[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:40

Mijn idee was eigenlijk tot een maand of acht door te rijden, afhankelijk van wat ze zelf aangeeft. Ze heeft natuurlijk zes jaar niks gedaan, dus het kost haar best wat energie. We houden het ook kort en stoppen als ze aangeeft moe te worden, iets wat je bij haar heel duidelijk kan merken.
Hoop haar weer op te kunnen pakken als het veulen een maand of twee oud is,gewoon rustig aan.

salatiga1995

Berichten: 1946
Geregistreerd: 15-11-08
Woonplaats: Voorburg

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:45

Ik ben ook wel van plan om voorlopig nog door te rijden! Desnoods lekker op buitenrit rondhobbelen haha

Belletje zit nu op de 217 dagen en ze wordt wel wat voller! Ook een maiden :D
Afbeelding

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:50

Hier was het plan al vanaf de zomer met verlof, maar pak haar juist weer oo aan de longe. Ze verveelde zich stierlijk haha

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 21:00

Ik voer nu beetje basisbrok maar het hooi is van super kwaliteit dus hoef eigenlijk niets bij te voeren.

Werken doe ik met de oude merrie doen wij niet, maar die andere lopen tot 2 a 3 weken gewoon 2x pw halfuurtje.

Binau

Berichten: 1621
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 21:01

Ik denk dat de merrie zelf wel aangeeft wanneer ze er klaar mee is.

Ik kan de scan niet zo goed zien draaakje, maar wat fijn om te weten dat de kleine het goed doet!

Ook hier wel benieuwd welke merken merriebrok jullie gebruiken en wanneer er begonnen wordt met voeren en hoeveel... Ik was zelf van plan om halverwege de 7e maand te beginnen met merriebrok.

Succes zaterdag chantalll, mooi achteraanzicht :P

Jester, je ziet al duidelijk een babybuik!

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 21:02

Kan ook best hoor Jester :j ik ga mijn drachtige vanaf komend weekend ook weer een beetje oppakken, dat moet ik echt doen omdat ze gewoon veeeeel te dik word (niet alleen van die baby in haar buik :o ) en je merkt inderdaad echt vanzelf wanneer het ze te veel word.
Ben het helemaal met Dustinlover eens, na het veulenen vind ik dat je niet té snel weer moet oppakken... eerst maar even lekker gewoon mama zijn :j

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 21:52

Ik voer pavo, en onbeperkt ruwvoer. Ik geef in de laatste maanden beslist niks extra's. Ik heb altijd geleerd dat de eerste maanden het belangrijkste zijn voor de ontwikkeling van een veulen en ze in de laatste maanden alleen nog maar groeien. Daarbij gaat het voer vooral naar het veulen de laatste maanden en niet naar de merrie. Ik hoef geen mega veulens doordat er extra is gevoerd. Merrie die in goede conditie is en geen tekorten heeft, hoeft ook geen extra voer. Ik geef liever wat extra als ze melk beginnen te produceren.

Nog 92 dagen :D

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:02

Fleur krijgt (hetzij niet al teveel...) net zoals mijn ouwe Pavo 18plus. Daar zit volgens mij al veel in. Verder staan ze elke dag op het gras en ze krijgen nagenoeg onbeperkt hooi.
Wanneer zouden jullie overgaan op ander voer?

Ineens beginnen ook de maiden"s te tekenen. Het begint voor een aantal al serieus op te schieten ook!

Mijn schouder gaat goed. Narcose heb ik wel last van. Duizelig en slaap veel.

Kimsel94
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-05-10

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:04

Hmm vulina dat is ook wel weer zo, maar toen ik bij pavo informatie ging inwinnen, zeiden ze mij de laatste 3 maanden merriebrok te gaan voeren.. Mijn merrie staat op het moment op slechts 1 kilo pavo natures best muesli aangevuld met pavo vital en ruwvoer. Juist daarom denk ik ook dat het voor mijn merrie wel verstandig is om in januari rustig wat merrie vrij te gaan voeren tot een kilo(week 1 een kwart schep, week 2 een halve schep enz), of is dat een gek idee van mij?

