Röntgen van rug laten maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:30

TS, niet wat je wil horen, maar halverwege zei iemand dat je beter voor een ervaren paard had kunnen gaan ipv wéér een jonkie.
En het is wél jouw verantwoording waar je hem neer zet en wat ie te eten krijgt. Zolang je dat niet kan (wil) veranderen, kan je alle instructrices erbij zoeken tot je een ons weegt, maar de basis (voer, huisvesting, kénnis) verandert niet en daardoor blijf je constant vastlopen. Dat was bij je vorige paard zo en nu evengoed weer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:45

Janine1990 schreef:
Maar een paard dat zo gebouwd en bespierd is als het paard in kwestie, heeft zo weinig rek in de lange rugspier, dat het onderplaatsen van het achterbeen in de eerste plaats al moeilijk gaat en zeer waarschijnlijk gepaard zal gaan met het nog hoger dragen van de hals en ontwikkelen van de onderhalsspier. Resultaat: de rug wordt nog holler gedragen dan nu.

Je zult mijns inziens toch eerst moeten werken richting een verticalere halshouding. Op welke manier dan ook. Ik denk alleen dat longeren zonder hulpmiddelen geen optie is. Dan kan je beter aan de hand gaan rekken en strekken.



Ik heb ook nog nergens benoemd dat er geen hulpmiddelen aan te pas moeten komen. Dubbel longeren, pessoa etc. Heb ik ook al benoemd in voorgaande posts. Zeker de pessoa vind ik voor dit paard een heel fijn hulpmiddel. Oké, je hebt nog wat de werking vooraan, maar je kunt hem immo zo los zetten als je zelf wilt en echt heel langzaam opbouwen.

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:57

DeMolenhoek schreef:
Janine1990 schreef:
Maar een paard dat zo gebouwd en bespierd is als het paard in kwestie, heeft zo weinig rek in de lange rugspier, dat het onderplaatsen van het achterbeen in de eerste plaats al moeilijk gaat en zeer waarschijnlijk gepaard zal gaan met het nog hoger dragen van de hals en ontwikkelen van de onderhalsspier. Resultaat: de rug wordt nog holler gedragen dan nu.

Je zult mijns inziens toch eerst moeten werken richting een verticalere halshouding. Op welke manier dan ook. Ik denk alleen dat longeren zonder hulpmiddelen geen optie is. Dan kan je beter aan de hand gaan rekken en strekken.



Ik heb ook nog nergens benoemd dat er geen hulpmiddelen aan te pas moeten komen. Dubbel longeren, pessoa etc. Heb ik ook al benoemd in voorgaande posts. Zeker de pessoa vind ik voor dit paard een heel fijn hulpmiddel. Oké, je hebt nog wat de werking vooraan, maar je kunt hem immo zo los zetten als je zelf wilt en echt heel langzaam opbouwen.



in bovenstaande ga ik ook mee. en neem er dan goed les in. iemand die echt kundig is in het grondwerken en longeren. het zou namelijk jammer zijn als je een beetje gaat aankloten met longeren en dergelijke omdat je hier meer mee kapot kan maken waar je daadwerkelijk van bewust bent.
ik zou je adviseren om gewoon volledig terug te gaan naar de basis. begin te kijken naar de basisbehoeften van het dier, sluit evt. ongemakken uit en ga dan goed les nemen om kennis op te doen van de juiste zaken. Ook het gaan naar clinics en informatie dagen zou hierbij een leuk middel zijn om meer basis kennis op te doen, die je nu nog duidelijk mist.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 14:35

Ik reageer nog snel een laatste keer. Om daarna alles tot mij te laten bezinken.

Ik heb ergens gelezen waarom ik zonder longeerzweep werk, nou die gebruik ik wel maar niet altijd omdat limo ook met lichaamstaal enorm goed te sturen is.
Maar zoals janine1990 hierboven al vermoed. Limo gaat bij de longeerzweep als drijvende hulp alleen maar meer met het hoofd omhoog en dus niet automatisch zakken in de hals.

Heb daar eventueel wel een filmpje van op mijn computer.

