[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 07:54

Ik laat ze ook eerst drogen,vind het vies om gewone deken op nat paard te gooien, lijkt mij dat het gaat broeien.

Saskia2182
Berichten: 30
Geregistreerd: 26-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 08:42

Dekens, ik krijg er hoofdpijn van :P maar vraagje voor jullie..
Mijn (schrale) fries staat nu snachts onder 100 gram en overdag bloot. Niet geschoren.
Is het eigenlijk slecht om overdag de deken af te doen?
En als het gaat vriezen is dan 100 gram te weinig?

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 08:53

Dan rijd ik binnen. O:)

En als dat niet kan gaat eerst mijn power cooler op voor ik spullen op ga ruimen enzo!

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:02

Als ze nat zijn zet ik ze even op stal met alle deuren dicht, temperatuur kan dan best oplopen dus zijn ze zo droog. Leg ik er ook geen deken op.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:05

Als ze doorweekt zijn gaat de zweetdeken erop en dan maar wachten tot ze redelijk droog zijn. Desnoods nog even droogwrijven met een handdoek, hoewel je dan het vocht weer tussen de haren wrijft..

Beetje vocht kan een gewone deken wel hebben, maar liever droog eronder.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:46

Saskia2182 schreef:
Dekens, ik krijg er hoofdpijn van :P maar vraagje voor jullie..
Mijn (schrale) fries staat nu snachts onder 100 gram en overdag bloot. Niet geschoren.
Is het eigenlijk slecht om overdag de deken af te doen?
En als het gaat vriezen is dan 100 gram te weinig?

Gezien je fries schraal is zou ik persoonlijk er niet voor kiezen om elke keer deken op en af te doen. Was die mooi op gewicht kan t wel amar dan alleen op met regen bijvoorbeeld.

Ik raad je persoonlijk aan toch helemaal te gaan werken met dekens van verschillende diktes. Als het vriest , vind ik, is 100 te weinig..

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:27

Wat zouden jullie nu bij een ongeschoren paard doen? Onder een fleecegevoerde regendeken of Bucas medium? ze staat nu nog onder de fleece..

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:33

SBravour schreef:
Wat zouden jullie nu bij een ongeschoren paard doen? Onder een fleecegevoerde regendeken of Bucas medium? ze staat nu nog onder de fleece..


Dat hangt af van heeeel veel factoren. Mijne staat onder een 200 grs maar zit nog niet aan de max

Rachel_x

Berichten: 3128
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Arnhem

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:36

Hoi! Ik ben op zoek naar een betaalbare waterdichte deken met 100 of 200 grams vulling waar ik de horseware liners onder kan doen. Ik doe mijn liners nu onder een amigo hero waar toevallig lusjes bij de hals zaten voor de aansluiting van de hals(deze deken was inclusief hals geleverd) .
Mijn vraag: zitten er bij onderstaande deken ook van die metalen bevestigingen om een hals/deken aan te maken?

Afbeelding
Afbeelding

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:39

Rachel_x schreef:
Hoi! Ik ben op zoek naar een betaalbare waterdichte deken met 100 of 200 grams vulling waar ik de horseware liners onder kan doen. Ik doe mijn liners nu onder een amigo hero waar toevallig lusjes bij de hals zaten voor de aansluiting van de hals(deze deken was inclusief hals geleverd) .
Mijn vraag: zitten er bij onderstaande deken ook van die metalen bevestigingen om een hals/deken aan te maken?

[ [url=m/9zGJMp.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9zGJMp.png]Afbeelding[/url] ]



Dit was bij mij niet het geval helaas, hier kwam ik ook pas thuis achter en dus verplicht om een deken met hals erbij te kopen.. Dat mogen ze wel veranderen vind ik :=

Saskia2182
Berichten: 30
Geregistreerd: 26-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:13

PanamaD schreef:
Saskia2182 schreef:
Dekens, ik krijg er hoofdpijn van :P maar vraagje voor jullie..
Mijn (schrale) fries staat nu snachts onder 100 gram en overdag bloot. Niet geschoren.
Is het eigenlijk slecht om overdag de deken af te doen?
En als het gaat vriezen is dan 100 gram te weinig?

Gezien je fries schraal is zou ik persoonlijk er niet voor kiezen om elke keer deken op en af te doen. Was die mooi op gewicht kan t wel amar dan alleen op met regen bijvoorbeeld.

Ik raad je persoonlijk aan toch helemaal te gaan werken met dekens van verschillende diktes. Als het vriest , vind ik, is 100 te weinig..

Dank je wel voor je reactie!
Hoeveel zal jij dan doen snachts?
En als hij op stal staat, is dan de staldeken beter? Omdat dat meer ademd? Ik heb hem vorig jaar geschoren en dat was een stuk makkelijker qua keuze van dekens vind ik dan als nu hij ongeschoren is.. heb hem ongeschoren staan, omdat hij tijd lang kreupel was en in de kliniek heeft gestaan met maagzweren..

Rachel_x

Berichten: 3128
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:15

Robin_Rikkie schreef:
Rachel_x schreef:
Hoi! Ik ben op zoek naar een betaalbare waterdichte deken met 100 of 200 grams vulling waar ik de horseware liners onder kan doen. Ik doe mijn liners nu onder een amigo hero waar toevallig lusjes bij de hals zaten voor de aansluiting van de hals(deze deken was inclusief hals geleverd) .
Mijn vraag: zitten er bij onderstaande deken ook van die metalen bevestigingen om een hals/deken aan te maken?

