Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-17 22:54

Goedeavond,

Al heel mijn leven ben ik orca fanaat, en na ze meerdere malen in het wild te hebben gezien..hunker ik naar een ontmoeting onder water.
Maarrr... ik heb geen duikbrevet.. en eerlijk gezegd vind ik onder water zwemmen ook een beetje eng.

Wie heeft er wel eens met ze gesnorkeld , en hoe eng is dat feitelijk, als je geen olympisch zwemster bent?

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 23:02

Zoiets moet je niet willen. Laat die beesten gewoon met rust. Erg genoeg dat toeristen met ze willen snorkelen. Alsof een orka dat leuk vindt.

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 23:08

lekker spotten vanaf een boot. No way dat ik met dieren ga zwemmen die mij als hapje kunnen zien ;-)

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 23:20

Mazida schreef:
Zoiets moet je niet willen. Laat die beesten gewoon met rust. Erg genoeg dat toeristen met ze willen snorkelen. Alsof een orka dat leuk vindt.

_/-\o_

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 23:28

Gedaan :-)

Ik ben een jaar of 15 (?) geleden naar Noorwegen geweest voor een Orca safari :-)
Dag 1: op grote boot, op zoek naar de orca's en dan vanaf de boot kijken
Dag 2: op een rubberbootje idem. Orca's van heeeeel dicht bij +:)+
Dag 3: rubberbootje, dry-suit en als je tussen de familiegroep Orca's zat iedereen overboord :')

Voordat ik door had hoe mn orientatie was waren de Orca's al weer verder gezwommen. Die merkten niet zoveel van een handvol toeristen die plots in het water lagen :))

Ik zou het niet weer doen, ik was te veel bezig met 'waar ben ik, wat is boven en onder, hoe zit mn snorkel en O ja, ik moet nu ook nog een bepaalde kant op kijken..welke???'
De dag ervoor: Orca's van heel dicht bij vanuit de rubberboot was echt een veel betere ervaring :-)

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 09:56

Idd vind ik dit niet te vergelijken met de twintig boten rond tien orca's in canada. Ik denk ook dat deze vorm van ecotoerisme onschadelijk is voor de dieren, daar is het te kleinschalig voor. Voor dit ga doen, wil ik wel een cursus snorkelengaan doen. Apple, hoe was de temperatuur, ookvanhet water? heb je er veel last van met een dry suit?

Captain

Berichten: 21375
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 10:11

Orka's zien mensen niet als hapje. Ze zijn intelligent genoeg om het verschil te weten tussen een zeehond en een mens. De mensen die aangevallen zijn zijn aangevallen door orka's in dolfinaria. Of je ze een plezier doet met er tussen te zwemmen is een andere vraag.. Ik denk dat je daarvoor beter bij dolfijnen kunt zijn en orka's beter vanaf een boot kunt bekijken! :j

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 10:34

Ik zou er geen geld aan spenderen om eerlijk te zijn. Mijn ervaring met dolfijnen (en orka's) in het wild is dat ze mensen helemaal niet zo interessant vinden haha.

Ik heb in nieuw zeeland zo'n tour gedaan. Op een boot op zoek naar een groep dolfijnen (of orka's, maar wij vonden dolfijnen) en als die dan gevonden was en er waren geen jongen in de groep, dan mocht ermee gezwommen worden.
Zo gezegd, zo gedaan: ik ben op de boot gebleven (geen fanatiek zwemmer) en kon zo prachtig zien hoe de dolfijnen de mensen volledig negeerden. :)) De mensen zwommen uit alle macht richting de dolfijnen, de dolfijnen sloegen 2x met hun staart en waren weer precies buiten bereik van de mensen. Dat spelletje herhaalde zich een aantal keer.
Ik heb me vanaf de boot kostelijk vermaakt en ben een paar keer diep in de ogen gekeken door twee dolfijnen die bij de boot kwamen kijken *kippenvel*. Maar de mensen in het water hebben vrij weinig dolfijn van dichtbij gezien geloof ik :=

Later een soortgelijke ervaring gehad met orka's. Er is wel een nieuw Zeelandse onderzoekster die regelmatig met orka's zwemt en daar ook foto's en filmpjes van plaatst. Maar zij heeft een connectie met die dieren. Ik gok dat het in groepen toeristen gewoon niet/minder voorkomt dat de orka's zin hebben in mensen.
Daarom begon ik met: ik zou geen geld uitgeven aan zwemmen met die dieren via een toeristentour Op een boot ernaar kijken? Ja.
Meegaan met die onderzoekster? Ja ook wel.


