Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:22

bruintje123 schreef:
Malibu
Helaas zul jij er niet veel meer aan kunnen doen.
Maar diegene die hem het paard zijn heeft afgenomen mag zich wel gaan schamen.



Ik denk inderdaad ook dat ik er niet veel aan kan doen, behalve hem zoveel mogelijk buiten laten staan als hij wel rustig is. Maar ik vind het wel heel vervelend dat mensen mij altijd een schuld gevoelen aanpraten of mij van alles verwijten terwijl ik er wel echt mijn best voor heb gedaan.

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:28

Mijn paarden staan 24/7 buiten. Volgend jaar bouwen we een nieuwe stal bij en komen ze in de natte/koude periodes snachts op stal. Dat vooral voor het behoud van de benen ivm ziekte van 1 paard.

De paarden vinden buiten staan zelf geen probleem. Echter had ik vroeger een shetlander die het liefst altijd op stal stond. Het hele jaar door. We hadden toen een schuilstal, best groot, voor meerdere paarden. Stond mevrouw echt de hele dag in. Ze had de keus, maar koos voor binnen staan. De andere paarden allemaal op de wei :')

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:31

Mijn shetten hebben 24/7 een stal met grote uitloop (zandpaddock) tot hun beschikking. Exclusief de uren dat ze eruit zijn natuurlijk.
Ik kan ze geen groter plezier doen :D . En helemaal fijn voor mijn opaatje met Cushing.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:39

xMalibu schreef:
bruintje123 schreef:
Malibu
Helaas zul jij er niet veel meer aan kunnen doen.
Maar diegene die hem het paard zijn heeft afgenomen mag zich wel gaan schamen.



Ik denk inderdaad ook dat ik er niet veel aan kan doen, behalve hem zoveel mogelijk buiten laten staan als hij wel rustig is. Maar ik vind het wel heel vervelend dat mensen mij altijd een schuld gevoelen aanpraten of mij van alles verwijten terwijl ik er wel echt mijn best voor heb gedaan.

Er is natuurlijk wel een groot verschil tussen alles geprobeerd hebben en de mensen die niets proberen en een paard uit eigen gemak zo stallen.
Ik denk dat iemand als jij opmerkingen over een uurtje buiten is dier onvriendelijk dan ook niet aan hoeft te trekken.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:41

Dat is ook zeker waar!

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:54

Er zijn nou eenmaal niet veel stallen (bij mij iig) die paarden de hele dag in een paddock kunnen hebben. Veel willen ook geen hooi door het zand heen. Er zijn ochtend- en middag groepjes. In de middag zijn ze ong. 5 uur buiten en in de ochtend helaas maar 3 a 4. Dit rouleert wel. Maar ik probeer die van mij altijd te rijden of te longeren als ze niet in de paddock staat.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:07

Ik heb maanden gezocht en uiteindelijke en stalling gevonden in de Randstad waar mijn paarden 24/7 buiten konden staan. Maar nu bleek ons oudje het toch niet zo goed te doen tussen de grote jongere paarden. Ondanks voldoende voerplekken werd hij steeds weggejaagd en kwam niet meer aan zijn rust toe en kreeg te weinig eten. Helaas hebben we niet de ruimte om de paarden te scheiden. Daarom toch voor zijn gezondheid gekozen en hij staat nu met 1 andere pony 's nachts op stal. Maximaal 15 uur op stal, meestal rond de 12/13 uur. Ik heb hem liever buiten, maar hij is echt opgeknapt nu hij even rustig alleen bij kan tanken en zoveel kan eten als hij wilt.
Van de zomer gaan de grote paarden weer het land op, en kan hij met zijn maatje weer 24/7 buiten staan.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 13:33

Ik ben van mening dat een paard zoveel mogelijk naar buiten moet. Tegelijkertijd heb ik er wel begrip voor dat het bij langdurige slechte weersomstandigheden niet altijd mogelijk/wenselijk is om het paard hetzelfde aantal uur buiten te hebben. Maar standaard een paard meer dan 15 uur in de stal laten staan (dus het jaar rond, zonder uitzondering) die keuze maak je meer voor jezelf dan dat je dat voor het paard doet. Daar zou ikzelf dus niet voor kiezen.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 13:46