[ [url=m/9zGJMp.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9zGJMp.png]Afbeelding[/url] ]



Dit was bij mij niet het geval helaas, hier kwam ik ook pas thuis achter en dus verplicht om een deken met hals erbij te kopen.. Dat mogen ze wel veranderen vind ik :=

Jammer! Ik vind het namelijk nog al een prijsverschil en gezien de gedoetjes in de kudde zie ik het niet zitten om een deken van 170 euro te kopen :+

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:22

De Amigo hero is nou net niet echt een sterke deken. Met gedoetjes in de kudde is die redelijk snel wel stuk... Mijn paard staat in kudde die ook flink aan dekens trekken/happen en doen. De 600D dekens wat de hero ook is begeven het. Mijn Rambo is nu al het 3e jaar ingegaan. Die overleefd het wel.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:27

Koper schreef:
Veulen84 schreef:
Nou, of je wacht zo lang mogelijk tot ie droog is. Offe je gooit er gewoon een deken op. Dit laatste doe ik al 7 jaar gewoon. Paard kan het prima hebben.

Wat natuurlijk heel wat anders is dan dat het comfortabel is voor 'm.

Sonja ik zou zeggen: trek een natte trui aan en daarna je jas. Dan weet je hoe het voelt om met een natte vacht onder een deken te staan. Het kan natuurlijk prima dat die jas goed ademt en dat je na een paar uur het weer warm krijgt. Het kan ook zijn van niet.


Half uurtje drogen, even rollen en deken gaat gewoon op. Het grootste deel van de dekens heeft genoeg ademend vermogen om een beetje zweet af te voeren. Ik snap niet dat mensen trappen in dat soort verkoopverhaaltjes.

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:28

Laten jullie je bucas dekens elk jaar wassen? Die van mijn zijn (nog)niet echt vies en ik ben alleen maar bang om ze dunner te maken en minder waterdicht door elk jaar te laten wassen.

Was is het voordeel van elk jaar wassen als de deken verder nog redelijk schoon? Alleen de hygiene?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:30

Ik was ze zelf.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:45

Saskia, hoeveel nu is per paard afhankelijk. Die van mij staat nu onder 400g met 50g hals. Ik doe snachts geen andere deken op, gewoon de outdoors. En je hoeft niet een staldeken op te leggen voor op stal. Voel hoe je paard staat. Goed? Zo laten en anders aanpassen :)

Saskia2182
Berichten: 30
Geregistreerd: 26-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:58

PanamaD schreef:
Saskia, hoeveel nu is per paard afhankelijk. Die van mij staat nu onder 400g met 50g hals. Ik doe snachts geen andere deken op, gewoon de outdoors. En je hoeft niet een staldeken op te leggen voor op stal. Voel hoe je paard staat. Goed? Zo laten en anders aanpassen :)

Dank je wel!
:)

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:06

Rachel_x schreef:
Robin_Rikkie schreef:

Dit was bij mij niet het geval helaas, hier kwam ik ook pas thuis achter en dus verplicht om een deken met hals erbij te kopen.. Dat mogen ze wel veranderen vind ik :=

Jammer! Ik vind het namelijk nog al een prijsverschil en gezien de gedoetjes in de kudde zie ik het niet zitten om een deken van 170 euro te kopen :+


Ja ik vond het ook erg jammer.. Ik heb namelijk al 2 halzen en heb geen 3e nodig maar die ligt hier nu toch :Y) Had toch echt 200 grams nodig en deze liggen gewoon hartstikke goed op de pony dusja, alles voor het ponybeest :+

Hier op het moment onder 200 grams met 0 grams hals, 24/7 buiten en niet geschoren. Hals gaat overdag met goed weer wel af. Normaal scheer ik wel maar agz we niet kunnen rijden lekker ongeschoren door het leven op het moment

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:17

Hier ongeschoren onder een 150 en ongeschoren onder de 200.

Maar vanavond of morgen verwacht ik m'n nieuwe dekens en dan gaat de ene naar 200 of 300 en de andere naar 300.

Doen jullie wel eens twee winterdekens op elkaar? Dus geen onderdeken maar bedoel echt twee waterdichte dekens.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:19

Amy schreef:
Hier ongeschoren onder een 150 en ongeschoren onder de 200.

Maar vanavond of morgen verwacht ik m'n nieuwe dekens en dan gaat de ene naar 200 of 300 en de andere naar 300.

Doen jullie wel eens twee winterdekens op elkaar? Dus geen onderdeken maar bedoel echt twee waterdichte dekens.

Had ik wel vorig jaar gedaan. Ging prima maar omdat ik het idee niet fijn vond nu een staldeken aangeschaft. Maar kan prima! Alleen zorgen dat ze niet gaan zweten dan gaat t broeien maar das logisch haha

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:26

Oké! Ik wil op den duur nog een staldeken erbij maar net twee nieuwe dekens gekocht dus dat moet volgende maand maar :')

Heb een 200 met hals gekocht, maar als het echt koud word gooi ik er een 100 grams deken onder. Ik heb wel 300 grams dekens maar die zijn zonder hals. En als het echt vies weer is doe ik liever met hals...

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:17

Kent iemand de pagony tiger 100 grams
Of de epplejeck tolga 100 grams?
Passen er liners onder en fijn voor brede pony’s?
( fjord).

VWestra
Berichten: 1099
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:09

Ik heb de Fryso deken van Bucas gehaald vanmiddag. Pff moeilijk hoor! Wat vinden jullie. Tekort?? Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:14

Nee, te kort vind ik hem niet. Wat goed zeg, een deken speciaal voor Friezen! Dat zouden ze moeten maken voor alle rassen met een anders-dan-warmbloed pasvorm.