KWPN hengstenkeuring 2017/2018

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaja

Berichten: 3880
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 14:57

[***] schreef:
Het KWPN heeft er jaren geen problemen mee gehad dat de amateurs niet meer met de paarden overweg konden. Scherp en sensibel was nodig voor topsport was het argument. Pas nu de profs de paarden ook niet meer klaar krijgen laten ze er eindelijk eens eentje staan

Precies!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 15:17

Kaja schreef:
[***] schreef:
Het KWPN heeft er jaren geen problemen mee gehad dat de amateurs niet meer met de paarden overweg konden. Scherp en sensibel was nodig voor topsport was het argument. Pas nu de profs de paarden ook niet meer klaar krijgen laten ze er eindelijk eens eentje staan

Precies!

Ik vind dit zo'n onzin. 90% van de dressuur paarden in de sport zijn KWPN-ers. En dat gaat prima. Het gedrag van een jonge (dek)hengst is niet te vergelijken met dat van de gemiddelde populatie.

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: KWPN hengstenkeuring 2017/2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 15:57

Ik denk dat een ieder hier genoeg mensen in zijn eigen omgeving kent, die bang zijn voor hun eigen paard en er niet genoeg aan durven rijden, of er alleen onder bepaalde omstandigheden op durven (binnenbak, niet met dat ene paard tegelijk, het mag niet te hard waaien, etc). En ook genoeg mensen die wel op wedstrijd zouden willen maar niet durven met hun paard. Zulke mensen zouden echt beter af zijn met een makkelijkere KWPN-er.

Elisa2

Berichten: 37230
Geregistreerd: 31-08-04

Re: KWPN hengstenkeuring 2017/2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 17:39

Ik vind het ook een goede zaak dat er geselecteerd word op karakter.

Zag op de hengstencompetitie bijv Hometown, zeer kwaliteitsvolle hengst..maar zo vreselijk sensibel dat het enorm vakmanschap kostte om hem uberhaupt de baan door te krijgen.
Daar kan een prof nog wel mee omgaan, maar zo'n paard in verkeerde/ amateur handen kan levensgevaarlijk zijn.

Wat heb je aan een prachtig paard met super bewegingen als het karakter niet goed/ te gecompliceerd is? helemaal niets imo..
Dat is voor mij misschien wel DE belangrijkste selectie criteria.

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: KWPN hengstenkeuring 2017/2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 17:43

Ik weet niet of het bij Hometown wel het karakter was... Dat dier is zo apart in de achterbenen dat hij super hectisch wordt als hij wel normaal naar voren wordt gereden. Bij dit dier snap ik dus niet wat daar aan is, zo'n rare croupe en kromme achterbenen.
Maar zag er idd uit alsof hij op een bom zat die ieder moment kon ontploffen.

Elisa2

Berichten: 37230
Geregistreerd: 31-08-04

Re: KWPN hengstenkeuring 2017/2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 17:48

Ja dat achterbeen heb ik gezien, ik snap wat je bedoelt..qua bouw inderdaad ook wel het ea op aan te merken. Maar sommige stukken die hij liet zien straalden wel kwaliteit in de beweging uit vond ik. Maar hij had echt fluwelen handschoentjes nodig om hem rond te krijgen..

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 17:51

Elisa2 schreef:
Ja dat achterbeen heb ik gezien, ik snap wat je bedoelt..qua bouw inderdaad ook wel het ea op aan te merken. Maar sommige stukken die hij liet zien straalden wel kwaliteit in de beweging uit vond ik. Maar hij had echt fluwelen handschoentjes nodig om hem rond te krijgen..


Hij is vast heel goed in pipa ;-) En dat is het enige dat telt voor sommigen.
Ik vind hem echt helemaal niks als ik eerlijk ben :o Een correcte bouw is toch wel je basis in de fokkerij. Voor mij dan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:10

Elisa2 schreef:
Ja dat achterbeen heb ik gezien, ik snap wat je bedoelt..qua bouw inderdaad ook wel het ea op aan te merken. Maar sommige stukken die hij liet zien straalden wel kwaliteit in de beweging uit vond ik. Maar hij had echt fluwelen handschoentjes nodig om hem rond te krijgen..

