Appaloosa Magic Dreamer: een jaar vol verandering

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Appaloosa Magic Dreamer: een jaar vol verandering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 21:13

''Als hij later oud is, dan verhuizen we hem naar het bos, dan gaan we de laatste jaren alleen nog maar buitenritjes maken en gewoon genieten..’’

2017
Een jaar waarin er onverwachts een hele hoop veranderd is.
Het jaar waarin we keuzes gemaakt hebben, afscheid genomen hebben,
nieuwe vrienden gemaakt hebben en waarin we écht gaan zijn genieten,
elke dag weer.

Voor wie Magic niet kent: Magic is een 11-jarige Amerikaanse Appaloosa ruin en eind december 6 jaar bij ons.

De keuze voor 15 foto's was dit jaar echt ontzettend moeilijk, we hebben echt veel te veel leuke dingen gedaan *D De linkjes zijn dus ook zeker de moeite waard!
_________________

Januari
We beginnen het jaar erg rustig, met de sneeuw kunnen we vrij weinig, maar natuurlijk hebben we wel wat leuke sneeuwfoto’s gemaakt!
link: sneeuwfoto

Februari
We trainden rustig verder voor de wedstrijd die begin april gepland stond.
Afbeelding

Maart
Halverwege deze maand hoorde we dat een stalling aan het bos in Heemskerk vanaf dat moment de paarden 24/7 buiten zou gaan houden, we hoorden dit van oude stalgenoten die al eerder naar deze plek verhuisd waren (voor ons eerder geen optie, full time buiten in een kudde is echt een must voor Magic). Na het aanhoren van de ideeën kwa voerbeleid/schuilmogelijkheden zijn we een week later al verhuisd. De beslissing zelf was absoluut niet moeilijk, alleen het achter laten van onze leuke stalgenoten en Magic zijn vrienden was natuurlijk wel even moeilijk.

En zo staan we, veel eerder dan gepland, op een fantastische plek naast een ingang van het Noord-Hollands Duinreservaat, waarbij we kunnen rijden door de bossen/duinen en het strand van Wijk aan Zee, Heemskerk, Castricum, Bakkum en (als er meer conditie is) nog verder *\o/* <3

link, kennismaken met de nieuwe kudde!

Je ziet hier ook hoe dicht de paddock bij het bos is, het ligt er eigenlijk gewoon direct tegenaan. Vanuit de paddock kunnen de paarden neus aan neus met de Schotse Hooglanders die in dat gebied lopen (ze hebben een voerplek naast onze stal, dus ze zijn hier regelmatig) }:0 }:0
Afbeelding

April
Alleen maar genieten!!!!
Afbeelding

De wedstrijd heb ik door alle drukte van de verhuizing afgezegd, ik had even helemaal geen zin meer in de bak en we zijn deze maand dan ook niet in de bak geweest. We hebben gewoon lekker genoten van onze nieuwe achtertuin!

Eind deze maand verhuisden ook nog twee stalgenootjes van onze vorige stalling naar ons met hun paarden, in totaal staan er nu 7 paarden die ook samen hebben gestaan op de vorige stalling, super leuk en gezellig dus!

Afbeelding

We mochten deze maand ook nog overdag op het strand, dus daar hebben we natuurlijk flink gebruik van gemaakt! Het strand is op 45 minuten stappen afstand van stal, met een drafje tussendoor ben je er zo!

Afbeelding


Mei
Genieten van de mooie dagen! Dit poeltje wordt gebruikt door de Schotse Hooglanders, maar aangezien je er vanaf het ruiterpad ook kunt komen zijn we hier regelmatig lekker af wezen koelen, we mochten overdag het strand niet op dus dit was een prima oplossing!

Afbeelding

Juni
En 's avonds gaan we uiteraard wel gewoon de zee in!

Afbeelding

Juli
Klein dipje, Magic stond opeens met twee mega dikke achterbenen en bijna 40 graden koorts. Dierenarts gebeld, ontstekingsremmer en pijnstillers gekregen, apart van de rest (samen met zijn vriendin, want die gaat door het hek als Magic uit de groep is). Gelukkig was hij snel weer beter, maar vreemd was het wel! Achteraf den ik dat het door de Hypersex druppels komt die hij kreeg omdat hij de hele dag bovenop zijn hengstige vriendin zat. Uiteraard gestopt met de druppels (en de hormonale uitspattingen gingen gelukkig ook weer over).

