[CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 15:57

Deze site laat je je onderwerpen kiezen; naakt of aangeklede modellen, mannen of vrouwen,
mens of dier etc, en je kunt ook de duur van iedere foto kiezen. Ik raad aan te beginnen met 60 seconden en dan af te bouwen, zo leer je om niet te focussen op de details maar op de "line of action"
in een lichaam/ dier/ ledematen etc.
https://line-of-action.com/

Twee Disney animators die een boel tips en tricks hebben verzameld, van storyboarding tot anatomy, veelal in 'disney' stijl maar toepasbaar op alles.
http://grizandnorm.tumblr.com/

Proko heeft interessante video's,
https://www.youtube.com/user/ProkoTV/videos

Goede refs voor mannelijke lichamen
http://themalenudestock.deviantart.com/

Nog een database met timed modelfoto's
https://www.quickposes.com/en/gestures/timed

Nog meer referenties
http://drawingden.tumblr.com/post/126584890598/a-helpful-list-of-models-for-anatomy-and-other

Verder moet je niet tekenen om iets af te hebben, maar om te verbeteren. Daarom is mijn doel niet om een tekening persé af te hebben, maar om gewoon iets te maken wat imo correct en er goed uit ziet. Ik werk wel iets af wanneer ik er echt een goed gevoel over heb, maar verder heb ik ook geen goede aandachtspan, daarom dat ik afwerken niet voor mezelf als doel neem. Dat is maar deprimerend :')

Verder merk ik dat er op bokt heeeeel veeel mensen realistisch tekenen, wat helemaal geen probleem is natuurlijk, maar dat er ook heel veel mensen geen idee hebben wàt ze tekenen. Neem even de tijd om paarden te bestuderen, "ontleed" je tekening en probeer om niet klakkeloos een foto over te nemen. Het is minder belangrijk dat je tekening geen exacte kopie is, maar dat het juist is wat je tekent. Wéét wat je tekent. Weet dat een neusgat daar een flapje heeft, weet dat een pupil er zo uitziet, dat er wel degelijk een vachtstructuur is, ookal ziet die er glad uit door het licht. Gelijk welke stijl je hebt, een goede basis is belangrijk. Je moet imo eerst weten wat je tekent vooraleer je het versimpeld.

Jorex

Berichten: 9948
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 16:19

Ik had het vorig jaar dus precies 1 dag volgehouden haha, ik teken gewoon wanneer ik zin heb om te tekenen, vandaag eens iets anders dan wat ik normaal doe, normaal maak ik van de schets eerst een line-art en hou ik me niet zo bezig met vachtstructuur/richting. Dit is overigens uit mijn hoofd getekend, ik haat het om referenties te gebruiken, want dat wordt ik gefrustreerd als het niet precies hetzelfde eruit ziet. Ik weet hoe ik moet schetsen van referenties, heb die 60 seconden schetsen ooit ook gedaan op de middelbare school van andere leerlingen. En dan ook schetsen zonder op je papier te kijken, dat was wel geinig ook. Het vosje(de oren zijn een beetje vaag geworden,staart ben ik heel tevreden mee, alleen jammer genoeg in de verkeerde laag zitten kleuren bij de staart). Bij de oren lukte het lichtere oorfluf niet echt, maar ik wilde er een halfuur schets van maken. Ik vind hem beter dan het onding wat ik vorig jaar in een half uur produceerde.
Afbeelding

Splut
Berichten: 1095
Geregistreerd: 19-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 17:02

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 07-07-22 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 18:03

Zo hé, sommige mensen hebben al wat... Goed begin!

Ik kreeg vandaag dit berichtje van de vrouw van Noel nadat ik vroeg of ik een foto van haar privé instagram mocht gebruiken als voorbeeld, dus ik denk dat ik nu ook ga tekenen. :o

Afbeelding

Enne... Telpeva, waar is jouw eerste werk? :P

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 18:12

Nou ik had echt een veel te grote mond ik moet nog steeds beginnen :') Maar hij komt er zo aan hoor, dan doe ik ook meteen reageren op de andere tekeningen!

sanneb
Berichten: 681
Geregistreerd: 18-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 18:19

Omdat ik nogal brak ben vandaag dacht ik het makkelijk te houden. Dat viel even tegen :')
Maar ik heb me voorgenomen om ook snelle schetsen die niet hebben uitgepakt zoals ik bedacht heb te plaatsen.
Reageren sla ik vandaag even over.