De vraag is hoe hij is als ruin. Dat kan wel 200% anders zijn. Die Jaquido is waarschijnlijk appeltjemak zonder ballen.

Elisa2

Berichten: 37230
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:16

GJ9 schreef:
Elisa2 schreef:
Ja dat achterbeen heb ik gezien, ik snap wat je bedoelt..qua bouw inderdaad ook wel het ea op aan te merken. Maar sommige stukken die hij liet zien straalden wel kwaliteit in de beweging uit vond ik. Maar hij had echt fluwelen handschoentjes nodig om hem rond te krijgen..


Hij is vast heel goed in pipa ;-) En dat is het enige dat telt voor sommigen.
Ik vind hem echt helemaal niks als ik eerlijk ben :o Een correcte bouw is toch wel je basis in de fokkerij. Voor mij dan.


Hmja, maar op de meeste hengsten is exterieurmatig wel wat op aan te merken. Dat maakt ook niet uit, die diversiteit is ook nodig.

En waarschijnlijk zijn ze allemaal wel anders als ruin, belangrijker is denk ik wat doorgefokt word qua karakter. De Apache's staan sowieso niet als makkelijk bekend.
Die Jaquido..ik vraag me af hoe die als ruin zou zijn, eerder te brutaal dan te sensibel vrees ik.

Getup

Berichten: 8281
Geregistreerd: 27-01-07

Re: KWPN hengstenkeuring 2017/2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:35

De ene is gewoon braver als de ander, maar ik heb nog steeds de binnenkomst van Broere Bristol in mn hoofd. Als 4 (?) jarige - bij de show van Jazz nakomelingen op de HK in Den Bosch. Die liep daar als eerste in z'n eentje naar binnen en deed dat zo braaf. Nu heb ik trouwens geen idee, wat er met die hengst gebeurd is en hoeveel hij gedekt heeft....maar die zag er wel zo uit, dat een normale ruiter er ook niet meteen mee zou verongelukken.

Ben blij, dat dat nu ook eens bij het KWPN begint door te dringen.

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: KWPN hengstenkeuring 2017/2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:38

Van de eigenaren waar ik op stal sta loopt er ook 1 mee.. een Florestan 1 x Furst Piccolo. Ben heel benieuwd. Misschien dat ik heen ga om te kijken 8 dec loopt hij.

Elisa2

Berichten: 37230
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:42

Volgens mij heb ik daar laatst nog een artikel gelezen over gelezen, over Bristol. Dat hij inderdaad een erg fijn karakter heeft/ had maar nauwelijks gedekt.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: KWPN hengstenkeuring 2017/2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:51

Ik zag dit topic langskomen, en misschien ben k nu heel erg blond, maar hoe zit het met de tuigpaardhengsten? :o?

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:16


Suzanne F.

Berichten: 49236
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:26

Ik zag dat het AES nu een zwarte Arabische volbloedhengst gekeurd heeft. Echt een plaatje om te zien. Is ook Trakehner gekeurd, ben echt heel benieuwd wat die meegeeft en of hij veel zal dekken. Als ik er een merrie voor had zou ik het zo proberen. Een beetje grote forse Ferro merrie ofzo.

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:42

Getup schreef:
De ene is gewoon braver als de ander, maar ik heb nog steeds de binnenkomst van Broere Bristol in mn hoofd. Als 4 (?) jarige - bij de show van Jazz nakomelingen op de HK in Den Bosch. Die liep daar als eerste in z'n eentje naar binnen en deed dat zo braaf. Nu heb ik trouwens geen idee, wat er met die hengst gebeurd is en hoeveel hij gedekt heeft....maar die zag er wel zo uit, dat een normale ruiter er ook niet meteen mee zou verongelukken.

Ben blij, dat dat nu ook eens bij het KWPN begint door te dringen.


