Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 20:09

Ik zie die regels niet komen hoor :D
Niet zolang hamsters nog in een bakkie gehouden mogen worden en konijnen in een hokje achter huis.
Die ambitie om paarden 24/7 buiten op droge grond te houden, leeft vooral op Bokt. En Bokt is de werkelijkheid niet.

Ik denk dat paardrijden eerder verboden zal worden.
En ook dat zie ik niet zo snel gebeuren.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 20:11

Waarom maak je er nu weer 24/7, van terwijl ik het daar niemand over zie hebben.
Ik geloof ook niet dat dat een regel word


Nou van de week nog een vis in beslag genomen. Dus ik zou maar niet te hard roepen dat die regels niet komen. :)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 20:30

Maar Bruintje, als een paard volgens jou bv 50 km verderop een hogere en drogere plek gaat zoeken, dan zal hij toch zeker wel 50m willen lopen om een hogere en drogere plek te zoeken binne zijn omheining?
De vrijheid om de wijde wereld in te trekken kan ik mijn paarden niet bieden. Maar een beetje afwisseling op de weide wel. Daarom hou ik heel bewust de weide zoals ze is en ga ik zeker geen weide omzetten in zandpaddock of draineren of verharden. Dan maar wat meer poetsen aan de paarden, dat heb ik er echt wel voor over.
Dat lijkt me ook het probleem met wetgeving, iedereen heeft een verschillende mening over wat het best is voor de paarden. Wie heeft dan gelijk? Welke visie wordt dan wet?

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 20:52

Het bijzondere is dat deze discussie weer enorm individualiseert: 'hoe ik het doe'.
Er is meer dan mening en visie, er is ook echt wel onderzoek gedaan.
En ook al is niet iedereen het eens, de Welzijnsmonitor Paardenhouderij geeft goede richtlijnen.
http://keurmerkpaardenwelzijn.nl/wordpress/
https://www.paardenwelzijnscheck.nl/
Misschien is het voor een aantal mensen onvoldoende en voor anderen onhaalbaar - maar het is wel een goede basis.

Ik hoop dat over 20 jaar iedereen zich in ieder geval hier aan houdt, dan is het leven van heel veel paarden in NL al weer een stuk aangenamer geworden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 21:02

Poetsen zal me worst wezen. Daar heb ik het geen enkele keer over gehad. Terwijl jij dat maar blijft aanhalen met mijn naam erbij. Kun je dat uitleggen?

Als 50 meter verderop die bult kaal is en in de modder een slow feeder staat staan ze in de modder.
Niet omdat ze dat van nature zouden doen. Maar omdat wij de wei zo inrichten.

Van Nature gaat er paard niet alleen staan, 24/7 in stal en niet. 24/7 nat.
Aan ons daar een middenweg in te maken.
Want nee perfect bestaat niet en er moet ook ruimte zijn voor verschillende ideeën.
Maar bijna altijd 24/7 binnen / nat/ alleen is nooit een optie

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 21:08

Kendra. Die leidraad zou inderdaad al een hele verbetering zijn voor erg veel paarden. :j

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 23:36

Leuk om te zien dat mensen steeds terugvallen op drogredenen die al tien keer ontkracht zijn in het topic.

Ja maar jullie willen 24/7 buiten voor iedereen ..neee dat zegt vrijwel niemand. Er wordt juist gesproken over tussenwegen.
Ja maar al die zielige paarden in de modder: nee een hele wei vol modder wordt ook zoals al 10 keer gezegd niet goedgekeurd.
Ja maar de werkezels, nee dat is ook niet oke, maar daar gaat de discussie niet over want daar wonen we niet.

Enneh,paarden buiten goedkoop? Ook hier natte grond en het kost allejezus gruwelijk veel geld om fatsoenlijke paddocks aan te leggen en droog te houden.

JudiG
Berichten: 38
Geregistreerd: 13-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 23:52

Pipodipo schreef:
Het 24/7 buiten staan wordt vaak gepropageerd door mensen die geen geld of zin hebben om een fatsoenlijk stalmanagement uit te voeren. Goed stalmanagement is dat een paard krijgt wat die nodig heeft aan daglicht, frisse lucht, voeding, voetverzorging en beweging. Als een van deze elementen niet juist is, wordt het paard ziek, krijgt luis of een akelige huidaandoening en vaak ook beengebreken. Een pruttig landje is nu eenmaal veel goedkoper dan een goede stal en als je niet te vaak heen gaat dan zie je ook niet dat je paard staat te verkommeren in de modder en de regen. Goed stalmanagement is de sleutel tot een gezond paard.

Over 20 jaar is onze sport weer een elitesport geworden en kunnen paarden alleen nog gehouden worden door mensen die over voldoende middelen beschikken om het te bekostigen. Geen gehobby meer op de vierkante meter in een hoekje van een industrieterreintje.


Ik ben het hier niet mee eens. Ik ben er zelf heel erg voor om paarden in een weitje te laten zetten maar dat ze wel zelf kunnen bewegen wanneer het paard dat wil. Ik denk zelf dat je wel wat moet doen dus zorgen dat niet de hele weide openstaat en dat de paarden wel droog kunnen staan/ niet in de modder staan. ook bijvoeren in de winter als dat nodig is. maar verder zou het prima zijn om een paard in een wei te laten staan.