Röntgen van rug laten maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gillian

Berichten: 4427
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:59

Ssuuz92 schreef:
Ik raad je aan om naar Schiffelers te gaan. Als ik de foto's zo zie van zijn achterhand zou ik daarvan een inwendig onderzoek laten doen.

Hij is ook goed betaalbaar en legt alles heel goed uit.

http://www.dierenartsschiffelers.nl


Dat zou ook mijn advies zijn!
Erg goede dierenarts!
Zo is er bij mijn merrie eindelijk iets uit gekomen na diverse andere dierenartsen, osteopaten, fysios te hebben gehad.
Op advies van mijn osteopaat ben ik naar hem gegaan, had ik jaren eerder moeten doen!

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:35

Voor mij hoeft er niks bij, vanaf dat je hem actief gaat trainen (ohz) en ziet dat hij schraler wordt kan je meteen gaan bijvoeren. Maar met wat hij op dit moment al allemaal krijgt aan voer zal dat niet zo snel gebeuren denk ik. Even op het filmpje inhaken: ik vind hem een heel mooie ruime stap hebben.

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 11:55

Art_Ificious schreef:
Heb nog 1 vraag mbt voeradvies.
In het begin gaf ik Limo ook 3 handjes Luzerne (Pavo Dailyplus) onder zijn voer. Toen hij 24/7 op de wei stond.
Raden jullie aan om dit ook te doen als ik een vitaminebrok bijgeef? (Uiteraard zal ik dan minder luzerne moeten ondermengen ivm minder brok).
Of toch liever niet?


Ik geef de mijne Pavo Vital, die nieuwe. Hij glimt je tegemoet, is vrolijk en alert, zit goed in zijn spieren.. En hij wordt er absoluut niet ritselig of heet van! :)

Ik meng het wel altijd met een of meerdere handjes lucerne. Omdat hij er dan wat langer over doet, beter kauwt en het i.m.o. beter wordt opgenomen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-17 17:57

Ben heel blij met de training vandaag.

Heb limo gelongeerd met touwhalster zónder het peli longeerhulp.
Er waren er nog twee in de bak aant rijden, maar dat boeit ons helemaal niet.
Limo liep zalig vandaag, ging in draf al meer ontspannen en hoofd ging steeds met stukjes omlaag. *\o/*
Galop ging ook soepeler en met hoofd wat lager.

Woensdag komt de Osteopaat.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 18:08

Osteopaat ging goed om met Limo.
Uitgebreider dan de vorige Osteopaat.

Conclusie:
Hij zat vast ergens in de schedel en de rug.
Maar belangrijker is eigenlijk:
- Ongelijke bekken, bekken kantelen niet hoog genoeg (ofzoiets)
- Linksachter trad niet goed onder

Ze heeft blijven behandelen/manipuleren tot beide bekken gelijk bewegen als Limo op een rechte lijn stapte.
In de piste linksachter ook onder de.buik door getrokken, hier schoot limo zich los maar zet nu wel linksachter veel beter onder zich neer. Dat was dus geslaagd.
Dat Limo ging lopen was ook totaal niet erg.

Opdracht:
Veel op de linkerhand trainen
Veel achterwaarts stappen

Babootje

Berichten: 26388
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 11:22

Ah zo.
Mocht het toch niet beteren is een foto van de rug toch geen slecht idee.
Ik heb een pony gehad met een dergelijk probleem op jonge leeftijd. Die had schade in het SI gewricht als gevolg daarvan artrose. Ook scheef in het bekken en niet makkelijk ondertreden. Als jong paard opgelopen mogelijk door eens over de kop geslagen o.i.d.
Hoeft niet natuurlijk, maar kan best dat er toch een belemmering zit waardoor hij zijn rug niet los kan bewegen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 11:51

Babootje schreef:
Ah zo.
Mocht het toch niet beteren is een foto van de rug toch geen slecht idee.
Ik heb een pony gehad met een dergelijk probleem op jonge leeftijd. Die had schade in het SI gewricht als gevolg daarvan artrose. Ook scheef in het bekken en niet makkelijk ondertreden. Als jong paard opgelopen mogelijk door eens over de kop geslagen o.i.d.
Hoeft niet natuurlijk, maar kan best dat er toch een belemmering zit waardoor hij zijn rug niet los kan bewegen.