Augustus
Wederom een dip, Magic liep niet lekker met zijn voorhoeven. Even aangekeken, maar in plaats van beter werd het erger, dus dierenarts laten komen. Zij kon niet direct iets vinden, behalve dat hij beroerd liep, en gooide het op lichte hoefbevangenheid. Ontstekingsremmers/pijnstillers erin en aankijken.
Ik wilde het niet aankijken dus heb de Lingehoeve gebeld, die zijn dezelfde dag nog foto’s komen maken en vonden hem niet hoefbevangen. Op de foto’s was te zien dat zijn zool dun was. We komen van vieze veengrond en staan nu op de droge zandgrond, zijn zolen waren deze periode erg droog (ingedroogd) en daardoor zijn waarschijnlijk de klachten ontstaan.

link, hoefschoenen

Gelukkig ging het met mooie stoere hoefschoenen weer veel beter! (en inmiddels doen we alles weer zonder schoenen)

September
We konden net een week weer rijden en de volgende dip diende zich aan. Ik vond Magic op een ochtend met een mega dik achterbeen. Omdat dit been al vaker ietsje dikker was dan het andere been heb ik eigenlijk na een paar dagen stappen en koelen de Lingehoeve weer gebeld. Ik wilde nu wel eens weten waarom dat been af en toe een dag iets dik was en waarom het nu zo mega dik was geweest.

Afbeelding

Er zijn foto’s gemaakt, er is een echo gemaakt en er is een kreupelheidsonderzoek gedaan. De conclusie was dat zijn lymfenvaten in dat been beschadigd zijn geraakt en daardoor niet meer heel goed het vocht afvoeren, een soort stalbeen dus. Op het moment dat Magic om wat voor reden dan ook vocht in dat been krijgt (bijvoorbeeld door een trap op een andere plek) wordt dat been dikker door het vocht wat niet lekker afgevoerd wordt.

In dit geval kwam het mega dikke been door een flinke trap op zijn bil aan die kant. Magic vond één vriendin niet genoeg en heeft zich ernstig misdragen in de kudde om zijn nieuwe vriendin te claimen.

Al met al viel alles dus reuze mee en was het advies om heel veel te boscrossen en hem vooral niet (nooit) op stal te zetten (dat staat hij al jaren niet meer, dus no problem) *\o/*

Afbeelding
Tijdens het wandelen vanwege eerst de zere voeten en later het dikke been hebben we een heel leuk park ontdekt, totaal niet in de buurt van het bos, maar de hele andere kant op. Door dit park lopen wat ruiterpaden en het leukste is het enorme meer waar we in mogen zwemmen.

Oktober
Deze maand kunnen we eindelijk weer lekker opbouwen, we mogen overdag het strand weer op dus dat is volop genieten!!

Afbeelding

Afbeelding

November
Voor het eerst de inmiddels bekende rondjes uitgebreid richting Bakkum en Egmond, leuk om weer nieuw gebied te verkennen. Verder is deze maand de osteopaat geweest en moesten we 3 dagen wandelen, helemaal geen straf met het bos naast de deur!
link, wandelen in het bos met prachtige herfstkleuren!

December
Begin december was het weer tijd voor de tandarts, geen gekke dingen gelukkig. Verder ook weer ontzettend veel leuke dingen gedaan! We zijn onder andere weer lekker naar het strand geweest, dit keer met mijn beste vriendin en haar paard die met de trailer naar ons toekwamen.

klik, spelen de zee

Ook zijn we de wilde pony’s voor de tweede keer tegengekomen, dit keer al een stuk minder spannend en eigenlijk wel heel erg gezellig! Ze zijn zo schattig <3
Afbeelding
Afbeelding

En nog meer ''wildlife'' in onze achtertuin :D
Afbeelding

Ook de rest van december gaan we nog heel veel leuke dingen doen. Met het bos naast de deur zie ik opeens ook niet meer op tegen sneeuw, maar heb ik juist zin in mooie sneeuwritten <3
_______________________

Magic doet het fantastisch op zijn nieuwe plek, hij staat één na hoogst in rang, heeft een vriendin waar hij heel hecht mee is, we genieten van de heerlijke ritten die we maken en komen helemaal tot rust hier. We hebben in de 9 maanden die we hier nu staan maar 5 keer in de bak gereden, dit is iets wat we wel echt weer meer moeten gaan doen, maar we waren het allebei zo zat en we vermaken ons zoo goed in het bos..


