Dikmakend voer voor snel druk wordend paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Dikmakend voer voor snel druk wordend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 13:58

Hallo,

Mijn paard viel afgelopen winter sinds ik op een andere stal sta snel in. Hij is naar de tandarts geweest. Nu is hij nog aardig goed op gewicht maar heb wel het gevoel dat hij al aan het afvallen is.

Ik wil hem dus graag wat extra gaan voeren. Iets wat hem dikker maakt/houdt. Daarnaast wordt hij snel erg druk van voer. De standaard biks die bij ons op stal gevoerd wordt krijgt hij nu maar 250gr van omdat hij met meer een stuiterbal wordt. Geen haver oid dus.

Hij krijgt nu dus 250gr standaard brokken, vitamine koek en verder dus ruwvoer/hooi (geen kuil).

Moet eerlijk zeggen dat ik er niet zo in thuis ben. Hij stond eerder in de winter 24/7 buiten op gras met onbeperkt hooi en was toen mooi op gewicht. Ib 2018 gaat hij weer terug naar zo een zelfde soort plek omdat ik dit beter voor hem vindt.

Groetjes :D

mcsjelle

Berichten: 891
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: Tuddern, Duitsland

Re: Dikmakend voer voor snel druk wordend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 13:59

Opnieuw onbeperkt ruwvoer!!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 14:00

Sowieso onbeperkt hooi aanbieden.
Is dat niet voldoende wil subli priores ook wel fijn werken.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Dikmakend voer voor snel druk wordend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 14:06

Onbeperkt hooi en een suikerarme maar eiwitrijke aanvulling geven...zoals lucerne/bietenpulp of esparcette...

8nnemiek

Berichten: 43433
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Dikmakend voer voor snel druk wordend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 15:19

Veel hooi en subli seniores priores inderdaad :j

Donkim

Berichten: 701
Geregistreerd: 14-10-07
Woonplaats: A’zoden

Re: Dikmakend voer voor snel druk wordend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 15:27

Opnieuw terug onbeperkt ruwvoer aanbieden als dat mogelijk is. En eventueel aanvullen met maislijnzaad brokken, hier heeft mijn hittepetit het altijd goed op gedaan!

ellepel

Berichten: 47371
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 18:39

Belangrijk om te weten hoeveel kilo ruwvoer je paard nu daadwerkelijk krijgt.
Probeer dus of je daar achter kunt komen,desnoods wegen als dat lukt.

Van daaruit kun je dan een plan maken wat je extra kunt geven.
En dat kan inderdaad seniores priores zijn,je kunt ook een zak lucerne halen en daar dagelijks van geven

geertje3
Berichten: 1236
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: kantens, winsum, garrelsweer

Re: Dikmakend voer voor snel druk wordend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 18:57

Sp kan, maar hou het goed in de gaten want ook van sp kunnen ze erg heet worden. Spreek uit ervaring

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 19:01

De Body Builder van Hippalgo ? Via Mijten te verkrijgen. Is op basis van rijstzemelen. Worden ze niet druk van en zet mooi aan, geef het hier nu aan mijn bejaarde tante en gaat verrassend goed :)

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Dikmakend voer voor snel druk wordend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:05

Simpelste is makkelijk opneembaar ruwvoer, bv in de vorm van een schep grasbrok (kan zijn dat je moet weken trouwens, ik voer het in een voerbal om te zorgen voor genoeg kauwen tussendoor). Brok die dikmaakt doet dat vaak door zetmeel = stuiterenergie en je moet er redelijk veel van voeren. Niet verstandig voor hyper pony en niet gezond voor pony ivm beperkte hoeveelheid amylase (nodig voor zetmeelvertering).

Otti1977

Berichten: 3046
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Dikmakend voer voor snel druk wordend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:19

Speedibeet (bietenpulp)

Kendra

Berichten: 8757
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:22

Ik vind het wel erg extreem dat een paard gaat stuiteren van een handje brok per dag.
Komt ie er wel regelmatig uit? Want dit lijkt meer een overmaat aan energie.
Hij kan ook afvallen omdat je hem hebt verhuisd. Paarden moeten vaak wennen (zeker als ze wat jonger zijn). In principe moet hij het gewoon doen op onbeperkt ruwvoer en 1 - 1,5 kg krachtvoer per dag, afhankelijk van het werk dat je hem geeft. Zeker omdat hij het vorig jaar goed deed op hooi zou ik nu even wachten met bijvoeren.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:23

Ik vind aminoral van eggersman altijd het fijnst werken...Ik zou verder misschien active+ van vitalbix of green power van equifyt geven,dit is graanvrij en zit toch voldoende energie in..Granen zou ik zowiezo niet al te veel of helemaal niet voeren bij een druk paard en uiteraard goede kwaliteit droog voordroog of hooi,liefst onbeperkt in een net..

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 17:10

Bedankt voor alle reacties! Heel fijn.

Over onbeperkt ruwvoer, dit is nu op deze stalling helaas niet mogelijk. Hij gaat van plek veranderen zodra de plek vrij komt en daar krijgt hij wel weer onbeperkt ruwvoer en gras daarnaast. Het voerbeleid hier staat mij niet helemaal aan.

Kendra, hij staat nu 1,5 jaar op deze stalling en is naar mijn idee inmiddels goed gewend hier. Hij komt er zo een 10 uur per dag uit. Ik merk een duidelijk verschil in drukte wanneer hij meer biks krijgt. Dit is erg snel al. Ik rij en/of longeer hem zo'n 5 keer per week.

Ik ga alle opties die aangedragen zijn vanavond nakijken. Heb nu iets beter een beeld waar te beginnen.

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Re: Dikmakend voer voor snel druk wordend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:18

Ik herken veel van mijn paard ook in jou paard. Mijn paard heeft ook heel veel energie en valt ook redelijk snel af. Onbeperkt ruwvoer werkt bij ons niet omdat ze het simpelweg niet meer op kan. Wij voeren sinds een tijdje nu bietenpulp en dat werkt echt super! Ze komt weer lekker aan en krijgt niet meer energie. We mengen de bietenpulp wel met biks omdat ze het anders niet lekker vind. Maar dit is in verhouding erg weinig!
Succes met je paard en hopen dat je tot een goede oplossing komt!

meggiemeg

Berichten: 12240
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:20

Onbeperkt hooi en eventueel seniores priores van Subli bijvoeren. Werkt super.
Wij hebben sinds vorige week er een fries bij, dikke 100 kg te laag in gewicht. Het is een skeletje met een velletje er om heen, werkelijk alle ribben en ruggewervels en heupen alles is te zien.
Hij krijgt nu 1.5 schep sp en je ziet al dat hij aan begint te komen, verder goed hooi doet ook veel voor ze.

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:28

Onbeperkt ruwvoer is de basis, of in ieder geval zo veel mogelijk ruwvoer.
Verder in plaats van krachtvoer op basis van suiker en zetmeel (wat voor energiepieken zorgt) krachtvoer met een hoog aandeel vezels en plantaardige olie/vet gaan voeren (geleidelijke energie). Voer zoals Vitalbix Active+ is echt een aanrader.

Daarnaast kan je beginnen met het toevoegen van plantaardige olie aan het voer. Lijnzaadolie is qua verhoudingen het beste, maar zonnebloemolie zou ook al kunnen. Dit zorgt voor extra vet=calorieën.

Kijk dus kritisch naar de suiker en zetmeelgehaltes in het voer als je paard zo sterk er op reageert.