[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 01:03

Ik heb mijn ongeschoren ponygeval woensdag achtergelaten met 350 gram op. Op zich is mijn 0 grams Amigo wel waterdicht gebleven tijdens die eerste 3 dagen schijtweer maar de buitenzijden waren toch ingeregend (hals en kont). Omdat de liner (250 grams) vrij ver naar achter ligt was die ook wat nat geworden. Ze had haar nek wel op maar op de één of andere manier was die aanhoudende regen toch tussen nek en deken ingelopen dus een natte pony op de borst en een beetje aan de voorkant van de schouder. Het was dan ook wel echt kl*teweer natuurlijk. Alles was klam en nattig.
Afin, het leek me toch fijner om haar net wat warmer aan te kleden dus de 250 grams liner onder de 100 grams Amigo gestopt, ook met het oog op de vriestemperaturen van afgelopen dagen. Ze leek daar erg tevreden mee. Morgen weer eens bekijken hoe ze er dan weer bij staat. Als het binnenkort nog kouder wordt heb ik ook nog een 450 gram vari layer liner liggen dus normaal gesproken komt ze prima de winter door :)

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 01:03

Hoe houden jullie die dekens toch allemaal schoon met passen? Mij lukte dat toen echt niet... :P

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 01:11

Zweetdekentje eronder.. :P

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 01:22

Paard goed gepoetst en daarna een zweetdeken op en een handdoek op zijn hals, omdat de zweetdeken wat te ver teruggesneden is. En tadaaa, geen haartje op de gepaste dekens ;)

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 01:25

Tancreda4 schreef:
Ik heb zowel mijn tuigen merrie als mijn shet onder 50 gram + 100 gram Liner staan. Zo grappig het verschil te zien en voelen. De pony voelt niet snel lekker warm onder de deken, maar ik haar hals oren etc blijft wel bevroren mist zitten. Haar vacht isoleert nog perfect en daarom voelt ze wss ook niet heel warm onder de deken. De warmte houdt ze zelf vast. Heb haar onder dek omdat ze half geschoren is. De grote daarentegen voelt warm onder de deken. Echter heeft die het sneller koud. Bij haar blijft nergens ijs of iets aan de punten Van haren oren of manen hangen maar smelt gelijk. Haar vacht isoleerd een stuk minder waardoor ze warmte lijkt te verliezen maar waardoor ze onder de deken ook warmer aanvoelt.

Vind het wel een heel grappig en interessant verschil. Als ik alleen en ik vergelijking met de pony onder de deken zou voelen hoeft de grote er niet bij. Maar ik weet dat ze kouwelijk is en warmte lijkt te verliezen dus toch maar wat dikker met deze temperaturen.

Wat dat betreft wel lastig of ze het goed, te warm.of koud hebben en of er dikker of minder dik op moet.

Je shet heeft meer ondervacht, van dat wollige haar. En je tuiger voornamelijk (glad) dekhaar.

mutsiii

Berichten: 423
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: belgie

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 08:51

Welke borstverbreder zou ik nemen voor mijn bucas select quilt? Ik kom er niet meer aan uit met al die verschillende sluitingen :)

emilie

Berichten: 509
Geregistreerd: 27-11-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:00

mutsiii schreef:
Welke borstverbreder zou ik nemen voor mijn bucas select quilt? Ik kom er niet meer aan uit met al die verschillende sluitingen :)


Ze hebben ze van verschillende breedtes: 4,14 en 24cm. Dus het hangt er vanaf hoeveel extra ruimte je wil maken.
Ze hadden mij aangeraden met een touwtje van X cm tussen de gespen te meten hoe veel je nodig hebt.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:25

Volgende punt hier: een deken om mee te wandelen/longeren. Stapmolendeken dus. Iemand ervaringen/tips?

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:28

Ik heb er een. Wat wil je weten?

J0anieke

Berichten: 4882
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:29

Ben ik even blij dat je dat vroeg, ik had die dekens nog nooit gezien, wat een uitvinding! :+

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:41

J0anieke schreef:
Ben ik even blij dat je dat vroeg, ik had die dekens nog nooit gezien, wat een uitvinding! :+


Ja ik moet iets hebben voor het wandelen/werken aan de hand... :P

Upendo: welke heb je? Ik zoek een goede (duh), waterdicht en ademend... tips? :D

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:42

Ik heb er eentje van Rambo, op zich mooie en fijne deken, maar om ze echt mee te laten werken vind ik ‘m te dik.
Voor wandelen prima.