Zo ook 2 of 3 jaar geleden met Vivaldi nakomelingen, was een 3 jarige vos, stond versteld van karakter.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:44

GJ9 schreef:
Ik weet niet of het bij Hometown wel het karakter was... Dat dier is zo apart in de achterbenen dat hij super hectisch wordt als hij wel normaal naar voren wordt gereden.


Apaches staan niet zo best bekend, ik zal er niet snel een gebruiken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 21:48

fokfanaat schreef:
GJ9 schreef:
Ik weet niet of het bij Hometown wel het karakter was... Dat dier is zo apart in de achterbenen dat hij super hectisch wordt als hij wel normaal naar voren wordt gereden.


Apaches staan niet zo best bekend, ik zal er niet snel een gebruiken.

Ik zou er graag mee dekken, prachtige index en ik ken eigenlijk geen echte rotzakken van Apache.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 22:02

newt schreef:
Getup schreef:
De ene is gewoon braver als de ander, maar ik heb nog steeds de binnenkomst van Broere Bristol in mn hoofd. Als 4 (?) jarige - bij de show van Jazz nakomelingen op de HK in Den Bosch. Die liep daar als eerste in z'n eentje naar binnen en deed dat zo braaf. Nu heb ik trouwens geen idee, wat er met die hengst gebeurd is en hoeveel hij gedekt heeft....maar die zag er wel zo uit, dat een normale ruiter er ook niet meteen mee zou verongelukken.

Ben blij, dat dat nu ook eens bij het KWPN begint door te dringen.


Zo ook 2 of 3 jaar geleden met Vivaldi nakomelingen, was een 3 jarige vos, stond versteld van karakter.

Dat was de show ter gelegenheid van Keur-predicaat voor Vivaldi. De hengst! die daar meeliep was 4 jaar en heet Harrold.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Re: KWPN hengstenkeuring 2017/2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 22:03

Apache is gewoon beschikbaar hoor Jan, gewoon mee dekken als je het wilt.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Re: KWPN hengstenkeuring 2017/2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 22:15

Misschien off topic maar het gaat hier wel over fokkerij. En hengstenselectie. Dé twee grote uitdagingen voor de fokkers zijn: De gezondheid in de breedste zin, dus ook inteelt! Daarvoor wordt nu al veel gewaarschuwd. Het is echt vijf voor twaalf. En als men er toch wat luchtigjes over doet...lijnenteelt? Dan wordt het ijd om wakker te worden. Lange voorbenen, rug-en halsproblemen, om een paar voorbeelden te noemen. En de andere zorg is het karakter. Terecht dat men zich hier zorgen om maakt. Oók het KWPN (de fokkers dus)

Kaja

Berichten: 3880
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 22:16

Ik hoop echt dat het KWPN deze ontwikkeling omtrent karakter/rijdbaarheid doorzet. Diegene die zeggen dat het allemaal wel meevalt, snappen niet wat er hedendaags speelt.

dierliefde
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 22:53

DreamGuide schreef:
Ik zag dit topic langskomen, en misschien ben k nu heel erg blond, maar hoe zit het met de tuigpaardhengsten? :o?


De tuigpaarden hebben de 1e bezichtiging pas 6 januari. Inschrijving is ook nog open.

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 23:00

misterA schreef:
newt schreef:
Zo ook 2 of 3 jaar geleden met Vivaldi nakomelingen, was een 3 jarige vos, stond versteld van karakter.

Dat was de show ter gelegenheid van Keur-predicaat voor Vivaldi. De hengst! die daar meeliep was 4 jaar en heet Harrold.


Ja die jah! Geweldig. Daar heb ik echt van genoten. Was in de veronderstelling van 3 jaar maar nu je het zegt was hij inderdaad 4. Show was zondermeer mooi om te zien, alle nakomelingen. En uiteraard Vivaldo zelf.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 23:03

misterA schreef:
Apache is gewoon beschikbaar hoor Jan, gewoon mee dekken als je het wilt.

Dat gaat ook wel gebeuren MisterA maar sport gaat nu even eerst.