Ik ga zien wat de training brengt. En anders idd een foto laten maken. Maar dacht dat het SI gewricht niet zichtbaar is op foto's?

Ik ga vanaf nu elke training ook filmen zodat ik zelf kan terugkijken hoe zijn bekken beweegt en de benen ondertreden.

Elisa2

Berichten: 37450
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:40

Een achterbeen er niet onderzetten en daardoor ongelijk worden in het bekken is meestal pure scheefheid. Veel op de linkerhand trainen gaat niet helpen als hij linksachter er dan nog niet goed onderzet. Maar zorgen dat hij op beide handen, beide achterbenen er even actief onderzet en hij van achter naar voren gaat lopen wel.

Achterwaarts an sich is een prima oefening, maar wel iedere keer een paar pasjes. {niet teveel en/of te lang achter elkaar}

BigOne
Berichten: 38360
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:47

Scheef si gewricht kan inderdaad ongelijk stappen veroorzaken. Maar wel op blijven letten want dat veroorzaakt niet echt het niet neerwaarts willen lopen dus ook de rug goed bijhouden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 16:04

Ik heb een voorbeeld gezien hoe ik best limo laat stappen voor de benen onderin te treden. Ze heeft het zelf voorgedaan met Limo ;)

Rug houd ik sowieso ook in de gaten :)

Feit dat hij al ontspanning begint te zoeken in draf is een mooie stap vooruit.

Leo

Berichten: 50188
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 17:19

Fijn dat je concrete oefeningen hebt gekregen :j

Was dit een andere osteopaat dan waar je het in je OP over hebt? :) of was dit de cranio-sacraal therapeut al?

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 17:26

Is het vermoeden op iets in de rug dan helemaal verdwenen?

*ik weet dat intuïtie vaak meer weet dan wij kunnen verklaren*

Want ik heb altijd geleerd dat bij vermoedens van blessures/problemen aan het gestel, er geen paten of peuten aan mogen zitten, tot er een juiste diagnose is, waardoor gericht behandeld kan worden.
Of ben ik voor de gek gehouden hiermee?

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 17:44

...hangt er van af, wat je onder de vage term 'paten en peuten' verstaat.

Hoe wil je aan een diagnose komen, bijvoorbeeld?
(Daar heb je toch echt een deskundige voor nodig, iemand die op basis van een gedegen opleiding 'genezer' is of 'paath' of 'loog' etc etc. Persoonlijk reken ik de dierenarts hier ook toe - maar wellicht geldt dit niet voor iedereen...)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 17:50

Leo schreef:
Fijn dat je concrete oefeningen hebt gekregen :j

Was dit een andere osteopaat dan waar je het in je OP over hebt? :) of was dit de cranio-sacraal therapeut al?

Nee de cranio komt in januari pas. Deze was idd een andere Osteopaat. En bevalt mij véél beter dan de vorige :)

Janine1990 schreef:
Is het vermoeden op iets in de rug dan helemaal verdwenen?

*ik weet dat intuïtie vaak meer weet dan wij kunnen verklaren*

Want ik heb altijd geleerd dat bij vermoedens van blessures/problemen aan het gestel, er geen paten of peuten aan mogen zitten, tot er een juiste diagnose is, waardoor gericht behandeld kan worden.
Of ben ik voor de gek gehouden hiermee?


Heb de Osteopaat vermeld dat ik foto's wou laten maken. Ze vertelde mij dat je er niet veel op zult zien.
Maar de beweging ga ik nu sowieso beter in de gaten houden.
Bij de minste twijfel ga ik haar opnieuw contacteren.

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:00

Janneke2 schreef:
...hangt er van af, wat je onder de vage term 'paten en peuten' verstaat.

Hoe wil je aan een diagnose komen, bijvoorbeeld?
(Daar heb je toch echt een deskundige voor nodig, iemand die op basis van een gedegen opleiding 'genezer' is of 'paath' of 'loog' etc etc. Persoonlijk reken ik de dierenarts hier ook toe - maar wellicht geldt dit niet voor iedereen...)


