Tips omheining met behoud van heg

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Tips omheining met behoud van heg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 10:10

Hoi allemaal,

ik had graag even jullie ervaringen en advies ingewonnen om de omheining van mijn tuin te vernieuwen.

Situatieschets: zo lang ik mij herinner is onze tuin "omheind" door het woonhuis, huis van de buren, een oud stalgebouw en verder een (oude) ligusterheg met onderaan een boord kippengaas (25cm). Ooit was deze heg dens, lag er geen nieuwe verkaveling achter onze tuin, maar een groot maïsveld en was het vrij normaal dat honden en katten los liepen en bij de buren gingen bedelen, dus als de hond eens door de heg ging achter een wild konijn, dan was dit geen ramp.

Maar goed zoveel jaar later (>20) is de heg ouder en minder dens en veel meer verkeer, dus zou ik graag een goede/veilige omheining plaatsen. Voorwaarden: de heg moet blijven, want ze is de woonplaats voor vele vogels en zorgt ervoor dat er heel weinig te merken is van het feit dat we nu niet omringt zijn door 2 buren, maar 4 en een hele verkaveling.
Ooit hebben we een stuk schapendraad geplaatst, maar met snoeien is dit levensgevaarlijk, want de heggeschaar gaat er los door en de stukjes metaal vliegen je rond de oren. Dus daar wil ik vanaf.
Ik ga er vanuit dat beckartdraad ook afvalt om dezelfde reden, plus mijn Jack russel durft/kan er gaten in te bijten. Dus wat blijft er dan over? Voorlopig heb ik mobiel schapennet (met prikpaaltjes), zodat ik dit kan weghalen om de heg te snoeien. Maar zou graag een deftige oplossing hebben.

Vereisten: duurzaam, zelf te plaatsen, heg makkelijk en veilig te snoeien en liefst met behoud van tuinoppervlak.
Draad 1.5m van de heg zou het makkelijkst zijn, maar dan verlies ik 3m breedte totaal...

Iemand ideeën?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:19

Is het een idee om er meidoorn tussen te planten? Dat prikt waardoor de meeste dieren er niet doorheen gaan, maar ik weet niet of dat genoeg is voor een jack russel.
Zelf hebben we gewoon groen geplastificeerd gaas er tegenaan gezet. De mazen zijn groot genoeg dat de heg er doorheen groeit, waardoor we de heg gewoon een stukje breder kunnen snoeien en het gaas kan blijven zitten en eigenlijk in de heg gegroeid is.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Tips omheining met behoud van heg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:22

Ik zou een houten hek plaatsen met tussen de openingen sterk gaas. Eerst de heg flink in breedt terugsnoeien. Hek er zeer strak langs plaatsen, dan de heg weer terug door het hek laten groeien. Snoeien in het vervolg strak langs het hek. Krijg je ook nog eens een mooie strakke haag van.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Tips omheining met behoud van heg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:29


petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Tips omheining met behoud van heg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 11:52

ik denk niet dat jonge meidoorn kans maakt, het is namelijk niet dat er gaten inzitten. En heg is 2.5-3m hoog.

@Rien: bedoel je dan draadpanelen? Want ik zie niet waarom ik houten hekken zou plaatsen, dan kan ik niet meer aan de heg en de vogels ook niet.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Tips omheining met behoud van heg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:44

Terugsnoeien, palen met gaas en dan weer laten groeien.

Wel vervelend dat je JR gaten bijt in beckartdraad, doet hij dat ook in schapengaas? Ik zou dan voor goed zware kwaliteit schapengaas gaan, dikke/zware ursus. Eventueel langs de onderste rand (hoogte van je Jack) nog nertsengaas ertegenaan.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Tips omheining met behoud van heg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:47

Stroomdraadje voor het gaas. Dan is dat bijten bij het gaas direct klaar.
Isolator maak je aan het hekwerk vast.