Edit ik heb de 200 grams en niet de soft shell, die lijkt me fijner

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:43

Ik vond die stapmolendekens eerst zo stom toen ze op de markt kwamen en nu zou ik er graag een willen.. :') Zelf maak ik nu een constructie met dekje/longeersingel en daar frommel ik een waterdichte uitrijdeken tussen. Werkt prima maar ga toch ooit nog eens zo’n deken aanschaffen. :D

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:48

Ik heb ook de Rambo. :)

Voor wandelen en stalmolen is hij ideaal. Voor echt werken tijdens het longeren vind ik hem niet ideaal. Ik stretch mijn paard graag zodat ze met haar neus bijna de grond raakt. Dan knelt hij bij haar hals.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:51

upendo schreef:
Ik heb ook de Rambo. :)

Voor wandelen en stalmolen is hij ideaal. Voor echt werken tijdens het longeren vind ik hem niet ideaal. Ik stretch mijn paard graag zodat ze met haar neus bijna de grond raakt. Dan knelt hij bij haar hals.


Oh dat is minder, daar was ik al een beetje bang voor...

Edit: aan de andere kant stretchen wij vooral aan de longe in draf. Dan is paard al opgewarmd. Het gaat mij vooral om het stapwerk aan de hand. Dan hoeft ie niet te stofzuigen.
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 03-12-17 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:52

Ik heb gewoon een fleece en een oude 200 gr staldeken ingeknipt bij de schouder. Werkt echt prima. Is alleen niet waterdicht. Maar zou je ook met een oude outdoor kunnen doen.

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:53

Als je met longeersingel werkt is een menregendeken wellicht een optie. :)

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:54

upendo schreef:
Als je met longeersingel werkt is een menregendeken wellicht een optie. :)


Daar werk ik niet mee nee...

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:59

Ik gebruik ook geen longeersingel voor het longeren maar om het dekje en de uitrijdeken op z’n plaats te houden

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:00

Ik gebruik met langeteugelen een gewone goed vallende fleecedeken (Dominick) met koud weer en na het opwarmen doe ik evt even af met het drafwerk.
Of bij nat weer een dunne regendeken.
Met wandelen gewoon de gewone Rambo erop, heb je gelijk reflectie voor langs de weg 8-)

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:38

Iemand hier ervaring met de Optimo van Rambo?

Aangezien ik het beu ben om heel de zolder vol te hebben liggen met allerlei dekens, ben ik aan het overwegen om een Rambo optimo aan te schaffen, en te gaan werken met Liners... deze kan ik namelijk zelf ook fijn uitwassen etc.

Afijn, ik heb dus een 4 jarige brede ruin van ongeveer 170 cm hoog, hij draagt momenteel een Amigo maat 198, maar deze word iets wat te krap op de borst, en ook wat te kort voor het mooie.

Nu heb ik van Bucas en Amigo ook een 2.05 en deze passen perfect op de boeg, maar zijn net ietsjes te lang.

Zou de optimo geschikt zijn voor ons? En welke maat raden jullie aan? Alvast bedankt voor de hulp

Voor een beeld, dit is de 2.05
Afbeelding

Tancreda4

Berichten: 24046
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:42

Wijslander schreef:
Volgende punt hier: een deken om mee te wandelen/longeren. Stapmolendeken dus. Iemand ervaringen/tips?


Ik heb die van bucas. Gebruik hem niet heel veel, maar wel erg tevreden er mee de keren dat ik hem gebruikt hebt. Idd tijdens longeren of tijdens wandelen.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:46

Weet iemand toevallig hoeveel grams zo'n originele groene met rode biezen Rambo deken is? Is zo eentje met hele stevige lijkt op canvas stof. Op de kop getikt voor 'weinig' maar alle labels zijn er af.

Afbeelding

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:05

SharonIndezz, zelf geen ervaring met de optimo's, maar ik lees altijd wel dat ze groot vallen. Dus dan zou ik voor jouw paard een 6.6 pakken!

Die originals zijn volgens mij met rood groene kleurstelling 0 of 400 grams.

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:17

Volgens mij heeft een stalgenoot het zelfde deken als jij Cissy, en die had het over 200 gram. (?)