Daarnaast op de foto's van die ervaren persoon hangen de touwtjes er om eraan te wennen dat aan.beide kanten van de hals touwtjes kunnen aanwezig zijn. Ik ga hem echt niet meteen van de eerste keer meteen in een houding vastzetten. Zo ook met de peli longeerhulp, die zit ook erg los waardoor het hoofd nog helemaal omhoog kan.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:42

Je moet wel gaan werken met een drijvende hulp hoor! Mensen zijn vaak geneigd dit niet te doen bij een wat sensibel dier. Die dieren moeten juist aan die hulp wennen. Anders wordt het voorwaarts zijn geveinsd. En heb je alsnog een paard dat niet vertrouwd is met de hulpen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 14:51

Janine1990 schreef:
Je moet wel gaan werken met een drijvende hulp hoor! Mensen zijn vaak geneigd dit niet te doen bij een wat sensibel dier. Die dieren moeten juist aan die hulp wennen. Anders wordt het voorwaarts zijn geveinsd. En heb je alsnog een paard dat niet vertrouwd is met de hulpen.

Als ik mijn arm waarin het uiteinde van de longeertouw zit omhoog doe reageert hij daarop door in draf te gaan. Dit heb ik hem zo aangeleerd.
Bij het wandelen buiten heb ik ook 1 specifiek handgebaar waarop hij dan mag draven en dat kent hij retegoed, en hij steekt me niet voorbij, hij blijft netjes naast mij.

Ook terug naar stap gaan kent hij op lichaamstaal of op stemcommando. Naar me toe vragen kent hij inmiddels ook al.

Zweep is wel handig als ik ook de galop erbij wil nemen, dan geef ik hem meer ruimte (volte vergroten) en kan ik wat met de zweep zwiepen als hij niet meteen reageert op commando en zweep. Als hij echt niet reageert zwiep ik met het touw van de longeerzweep in het zand richting de achterhand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:59

Art_Ificious schreef:
Ik heb ergens gelezen waarom ik zonder longeerzweep werk, nou die gebruik ik wel maar niet altijd omdat limo ook met lichaamstaal enorm goed te sturen is.
Maar zoals janine1990 hierboven al vermoed. Limo gaat bij de longeerzweep als drijvende hulp alleen maar meer met het hoofd omhoog en dus niet automatisch zakken in de hals.


Ik denk dat dit soort redenaties is waar zoveel Bokkers hier over vallen: je paard reageert nog niet volgens boekje op een standaard hulp(middel), dus gebruik je dat hulpmiddel niet en gaat in plaats daarvan op zoek naar allerlei lapmiddelen.

Elk paard dat voor het eerst gelongeerd wordt zal verkeerd reageren op de zweep. Geen enkel paard dat voor het eerst aangetikt wordt op de ribbenkast met de zweep zal denken 'Hé, weet je wat, ik ga gewoon met mijn hoofd voorwaarts-neerwaarts lopen en buig mijn hele lichaam in de bocht van de volte en hou tegelijkertijd een lekker vlot tempo. Misschien is dat wel wat de baas zoekt!'
Nee. Het paard dat voor het eerst een zweephulp krijgt gaat ervandoor, trapt naar de zweep met een achterbeen, draait zijn kont weg zodat hij recht voor de mens staat, probeert weg te lopen uit de cirkel, versnelt met holle rug en hoge hals...
Dat alles is normaal. Daar moet jij jouw paard doorheen helpen, niet door dan meteen de zweep weg te gooien, maar door hem uit te leggen welke reactie je wél zoekt. Door die zweephulp te blijven geven, net zolang tot je de juiste reactie krijgt.

