Geen "niet thuis" bericht, post terug naar VS

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
heidy_wilco

Berichten: 4479
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Geen "niet thuis" bericht, post terug naar VS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 00:27

Hoi,

Ik ben al een behoorlijke poos (bijna 2 maanden) aan het wachten op een pakket uit de VS. Ik dacht geen track and trace te hebben, maar vandaag kreeg ik een teruggestuurd van de zender, die wist niet welke code het was. Maargoed, het duurt wel vaker zo lang, dus ik had nog wel geduld. Maar vandaag heb ik dus die track and trace code gevonden, en nu staat er dus dat hij 30 november "return to sender" is gegaan. Allemaal leuk een aardig, maar ik heb nooit een "niet thuis" bericht gekregen, terwijl ik er sowieso twee moet hebben gehad. En ik heb elke dag de brievenbus goed bekeken. Ik heb zo'n vermoeden dat dit via postNL is gegaan (amerikaanse bedrijf was USPS) en ik ben nu sowieso 57 dollar (bijna 50 euro) aan verzendkosten kwijt omdat ik nooit een melding heb gehad. Weet iemand of ik dit kan terugclaimen?

Ik schrijf dit meer om even mijn frustraties kwijt te kunnen, en ook deels omdat ik hoop dat iemand mij gerust kan stellen en tips kan geven. Dat wordt een slechte nachtrust in ieder geval.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 01:12

Ik heb zoiets ook weleens gehad, maar dat was een pakketje uit China. Ik had wel de t&t-code en hield de status in de gaten. Tot twee maal toe stond er dat het pakket aangeboden zou worden en later dat ik niet thuis was (terwijl ik wel degelijk thuis was en er echt niemand langsgeweest was), maar verder ook geen bericht in de brienvenbus ofzo. Toen stond er dus verder niets over waar het pakket dan wel was dus na een paar dagen maar eens geïnformeerd bij het pakketpunt en ja hoor, daar was het al een paar dagen. Mijn geluk was dat ik de code had en het in de gaten hield en vermoedde dat het dan mogelijk op het pakketpunt zou liggen, maar ik vind het erg klantonvriendelijk hoe post nl hier mee omgaat.
Wellicht is het bij hetzelfde gegaan (helemaal niet aangeboden maar gelijk naar een pakketpunt zonder bericht). Jijzelf kunt dit sowieso niet terugclaimen bij post nl omdat jij de klant/opdrachtgever niet bent, dat is de verzender. Maar dat maakt het niet makkelijker om nog enige vergoeding te verhalen...

Texas02

Berichten: 4654
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 05:48

UPS zit ook in Nederland, dus ik denk dat hij dan ook met UPS bezorgd zou worden. Ik zou even contact opnemen met de klantenservice van UPS in Nederland als ik jou was, misschien kunnen ze je verder helpen!

maaikemuis
Berichten: 5291
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Geen "niet thuis" bericht, post terug naar VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 06:53

Heb je het besteld met een creditcard? Want dan kun je bij je creditcardmaatschappijen claimen dat je het pakket nooit hebt mogen ontvangen. Dit heb ik ooit aan de hand gehad met Etsy en zij hebben toen (na heel veel gedoe) het pakket uiteindelijk opnieuw verstuurd.

Marije_jiplover

Berichten: 25337
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Geen "niet thuis" bericht, post terug naar VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 08:02

Jup, dit gebeurt bij ons zo ongeveer standaard met onze (zakelijke) pakketten uit Japan.
Wij krijgen wel de track and tracé en kunnen dan dus zien dat het in NL door de douane is en daarna verdwijnt die dan van de radar.
Eerste keer dat dit gebeurde waren we nog net op tijd erachter (onze Japanse leverancier laten uitzoeken waar het pakket zou moeten zijn, die kwam met een melding dat het op het postkantoor moest liggen).
Toen we het gingen halen, bleek het idd dat we net op tijd waren, er stond op het pakket dat het 3 dagen nadat wij het kwamen ophalen zou worden teruggestuurd.

Wij waren in de periode dat het uit de douane kwam 100% thuis, en er is nooit aangebeld en ook nooit een bericht achter gelaten.

Zendingen daarna waren we er uiteraard op gespitst en snapten we de informatie van de Japanse track and tracé site beter. Als het uit de douane is gekomen, de dag erna wordt het schijnbaar "virtueel" aan ons aangeboden, want daarna gaat de status op retired oid en als we dan naar ons pakket-afhaalpunt bellen blijkt het daar te liggen.

Heel vaag allemaal, omdat er dus 9 van de 10 keer gewoon iemand thuis is hier en het dan echt echt echt niet is aangeboden en er ligt ook nooit een briefje van niet thuis.