Osteopaat, fysiotherapeut etc.
Ze hebben nu eenmaal geen röntgenogen en manipuleren het gestel, hetzij beide op verschillende manieren. Met name de rug (merg) is dan wel een gevaarlijk dingetje...
Iemand die mogelijk een hernia heeft zal een manueel therapeut echt niet behandelen, voordat er een röntgenfoto is, waarop ze kunnen zien op welke manier ze wél verlichting kunnen bieden.

Ik noem paten en peuten trouwens beslist niet onkundig hoor. Maar niet alles is te voelen. Vandaar dat ik me afvroeg of het vermoeden verdwenen is, wat best kan naar aanleiding van dit topic. Ik kan me ook helemaal voorstellen dat TS er een therapeut bij haalt, maar ik zou dan wel echt zeker willen zijn of dat vermoeden niet meer hebben.

NinaCharlie

Berichten: 3181
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:02

Janine1990 schreef:
Ik kan me ook helemaal voorstellen dat TS er een therapeut bij haalt, maar ik zou dan wel echt zeker willen zijn of dat vermoeden niet meer hebben.


Ja, dit heb ik ook wel. Zeker omdat het vanuit de rug zou kunnen komen en als na al die behandelingen met die “peuten en paten” blijkt dat het nog niet helemaal volledig is opgelost maak je eigenlijk dubbele kosten.

Elisa2

Berichten: 37450
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:11

Pfft ik snap niet dat er niet gewoon word geinvesteerd in een goede trainer..want volgens mij is dat het belangrijkste op dit moment voor dit paard.

marleen_usar

Berichten: 24668
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:18

Die kan zien hoe het paard loopt en dan krijg je veel tips en zo.Nu doe je oefeningen en verder niks.

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:21

Elisa2 schreef:
Pfft ik snap niet dat er niet gewoon word geinvesteerd in een goede trainer..want volgens mij is dat het belangrijkste op dit moment voor dit paard.


Natuurlijk is dat ook belangrijk.

Ik ben alleen al iets te vaak tegengekomen dat ik persoonlijk denk dat het met goede training wel op te lossen is, maar dat er uiteindelijk heel iets anders aan de hand blijkt te zijn. Wat de eigenaar/ruiter constant al heeft gevoeld. Terwijl dierenartsen en/of fysio's haar tegenspraken.
Intuïtie is een sterk iets, daar moet je je niet in vergissen, ook al is er gerede twijfel over de kennis van TS in dit geval.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:27

Fysieke problemen kunnen niet gewoon door goeie training opgelost worden. Dat TS er eerst een osteo en eventueel dierenarts naar laat kijken, lijkt mij sowieso niet verkeerd. Het enige wat kan gebeuren is dat het geld en tijd heeft gekost en dat het uiteindelijk misschien niet nodig was. Maar het paard gaat daar geen last van ondervinden en voor TS geeft het misschien wel meer zekerheid dat haar paard fysiek ok is voor ze verder gaat met de training. Waarbij een goede instructeur/instructrice uiteraard erg belangrijk is! Absoluut mee akkoord!

@TS, als je twijfels blijven ivm de rug, contacteer gewoon een DA, vraag naar de kostprijs om foto's van de rug te nemen en maak een afspraak indien ok. Als dit jou gemoedsrust geeft dat er daar in elk geval niets mis is, ben je alweer een heel eind verder. Neem dan een goeie instructeur/instructrice onder de arm en ga samen met Limo aan de slag.

Elisa2

Berichten: 37450
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:32

Janine1990 schreef:
Elisa2 schreef:
Pfft ik snap niet dat er niet gewoon word geinvesteerd in een goede trainer..want volgens mij is dat het belangrijkste op dit moment voor dit paard.


Natuurlijk is dat ook belangrijk.

Ik ben alleen al iets te vaak tegengekomen dat ik persoonlijk denk dat het met goede training wel op te lossen is, maar dat er uiteindelijk heel iets anders aan de hand blijkt te zijn. Wat de eigenaar/ruiter constant al heeft gevoeld. Terwijl dierenartsen en/of fysio's haar tegenspraken.
Intuïtie is een sterk iets, daar moet je je niet in vergissen, ook al is er gerede twijfel over de kennis van TS in dit geval.