Afbeelding
Al met al viel het met de dipjes uiteindelijk allemaal erg mee, nu we alles hebben laten onderzoeken kunnen we met een gerust hart verder gaan genieten in 2018!

Bedankt voor het lezen en reacties vind ik leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:22

Wow, ik geniet natuurlijk al steeds van je mooie foto's op instagram maar hier alles zo samen zien.. echt geweldig! En hoe goed gelegen kan je stal zijn zeg <3 Nog veel buitenritplezier gewenst maar dat zal vast goedkomen!

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Appaloosa Magic Dreamer: een jaar vol verandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:42

Wauw wat een prachtige omgeving daar en zo leuk met die pony's in het bos! Op naar een heel mooi nieuw jaar :)

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Appaloosa Magic Dreamer: een jaar vol verandering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 10:15

Bedankt beide! Gaat helemaal goed komen! :))

12Magic

Berichten: 99
Geregistreerd: 07-01-12
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:46

Prachtig overzicht!
Loslaten en opnieuw beginnen was even slikken maar wat ben ik blij op de plek waar we terecht gekomen zijn.
Het mooiste van deze verandering vindt ikzelf dat Magic nog zo verschrikkelijk veel vrolijker is geworden.
Van het extreem introvert paard dat hij 5 jaar terug was, is hij nu een ondeugend, speels en vooral extrovert paard geworden!
Wat hebben we toch onwijs veel mazzel met zo'n fantastisch dier!!
<3

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:55

Wat een gave foto's en een fantastische plek om te staan! <3 Mijn roots liggen in die buurt. Mijn opa en oma hebben in Wijk aan Zee gewoond en met brugklaskamp gaan we altijd naar Bakkum. Prachtige omgeving daar!

Ik heb je volgens mij weleens zien rijden op het strand toen ik daar met mijn hondje liep! Jullie combinatie viel me op door het plezier wat ervan afspat en natuurlijk door je mooie Appie! *\o/*

Lastig wel dat been. Ik voerde mijn bijrijdpaard kleefkruid. Dat werkte fantastisch voor zijn stalbeen. Die had linksachter een beetje hetzelfde. Zodra hij zich niet zo lekker voelde werd dat been dik.

Veel plezier in 2018 en misschien komen we elkaar nog eens tegen op het strand :D

(Wat voor wedstrijd zou je gaan starten?)

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 14:17

Gimme_Spurs schreef:
Wat een gave foto's en een fantastische plek om te staan! <3 Mijn roots liggen in die buurt. Mijn opa en oma hebben in Wijk aan Zee gewoond en met brugklaskamp gaan we altijd naar Bakkum. Prachtige omgeving daar!

Ik heb je volgens mij weleens zien rijden op het strand toen ik daar met mijn hondje liep! Jullie combinatie viel me op door het plezier wat ervan afspat en natuurlijk door je mooie Appie! *\o/*

Lastig wel dat been. Ik voerde mijn bijrijdpaard kleefkruid. Dat werkte fantastisch voor zijn stalbeen. Die had linksachter een beetje hetzelfde. Zodra hij zich niet zo lekker voelde werd dat been dik.

Veel plezier in 2018 en misschien komen we elkaar nog eens tegen op het strand :D

(Wat voor wedstrijd zou je gaan starten?)


Wat leuk! De omgeving is echt prachtig, we zijn zooo ontzettend blij met deze plek, elke dag weer genieten! Toevallig ook dat je ons hebt zien rijden, Magic houdt van water dus we hebben altijd wel lol op het strand haha *\o/*

Dank je voor de tip over kleefkruid, ik geef soms wel eens wat als ik het ergens zie staan maar dat is meer een uitzondering dan iets standaards. Ik ga eens kijken of ik iets kan vinden om er makkelijker aan te komen, het is het proberen waard!

We zouden bij Wennekers gaan starten, dat is een van de weinige die een beetje in de buurt is. Heel misschien volgende keer weer, maar dan moet ik ook weer wat meer in de bak gaan trainen .. :')

Bedankt voor je leuke bericht en wie weet komen we elkaar inderdaad nog eens tegen! Leuk :D

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Appaloosa Magic Dreamer: een jaar vol verandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 14:29

Wennekers! Ik heb daar 5 jaar gestaan en ben altijd secretariaat bij wran wedstrijden!

Mijn merrie is nog een beetje jong voor de wran, maar ik wil haar sowieso bij de nqha gaan showen aan de hand komend seizoen.