xMalibu schreef:
Ik word er een beetje gek van dat ik soms voor een halve dierenbeul wordt uitgemaakt omdat mijn paard in de winter 22-23 uur per dag op stal staat. Ik weet echt niet wat ik moet doen om hem lang buiten te houden hoor. Ik stond op een stal waar hij in de winter van 7 tot 6 buiten kon staan met vriendjes en alles, ook de ruimte om echt een sprintje te trekken. In de zomer kon hij van 7 tot 9/10 buiten (zolang het licht was). Maar hij werd helemaal lijp, in de winter wilde hij sowieso zodra het regende of waaide of iets alleen maar naar binnen. Echt als een mongool voor het hek heen en weer in galop, kort draaien andere kant op galopperen etc. Ik dacht dat hij gewoon moest wennen en geprobeerd hem korter buiten te zetten en dat uit te bouwen, andere paarden vriendjes geprobeerd etc. Niks hielp. In de zomer ging het redelijk, zolang het maar niet te lang was, na een paar uurtjes weer als een mongool langs het hek heen en weer rennen. Als hij niet in een goede bui was bleef hij alleen maar langs het hek heen en weer rennen. En ja hij stond met vriendjes, meer dan genoeg gras en een groot weiland maar hij werd echt gek. Zo gek dat hij zichzelf een peesblessure gerent heeft. Dat was voor mij een teken dat hij dit gewoon echt niet wil. Inmiddels sta ik op een stal waar hij in de zomer van 10 uur tot 3 of 4 uur buiten staat en dit gaat meestal goed, als hij een slechte dag heeft ook niet dan gaat ie weer als een mongool rennen. In de winter zet ik hem zelf in de paddock, als ie een goede dag heeft kan die een half uurtje of heel soms een uur buiten staan maar het gebeurd ook dat hij na 5 minuten al in paniek raakt en voor het hek blijft rennen. En nog zijn er mensen die zeggen dat ik mijn paard mishandel enzo. Nou zeg mij maar wat ik nog moet doen, als vriendjes, voer, een grote paddock, een binnen paddock en alles niet helpt, wat dan wel. Hij ziet er goed uit, glanst als een spiegel, altijd oortjes erop dus oogt absoluut niet ongelukkig. Ik heb nu een box met een buitenluik kunnen regelen zodat hij wel naar buiten kan kijken en een frisse neus kan halen. Ga zoveel mogelijk buiten met hem aan de hand wandelen en buiten rijden/uitstappen etc. Maar ik weet echt niet wat ik nog kan doen, mijn paard wordt gewoon ongelukkig buiten. Ik gok dat hij vroeger gewoon nooit zoveel buiten heeft gestaan en het daarom niet gewent is, als hij zeiknat en met schuim op zijn hals uit de wei komt en ik zet hem opstal zie je hem echt ontspannen en tot rust komen.


In jouw geval snap ik het volkomen hoor dat je hem dan minder buiten zet, niets zo erg als een zenuwachtig rennend en ongelukkig paard. Wij hadden er ook een keer zo 1 op stal, die bleef gewoon de hele dag rennen voor het draad, dat is gewoon sneu. Het ene paard is het andere niet tenslotte.

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 13:49

Mijn paarden staan zeker 14 uur per dag buiten. Weer of geen weer, ik vind het belangrijk dat ze een beweging krijgen. Als ik s'morgens een x uitslaan dan zijn ze het er echt niet mee eens
Begrijp wel dat het op sommige plekken gewoon niet mogelijk is.
Wel ben ik van mening dat elk paard iedere dag de benen even moet kunnen strekken.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 13:56

Mijn merrie staat ook ong 4 maanden 20 uur op stal. Mei tm oktober 24/7 buiten en de overige maanden van 7/8 tot ong 17.00 buiten.
Voor deze stal stond ze ook in de winter overdag buiten. Paard is nog nooit zo ongelukkig geweest. Ze trilde uit elkaar bij elke druppeltje ondanks dekens, at niet, dronk niet. Kreeg hoefzweren en mok. Nee beestje was niet gelukkig (wat wil je als ex manege paard die 24/7 binnen behalve de lessen stond) bij deze stal stond ze ook in de zomer binnen. Dát vond ze wel jammer! Deze oplossing is voor haar zoveel beter. Stalgenootje haalt haar id winter er nog in de middag uit en ik in de avond. Prima opgelost zo

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 14:22

Hier kunnen ze 24/7 naar buiten, maar staan het meerendeel van de dag binnen als het zo nat is. Met regen gaan ze op dit moment dus ook niet op wei, omdat mijn paard dan zichtbaar last heeft van haar benen (lichte vorm van artrose) en ze geven beide duidelijk aan dat ze geen trek hebben om helemaal nat te regenen. Als ik op wei een schuilmogelijkheid had, zouden ze wel gaan.
Ik vind een constructie waarbij ze zelf kunnen kiezen ook het mooist, dan dwing je ze niet tot binnen of buiten staan terwijl ze dat misschien op dat moment wel helemaal niet willen.