Ik vind het machtige dieren en in gevangenschap heb ik zowel met dolfijnen als met een orka hele leuke spelletjes gedaan (uit hun eigen vrije wil, kwam geen voer of straf bij kijken), maar wat mij betreft horen ze in vrijheid en zit de pracht in het ernaar kijken; niet ermee zwemmen.


Je snorkelvragen: snorkelen vind ik veel lastiger dan echt duiken. Die snorkel boven water houden en dus lucht ipv water inademen is even een handigheidje. Kun je niet een kort cursusje doen in het zwembad? Dan ken je de technieken iig al en hoef je daar niet meer over te stressen. Het zou zonde zijn als je tijdens het zwemmen alleen op je ademhaling kunt focussen en niet op je omgeving.
Een drysuit is lekker warm (mits ie niet lek is := :') ). Wel vind ik het raar aanvoelen, niet in het water hoor, maar als je hem aandoet op het droge voelt alles heel strak aan.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 11:22

Als je eenmaal orca's in het wild hebt gezien, kan geen andere manier je nog bekoren. Maar deze wens is zo sterk, al zoveel jaar. Het plan is dus om meerdere tochten te doen, zowel vanafde boot als van onder water te observeren. Ik denk, dat ik het idee van de nabijheid van deze machtige dieren, al indrukwekkend genoeg vind! Ik volg dan ook trouw de fb sites van de Noorse aanbieders. En ja, ook ik zou graag eens bij Ingrid Visser op bezoek gaan, maar Nieuw Zeeland is me net iets te ver weg. Voor alleen walvissen dan ( in Canada combineren we met beren enz..) . De dieren zijn uiteraard vrij om mense te negeren, daar zijn ze wild voor.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:26

Een vriendin van mijn zus heeft dit afgelopen jaar in Noorwegen gedaan. Ik heb er veel filmpjes van gezien en het was een waanzinnige reis! Het was inderdaad ontzettend diervriendelijk en niets in vergelijkbaar met de Canadezen. Als dit jouw grote droom is, doen!!!!

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:08

Diervriendelijk :') :') . Ja, zo zou ik het ook noemen als je dit je grootste wens is. Orka's, ook in het wild, vragen er niet om om geëxploiteerd te worden door toeristen. Laat die dieren met rust in plaats van met ze te willen snorkelen. Dieren gebruiken voor toeristisch gewin is nooit diervriendelijk. Er is ook helemaal niet onderzocht wat de effecten zijn van mensen die leuk met ze gaan snorkelen Nu gebeurt het nog kleinschalig, door toeristen wordt dat steeds groter en dat is voor de orka's niet goed. Deze dieren zijn geen speelgoed hoor :(:)

Captain

Berichten: 21375
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:26

Overdrijven is ook een vak. Als ze het niet willen zwemmen ze gewoon weg, daar is niets dieronvriendelijks aan. :')

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:30

Die het dieronvriendlijk noemen hebben voor ogen dat de dieren voor het doel ergens gehouden worden. Dat is niet wat hier bedoeld wordt. In de natuur kunnen ze gewoon wegzwemmen (en zullen dat waarschijnlijk ook doen).

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:31

Mazida schreef:
Diervriendelijk :') :') . Ja, zo zou ik het ook noemen als je dit je grootste wens is. Orka's, ook in het wild, vragen er niet om om geëxploiteerd te worden door toeristen. Laat die dieren met rust in plaats van met ze te willen snorkelen. Dieren gebruiken voor toeristisch gewin is nooit diervriendelijk. Er is ook helemaal niet onderzocht wat de effecten zijn van mensen die leuk met ze gaan snorkelen Nu gebeurt het nog kleinschalig, door toeristen wordt dat steeds groter en dat is voor de orka's niet goed. Deze dieren zijn geen speelgoed hoor :(:)

Joh, lekker boeiend. Als de orka je echt zat is zwemt ie wel weg, en anders eindig je als voer. Hoewel dat met wilde orka's nog nooit voorgekomen schijnt te zijn.

De domme massatoerist gaat toch nog steeds naar de kl*te dolfinariums, fijn toch dat mensen een dier in zijn natuurlijke omgeving willen zien en erkennen dat een dier daar thuishoort ipv in een zwembadje.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:36

Van de kou geen last gehad inderdaad met de dry-suit :-) Je hoeft geen geweldige zwemmer te zijn, in praktijk dobber je bij het rubberbootje terwijl de Orca's onder je door zwemmen.