Jouw verhaal dat je de zweep niet nodig hebt omdat hij op een handgebaar al aandraaft laat zien dat je niet begrijpt waar de zweep voor nodig is bij het longeren. Dat is niet voor de overgangen naar stap, draf en galop, maar voor het vragen en onderhouden van de juiste lichaamsbuiging en het voorwaarts-neerwaarts zoeken stimuleren van de hals. Als je de zweep weggooit omdat je paard al op een handgebaar de overgangen maakt, dan zal je paard binnen die gangen dus nooit leren om zijn lichaam goed te gebruiken.
Jouw redenatie is 'mijn paard vindt de zweep spannend en kan de overgangen ook zonder zweep, dus vermijd ik de zweep. Jammer dat mijn paard in de verkeerde houding loopt'. Terwijl de echte logica is 'mijn paard vindt de zweep spannend en dus vermijd ik de zweep. Om hem toch in stap of draf te kunnen zetten leer ik hem als shortcut dan wel een paar handgebaren aan. Dat werkt bij het vragen om overgangen, maar doordat ik mijn werktuig heb weggegooid loopt hij in een slechte houding want ik kan die niet meer corrigeren/verbeteren met dat werktuig, dus eigenlijk ben ik nu nog veel verder van huis, want ik heb weliswaar een paard dat aanspringt in draf op een handgebaar, maar mijn paard is nog steeds bang van de zweep en doordat ik de zweep heb weggegooid kan ik hem niet meer over die angst heen help en kan ik hem ook niet meer leren hoe hij wél moet lopen.'

Hoe wil je dat doen als je erop zit? Stel, jij zit erop, pakt de teugels op en hij doet zijn hoofd omhoog. Jij redeneert 'blijkbaar wil hij niet dat ik de teugels oppak, dus rij ik voortaan wel met teugels in een boogje'. Jij hebt het zoveelste mini-conflictje vermeden en wat is het resultaat? Je paard loopt voortaan altijd met het hoofd omhoog want jij kunt niet meer aan de teugels komen om hem de weg omlaag te leren.
Daarom heb je een instructeur nodig, niet eens voor je paard maar vooral voor jou, omdat die jou dan steeds kan wijzen waar je wegrent voor confrontaties, conflicten vermijdt, lapmiddeltjes zoekt of shortcuts denkt te nemen. Dat klinkt niet leuk, maar dat is wat goede instructeurs doen, bij ons allemaal. Die zijn niet bezig met wat je paard doet, maar met wat jij allemaal op dat paard doet.
Ik krijg het gevoel dat jij je juist hebt omringd door mensen die alleen maar bezig zijn met wat je paard doet, wat hij goed doet, fout doet, raar doet, angstig doet, te snel of te langzaam doet, en dat niemand zich omdraait en eens goed kijkt naar wat jij allemaal zelf doet, en wat je daarmee veroorzaakt bij je paard. Dat is de belangrijkste les die je van een instructeur kunt leren. Niet 'zorgen dat mijn paard niet meer schrikt en hij beter gaat lopen', maar 'zorgen dat ik iemand word die angst wegneemt bij mijn paard en hem kan leren om beter te lopen'.
De sleutel ligt bij jou, niet bij het paard.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:22

Wederom eens met xyzutu2.

TS, ik denk echt, echt wel dat je het goed voorhebt met je paard, juist omdat je zo ontzettend over-analyseert wat hij doet/denkt/vind. Helaas is juist dat over-analyseren de basis van een groot deel van je problemen. Je ziet dingen in zijn reacties die er simpelweg niet zijn, maakt van iedere mug een kudde olifanten en je maakt je véél te druk om wat hij mogelijk weleens eng/vervelend/minder leuk zou kunnen vinden. Ik ben (al heel lang) van mening dat jij heel goed af zou zijn met hulp van iemand die, wel op een paardvriendelijke manier, gewoon vanuit zijn boerenverstand met paarden omgaat. Als jouw paard bang is van de zweep leg je hem weg. Als de mijne bang is van de zweep haal ik mijn schouders op en denk ik bij mezelf 'daar went ie dan maar aan' en ga ik rustig door met hem uitleggen wat de bedoeling is...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:34