Met gewone postNL stukken hebben we hier geen last van, alleen met zendingen die via Schiphol door de douane komen.

Iris82

Berichten: 39855
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Geen "niet thuis" bericht, post terug naar VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 08:05

Dat gebeurt mij dus ook standaard met pakjes uit China. Bizar.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 08:12

Texas02 schreef:
UPS zit ook in Nederland, dus ik denk dat hij dan ook met UPS bezorgd zou worden. Ik zou even contact opnemen met de klantenservice van UPS in Nederland als ik jou was, misschien kunnen ze je verder helpen!

UPS en USPS zijn 2 hele verschillende bedrijven :+

Ik ontvang wel vaker wat uit de VS. Wellicht heb je hier wat aan:

Kan je de Amerikaanse barcode invoeren op http://www.internationalparceltracking.com? Dit is een service van PostNL.
Lukt dit wel, dan is de zending door de douane gekomen en in NL geweest. Dan zou je PostNL kunnen bellen of zij meer weten.
Lukt het niet, dan is er eerder al iets mis gegaan en is de zending retour afzender gestuurd. Dan kan alleen de verzender er iets aan doen via USPS.

Heb weleens gehad dat een pakketje 2 keer wel door de douane was gekomen maar door gestuurd werd naar Engeland en vanuit daar weer naar de VS... Na het tweede rondje ging het retour afzender.
Ik en PostNL konden hier ook niks doen. De verzender in Amerika heeft bij haar postkantoor heel wat moeten regelen voor t retour kwam naar haar.
Bleek een foutieve barcode te zijn ofzo. Opnieuw moeten versturen (Dit keer met Priority). De kosten werden helaas Niet vergoed door USPS...

Ook weleens een vergelijkbare situatie gehad waar t pakket gelukkig wel onderschept kon (ook via de verzender in Amerika. PostNL kon niks doen) worden en bij mij kwam.

Texas02

Berichten: 4654
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 05:40

Oje, ik heb te snel gelezen :') :D Ik dacht dat er UPS stond :+ Maar is er dan al bij PostNL nagevraagd hoe dit zit, of bij USPS? Dat lijkt me de eerste stap, en als er met creditcard betaald is, ben je inderdaad verzekerd. Maar hoe dat precies werkt, weet ik helaas niet..

DubbelFun

Berichten: 88755
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Geen "niet thuis" bericht, post terug naar VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 15:02

Als ik een pakket uit Amerika verwacht (met T&T én USPS) en ik zie dat het in NL is gearriveerd mail ik de TPG (doet tegenwoordig de douane-inklaring) en vraag wat het post.nl-T&T gaat worden. Dat kunnen ze in de komputer nakijken en met dát nummer is het weer te volgen binnen NL.

heidy_wilco

Berichten: 4479
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: Geen "niet thuis" bericht, post terug naar VS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 17:49

Bedankt iedereen voor de reacties! Ik had alles al wel gelezen, maar ik kon niet eerder reageren.

Op dit moment ben ik met PostNL aan het overleggen. Ik heb op de Tracking van USPS nog niet gezien dat het weer in de VS is, dus ik hoop dat het pakket nog op schiphol ligt. Bedankt voor de link, Mairead, ik heb het inderdaad in kunnen vullen daarop, en het is echt in Nederland (geweest).

Ik heb het via Paypal betaald. De verzendster is een particulier, geen bedrijf, maar haar treft absoluut ook geen blaam. Ze helpt me zo goed mogelijk mee.

Ik krijg nog twee pakketjes uit India en een uit de VS, maar die hou ik nu extra in de gaten :')

julius_juut

Berichten: 3105
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Geen "niet thuis" bericht, post terug naar VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 18:17

Hier gaat het ook nog al eens mis. Inderdaad briefjes (of zelfs dat niet) dat ik niet thuis was terwijl ik dat de hele dag was (en je hier het erf niet op komt zonder dat de honden me de oren van het hoofd blaffen) en dat het pakket dan maar bij het post-NL punt ligt. Lekker dan. XD

Ik gok dat wij dezelfde postbezorgers hebben, en in elk geval de gozer die voor AZ rijd (die brengt hier vaak de pakketjes uit China en van Bol) is dermate bang voor honden dat hij niet uit de auto komt wanneer ergens honden wonen. Tja...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Geen "niet thuis" bericht, post terug naar VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 18:25

Je kunt het vaak ook al aan de letters van de code zien of het thuisbezorgd gaat worden of dat het enkel naar een afhaalpunt gaat. Het is alleen zo jammer dat dat zo slecht/verkeerd gecommuniceerd wordt.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Geen "niet thuis" bericht, post terug naar VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:00

Hier is het ook altijd drama, dan mens van de pakket dienst belt altijd snel aan en rent dan naar haar busje terug om het dan weer mee te nemen.
Volgens mij is ze bang voor honden, of ze belt helemaal niet aan, gebeurd regelmatig.