Ja en ik andersom, alleen dat de ruiter te lang doorgereden heeft op een manier die schadelijk is voor het paard.
Maar goed, uitsluiten is natuurlijk altijd goed..medisch er voor zorgen dat een paard oke is en fysiek in staat is om het gevraagde te doen is stap 1.

Dit is alleen nog een jong onbereden paard, ik denk gewoon dat er niet zoveel mis mee is maar dat de problemen voornamelijk gecreeerd worden door onkunde.

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:37

Citaat:
Osteopaat, fysiotherapeut etc.
Ze hebben nu eenmaal geen röntgenogen en manipuleren het gestel, hetzij beide op verschillende manieren. Met name de rug (merg) is dan wel een gevaarlijk dingetje...
Iemand die mogelijk een hernia heeft zal een manueel therapeut echt niet behandelen, voordat er een röntgenfoto is, waarop ze kunnen zien op welke manier ze wél verlichting kunnen bieden.

Ik noem paten en peuten trouwens beslist niet onkundig hoor. Maar niet alles is te voelen.


Die mensen worden opgeleid om heel precies te voelen
(accoord: spierspanning is spierspanning en het waarom van de spierspanning zou een hernis kunnen zijn)
en om te weten wanneer ze bepaalde handelingen niet moeten verrichten zonder bijvoorbeeld een foro.

Dus in mijn oren is jouw uitspraak 'dat het toch wel een (gevaarlijk) dingetje is' bijna hetzelfde als iemand wel onkundig verklaren... :o

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:45

Janine1990 schreef:
Want ik heb altijd geleerd dat bij vermoedens van blessures/problemen aan het gestel, er geen paten of peuten aan mogen zitten, tot er een juiste diagnose is, waardoor gericht behandeld kan worden.
Of ben ik voor de gek gehouden hiermee?


Janneke2 schreef:
Hoe wil je aan een diagnose komen, bijvoorbeeld?
(Daar heb je toch echt een deskundige voor nodig, iemand die op basis van een gedegen opleiding 'genezer' is of 'paath' of 'loog' etc etc. Persoonlijk reken ik de dierenarts hier ook toe - maar wellicht geldt dit niet voor iedereen...)


Dit is de reden dat mijn 'paten' altijd ook dierenarts zijn. Als zij het niet vertrouwen, behandelen ze niet en verwijzen ze door. Mijns inziens is dat de kracht van een goede paat: iemand die weet waar zijn/haar grenzen liggen wat betreft behandelen of juist doorverwijzen. Doorverwijzen kan naar een DA, maar ook naar een andere peut of paat. Ik kreeg bijvoorbeeld het advies van mijn holistisch DA dat een sportmasseur wat zou kunnen betekenen voor mijn paard, maar wel eentje die kan tapen. Nog niet gedaan, want paard had extended zomerstop, maar ergens in het voorjaar wil ik dit wel opnieuw overwegen.

Art_Ificious schreef:
Heb de Osteopaat vermeld dat ik foto's wou laten maken. Ze vertelde mij dat je er niet veel op zult zien.

Op foto's zie je altijd *iets*. Als er een afwijking zit, kun je die zien, maar je kunt het óók zien als er geen afwijkingen zijn.

Elisa2 schreef:
Ja en ik andersom, alleen dat de ruiter te lang doorgereden heeft op een manier die schadelijk is voor het paard.
Maar goed, uitsluiten is natuurlijk altijd goed..medisch er voor zorgen dat een paard oke is en fysiek in staat is om het gevraagde te doen is stap 1.

Dit is alleen nog een jong onbereden paard, ik denk gewoon dat er niet zoveel mis mee is maar dat de problemen voornamelijk gecreeerd worden door onkunde.

Zoals je zelf al aangeeft: zorgen dat het paard medisch in orde is. Ook jonge paarden kunnen een probleem hebben; ik heb er al genoeg in de wei een schuiver of klapper zien maken, en ook een keer een paard wat bedacht over het hek van de paddock te kunnen springen, maar vervolgens met een achterbeen bleef haken. Ik kan me niet voorstellen dat die daar geen schade van heeft ondervonden, maar helaas niet mijn paard en ik heb ook geen contact meer met de eigenaar.