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 14:24

In de winter (helaas) wel regelmatig zo’n 15 uur of zelfs nog iets langer op stal. Al heb ik niet het idee dat ze het erg vinden, met alle regen/hagel/nu ook sneeuw van de afgelopen weken staan ze vaak ook maar wat verloren te staan. Ze hebben wel beide een relatief grote stal en ook half open, dus binnen kunnen ze ook met elkaar klieren/kriebelen. Toch probeer ik ze altijd minstens 4 uur uit stal te hebben, het liefst zo’n 6 a 7 uur. Als ze op het gras kunnen dan staan ze meestal wel langer dan in de paddock.
‘s zomers staan ze de hele dag op het weiland (vanaf 7 of 8 tot donker) en s nachts op stal.
En ik heb niets tegen 24/7 buiten, mits er wel schuilgelegenheden zijn en genoeg controle. Ideaal natuurlijk als ze zelf kunnen kiezen! Voorheen hebben we de paarden ook wel 24/7 in het weiland gehad, maar ik zou er nu toch niet snel meer voor kiezen (zonder goede schuilgelegenheid).

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 14:32

Met deze nattigheid staan ze zo'n 9 uur buiten. Als de wei weer wat droger is lekker 24/7 naar buiten. (Hopelijk snel) Vinden ze veel leuker! (Uiteraard zijn ze dat gewend en wat ze gewend zijn vinden ze oha het fijnst ;) )

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 14:33

Mijn paarden staan in dit seizoen ook wel eens 15/16 uur binnen. Ze staan het hele jaar door op de weide, ze hebben genoeg gras en toch zijn ze het nu sneller zat. Bovendien heb ik het idee dat mijn ouwe niet meer goed ziet in het donker dus ik wil ze enkel met licht buiten hebben.

Mijn ouwe wil elk seizoen op stal met de nachten en wordt heel ongelukkig met 24/7 buiten. Ik doe hem dat niet aan. In de zomermaanden staan ze dan ook van ongeveer 7.00 tot 22.00 buiten. We hebben geen paddock, wel hebben we genoeg land dus ze komen altijd op het gras. Tot nu toe is dat elke dag gelukt, weer of geen weer. Soms korter dan ik zou willen, maar dat ligt dan aan hun omdat ze naar binnen willen.

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 14:37

Ik ben net tegen 20 uur op stal maar ook niet tegen 24/7 buiten. Ik ben er tegen als men niet naar het paard kijkt, er zijn paarden die graag buiten staan weer of geen weer en er zijn paarden die graag veel op stal staan. Degene die hun paard kent weet wat past bij het paard.

Paard natuurlijk houden geloof ik niet in hier in Nederland, paard wordt bereden en in de natuur is dat gewoon niet zo, paard krijgt hooi en in de natuur is geen hooi, en de omheining is ook niet paard natuurlijk en ga zo maar door maar, ik snap dat ze willen proberen hun paard zo dicht mogelijk bij de natuur te houden en dat is hun goed recht om dat te doen. Ik heb hier zelf niet zoveel mee.

Paarden die veel binnen staan omdat de mogelijkheid er niet is voor veel buiten te zijn door kleigrond grote stal weinig ruimte is ook niks mis mee zolang ze maar wel beweging krijgen en niet de hele dag 24 uur tussen die 4 muren hoeven staan.

Mijn paard staat de zomermaanden 24/7 buiten en als het veel gaat regenen en de wintermaanden gaan ze de nachten op stal. Mijn wei en stal liggen niet dicht bij elkaar dus helaas kunnen ze zelf niet kiezen want dat zou ik het liefste hebben voor mijn paard, maar mijn paard vind op stal staan ook niet erg.
Ze gaan meestal tussen 8 en 9 naar buiten en tussen 5 en 6 weer naar binnen nu.
Lange tijd in de regen vind ze echt niet tof, helaas voor haar is het soms niet anders en zal ze overdag het ermee moeten doen.