Contact opnemen met de verzender werkt meestal wel, die kunnendan zien waar het ligt.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Geen "niet thuis" bericht, post terug naar VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:06

alleen de verzender kan 'beklag doen' of een onderzoek starten bij het postbedrijf, helaas.
De verzender waarschuwen en die moet stappen ondernemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:09

alice0cullen schreef:
Hier is het ook altijd drama, dan mens van de pakket dienst belt altijd snel aan en rent dan naar haar busje terug om het dan weer mee te nemen.
Volgens mij is ze bang voor honden, of ze belt helemaal niet aan, gebeurd regelmatig.

Contact opnemen met de verzender werkt meestal wel, die kunnendan zien waar het ligt.

Ik vind het soms ook absoluut niet netjes hoe hard het gaat, maar daar tegenover staat wel dat pakketbezorgers zelfstandigen zijn en dat het vaak erg moeilijk voor ze is om alle pakketjes binnen de tijdvakken te bezorgen. De werkdruk is echt heel erg hoog en de tijd die ze hebben om een pakketje af te leveren is echt heel klein. Dat is natuurlijk geen excuus voor het niet afgeven van briefjes en het maar gewoon mee terug nemen, maar ik snap wel dat ze niet lang voor de deur blijven staan.

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Geen "niet thuis" bericht, post terug naar VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:17

Bij één van de postbedrijven, ik dacht selektvracht, wordt er 3 minuten per pakket gerekend. Dat is inclusief reistijd naar het adres. En een paar jaar terug kreeg je dan doordeweeks 0.50€ per pakket, en dat bedrag werd bij meerdere malen aanbieden verdeeld over deze bezorgers (dus stel: bezorger 1 heeft hem 1x aangeboden en bezorger 2 2x aangeboden voordat hij aangenomen werd, dan kreeg bezorger 1 0.17€ en bezorger 2 0.33€). Stel je kan alle pakketten bezorgen en je haalt die 3 minuten, dan verdien je dus 10€/uur. Dat is exclusief de km-vergoeding a 0.19€/km. Maar de kosten van het harder slijten van je auto (en dat doen ze! Alleen al van 1001x de stoep oprijden. En iedere keer starten-stoppen op hele kleine afstanden) is geen vergoeding voor, dat moet van de km-vergoeding en de pakketvergoeding. Als je pech hebt is 20% niet thuis, dan krijg je dus maar 9€/uur en vaak haal je dan ook niet de 3-minuten aangezien je vaak toch probeert om hem bij de buren kwijt te kunnen.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:20

Ik ben als pakketbezorger ook wel eens in mijn bus blijven zitten op een erf met grote honden. Als er na 2 minuten nog niemand op de aanslaande honden reageerde, toeterde ik flink. Meestal werkte dat prima en werden de honden weggestuurd.
Kwam er na het toeteren niemand? Dan deed ik een niet thuis briefje in de bus met mijn nummer erop. Konden ze bellen voor een afspraak dat ze wel thuis waren :)

LoveBodin

Berichten: 4364
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 22:03

Keet schreef:
Ik ben als pakketbezorger ook wel eens in mijn bus blijven zitten op een erf met grote honden. Als er na 2 minuten nog niemand op de aanslaande honden reageerde, toeterde ik flink. Meestal werkte dat prima en werden de honden weggestuurd.
Kwam er na het toeteren niemand? Dan deed ik een niet thuis briefje in de bus met mijn nummer erop. Konden ze bellen voor een afspraak dat ze wel thuis waren :)


Ik snap ook echt wel dat je niet tussen vreemde honden gaat staan/lopen..
Mijn huisgenootje snapt dat niet helemaal, want haar hond is zo aardig (en dat is hij ook echt!), maar ja daar heb je als allergische postbode weinig aan :Y) :+

heidy_wilco

Berichten: 4479
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 23:44

Nu wordt het nog leuker... Een van mijn pakketjes uit India is ook gearriveerd en ze schijnen ook al twee keer bij mij langs te zijn geweest waarbij gezegd wordt dat ik ben ingelicht... Eh nee? Ik zie het nu net op de Indiaase Tracking. Gelukkig ben ik hier wel op tijd achter. Maar dat is dus alweer een pakket waarbij het zo gaat. Nu ga ik echt gewoon alles doen om die 50 euro terug te krijgen, want dit slaat gewoon echt helemaal nergens op -:(-

Zo ga je niet met je klanten om, of je nou haast hebt als postbezorger of niet, dan heb ik nog liever dat ze niet aanbellen en een briefje achterlaten zodat ik het op kan halen. Het moet ook een andere bezorger zijn dan die ik normaal heb. Die van de DHL en die van de reguliere PostNL die ook wel eens pakketjes brengt, bellen gewoon keurig aan en zijn niet in een flits weg of laten een briefje voor me achter.