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:52

Elisa2 schreef:
Janine1990 schreef:
Natuurlijk is dat ook belangrijk.

Ik ben alleen al iets te vaak tegengekomen dat ik persoonlijk denk dat het met goede training wel op te lossen is, maar dat er uiteindelijk heel iets anders aan de hand blijkt te zijn. Wat de eigenaar/ruiter constant al heeft gevoeld. Terwijl dierenartsen en/of fysio's haar tegenspraken.
Intuïtie is een sterk iets, daar moet je je niet in vergissen, ook al is er gerede twijfel over de kennis van TS in dit geval.


Ja en ik andersom, alleen dat de ruiter te lang doorgereden heeft op een manier die schadelijk is voor het paard.
Maar goed, uitsluiten is natuurlijk altijd goed..medisch er voor zorgen dat een paard oke is en fysiek in staat is om het gevraagde te doen is stap 1.

Dit is alleen nog een jong onbereden paard, ik denk gewoon dat er niet zoveel mis mee is maar dat de problemen voornamelijk gecreeerd worden door onkunde.


Ik denk dat het een het ander kan versterken, net zoals het een het ander kan uitschakelen.

Een goede ruiter en het juiste management kunnen een paard met een flinke bemerking op foto's tot topniveau laten komen.

Een slechte ruiter en dito management kunnen een paard die op foto's in orde zijn de vernieling in helpen.

Het is de vraag welke match je maakt met je paard. Ik geloof echter dat er meer paarden zijn waar een bemerking op zit die door toedoen van de ruiter wordt versterkt, dan dat een bemerking uitsluitend is veroorzaakt door de ruiter en het management.

Ik heb overigens al eerder aangegeven dat ik ook denk dat het probleem meer door onkunde gecreëerd is, ik volg je redenatie compleet. Maar als TS zo blijft hameren op het willen maken van een foto (zoals je zegt, heel goed en zeker haar goed recht), zou ik dat toch wel eerder doen dan er een fysiotherapeut of wat dan ook bij te halen. Zij staat dichter bij het paard dan wij en intuïtie is een sterk ding.

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:57

Janneke2 schreef:
Citaat:
Osteopaat, fysiotherapeut etc.
Ze hebben nu eenmaal geen röntgenogen en manipuleren het gestel, hetzij beide op verschillende manieren. Met name de rug (merg) is dan wel een gevaarlijk dingetje...
Iemand die mogelijk een hernia heeft zal een manueel therapeut echt niet behandelen, voordat er een röntgenfoto is, waarop ze kunnen zien op welke manier ze wél verlichting kunnen bieden.

Ik noem paten en peuten trouwens beslist niet onkundig hoor. Maar niet alles is te voelen.


Die mensen worden opgeleid om heel precies te voelen
(accoord: spierspanning is spierspanning en het waarom van de spierspanning zou een hernis kunnen zijn)
en om te weten wanneer ze bepaalde handelingen niet moeten verrichten zonder bijvoorbeeld een foro.

Dus in mijn oren is jouw uitspraak 'dat het toch wel een (gevaarlijk) dingetje is' bijna hetzelfde als iemand wel onkundig verklaren... :o


Hartstikke mooi, maar als jij met een genezen breuk in je schouder naar de fysiotherapeut gaat, vraagt deze eerst echt wel naar een foto van je schouder hoor. Die gaat niet zomaar te werk, omdat ze toevallig goed kunnen voelen. En als je heen gaat met een zere rug, maar met symptomen die eventueel ook kunnen duidelijk op een hernia, dan sturen ze je als de zodebliksem naar het ziekenhuis voor een foto.

Verklaart de fysiotherapeut zichzelf dan ook onkundig? Nah, ik denk dat die fysiotherapeut alleen maar bewijst dat hij verstandig zijn werk wil uitvoeren. Niet ten koste van deze of gene.

Net zoals de betreffende deskundige bij je paard bij enige vorm van twijfel je eerst naar de dierenarts stuurt.