Hij heeft spanning omdat jij spanning hebt, is gewoon een wisselwerking. Jij denkt voor hem, nog steeds....
Been there, done that...
Mijn laatste pony was ontzettend braaf, maar ontzettend voorwaarts. Omdat ik dat eng vond, blokkeerde ik haar aan de voorkant door mijn handen vast te zetten.
Oh hoevaak m'n instructrice niet geroepen heeft dat ik van die voorkant af moest blijven |o , maar het ging gewoon automatisch...
Tot ik in de les aan de lijn zat (ja, dan heb je 20 jaar rijervaring en rij je aan de longeerlijn..). Mijn instr roept, stop ff, de neusriem zit niet goed... En ze loopt naar het hoofd. Ik stap weg, en merk ineens dat m'n teugels niet meer aan het bit zaten... Die had ze nl los gemaakt, pony was gelijk ontspannen, en niet rennerig of schieterig.... Want ik zat niet aan de voorkant te prutsen.
Het was geen probleem pony, ze had geen problemen met haar mond of rug of weet ik veel...
Er was er maar 1 het probleem, en dat was ik....
Pony is verkocht en ze werkt nu als pedagogie paard..." Rijden" kindjes van 4 op... Ik bedoel maar....

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:49

Zolang het paard onzeker is, zou ik al die touwtjes, longeerhulpen, etc. weglaten. Wat hou je over: kaptoom, longe en longeerzweep. Dan ga je hem leren wat hij moet doen. Stap, draf, galop, halt, volte vergroten, etc. Dus echt de basis. Pas als hij dit allemaal snapt en niet meer stresst kan je een stapje verder. Bv. longeersingel. Als hij dat ook niet meer spannend vindt kan je voor mijn part met je touwtjes beginnen. Maar op dit moment zou ik het echt beperken tot je paard dingen uitleggen. Pas als hij heel relax is en het allemaal begrijpt kan je aan die bespiering werken.
Een heel ervaren trainer kan sneller gaan en tegen de limiet aanwerken wat het paard kan verdragen, maar een gewone mens doet die dingen beter stap voor stap.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 20-12-17 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:49

LadyMadonna schreef:
Hij heeft spanning omdat jij spanning hebt, is gewoon een wisselwerking. Jij denkt voor hem, nog steeds....
Been there, done that...
Mijn laatste pony was ontzettend braaf, maar ontzettend voorwaarts. Omdat ik dat eng vond, blokkeerde ik haar aan de voorkant door mijn handen vast te zetten.
Oh hoevaak m'n instructrice niet geroepen heeft dat ik van die voorkant af moest blijven |o , maar het ging gewoon automatisch...
Tot ik in de les aan de lijn zat (ja, dan heb je 20 jaar rijervaring en rij je aan de longeerlijn..). Mijn instr roept, stop ff, de neusriem zit niet goed... En ze loopt naar het hoofd. Ik stap weg, en merk ineens dat m'n teugels niet meer aan het bit zaten... Die had ze nl los gemaakt, pony was gelijk ontspannen, en niet rennerig of schieterig.... Want ik zat niet aan de voorkant te prutsen.
Het was geen probleem pony, ze had geen problemen met haar mond of rug of weet ik veel...
Er was er maar 1 het probleem, en dat was ik....
Pony is verkocht en ze werkt nu als pedagogie paard..." Rijden" kindjes van 4 op... Ik bedoel maar....


Hier moest ik stiekem even om grinniken. Geniale instructrice. :')

Anoniem

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 16:24

Ik ben door Ts uitgenodigd om maar eventjes te komen voordoen hoe er moet gelongeerd worden met een pessoa en daarbij ben ik direct gewaarschuwd dat het mij niet gaat lukken want hij schiet in paniek.

Dus in mijn ogen: Als Ts nog altijd niet beseft dat je niet alles in 1 keer moet willen (ik hang er even een pessoa aan en verwacht dat dit direct lukt) en er daarom maar mee stopt omdat het toch niet lukt, denk ik dat Ts niet de persoon is voor een jong paard. Ik vind ook niet dat ik maar even moet gaan bewijzen dat ik kan longeren.

In stappen werken blijft de boodschap. Niet telkens maar iets proberen en na een paar keer opgeven en maar iets anders proberen.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 16:52

Oh oh Art, ik vind het gewoon zo jammer dat het nu weer zo loopt. Ik denk inderdaad dat je geen goede keuze gemaakt hebt toen je deze pony kocht. Je denkt zelf veel ervaring te hebben en dit aan te kunnen, maar het tegendeel blijkt telkens waar. Dat was bij Harley niet anders en de geschiedenis lijkt zich nu te gaan herhalen.