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 15:21

Mijn ideale plaatje voor mijn paardje zou zijn een grote inloopstal, een kleine stabiele kudde, een fijn weide voor de zomer en een droge paddock voor de winter :D Bovendien kan ze geen voordroog verdragen, dus er moet ook hooi beschikbaar zijn voor haar.
Helaas is dit in de buurt zeer moeilijk te vinden of het is onbetaalbaar -O-
Vorig jaar in de zomer haar 24/7 buiten gehad, op ca. 1 hectare met 4 andere paarden, er was ook een schuilgelegenheid onder de bomen (geen stal vanwege geen vergunning voor). Maar op die plek was ze erg ongelukkig.
Dus staat ze nu op een stalling waar ze overdag in een kleine kudde op de weide staan en snachts op stal. Ze is er erg happy *\o/*

Nee ik ben niet tegen 24/7 buiten, maar soms kun je niet anders of benodigd je paard iets anders. Ik bekijk het per situatie ;)
Hopelijk win ik ooit de loterij en kan ik het helemaal zelf bepalen en inrichten :D

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 15:33

Ik wil toch wel graag even reageren op Moos99, niet omdat ik de behoefte voel om iemand om te praten tot een andere mening, maar wel omdat er iets wordt gesuggereerd waar ik wat duidelijkheid over wil geven.

Je lijkt te suggereren dat paarden niet gelukkig worden van veel op stal staan. Desondanks zie ik toch zeker een significant verschil in de blik, houding en emotie van mijn paard als ik haar naar haar stalletje breng. Dit heeft niet alleen 's winters met de paddocks te maken. Als zij in de zeikregen op het weiland staat wil ze ook graag naar binnen, met of zonder voer, zand of gras, ze vind het gewoon niet fijn om in de regen buiten te staan.

Daarnaast heeft het niet alleen met het winterseizoen te maken, 's zomers heb ik haar zo'n 10 uur overdag op een enorm weiland staan, in groepsverband. Het gaat hier om een hele fijne groep van jong tot middelbare paarden die het heel fijn hebben met elkaar, er is dus geen sprake van ruzie of opjaag gedrag. Desondanks is mijn paard blij als ik om 5 uur 's middags naar het weiland loop om haar naar haar stalletje te brengen. Met haar oortjes erop loopt ze tevreden met me mee naar de stal. De volgende ochtend heeft ze ook geen haast om weer naar buiten te gaan, ze kachelt gewoon braaf mee naar het gras.

Dus dit paard is ongelukkig, en heeft geen paardwaardig bestaan?

Toevallig kwam ik gisteren op stal, stond ze buiten in het zeikweer, schuilend voor de regen, haar billetjes naar de harde wind gedraaid, een doffe blik in haar ogen en haar gehele houding zag er ontevreden uit. Zodra ik haar binnen haal knapt ze op, oortjes er op en een attente, tevreden blik in haar ogen.


Zoals ik al zei: ik wil geen discussie/ruzie hiermee aanwakkeren, of zeggen dat op stal staan beter is dan 24/7 buiten. Maar ik ben wel van mening dat men naar het individuele paard en zijn/haar behoeftes moet kijken in plaats van botweg te stellen dat paarden niet gelukkig zijn in stal en de hele dag buiten moeten staan.

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 15:47

Mijn paard kan kiezen tussen zijn stal van 6x4 en uitloop + paddock (nu wel nat) buiten. Maar hij kiest er graag voor om binnen te blijven. Naar buiten gaat hij om te poepen :').
Voor zijn beweging en sprintjes komt hij dagelijks los in de bak en verder gelongeerd. Hij doet het prima zo!

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 19:07

Maar voor degene die ze echt 20 of zelfs 22 uur gestalt hebben, vinden jullie dat niet te ver gaan dan? Dat is echt bijna dag en nacht in een hokje

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 19:51

Lieshorses schreef:
Maar voor degene die ze echt 20 of zelfs 22 uur gestalt hebben, vinden jullie dat niet te ver gaan dan? Dat is echt bijna dag en nacht in een hokje

Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoe je dat dan gaat indelen. Als ze echt van 20u 's avonds tot de volgende avond 16u op stal stil staan is dat niet handig nee. Maar hier staan ze ook vaak 20 uur op stal maar dan wordt er wel voor gezorgd dat ze 's morgens, 's middags, 's namiddags en 's avonds altijd buiten gaan. Dat is voor een paard toch een heel andere beleving dan echt die 20 uur na mekaar opgehokt staan. En ook hoe dat hokje er dan uitziet geeft een verschil. Een donkere stal tussen vier muren, geen sociaal contact, 1 keertje hooi, onvoldoende stro, etc... Of (zoals bij ons het geval is) een buitenstal, tralies naar de buurman, de hele dag met hun koppie in de frisse wind, drie keer ruime porties hooi, royale portie stro om wat te scharrelen tussen voerbeurten en trainingen/vrij uurtjes paddock door en over het algemeen een goede verluchte ruime box. Ik kan me voorstellen dat paarden die daadwerkelijk die 20u na mekaar op stal staan toch ook gezondheidsproblemen krijgen. Zolang de hoeven niet uitkrabben geeft toch dikke plakken mest en op zijn beurt weer rotstraal... Om nog maar te zwijgen over de impact die het heeft op de bloedsomloop en de gewrichten/spieren. Het is niet zo moeilijk bij ons om een beurtrol op te stellen met stalgenootjes zodat alle paarden voldoende buiten kunnen.

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 19:58

In de zomer komt de mijne zo veel mogelijk buiten (niet 's nachts, er staat geen elektriciteit op de omheining), in de winter praktisch niet. Ik haal hem uiteraard wel dagelijks uit zijn stal, liefst verschillende keren. Hij kan ook lekker buiten kijken en ziet ook andere paarden.

Ik probeer de winter voor hem zo aangenaam mogelijk te maken, dus af en toe eens op de paddock als die vrij is, regelmatig los in de bak, veel rijden/longeren/wandelen. Maar vanuit onze stalling hebben we niet de mogelijkheid om ze 's winters echt buiten te zetten, de paddocks zijn heel slecht onderhouden en afgezet dus daar kunnen ze momenteel niet meer op.

Ik ben wel vanplan om naar een andere stalling te gaan waar ze waarschijnlijk ook in de winter even buiten kunnen. Verder ben ik helemaal niet tegen 24/7 buitenstaan, vind het voor de meeste paarden heel fijn! Alleen is mijn paard er zo 1tje dat na een uur echt naar binnen wil, al zijn vriendjes staan gezellig te spelen en hij staat gewoon aan de draad te wachten tot hij terug op stal mag :')

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:07

mijn pony heeft 24/7 buiten gestaan tot december vorig jaar met dikke winterdeken.
gevolg, echt mager en ingevallen op de spieren op de koop toe..
Hij at 2x daags 6 kg ruwvoer + 4 kg extra als portie voor de nacht, 2x daags 1.5 kilo muesli, 1x daags 3 liter slobber, wortels en brood als extra.. hij bleef afvallen tot hij snachts binnen stond en toen heeft het nog 3.5 maand geduurd voordat hij er enigzins redelijk uitzag.

Nu staat hij van 8.30 tot 17.00 lekker op het land, veel land (zo'n 4 hectare voor 10 paarden).. en snachts op stal.. krijgt 2 per dag een kleine 6 kg ruwvoer en 1 kg basisbrok. En 3x per week wat lekkers als een boterham of een wortel als we gaan rijden. Hij is nu zelfs mollig en staat in een dunne regendeken.

ik heb niets tegen 24/7 buiten.. had het graag gehad.. maar ten eerste mijn pony voor zijn eigen rust, gewoon snachts op stal staan.. en ten tweede, zonder dat stukje rust aan zijn koppie, heb ik een dusdanig dun paard dat er niet tegenaan geniest moet worden of hij waait weg

ChristelJ
Berichten: 177
Geregistreerd: 08-12-17
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:10

Mijn verzorgpaard staat buiten van 8 tot 5 ongeveer rest op stal, in de zomer staat ze 24/7 buiten.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:18

Jee ik schrik toch wel van een hoop reactie zeg. Ik dacht echt dat het ‘opgehokt’ staan iets ouds was :oo

Ik weet niet anders dan dat ze ‘s zomers 24/7 naar buiten gaan. ‘S winters haal ik ze ‘s nachts naar binnen, omdat ze allebei platslapers zijn en ik heb geen mogelijkheid tot schuilstal. Heel af en toe moeten ze binnen blijven, omdat het te nat is. Dan kom ik alrijd nog heel vroeg naar stal om ze iig nog even in de wei of bak te zetten, al is het maar een uurtje (meestal rond de 4 uur dan, en dan kom ik de volgende dag nog vroeger, zodat ze op tijd naar buiten kunnen).

Ik denk dat ze hier in de winter minimaal 8 uur buitenstaan. Dat is voor mij ook echt het minimale!