Mijn eerste bijdrage van 2018:

Afbeelding

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:07

zanakuzies: Leuk kleurgebruik, hij heeft wel iets dromerigs daar hou ik wel van :D De verschillende lijndiktes van de fineliners vind ik ook fijn om naar te kijken, vooral de dunne

Fennadev Hopelijk hou je het nu langer vol :D ik duim in ieder geval voor je! Vosje ziet er leuk uit, is het zo'n woestijnvos? Leuk dat je er een beetje soort van doorheen kan kijken en op de achtergrond de bokt kleuren ziet, het lijkt net of die op de pagina zit

Sanneb ik herken dat heel sterk :') volgens mij hadden we het de afgelopen weken makkelijker in het oude topic, dan lieten we de minderen werken gewoon niet zien :') Ik vind de beweging leuk, en de highlights rechts vind ik ook gaaf (lijkt mij moeilijk ook)


De mijne voor vandaag, een paard uit het aanvraagtopic
Nr 1
Afbeelding

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:16

Fennadev schreef:
Ik had het vorig jaar dus precies 1 dag volgehouden haha, ik teken gewoon wanneer ik zin heb om te tekenen, vandaag eens iets anders dan wat ik normaal doe, normaal maak ik van de schets eerst een line-art en hou ik me niet zo bezig met vachtstructuur/richting. Dit is overigens uit mijn hoofd getekend, ik haat het om referenties te gebruiken, want dat wordt ik gefrustreerd als het niet precies hetzelfde eruit ziet. Ik weet hoe ik moet schetsen van referenties, heb die 60 seconden schetsen ooit ook gedaan op de middelbare school van andere leerlingen. En dan ook schetsen zonder op je papier te kijken, dat was wel geinig ook. Het vosje(de oren zijn een beetje vaag geworden,staart ben ik heel tevreden mee, alleen jammer genoeg in de verkeerde laag zitten kleuren bij de staart). Bij de oren lukte het lichtere oorfluf niet echt, maar ik wilde er een halfuur schets van maken. Ik vind hem beter dan het onding wat ik vorig jaar in een half uur produceerde.
[ [url=m/HOKsac.png]Afbeelding[/url] ]

Ik zou zeker referenties gebruiken, je fouten herkennen is namelijk een teken dat je inzicht in wat goed/mi der goed is verbeterd, je bent dus aan het verbeteren wanneer je dit hebt :j

Blackbirb

Berichten: 485
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Omgeving zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-18 19:36

Ik moet die van mij nog even kleur geven en dan heb ik ook de eerste van 2018 erop zitten.

Maar ik zal alvast even reageren op iedereen kunstwerkjes :P

@Telpeva Die blik heb je mooi te pakken! De neus is net niet helemaal recht, maar ik kan me voorstellen dat het moeilijk schetsen is met wit op zwart :').

@sanneb Ik vind jouw losse tekeningen altijd erg mooi :) Wat voor materiaal heb je gebruikt?

@fennadev Mooi gedaan, misschien kun je kijken naar een andere kleur voor de lineart, dan is het iets meer één geheel.

@Quebelle Die site kende ik nog niet. Ik heb het even uitgeprobeerd, maar ik moet zeggen dat ik het makkelijker had ingeschat :')

@zanakuzies Mooie kleurencombinatie. Het oog zit net iets te ver naar achteren. Het stuk achter de oren is erg goed.

Wendy1708

Berichten: 149
Geregistreerd: 12-01-08
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:59

Hallo allemaal, na, ik weet niet hoelang al, genoten te hebben van jullie topics, wil ik het ook wel proberen. Maar wat ik zie hier doet me bijna de moed in de schoenen zakken. :):) Wat een geweldige dingen komen er voorbij! Ik zou zo ontzettend graag leuke striptekeningen kunnen maken van mijn eigen pony's. Vroeger heel veel getekend maar de laatste 20 jaar ofzo... bijna nooit meer. Ik zou wel willen proberen elke dag een klein "iets" te maken.