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Re: Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:50

Hier nog iemand met zo gekoesterde droom <3 Ben erg benieuwd wie dit aanbied en wat voor zoiets de kosten zijn.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 20:55

Captain schreef:
Overdrijven is ook een vak. Als ze het niet willen zwemmen ze gewoon weg, daar is niets dieronvriendelijks aan. :')

Nou inderdaad

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 21:34

Hier ook iemand die heel erg van orka’s houdt! Wij gaan een jaar weg en dan wil ik sws een orkasafari doen in Noorwegen :) Ik denk alleen dat snorkelen nog best lastig is in de koude zee met orka’s om je heen. Ik ga het zelf dus niet doen, maar ik denk dat als je een snorkelcursus doet en een aantal keer op safari gaat, het wel een enorm gafe ervaring is! (En niet dieronvriendelijk...)

Anoniem

Re: Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 21:49

Volgens mij mag je zelfs niet in de buurt komen met Orca's. In veel landen moet je 30 meter afstand houden tussen orca's. Ik snap je idee, ik ben ook al sinds heugenis enorm fan van orca's. Maar ga lekker whale watchen, dat is veel fijner dan er mee snorkelen ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 21:50

Ballard_L schreef:
Hier ook iemand die heel erg van orka’s houdt! Wij gaan een jaar weg en dan wil ik sws een orkasafari doen in Noorwegen :) Ik denk alleen dat snorkelen nog best lastig is in de koude zee met orka’s om je heen. Ik ga het zelf dus niet doen, maar ik denk dat als je een snorkelcursus doet en een aantal keer op safari gaat, het wel een enorm gafe ervaring is! (En niet dieronvriendelijk...)



Gaaf! richting het Noorden van Noorwegen hebben ze een zeer goede organisatie voor orka safari. Weet even de naam niet meer, maar die kom je vast vanzelf tegen als je googled!

Berdien

Berichten: 64521
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 23:15

Ik heb orka's in Canada gezien. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om erbij in het water te gaan := Ik heb ze zien jagen, en dat was héél indrukwekkend. Prachtig om te zien, en ik heb ook wel een traantje weggepinkt op het moment dat ik ze écht zag. Ze zijn zo prachtig. Maar erbij snorkelen? Mwah... natuurlijk is zo'n dier zo weg als hij er geen zin in heeft. Maar ik vraag me af of je het moet willen. Ze vanaf een boot observeren is ook al heel indrukwekkend.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 10:57

Wij zagen ze vooral vanaf de kust..die bootjes, met herriemotoren..dat vind ik niet zo...ook al moeten ze de motor stilleggen en 100 meter afstand houden... 20 van die dingen in een kringetje om je heen met elk 50 toeristen erop.. masr ieder het zijne. Wat in noorwegen de whalewise regels zijn weet ik niet.

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Re: Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:26


Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:26

Toen ik het in Noorwegen deed was er 1 grotere boot met misschien 100 toeristen er op, dan een stuk of 2/3 rubberbootjes met elk maximaal 12 personen er in. Veel kleinschaliger dus.

Edit: dit was mijn topic toen: Apple @ [BEU] [Foto]Orca´s in Noorwegen (fotoupdate pagina 3) Foto's doen het helaas niet meer :\
Zie nu dat het 11 jaar terug is :-)

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 14:39

Lianne schreef:
Ballard_L schreef:
Hier ook iemand die heel erg van orka’s houdt! Wij gaan een jaar weg en dan wil ik sws een orkasafari doen in Noorwegen :) Ik denk alleen dat snorkelen nog best lastig is in de koude zee met orka’s om je heen. Ik ga het zelf dus niet doen, maar ik denk dat als je een snorkelcursus doet en een aantal keer op safari gaat, het wel een enorm gafe ervaring is! (En niet dieronvriendelijk...)



Gaaf! richting het Noorden van Noorwegen hebben ze een zeer goede organisatie voor orka safari. Weet even de naam niet meer, maar die kom je vast vanzelf tegen als je googled!


Ja ik heb er al een aantal gevonden :) we gaan naar de Noordkaap rijden, dus we komen sws in de buurt :D we hebben nog een jaar om te sparen en erover na te denken, maar het lijkt me wel heel gaaf! Ben benieuwd...hoop ook dat TS foto’s maakt (a)