Bokkers vertellen: Riddershow

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Bokkers vertellen: Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 13:28

*Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding

Deze maand in Bokkers vertellen komt bokker Riddershow aan het woord. Samen met haar man richtte zij stichting Langenort op, een succesvolle stichting met verschillende onderdelen waaronder het geven van historische paardenshows.

*Voor de Bokkers die jou nog niet kennen, zou je jezelf en je paarden even voor willen stellen?

Mijn naam is Hanna en ik ben 33 jaar oud. Ik woon in Bedburg-Hau (een kleine gemeente in Duitsland) samen met mijn man en 3 kinderen. Mijn liefde voor paarden is al jong begonnen, mijn opa en oma hadden namelijk een aantal shetlanders waar ik een hoop (wel en niet bokt-verantwoorde) avonturen op heb beleefd. Na mijn verhuizing (met mijn ouders mee) naar Nijmegen lag dat op enkele verzorgpaarden na aardig stil, totdat mijn man (toen nog vriend) en ik met de stichting begonnen.

Naast Stichting Langenort (die uit verschillende onderdelen bestaat) en de paarden, ben ik een aardig bezig bijtje. Ik vind veel dingen leuk en kan het dan ook niet laten ze te doen. Zo ben ik ook bezig met viking reenactment, Airsoft-milsim en in de vakanties gaan we de bergen in met de kinderen.

Ik heb mijn paarden lekker aan huis staan, dat zijn Muis en Dennis (ik heb de naam niet verzonnen, mocht iemand nog een geweldige suggestie hebben dan hoor ik het graag). Muis is onze brompot, maar ook een super betrouwbare Criollo. Hij is 17 jaar oud en hij was niet het eerste paard van de stichting, maar wel de eye-opener dat je niet alle paarden hoeft te laten wennen aan rare dingen en dat er ook paarden zijn die gewoon bij je blijven als ze iets eng vinden. Hij was super eenkennig en gereserveerd toen hij bij ons kwam, maar ik vond het geweldig mooi om door die schil heen te prikken en een nieuwsgierige, lieve boef te vinden. Dennis (8 jaar) is pas sinds 1,5 jaar bij ons en hij is een extraverte spring-in-het-veld (maar wat verwacht je met een kruising Arabier/Lusitano). Dapper, maar stiekem wel onzeker en erg koppig af en toe.
Afbeelding

* Jij bent een van de ruiters van Stichting Langenort. Wat doen jullie met deze stichting?
Stichting Langenort bestaat uit verschillende onderdelen. Het begon als vechtschool in Historical European martial arts, waar mijn man en ik instructeurs in zijn. Inmiddels geven we ook zelfverdedigingstrainingen. Met de H.E.M.A. school (die naam is internationaal ontstaan waar men geen last heeft van de rookworstvariant) zijn we demonstraties en vechtshows gaan geven in middeleeuwse stijl en tja, je kunt je voorstellen dat iemand met een paardenachtergrond daar dan ook snel paarden aan toevoegt. Zo zijn wij op zoek gegaan naar geschikte paardjes en begonnen met joust shows (steekspel). Ondertussen hebben wij een groot aanbod in historische shows en figuratie, maar we bieden ook custom shows aan.

We vinden het vooral belangrijk dat de historische shows zo historisch accuraat mogelijk zijn, waarbij we wel af en toe concessies doen voor de veiligheid en entertainment. Daarnaast hechten wij grote waarde aan het veilig houden van de shows voor paard, ruiter, voetvolk en omstanders.

* Hoeveel ruiters en paarden horen bij deze stichting?

We hebben 3 vaste ruiters (waaronder Rider@bokt) en 4 paarden die regelmatig worden ingezet. Binnen het team hebben we ook nog enkele mensen die kunnen rijden, maar geen vaste rol hebben en incidenteel worden ingezet. Verder hebben we grooms die ons assisteren met de paarden zowel tijdens als rondom de shows. Daarnaast werken wij veel samen met derden zoals menners, trickriders, reenactors en andere showteams.

*Hoeveel verschillende shows hebben jullie, wat zijn de thema's van deze shows en wat is jouw favoriete show?
Afbeelding

We bieden aardig wat tijdperken en shows aan, nog los van de custom shows. Zo hebben we een Middeleeuwse show die draait om een mysterieuze ridder, een groot Middeleeuws toernooi en het adellijke jachtspel (waarbij we onder andere de valkenjacht te paard laten zien). Daarnaast hebben we een Napoleontische show (De Rode Lansiers), een Rococo show (De Bende van de Bokkenrijders), een Wild West Show (dat was echt mijn kinderdroom die werkelijkheid werd!) en een grootse vuurshow (De Legende van St Antonius).

Mijn favoriet is denk ik wel de Wild West Show (tja, weer dat jeugdsentiment hè) hoewel deze gelijk het lastigst is door het hele stadje wat we mee moeten nemen en opbouwen.

* Zijn de paarden van de stichting, of van de ruiters?

Dennis en Muis zijn van de stichting, de rest van de paarden zijn van ruiters en teamgenoten zelf.