Wordt nog leuk met mijn andere twee pakketjes...

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Geen "niet thuis" bericht, post terug naar VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 23:48

Kun je het niet laten afleveren op zo'n ophaalpunt in de appie of dergelijke, heb je dit gelul ook niet meer.

heidy_wilco

Berichten: 4479
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 00:08

alice0cullen schreef:
Kun je het niet laten afleveren op zo'n ophaalpunt in de appie of dergelijke, heb je dit gelul ook niet meer.


Helaas heb ik die optie voor buitenlandse post niet... Anders doe ik dat zelf ook het liefst. Ze leveren het uiteindelijk ook bij zo'n punt af, maargoed, als ik geen briefje krijg met waar, dan weet ik ten eerste niet of er al bezorgpogingen gedaan zijn, en ook niet waar ik het op kan halen.

Bij die Indiaase Tracking heb ik trouwens kunnen zien dat ze het hebben geprobeerd af te leveren, bij de Amerikaanse niet...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:55

heidy_wilco schreef:
Zo ga je niet met je klanten om, of je nou haast hebt als postbezorger of niet, dan heb ik nog liever dat ze niet aanbellen en een briefje achterlaten zodat ik het op kan halen. Het moet ook een andere bezorger zijn dan die ik normaal heb. Die van de DHL en die van de reguliere PostNL die ook wel eens pakketjes brengt, bellen gewoon keurig aan en zijn niet in een flits weg of laten een briefje voor me achter.

Wordt nog leuk met mijn andere twee pakketjes...


Jij bent niet hun klant... dat is de verzender.
en dat soort praktijken ken ik hier met de DPD, onlangs:
woensdag tussen 16:00 en 17:00 komen we pakket brengen...... s'avonds stond er: geadresseerde onbekend, pakket retour afzender, dus ik een email sturen antwoord terug: was een foutje in het systeem, pakket was niet in de bestelauto geladen maar zou zsm geleverd worden.
donderdag ochtend nieuw bericht: zou geleverd worden tussen 16:00 en 17:00...... wederom niets, en hele pakket verdwenen van de site
vrijdag ochtend weer een aflever email: pakket zou tussen 10:00 en 11:00 geleverd worden.... je raadt het al, geen pakket. maar een melding dat we niet thuis waren en dat ze maandag het opnieuw zouden proberen.
Heb ik maar weer eens een boze email gestuurd dat het wel handig is dat ie stopt en ook aanbelt.
En wat schetst mijn verbazing, zaterdag ochtend werd het pakket afgeleverd, onaangekondigd lol

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Geen "niet thuis" bericht, post terug naar VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:58

Wij hadden laatst ook een leuke met een pakket uit USA.
Eerst kregen we een brief van postnl, dat ze de waarde niet konden bepalen en of we een factuur konden sturen. Dus dat netjes gedaan.
2 weken niets gehoord. Dus achteraan gaan bellen... bleek dat ze het teruggestuurd hadden naar USA omdat het adres niet bestond....
Hoe kunnen ze wel een brief naar ons adres sturen, maar het pakket niet? :x

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Geen "niet thuis" bericht, post terug naar VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:06

Ik heb het ook regelmatig met buitenlandse post (China). Ik ontvang dan wel (meestal, ook niet altijd) een bericht in de PostNL app dat er een pakketje voor mij verwacht wordt. Ik ontvang meestal geen bericht in de bus, maar ik weet dan dat deze vaak op het PostNl punt in de buurt ligt. Daar vraag ik dan meestal of ze nog pakketjes uit China hebben voor me. Meestal vinden ze hem dan wel.

Ik heb het idee dat ze dan gewoon helemaal niet langs mijn huis komen, maar meteen dit afleveren bij het PostNL punt, daardoor ligt er dan ook geen briefje in de bus.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Re: Geen "niet thuis" bericht, post terug naar VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 08:05

Mijn B2C pakketten uit de VS gaan de laatste tijd standaard naar het afhaalpunt zonder dat ik dat als voorkeur heb aangegeven. Mss vanwege de inklaringskosten die ik daar dan makkelijker zou kunnen betalen?
Maar eerst had ik altijd keurig geld klaarliggen want ik wist dankzij internet vrijwel altijd wanneer t kwam en hoeveel er betaald moest worden...