs

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:49

t
Citaat:
Precies, nu krijgen ze EN geen pak rammel, en ze gaan ook niet naar het gesticht.



Dat pak rammel wellicht wat minder door de omgeving maar eenmaal veroordeeld en behandeling wordt noodzakelijk geacht kunnen ze nog steeds naar een instelling om behandeld te worden.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:49

belle_boef schreef:
Citaat:
maar dat is het hem nou, dat hufterproof kamertje mag die verwarde persoon niet zomaar in, daar zitten allemaal werkinstructies en protocollen aan vast, met aftekenlijsten en ga zo maar door. Dus totdat de hele rambam geregeld is, moet je nog wel met een levensgevaarlijk persoon dealen, EN met de rest. Want gaat er een los, dan wordt de rest ook gespannen, als ze al niet mee gaan doen.



Ooit de praktijk meegemaakt? Enig idee hoe snel situaties gaan, hoe snel er gehandeld wordt? En wat die instructies daadwerkelijk zijn?

Nee gelukkig niet. Maar ik weet wel hoe het juridisch zit, en ik weet ook dat er strenge voorwaarden zitten aan isoleer, hele strenge, eigenlijk onhaalbaar strenge. Dus ik weet ook dat je niet zomaar iemand omdat die met een lamp gegooid heeft de iso in mag zetten, maar dat is WEL een gevaarlijke situatie.

Dat ik niet weet hoe het in de praktijk gaat, betekend niet dat in niet weet hoe het in theorie moet gaan.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:50

belle_boef schreef:
t
Citaat:
Precies, nu krijgen ze EN geen pak rammel, en ze gaan ook niet naar het gesticht.



Dat pak rammel wellicht wat minder door de omgeving maar eenmaal veroordeeld en behandeling wordt noodzakelijk geacht kunnen ze nog steeds naar een instelling om behandeld te worden.

En dan is het kwaad al geschied. Ze komen pas bij mij als het serieus mis is gegaan.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:52

belle_boef schreef:
t
Citaat:
Precies, nu krijgen ze EN geen pak rammel, en ze gaan ook niet naar het gesticht.



Dat pak rammel wellicht wat minder door de omgeving maar eenmaal veroordeeld en behandeling wordt noodzakelijk geacht kunnen ze nog steeds naar een instelling om behandeld te worden.

En hoelang ben je ongeveer onderweg tussen delict en veroordeling? 1,5 jaar? hoger beroep erbij 3 jaar, ondertussen heeft die een, misschien twee weken in voorarrest gezeten om uiteindelijk comform voorarrest veroordeeld te worden.

Maar het ventje is nog wel je buurman al die tijd.

BlackShadowZ
Berichten: 2172
Geregistreerd: 11-05-10
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:53


belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Mag een GGZ instelling mensen weigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:55


BlackShadowZ
Berichten: 2172
Geregistreerd: 11-05-10
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:57

@danzzz iemand die bij mij met een lamp gooit wil ik zelf ook niet in de separeer zetten. Mits die lamp gericht naar een persoon is gegooid, dat maakt het een ander verhaal. Maar patienten kunnen ook gewoon in hun eigen kamer worden ingesloten, dus waarom meteen naar de separeer grijpen?

En hoeveel ernstige delicten zijn er daadwerkelijk gepleegd door tbsers op verlof of mensen in afwachting van hun proces. Te veel, dat ben ik met je eens. Ieder onschuldig slachtoffer is er een te veel. Maar relatief zijn het er gewoon gruwelijk weinig. En daarvoor kun je niet alle patienten afrekenen en nooit meer op verlof laten gaan of wat dan ook. Omdat per jaar van de honderden verloven, een miniem aantal de fout in gaat.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:58


Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:58

Het is zo jammer dat het beeld over FPC,FPK,FPA enorm wordt verdraaid door wat door de media in beeld wordt gebracht. Bedenk dat er enorm veel verlofbewegingen zijn per jaar en dat er zo'n minimaal aantal 'echt fout' gaat. Terwijl er toch behoorlijk wat succesvol terugkeren naar de maatschappij! En goed functioneren, dan wel in beschermde woonvorm dan wel zelfstandig.