Nu iedergeval wel de mijlpaal van 200 dagen bereikt!
Afbeelding

salatiga1995

Berichten: 1946
Geregistreerd: 15-11-08
Woonplaats: Voorburg

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:18

Zo die is wel rond zeg Kimsel! Is zij ook maiden?

Kimsel94
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-05-10

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:27

Nee, niet maiden. Het wordt haar 3e veulen(een valeron in 2010 en een apache in 2011), maar de eerste bij mij! Dus voor mij is wel alles nieuw en mega spannend!
Ze staat echter wel al 1.5 jaar stil door gesukkel met blessures, wat ook de reden is geweest om haar te laten dekken door In Style(Eye Catcher x Lorentin I)
Afbeelding

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:31

Ja mooi Achterwerk he Evita <3 zeer content mee :D

Vanety staat vol.in training en krijg gewoon onbeperkt ruwvoer en een half kilo muesli per dag ... ik voer haar niet veel meer bij omdat ze maiden is en absoluut geen joekel van mij eruit hoeft te persen. Voer meestal daarna ook op om de melkgift hoog te houden.

De oudere merrie krijgt hetzelfde met wat merriebrok. Die moet wel wat merriebrok bij hebben om de melk straks op te starten. Voor de rest vooral 24/7 ruw voer.

Na het veulen zet ik ze meestal 2 maanden voor de keuring weer aan het werk.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:42

Ben het ook met vulina eens, de laatste maanden van de dracht groeien ze alleen maar dus hoef je zeker niet te gaan bijvoeren, allez toch niet bij mijn merrie :P , misschien bij sommige merries dan weer wel, ik wil ook geen te groot veulen.
Zogen is wel heel zwaar voor een merrie.
Dus net als rijden, is voeren iets waarvan je goed naar je merrie moet kijken, ze zal vaak zelf wel aangeven wat je best doet.

En dan ben ik het ook met dustinlover eens, als je wil rijden dan moet je niet fokken. Het is het ene of het andere, vind ik :o ben zelf ook al zwanger geweest en het is geen ziekte nee, maar ik heb negen maand overgegeven dus ergens vergt het toch veel van je lichaam, wat niet te onderschatten is. En dan nog niet te spreken van die vervelende hormonen :') -:(- dus ook hiervoor best naar je merrie kijken, de ene verandert zo erg dat je er niks meer mee kan aanvangen, laat ze dan ook even.
En idd na het veulen moet ze toch ook wel lekker mama kunnen zijn.

Bovenal geniet ook van je merrie en haar dracht en het veulen, het gaat allemaal zo snel en het is echt een wonder als het er eenmaal gezond en wel naast loopt, want ook dat is niet altijd evident.

Duidelijk groeiende buik Kimsel

Vulina jeetje nog maar 92 dagen, dat gaat snel

Salatiga die is nog bescheiden maar ja Maidens _/-\o_

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:52

Dag iedereen. Sommige zullen zich nog herinneren dat ik hier ook in het topic zat maar dat mijn merrie in september na 1 maand dracht haar vruchtje heeft afgeworpen. Nu vind ik dat mijn merrie soms raar doet... stond vorige keer haar borstriemen van het deken vast te zetten en ineens zette ze een hengstennek op, rook en snoof heel hard aan mij en juist als ik het doorhad wou ze slaan met haar voorbeen. Heb op tijd geroepen en ze werd dan precies ineens “wakker”. Ook barst ze van de energie de laatste tijd op de zotte manier en ziet ze overal spoken.
Klinkt misschien raar maar kan een “miskraam” zo vroeg misschien iets hormonaal in de war sturen dat dit zou uitleggen ? :)

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:59

Vulina schreef:
Ik voer pavo, en onbeperkt ruwvoer. Ik geef in de laatste maanden beslist niks extra's. Ik heb altijd geleerd dat de eerste maanden het belangrijkste zijn voor de ontwikkeling van een veulen en ze in de laatste maanden alleen nog maar groeien. Daarbij gaat het voer vooral naar het veulen de laatste maanden en niet naar de merrie. Ik hoef geen mega veulens doordat er extra is gevoerd. Merrie die in goede conditie is en geen tekorten heeft, hoeft ook geen extra voer. Ik geef liever wat extra als ze melk beginnen te produceren.