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Tips omheining met behoud van heg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:52

ik heb draadpanelen, zijn groen, niet heel duur en zijn zelfs los te halen indien nodig

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 12:55

ik heb idd een tijdje stroom gebruikt, maar dit is geen permanente oplossing. Dan durven ze de tuin niet meer in. Plus reu plast er op met alle gevolgen :+
Bovendien ook een stuk waar wilde bramen en hop doorheen de heg groeien, dus stroomdraad blijft maar korte periode "vrij".

Schapendraad krijgt de jack niet stuk, maar daar wil ik juist vanaf, omdat ik dit bij het snoeien levensgevaarlijk vind. Hij zit nochtans deels vergroeid in de heg. Zo diep als deze zit, krijgen we een nieuwe nooit.

@Lynn_Nikita: welke hoogte heb jij? draadpanelen is het enige wat mij tot hiertoe geschikt lijkt...

Nog iemand suggesties, want heb aardig wat lopende meters...

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Tips omheining met behoud van heg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:06


GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:08

petitparis schreef:
ik heb idd een tijdje stroom gebruikt, maar dit is geen permanente oplossing. Dan durven ze de tuin niet meer in. Plus reu plast er op met alle gevolgen :+
Bovendien ook een stuk waar wilde bramen en hop doorheen de heg groeien, dus stroomdraad blijft maar korte periode "vrij".

Schapendraad krijgt de jack niet stuk, maar daar wil ik juist vanaf, omdat ik dit bij het snoeien levensgevaarlijk vind. Hij zit nochtans deels vergroeid in de heg. Zo diep als deze zit, krijgen we een nieuwe nooit.

@Lynn_Nikita: welke hoogte heb jij? draadpanelen is het enige wat mij tot hiertoe geschikt lijkt...

Nog iemand suggesties, want heb aardig wat lopende meters...

Maar hoe snoeien jullie dan? Als het schapengaas wat er nu staat zo diep in de heg zit dan zorg je er met snoeien toch gewoon voor dat je de heg niet zo ver terugsnoeit? Ik snap het probleem niet eigenlijk, je kunt de heg toch gewoon wat breder laten :? . Desnoods zet je twee paaltjes ruim voor het gaas, spant daar een draadje tussen en die lijn hou je aan met snoeien.
Zie ik wat over het hoofd waardoor jullie toch steeds met de heggenschaar in het gaas zitten?

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 14:18

2 redenen: de heg is door de leeftijd niet meer overal even dik en waarschijnlijk is het gaas vroeger niet strak genoeg aangespannen geweest. Op sommige plaatsen zit die wel vrij oppervlakkig (aan de bevestigingspalen) of is die "er uit" geduwd door wilde hulst die ertussen groeit (ook al probeer ik hem er zoveel mogelijk tussenuit te knippen). Maar bijgevolg raak ik de draad dus wel af en toe zonder dat ik de heg extra kort insnoei.

edit: oh en draad is maar 1.50 hoog, maar de heg is ruim 2.5m en aan de overgang komt de draad dus ook wel eens piepen (wederom waarschijnlijk niet goed genoeg aangespannen)

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Tips omheining met behoud van heg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:24

Dus vandaar mijn tip: eerst de heg flink, echt flink, terug snoeien, dan hek zetten. Dan heg laten groeien.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 17:27

weten jullie dan toevallig ook wanneer ik de haag nog kan snoeien? Heb ze 2 jaar terug al proberen te "vernieuwen" en zo kort mogelijk gesnoeid (ook lelijk littekens aan overgehouden dankzij die schapendraad), maar sommige stukken zijn al vrij "kaal" gebleven...
Ik wil ze ook echt niet dood hebben.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Tips omheining met behoud van heg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:28

Ik zou het in december doen. Dan staan alle sapstromen stil. Werkt goed bij een liguster.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Tips omheining met behoud van heg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 17:28

hartelijk dank! nu voor de echte vorst komt is een goed moment dus.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Tips omheining met behoud van heg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:39

https://www.tuinadvies.nl/artikels/ligu ... anten_haag
Mijn grote vriend Google zegt " in het vroege voorjaar" . Daar kan ik wel inkomen. Dan zijn de sapstromen namelijk nog niet op gang, en zit je niet heel de maand december, januari en half februari tegen een kale heg aan te kijken.