Meteen in de separeer is vaak juist niet gewenst. In de (forensische) zorg zijn we juist bezig met de-escalerend werken, het aantal separaties is flink omlaag gegaan en dat is een positief iets. En wat BlackShadowZ aanhaalt..inderdaad waarom separeren als de agressie niet gericht is tegen een persoon? En als dit wel zo is, ook dan is het vaak mogelijk met kamerprogramma's tot er weer rust is ipv separeer (Erg afhankelijk van de mate van agressie natuurlijk!!)


Het artikel wat BlackShadowZ aanhaalt is inderdaad een goede om eens door te nemen.
Laatst bijgewerkt door Loes1996 op 01-01-18 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 23:00

Hier wordt ook niet snel naar de separeer gegrepen. Eerder naar eigen kamer om rust te pakken en na 15 minuten kijken hoeverre diegene hersteld is.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 23:01

de strekking van dit topic is of mensen geweigerd mogen worden niet of tbs’ers niet op verlof zouden mogen. Laten we wel on topic blijven
Een tbs kliniek zal een agressieve patiënt niet weigeren

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 23:04

belle_boef schreef:
de strekking van dit topic is of mensen geweigerd mogen worden niet of tbs’ers niet op verlof zouden mogen. Laten we wel on topic blijven
Een tbs kliniek zal een agressieve patiënt niet weigeren

Jawel. Bepaalde cliënten komen niet in bepaalde klinieken meer.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 23:06

BlackShadowZ schreef:
@danzzz iemand die bij mij met een lamp gooit wil ik zelf ook niet in de separeer zetten. Mits die lamp gericht naar een persoon is gegooid, dat maakt het een ander verhaal. Maar patienten kunnen ook gewoon in hun eigen kamer worden ingesloten, dus waarom meteen naar de separeer grijpen?

En hoeveel ernstige delicten zijn er daadwerkelijk gepleegd door tbsers op verlof of mensen in afwachting van hun proces. Te veel, dat ben ik met je eens. Ieder onschuldig slachtoffer is er een te veel. Maar relatief zijn het er gewoon gruwelijk weinig. En daarvoor kun je niet alle patienten afrekenen en nooit meer op verlof laten gaan of wat dan ook. Omdat per jaar van de honderden verloven, een miniem aantal de fout in gaat.

Als die lamp wel gericht gegooid is mag je hem ook niet in de isoleer zetten, doe je dat wel dan schend je zijn mensenrechten.

Zoals ik al zei, heb ik als financier van die zorg niet het recht op een veilige samenleving ?

Is het belang van het individu belangrijker dan het belang van de maatschappij? Ik denk het niet, ik denk dat je het belang van de samenleving boven hetbelang van de mens moet zetten.

Het is een groot goed dat mensenrechtending, maar het is tevens ook onze grootste valkuil.

Ik zie niks in verloven en terugkeer in de maatschappij, ik vind dat iemand die niet in de maatschappij thuis hoort, daar ook niets in te zoeken heeft. Zoals de moordenaar van Rowena Rikkens, die mag gewoon naar buiten, hoe is het fokking mogelijk?

BlackShadowZ
Berichten: 2172
Geregistreerd: 11-05-10
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 23:06

quera schreef:
belle_boef schreef:
de strekking van dit topic is of mensen geweigerd mogen worden niet of tbs’ers niet op verlof zouden mogen. Laten we wel on topic blijven
Een tbs kliniek zal een agressieve patiënt niet weigeren

Jawel. Bepaalde cliënten komen niet in bepaalde klinieken meer.


Dit dus, wij mogen ook gewoon 'weigeren'