Jorex

Berichten: 9948
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 20:15

@Amy, dat wilde ik wel maar dat gaat niet, heb helaas een gedeelte van de staart per ongeluk in de line-art getekend.

@Quebelle ik heb niet het gevoel dat ik erg goed teken met referentie(eigenlijk zelfs nog slechter dan wanneer ik gewoon random het plan in mijn hoofd volg), ik teken sowieso al niet erg goed. Maar als ik mijn werk van jaren terug bekijk, dan zijn mijn lijnen wel minder wiebelig geworden. Met referentie worden ze vaak erg wiebelig en raar.. Dit is overigens mijn huidige manier van paarden tekenen, ik heb de grote paarden opgegeven en ben me gaan focussen op pony's.
https://i.imgur.com/Q35GSj4.png

Blackbirb

Berichten: 485
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Omgeving zwolle

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-18 20:26

Welkom Wendy1708!
@Fennadev We geven je alleen maar tips :)

Dit was de tekening die ik nog vandaag af wilde maken, maar goed morgen weer verder. Vandaar alleen even een 'saaie lineart'. (ook echt zooo'n proffesionele foto :') )

Afbeelding

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 20:51

Fennadev de pony uit je link vind ik ook leuk, precies de juist verhoudingen ook met het buikje enzo. Lekker kort en compact :D echt een oony! ik krijg meteen zin om ook eens een pony te gaan tekenen, want dat doe ik eigenlijk zelden en als ik er al een maak dan ziet die eruit als een klein paard met obesitas.

De neus in mijn tekening klopt inderdaad niet, ik had een beetje ruzie met het papier en het lukte allemaal niet lekker. Morgen weer een dag, nieuwe kansen.

AmyLyklama: ik weet dat je graag tips wilt dus ik ga mijn best doen, zou je zelf aan willen geven als je het een keer zat wordt of als je een keer geen zin hebt in commentaar? Wat ik zie in je lineart bij de voet die op de rand leunt, is dat het daar niet helemaal lijkt te kloppen? Met zo'n pose zou ik verwachten dat de hiel van de voet op de rand steunt ipv dat de hele voet over de rand heen is, anders kan je personage er niet op steunen en valt die misschien in het water. Ik vind het een leuke pose, best moeilijke pose ook om zo even te tekenen. Ik kan zien dat je met allerlei dingen al rekening hebt gehouden zoals verkorting in het been en de manier waarop de bilspier ook meebeweegt met de houding. Da's best moeilijk allemaal, ik heb daar ook geen tips voor want ik ben er zelf niet zo goed in in mensen tekenen... maar die positieve dingen wou ik je in elk geval óók meegeven! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 20:58

AmyLyklama schreef:
Welkom Wendy1708!
@Fennadev We geven je alleen maar tips :)


Puur uit interesse; wat is eigenlijk de bedoeling van dit topic?
Ik dacht dat dit een topic was waarin mensen de werken delen die ze tijdens hun challenge maken en dat het dus vooral bedoeld is om elkaar te motiveren door te blijven gaan en samen de eindstreep te halen. Nu zie ik echter ook posts waarin (ongevraagd) tips/kritiek gegeven wordt op de werken die voor de challenge gemaakt worden.

Is dit een challenge/motivatietopic of toch (ook) een kunstbeoordelingstopic?
Ik kan me namelijk voorstellen dat sommige mensen gewoon steun/aanmoediging zoeken bij het voltooien van het aantal tekeningen/schilderijen, en niet per se ook op elk werk in die challenge ook kritiek willen krijgen?

Blackbirb

Berichten: 485
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Omgeving zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-18 21:02

Haha, you got me. Ik heb z'n voet inderdaad verpest, dat krijg je als je op het laatste moment beslist dat hij aan de kant van het water moet zitten. Jij kan toch best mensen tekenen? Lief trouwens dat je je best doet om comentaar te geven!