* Wat houdt de training van jullie paarden in?
Eigenlijk vooral routine en het dressuurmatig trainen van de paarden. Omdat ze qua karakter niet snel onder de indruk zijn hoeven we niet/nauwelijks schriktraining te doen. Maar zoals bij elk paard natuurlijk is het wel van belang dat ze correct lopen, rug gebruiken en goed aan de hulpen staan – vooral omdat we tijdens shows/stuntwerk vaak geen mogelijkheid hebben om hier goed op te letten. En zeker bijvoorbeeld een show in harnas is voor paardenruggen natuurlijk heel belastend als ze hun rugspieren niet goed gebruiken.

We trainen de shows en hun onderdelen natuurlijk wel. Dit is vooral om het samenspel tussen de mensen op de grond, de ruiters en de paarden goed te laten verlopen.

* Wat vind jij het bijzonderste/leukste wat je mee hebt gemaakt met de stichting?
Wat ik erg gaaf vond om te doen (hoewel ik niet eens zelf op een paard zat) was een steekspel tijdens de opening van het Canon in het Openluchtmuseum in Arnhem. Het was een optreden van maar een paar minuten, tot in elke beweging gechoreografeerd, en in een lastige setting (dicht bij het publiek en op 5m afstand van een live orkest) wat gewoon in 1x goed moest gaan. En het ging perfect, dus we waren erg trots op ons team!

Daarnaast ben ik ook nog steeds erg trots op onze Cowboys vs Zombies show op Elfia. Met stuntmensen van Noorderwind, een grote groep enge zombies, trickridende indianen en natuurlijk een koets-achtervolging hebben we een übervette show neer gezet. De voorbereidingen en repetities voor deze show waren ontzettend intensief, maar dan is de voldoening naderhand natuurlijk ook groter.

Afbeelding

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Bokkers vertellen: Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 17:35

Wauw, wat gaaf zeg! Een hele andere tak van sport. Leuk om te lezen :j

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bokkers vertellen: Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 17:39

Ik vind het ook gaaf die shows, bijzonder!

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Bokkers vertellen: Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 18:13

Wat super interessant om te lezen! ik ben benieuwd naar de shows nu :D

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Re: Bokkers vertellen: Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 18:37

Jaa! Ik heb ze een keer of wat op Elfia gezien. Lijkt mij ook stoer om met mijn bomproeve Anda te doen :P Zolang de paardjes het ook allemaal maar prima vinden.. +:)+

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Re: Bokkers vertellen: Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:09

Superleuk om te lezen! Ik herkende de foto op de voorpagina, haha :D
Ik ben natuurlijk al trouwe fan, vooral van Cowboys vs. Zombies, die show was echt briljant :D

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:12

_l_amanda_l_ schreef:
Superleuk om te lezen! Ik herkende de foto op de voorpagina, haha :D
Ik ben natuurlijk al trouwe fan, vooral van Cowboys vs. Zombies, die show was echt briljant :D


Niet alleen trouwe fan, ook onze huisfotograaf. :j :D

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:44

Dank, dank :+
Spam ik -als ik dan toch die titel heb- gauw nog ff m'n favoriete Zombieplaatje :D
Afbeelding

MariaMaaike

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:05

Wat gaaf! Leuk om te lezen :D

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:14

Haha, ja, dat blijft wel een klassieker. Lekker knuffelen met ZombieOlaf. :D

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Bokkers vertellen: Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 21:18

Waren jullie ook bij de Huijbergse driedaagse?

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Bokkers vertellen: Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 21:43

Ja, daar waren wij ook dit jaar.

Fid

Berichten: 140
Geregistreerd: 09-03-16
Woonplaats: Oirlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 05:33

Super gave en vooral gezellige groep met passie voor geschiedenis.
Ik heb de eer gehad om een aantal keer mee te gaan met hun. Heel veel geleerd en veel gelachen.
Gave shows die goed in elkaar zitten. En het belangrijkste de paarden vinden het leuk om te doen.

Ellen_ov

Berichten: 1317
Geregistreerd: 12-01-17

Re: Bokkers vertellen: Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:04

Wat leuk zeg! Het lijkt mij erg mooi om ook eens te zien, is er ergens een actuele agenda beschikbaar?

Nizzie

Berichten: 399
Geregistreerd: 01-08-09
Woonplaats: Amsterdam

Re: Bokkers vertellen: Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:07

Ben groot fan van de shows die jullie op Elfia hebben gegeven! Vind het onwijs gaaf om te zien en vroeger (en stiekem nu nog steeds :o ) droomde ik ervan om ook dit soort dingen te doen.

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:37

Wat leuk om dit te lezen :)

Ik denk dat ik jullie een keer gezien heb op Elfia in Arcen in 2014 met de riddershow. En een vriend van me is ook acteur/instructeur HEMA / Noorderwind, grappig om te zien dat jullie daarmee samenwerken :)

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 17:50

Prairy schreef:
Wat leuk om dit te lezen :)

Ik denk dat ik jullie een keer gezien heb op Elfia in Arcen in 2014 met de riddershow.


Dat waren wij niet, dat was stichting HEI. Maar die zetten ook een prachtig plaatje neer.

E_Nalanta

Berichten: 4823
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Nederland, Gelderland

Re: Bokkers vertellen: Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 16:12

Blijft geweldig!!!!!!!!!!!!!!!!!!