Nog 92 dagen :D


Het schiet echt al op bij jou, spannend hoor!
Hoe jij het omschrijft doen wij het ook al jaren, zowel bij de koeien als bij de paarden. Hier gewoon tot het laatst dezelfde hoeveelheid voer, al wordt het vanaf 10 maand merriebrok. Altijd 1e kwaliteit hooi ter beschikking en onbeperkt beweging/weidegang.
Lara heeft inmiddels ook zwangerschapsverlof. Ze wilde met 6 maanden dracht echt niet meer fijn lopen onder het zadel en daarbij kon ik haar ook niet regelmatig rijden omdat wij niet over een bak beschikken. Ik vind het prima zo, ze lopen de hele dag buiten en rijden komt volgend jaar wel weer.

Spannend, een pony voor de IBOP. Hoe schat je haar kansen in?

Kimsel, je merrie ziet er goed uit. Mooie hengst die In Style :j

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 23:09

xLaraaj schreef:
Dag iedereen. Sommige zullen zich nog herinneren dat ik hier ook in het topic zat maar dat mijn merrie in september na 1 maand dracht haar vruchtje heeft afgeworpen. Nu vind ik dat mijn merrie soms raar doet... stond vorige keer haar borstriemen van het deken vast te zetten en ineens zette ze een hengstennek op, rook en snoof heel hard aan mij en juist als ik het doorhad wou ze slaan met haar voorbeen. Heb op tijd geroepen en ze werd dan precies ineens “wakker”. Ook barst ze van de energie de laatste tijd op de zotte manier en ziet ze overal spoken.
Klinkt misschien raar maar kan een “miskraam” zo vroeg misschien iets hormonaal in de war sturen dat dit zou uitleggen ? :)


Was ze langer dan 35 dagen drachtig voor de miskraam? Ik geloof eens gelezen te hebben in een dbt dat je na 35 dagen dracht en verliezen van vruchtje, je de merrie niet meer drachtig krijgt omdat ze hormonaal denkt dat ze nog drachtig is. Maar hier weet vast iemand anders meer over.

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 23:13

Ik ben eigenlijk van plan om Canto zolang mogelijk door te rijden ligt ook aan haar natuurlijk maar ik ben er van overtuigd dat dan de bevalling ook beter zal gaan als een paard nog beweging krijgt natuurlijk wel aangepast en geen hele les meer en geen wedstrijden meer maar wel beweging desnoods de laatste weken aan de longe ze is namelijk heel rustig aan de longe en luistert ontzettend goed naar mijn stem ik kan niet alleen met haar buiten rijden want dan heeft ze teveel stress dat helemaal niet goed

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 23:18

Fotsy, neen ze is wrss rond 28-30dagen het kwijt geraakt

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 23:34

Wauw wat zijn jullie weer aan het kletsen geweest vanavond haha, had heel wat bij te lezen sinds eind de middag. :D

Wat Fotsy zegt over die 35 dagen had ik wel vorige keer bij mn merrie. Ze werd dat seizoen niet meer hengstig duurde echt wel 5/6 maanden voordat haar hormonale systeem een beetje op gang kwam weer.

Qua rijden, Jonne zit hier nu op 235 dagen. Ze is pas vorige week echt dik aan het worden dus ik houd haar even in de gaten. Wij trainen op Z2 niveau en dat doen we nog steeds zo lang dat gaat. Wel doen wel het rustiger aan qua tijd dat we rijden en stap ik meer tussendoor en is ze van 1 dag vrij, nu naar 2 gegaan en doen we wat vaker buitenritjes tussendoor :). Ze is nog happy en houdt het goed vol. Afentoe heeft ze een mindere dag en dan rijd ik ook gewoon 10 minuutjes en dan is het klaar. Ik kijk gewoon hoe lang ze dit nog volhoudt. Les nu nog 1x in de week met haar maar wil dat tot 2018 doen en dan gaan we over op de zwangerschapsyoga ;)