Ik denk dat we elkaar nog weleens gaan tegenkomen! :j

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 16:25

Gimme_Spurs schreef:
Wennekers! Ik heb daar 5 jaar gestaan en ben altijd secretariaat bij wran wedstrijden!

Mijn merrie is nog een beetje jong voor de wran, maar ik wil haar sowieso bij de nqha gaan showen aan de hand komend seizoen.

Ik denk dat we elkaar nog weleens gaan tegenkomen! :j


Volgens mij heb je ons ook al eens zien rijden daar, ben vorig jaar ook daar gestart! topic :D

Klinkt leuk! Misschien starten we ooit nog eens tegelijk bij Wennekers *D

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 16:29

BrittS schreef:
Gimme_Spurs schreef:
Wennekers! Ik heb daar 5 jaar gestaan en ben altijd secretariaat bij wran wedstrijden!

Mijn merrie is nog een beetje jong voor de wran, maar ik wil haar sowieso bij de nqha gaan showen aan de hand komend seizoen.

Ik denk dat we elkaar nog weleens gaan tegenkomen! :j


Volgens mij heb je ons ook al eens zien rijden daar, ben vorig jaar ook daar gestart! topic :D

Klinkt leuk! Misschien starten we ooit nog eens tegelijk bij Wennekers *D


:j *\o/*

Haha dat duurt nog wel even hoor! Joy is nu anderhalf, dus voordat ze showklaar is zijn we denk ik een jaar of 4 verder ;) . Maar wie weet een keer samen een strandritje maken ofzo... :D

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 16:32

Jullie zijn zo leuk samen <3 Door jullie foto's mis ik mijn Knappie Spot! Wie weet kom ik jullie nog eens tegen daar, ik rij daar nu ook elke week.

Emori

Berichten: 13117
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Appaloosa Magic Dreamer: een jaar vol verandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 18:01

Wauw wat genieten. Als ik op zo’n plek stond met paard zou ik ook niet meer in de bak rijden :D

charysaS
Berichten: 104
Geregistreerd: 20-09-17

Re: Appaloosa Magic Dreamer: een jaar vol verandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 18:07

Wat een prachtige omgeving om in te mogen rijden! Heel gaaf!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27977
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Appaloosa Magic Dreamer: een jaar vol verandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 18:50

Wat een fantabuleuze plek daar zeg! En wat gaaf al die dieren daar! Genieten lijkt me!

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 19:17

Citaat:
:j *\o/*

Haha dat duurt nog wel even hoor! Joy is nu anderhalf, dus voordat ze showklaar is zijn we denk ik een jaar of 4 verder ;) . Maar wie weet een keer samen een strandritje maken ofzo... :D


Haha, nou wie weet ben ik het bos tegen die tijd zat en begin ik dan weer met wedstrijden :') Maar inderdaad, wie weet een keer een strandritje!


Splash_ schreef:
Jullie zijn zo leuk samen <3 Door jullie foto's mis ik mijn Knappie Spot! Wie weet kom ik jullie nog eens tegen daar, ik rij daar nu ook elke week.


Oh wat toevallig! Waar kan ik jullie aan herkennen?? :D


@ de anderen: bedankt! Het is inderdaad een supersupersuper plek! <3

paljaslaura

Berichten: 2743
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Appaloosa Magic Dreamer: een jaar vol verandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 22:04

Wat een fantastische plek! Heerlijk al die buitenrij foto's met je knappe paard!

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Re: Appaloosa Magic Dreamer: een jaar vol verandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 01:05

Gaaf! En mooi die strand foto's :D

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Appaloosa Magic Dreamer: een jaar vol verandering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 11:22

Bedankt!!

Uitgelicht :D

BillyJean

Berichten: 652
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Noord Holland

Re: Appaloosa Magic Dreamer: een jaar vol verandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 12:33

Wat een leuk paard! Mooie foto's!
Ik ben wel een beetje nieuwsgierig geworden bij welke stal je staat, het klinkt fantastisch wat je daar allemaal hebt!

EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Appaloosa Magic Dreamer: een jaar vol verandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 15:44

Wow, prachtige, gezellige en mooie foto's. Om jaloers op te worden!

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 17:52

Bedankt beide!
BillyJean, ik stuur je een pb!

Vandaag hebben we ons in de sneeuw ook weer goed vermaakt :D Afbeelding

marachels

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-02-09
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Appaloosa Magic Dreamer: een jaar vol verandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:55

Wat een gave foto's, ziet er heel leuk uit!