Op zich is het niet eens erg dat het je aan ervaring en kennis ontbreekt, maar dan moet je er wel eerlijk over zijn en een paard kiezen wat aansluit bij waar jij op dit moment staat. En heel eerlijk, dat is denk ik niet Limo.

Daarnaast blijf je continu van alles afschuiven. Een klein voorbeeldje is het voer dat een tijdje geleden in dit topic genoemd werd. Het is toch verdorie jou paard? Dan bepaal je toch zeker zelf wat er in gaat? Ik wel in ieder geval. En zo zijn er meer voorbeelden. Neem je verantwoordelijkheid, begin daar eens mee!

Uit al je verhalen blijkt ook heel duidelijk dat jullie basis gewoon niet ok is. Je zou imo niet eens bezig moeten zijn met erop zitten als er nog zoveel schort aan de basis. Zeker met zo'n type pony kan dat nog wel eens flink fout gaan, dit moet je nu helemaal niet willen. Daarnaast vraag ik me af of jij de aangewezen persoon bent om 'm zadelmak te maken, lijkt me geen goede combinatie namelijk. Ook van de verhalen van een pessoa tuig eraan knopen gaan mijn nekharen overeind staan. Deze pony ga je niet helpen door hem op te knopen en in de valse knik te helpen. Deze pony moet je leren zijn lijf fatsoenlijk te gebruiken en daar heb je echt ervaring en kennis voor nodig die jij mist.

Ik begrijp niet goed waarom je geen degelijke instructie zoekt. Die tip is je al 100x gegeven, ook met Harley toen. Daar kwamen allerlei excuses op en dat is jammer.

Maar als we echt heel eerlijk zijn dan denk ik dat er 2 goede opties zijn:
1. Limo wegdoen en een ervaren paard kopen waar je misschien eindelijk gewoon eens wat mee kan doen zonder 600 topics te hoeven openen waarin je vraagt om advies van volslagen vreemden waarvan je geen idee hebt of ze weten waar ze het over hebben
2. Limo laten beleren en er niet zelf verder mee gaan prutsen. Dan krijg je een fijn paard terug wat, als je een goede persoon uitkiest, netjes is ingereden en een super stabiele basis mee heeft gekregen.

LillvalantoS
Berichten: 320
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 16:58

TS als eerste ik zie ik echt wel dat je allerbeste wilt voor je pony !
En wil je wat vertellen
Toen ik mijn paard kreeg was ik 13 .. en zij was nog een veulen , totaal onbezonnen op t proces van opvoeden of dingen aanleren .
Hoe dit goed is gegaan?
Door adviezen en hulp aan te nemen!!
Door zelf besef en te voelen dat ik dit niet in Mn eentje kan ivm onvoldoende ervaring.
Dat is echt wat ik bij jou mis!
Je neemt het niet aan ,ontwijkt het of geeft idd the blame aan limo.
Niet gemeen bedoelt maar het gaat hier om een sensibel dier dat n leider nodig heeft die sterk in zn schoenen staat en precies kan zeggen van “oké limo we gaan dit doen ! En we gaan het zo aanpakken ! Maar alles op jou tempo ! “
Iemand die hem de juiste aanwijzingen geeft op een zelfverzekerde manier .
Zoals meerder zeggen limo snapt niet zo goed wat je nou wilt van hem, waardoor hij dus reageerd zoals hij Reageerd !
Ik heb heeel veel topics van jou voor bij zien komen en steeds zie ik zoveel goed bedoeld adviezen en mensen die jou hulp aanbieden wat jij steeds afslaat .
Ja soms komen ook deze mensen wat bot over
Dit ook om je in te laten zien van kom op! Sta nou is goed in je schoenen en doe er wat mee !
Niet gemeeen bedoelt maar JIJ bent het probleem
En jij bent niet de enige !! Bijna 100% dat de fout bij de ruiter ligt echt waar !
Het is alleen dat je het moet in zien dat je zelf iets fout doet
doe je dat niet ..kom je niet vooruit samen !
Ook ik maak nog wel is fouten en heb wel is dat op Mn. Paard geschoven tot dat er iemand mij erop zetten dat het door mij komt !
Ja niet leuk om te horen maar toen zag ik pas dat het echt aan mij lag.
Ik snap dat het voor je hard over komt en het je kan kwetsen maar dit gaat wel om een beestje wat op jou moet kunnen steunen en wat afhankelijk van jou is en jou keuzes !
Je maakt nu gewoon verkeerde keuzes en Zijn reacties is t gevolg er van .
En als jij niet bereid bent om hulp aan te pakken bedenk dan wel of dat eerlijk is voor limo?
Alsjeblieft probeer dit in te zien ts !
Ik wil je nergens kwetsen of verdrietig mee maken
Als je dit niet waar kan maken voor hem is t oneerlijk om limo hier door te remmen
Probeer je open te stellen en hulp aan te pakken en het tijd te geven om te zien of er idd verandering is of niet .
Want zo doorgaan word het er echt niet beter op!
Nogmaals ik wil je niet kwetsen of iets maar ik zie nu gewoon zoveel fouten die echt slecht uit kunnen pakken !
Wat betreft röntgen foto’s is alleen maar positief kan nooit kwaad om je paardje toch ff te checken !