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 00:15

Kimsel94 schreef:
Nee, niet maiden. Het wordt haar 3e veulen(een valeron in 2010 en een apache in 2011), maar de eerste bij mij! Dus voor mij is wel alles nieuw en mega spannend!
Ze staat echter wel al 1.5 jaar stil door gesukkel met blessures, wat ook de reden is geweest om haar te laten dekken door In Style(Eye Catcher x Lorentin I)
[ [url=m/0TDNRN.png]Afbeelding[/url] ]


Grappig, weet je nog hoe het veulen van valeron heet?

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 05:48

Suffie:Als ze zo loopt als de afgelopen 2 dagen haalt ze hem met 4 hoeven in de neus, helaas is onze Vanety wel een zorgenkind de afgelopen jaren.

Kogel tot op het bot open gehad, trailerongeluk ( over de kop dubbel gevouwen voor in dat kleine stukkie trailer) en zo kunnen we nog wel even doorgaan. #)

Het is afwachten hoe haar hoofd komende zaterdag staat hahaha. We gaan vol goede moed heen. +:)+

Vulina, dan moet mijn 1ste merrie nog 88 dagen .... Handig dit _/-\o_

Kimsel94
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 08:18

Jester_ schreef:
Kimsel94 schreef:
Nee, niet maiden. Het wordt haar 3e veulen(een valeron in 2010 en een apache in 2011), maar de eerste bij mij! Dus voor mij is wel alles nieuw en mega spannend!
Ze staat echter wel al 1.5 jaar stil door gesukkel met blessures, wat ook de reden is geweest om haar te laten dekken door In Style(Eye Catcher x Lorentin I)
[ [url=m/0TDNRN.png]Afbeelding[/url] ]



Grappig, weet je nog hoe het veulen van valeron heet?



Ja! Ik weet ook waar hij nu is. Hij heet Falcon en is afgelopen jaar verkocht op de brightwells elite auction naar Engeland, nu in het bezit van GP amazone Ruth Edge

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 09:35

Zo wat gaan jullie opeens weer hard.

Ik voer vanaf 8 maanden havens merriebrok bij. Hier in de buurt is het die of pavo, maar mijn merrie eet geen pavo dus dan is het een snelle beslissing.

Ik heb juist geleerd dat je de laatste 3 maanden moet zorgen dat de merries voldoende calcium, fosfor, zink, magnesium en koper binnen moet krijgen. Juist omdat de veulens de laatste drie maanden zo groeien. Dan begint het verbeningsproces zodat de botten straks de veulentjes kunnen dragen. Een te kort aan mineralen in de dracht zou zelfs problemen als OCD kunnen geven volgens sommigen.

Ik voer mijn merrie dus zeker merriebrok bij. Het ligt aan haar conditie hoeveel. Vorige keer begon ik met een kwartje, wat vrij vlot een halfje werd. En 2 maanden na de bevalling kreeg ze 1,5 schep omdat het veulen ook mee at. Wat ook niet gezond zou zijn :')

Even wat afbeeldingen er bij:
bron is EWpa: CVB uit het onderwijsmodel van "paard en voer"

Afbeelding
Afbeelding

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 09:59

Inderdaad om dezelfde reden als Myrthe voer ik straks merriebrok.

Dat je niet moet fokken als je ook wilt rijden vind ik wel heel kort door de bocht....ik denk dat dat prima te combineren valt, zeker als je goed blijft kijken wat je merrie aangeeft, en niet elk jaar een veulen fokt.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:19

Rijden vind ik ook nog prima kunnen. Vind het fijn om haar zo soepel mogelijk te houden. Inderdaad in de hoop dat de bevalling dan makkelijker zal gaan. Ze heeft 5 maanden stil gestaan en wordt nu weer opgebouwd terwijl ze bijna 8 maanden drachtig is. Ze geeft zelf aan dat ze nog heel graag wil werken. Voorlopig gaan wij dus nog wel even door al zal ze straks wel voornamelijk weer ingezet worden voor buitenritjes.