@xyzutu2 Ja, zo zou je het ook kunnen zien inderdaad. Ik ben van mening dat het iemand kan motiveren om zowel een tip als een top te geven. Voorgaand topic is dit ook zo geweest en ik merkte dat ik werd gemotiveerd om mezelf te verbeteren, echter is dit natuurlijk voor iedereen anders. Motiveren kun je op verschillende manieren doen. Dit is mijn manier :)

Selina

Berichten: 14293
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:21

Ok ok het kriebelt toch te erg *\o/*
Ik heb nog nooit een hond getekend en dat is één van m'n doelen. Hond van Kabayo :)
Nu alleen even een kleine WIP, ben blij dat ik toch nog even heb getekend meteen de eerste dag. Ook al was het maar een uurtje.

Afbeelding

@xyzutu2 Was vorige jaren ook inderdaad. Moet wel zeggen dat toen ik in 2016(?) meedeed, ik haast wilde afhaken omdat ik ineens massaal feedback kreeg op werkjes waar ik dan al onzeker over was. Maar stoppen was ook weer vermijden, dus vrolijk doorgegaan. Uiteindelijk door de challenge toch m'n ding gevonden.

Goed bezig iedereen die meteen 1 januari heeft getekend :D
Amy: Saaie lineart :P Lol, nou, zo saai is 'ie niet. Vogel is een leuke toevoeging.
Telpeva: Leuk dat je weer meedoet :D
Sanneb: Leuk hoe je het paard uit de achtergrond laat springen. (Ik heb iets met het woord leuk)

(Verder ga ik even niet.)

Wendy1708

Berichten: 149
Geregistreerd: 12-01-08
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:28

Nouuu, ik heb met mn eerste tekeningetje gemaakt. En dat viel nog heel niet mee. Ik heb geprobeerd Mickey te tekenen maar de foto die ik uitkoos was toch ook niet zo handig want zo van voren en zonder oren, maakt het wat ingewikkeld. Maar goed, ik ga verder maar niet meer gummen erin want daar wordt het bij mij meestal niet beter van :D

Afbeelding


Afbeelding

Jorex

Berichten: 9948
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:32

@Allemaal, kritiek erop leveren bij jullie zal mij niet echt lukken, ik zie dingen waarvan ik zou wensen dat ik ze zo goed kon tekenen, dus dan wordt het erg lastig met een verbeterpunt aangeven. Vooral ook omdat ik geen grote paarden kan tekenen nog en anders worden het een soort vergrote shetlanders. Dus ik vind al die paarden heel erg kunstig. Net als de line-art van Amy, ik ben zelf ook zeer slecht in mensen, maar ik heb wel een chibi en anime boek liggen dus misschien dat ik daar weer eens wat mee ga doen ook.

@Selina, wow wat een gave levendige ogen al.

@Wendy, welkom, ik voel me precies hetzelfde hoor, maar dat is juist waarom ik wel post, misschien word ik dan ooit een keer ook echt beter. :D
Ik zie dat je gepost hebt, al mooi getekend zeg, vooral het oogje springt er erg mooi uit.

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:40

xyzutu2, ik ben zelf graag voorzichtig met mijn reacties, ik doe ze liever nog iets te soft dan iets te hard omdat ik zelf ook weet hoe gevoelig een tekenaar kan zijn :) Maar, Amylyklama heeft in het topic vorig jaar al wel eens aangegeven dat ze juist graag ook verbeterpunten wil ontvangen in reacties zodat ze daarvan kan groeien, daarom probeer ik haar ook op deze manier te helpen, zij vroeg er specifiek naar :j . Maar ik doe pas mijn vinger op een zere plek in een tekening leggen en tips voor verbetering geven wanneer iemand mij daar letterlijk om vraagt! want ik vind zulk commentaar zelf soms ook moeilijk om te krijgen (en om te geven want ik wil niemand demotiveren). Dus bij deze voor iedereen die gevoelig is voor zulke feedback: van mij heb je niks te vrezen.