LillvalantoS
Berichten: 320
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:04

Ik ben het eens met fortitude !
Ts ik denk dat we allemaal jou t beste gunnen
En dat je x een topic aan kan maken waarin we een blije ts en een blije pony of dit nou limo is of niet zien die elkaar snappen !

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:17

DeMolenhoek schreef:
Ik ben door Ts uitgenodigd om maar eventjes te komen voordoen hoe er moet gelongeerd worden met een pessoa en daarbij ben ik direct gewaarschuwd dat het mij niet gaat lukken want hij schiet in paniek.

Dus in mijn ogen: Als Ts nog altijd niet beseft dat je niet alles in 1 keer moet willen (ik hang er even een pessoa aan en verwacht dat dit direct lukt) en er daarom maar mee stopt omdat het toch niet lukt, denk ik dat Ts niet de persoon is voor een jong paard. Ik vind ook niet dat ik maar even moet gaan bewijzen dat ik kan longeren.

In stappen werken blijft de boodschap. Niet telkens maar iets proberen en na een paar keer opgeven en maar iets anders proberen.


Jammer TS, dat je na alle goed bedoelde adviezen nog niet inziet, dat het beter is om een paar stappen terug te gaan, vóór dat je er hulpmiddelen aan hangt...

Ik denk dat je een hele hoop mensen uit dit topic kunt uitnodigen om langs te komen om je te helpen, en dat geen van allen gaan beginnen met longeren. Laat staan er meteen een pessoa aan hangen.

BlackShadowZ
Berichten: 2172
Geregistreerd: 11-05-10
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:36

TS zoals ik al eerder gezegd heb, zoek er gewoon hulp bij. Het is geen schande om juist het beste voor je paard te willen.

Maar ik hoor en zie op de filmpjes alleen maar gestreste mensen om Limo heen, daar kan hij natuurlijk nooit rust in gaan vinden.

Je hebt nou eenmaal een jong paard gekocht, dan moet je er hard gezegd mee dealen dat het nog even kan duren voor je een leuk rijdpaard hebt. Ik zie in andere topics dat je in 2018 al wilt gaat starten met hem, doe even 30000 stappen terug.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:39

BlackShadowZ schreef:
TS zoals ik al eerder gezegd heb, zoek er gewoon hulp bij. Het is geen schande om juist het beste voor je paard te willen.

Maar ik hoor en zie op de filmpjes alleen maar gestreste mensen om Limo heen, daar kan hij natuurlijk nooit rust in gaan vinden.

Je hebt nou eenmaal een jong paard gekocht, dan moet je er hard gezegd mee dealen dat het nog even kan duren voor je een leuk rijdpaard hebt. Ik zie in andere topics dat je in 2018 al wilt gaat starten met hem, doe even 30000 stappen terug.


Nou opzich is dat best een haalbaar doel hoor. Mits ze nu de juiste begeleiding er bij haalt, kunnen zowel TS als de pony heel wat progressie boeken.