Selina:haha die wou ik ook tekenen _O- ik twijfelde tussen het paard uit het aanvraagtopic en deze hond, maar goed dat ik voor het paard ben gegaan en jij voor de hond anders word het hier ook maar saai haha. Leuk je weer te zien!

Wendy wat een lastige voorbeeldfoto! Tof dat je dat toch doorgezet hebt want je zou het van de tekening helemaal niet zeggen dat je geen voorbeeldje had voor de oren

julie0307
Berichten: 327
Geregistreerd: 09-08-15
Woonplaats: Langs mijn buren in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:54

Mijn tekening van vandaag, nagemaakt van een tekening op Pinterest. Was best lastig aangezien de tekening maar 6x10 cm is. Was een snelle schets en achtergrond is met waterverf. Word mijn nieuwe boekenlegger :) Is verre van perfect maar ik ben al blij dat ik getekend heb vandaag :D
Edit: foto vergeten

Afbeelding

Amado7

Berichten: 10729
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:59

Vorig jaar 6 weken volgehouden :+

Dus dit jaar wil ik wel weer een poging wagen, maar dan minimaal 1 x permaand. 1 per week is echt veel te veel heb ik alweer gemerkt :+ Ik ben wel nog echt een megabeginneling.

Selina

Berichten: 14293
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:05

Telpeva schreef:
Selina:haha die wou ik ook tekenen _O- ik twijfelde tussen het paard uit het aanvraagtopic en deze hond, maar goed dat ik voor het paard ben gegaan en jij voor de hond anders word het hier ook maar saai haha. Leuk je weer te zien!


Haha dat is toevallig :+
Toch is het ook wel interessant om te zien hoe 2 mensen dezelfde foto pakken en ieder die hem in z’n eigen stijl en materiaal doet.

Amado7

Berichten: 10729
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:23

Wendy: leuk! En goed oog!

Juli: leuk zo met die waterverf kleuren. Is de foto schuin gemaakt? Zo niet: probeer de volgende keer wat op je verhoudingen te letten!

Hier mijn tekening 1 :+ dat oog en de manen heb ik nog steeds niet door. Foto is een beetje slecht vanwege slechte camera. Ik hoor graag jullie feedback! Ik ga proberen anderen ook feedback te geven. Mijne is van houtskool op a4




Afbeelding

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:32

Ooit meegedaan met 1 per week en afgehaakt, ga nu maar voor 1 per maand dat zou eventueel moeten lukken.
Ik teken niet omdat het moet, ik teken omdat ik het leuk vind (vond het altijd heel leuk), ik teken gewoon als afleiding, om iets anders te doen. (kan niet goed zien, focus is blurred, dus verwacht er geen te nette dingen van en inspiratie is dood :Y) , vandaar dat ik zelden of nooit meer teken.)
Als een kat een kat lijkt ben ik al blij (bedenk ineens dat ik zelden of nooit katten teken, dus project 1 gaat dan maar zijn de PoetieKat).
Ga proberen hier andere in te dienen dan bij het handlettering topic, bij mij zijn het nogal eens kruissingen tussen tekening en text dus niets zuivers.

Dus freqeuntie 1 x per maand.
1e onderwerk de PoetieKat.
Stijl, dat wat me dan toevallig uit komt, heb geen eigen stijl. :')

Jodhi

Berichten: 329
Geregistreerd: 17-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:58

Ik kan niet echt tips geven, maar ik ga toch proberen om even op een aantal te reageren :)

Sanneb: Gaaf, ziet er mooi uit!
Telpeva: Wauw, ziet er mooi uit op zwart!
Amylyklama: Ik vind hem nu al heel mooi! Voet ziet er inderdaad een beetje raar uit maar dat viel me eerst eigenlijk niet eens op :)
Selina: Prachtig! <3
Wendy1708: De positie lijkt me inderdaad best lastig maar ik vind hem toch wel leuk geworden ;)
julie0307: Mooi die achtergrond! Het lijkt wel alsof het linker voorbeen wat lang is.
Jolandeee: Mooi, vooral de neus en het oog.

Dit is mijn tekening vandaag:
Afbeelding