BlackShadowZ
Berichten: 2172
Geregistreerd: 11-05-10
Woonplaats: Venlo

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:44

Haalbaar doel of niet. TS moet daar nu nog helemaal niet mee bezig zijn. Het is leuk meegenomen als ze over een tijdje merkt dat Limo daar klaar voor is. Maar ik heb het idee dat TS veel en veel te snel wilt gaan. En als ik zo'n paard zou hebben zou ik andere leerdoelen hebben dan starten met hem.

*ook de reden dat ik in de spiegel kijk en niet zo'n paard als Limo aanschaf. Omdat ik graag wil rijden, wil starten, et cetera. Wil niet zeggen dat dit bij Ts het geval is, ze heeft Limo nu dus ik hoop oprecht dat ze er vooral een succes van probeert te maken!

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:57

BlackShadowZ schreef:
Haalbaar doel of niet. TS moet daar nu nog helemaal niet mee bezig zijn. Het is leuk meegenomen als ze over een tijdje merkt dat Limo daar klaar voor is. Maar ik heb het idee dat TS veel en veel te snel wilt gaan. En als ik zo'n paard zou hebben zou ik andere leerdoelen hebben dan starten met hem.

*ook de reden dat ik in de spiegel kijk en niet zo'n paard als Limo aanschaf. Omdat ik graag wil rijden, wil starten, et cetera. Wil niet zeggen dat dit bij Ts het geval is, ze heeft Limo nu dus ik hoop oprecht dat ze er vooral een succes van probeert te maken!


Dat ben ik het wel met je eens, dat is niet iets waar ze zich mee bezig moet houden op dit moment.
Op dit moment moet de opleiding en vooral de mentale gesteldheid van de pony voorop staan. Want daarmee vallen of staan de successen die ze straks op wedstrijden hoopt te hebben. (voor keer op keer slechte punten en/of slecht gevoel gaat niemand starten lijkt me)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 18:13

Ik heb TS aangeboden om les te komen geven, maar zij krijgt blijkbaar al les in grondwerk. Daar ik bij dit paard zelf ook weer zou beginnen met grondwerk kan ik momenteel niet veel betekenen. Ik hoop dat ze dit met haar lesgeefster op neemt en ze er samen aan gaan werken :j

Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 19:07

Ik denk dat die pony strak staat van alle suikers, mais is niet goed voor een paard. Jonge paarden hoef je nog niet zo overmatig te voeren. Goed hooi is beter dat al die suiker bende.

Je paard natuurlijk gaan voeren en hulp aannemen of vragen. En ja soms komt het gewoon voor dat je mekaar enorm versterkt in allerlij dingen. Dan moet je je wel achter de oren krabben of jullie dan allebij gelukkig zijn of kunnen worden van mekaar.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 19:23

Nogmaals over voerbeleid heb ik geen inspraak. Kan wel vragen of ze de hoeveelheid kunnen halveren, maar veranderen? Nee want dan gaag iedereen eigen voer willen geven en wordt het erg verwarrend voor de stalbaas die zelf al wat ouder is.
Mijn zus stond eerst op een andere stal, maar daar mocht je ook niet je voer zelf bepalen. Denk dat het op de meeste plaatsen zo is hoor.

Daarnaast was Limo veel drukker vóór hij op de manege kwam. Dus of die suikers echt invloed hebben? Zijn er wetenschappelijke teksten van? :D

Supplementen mogen overigens wel. Limo krijgt Liquihorse Relax voor extra magnesium. Stalbaas vermeld ook netjes op tijd wanneer de bus bijna leeg is.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 19:25

Of er wetenschappelijke teksten zijn van suikers die druk maken? _O- Goh... even denken hoor.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 19:28

Je kan toch voer klaarzetten zodat je stalbaas alleen maar de inhoud van dat bakje hoeft te geven? Geen verwarring voor hem en jij kan precies bepalen wat er in gaat. Ik vind dat zo belachelijk ouderwets, stallen waar je niet zelf kan bepalen wat je paard te eten krijgt.

Als je nou naar iemand zou kijken die alleen maar dingen eet waar veel suiker in zit en diegene vertelt jou steeds rustelozer te worden..wat adviseer je dan. Suiker blijven eten?

Wil je dit probleem eigenlijk wel aanpakken?