Omgaan met mijn dominante Tinker ruin

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
L_Ruiter

Berichten: 42
Geregistreerd: 24-06-12
Woonplaats: Leiden

Omgaan met mijn dominante Tinker ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 11:30

Hoi allemaal!

Sinds een 3 maanden heb ik een 11-jarige Tinker ruin, mijn eerste eigen paard. De eerste paar maanden ging het werken aan de hand, longeren en rijden super goed en was hij erg braaf. Nu hij zich meer op zijn gemak voelt bij mij en me leert kennen, begint zijn gedrag aan de hand te veranderen. Hij wordt steeds dominanter. Hij hapt constant als ik langs loop of aan z'n hoofd zit en tijdens het longeren draait hij om, maakt zich sterk, bokt en steigert. Ook met buiten wandelen, kan hij zich sterk maken en met een sprong zich los trekken en terug rennen naar stal. Nu ben ik op zoek naar iemand die me misschien kan helpen en les kan geven met hoe hiermee om te gaan en dit om te buigen naar dat ik leider van hem ben en niet andersom :+

Ik woon in Zuid-Holland dus als iemand iemand kent in ZH die daar verstand van heeft en me zou kunnen helpen, hoor ik het graag!
Laatst bijgewerkt door L_Ruiter op 26-11-17 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 11:33

Even geen specifiek advies, maar je topic deed me ontzettend aan het topic van Monique denken. Missschien is dit topic wel heel fijn/leerzaam voor je om door te lezen:
[VOLG] Het tij keren, kan dat?

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 11:37

Mag ik vragen waar je tinker vandaan komt? :)

L_Ruiter

Berichten: 42
Geregistreerd: 24-06-12
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 11:39

freetorun schreef:
Even geen specifiek advies, maar je topic deed me ontzettend aan het topic van Monique denken. Missschien is dit topic wel heel fijn/leerzaam voor je om door te lezen:
[VOLG] Het tij keren, kan dat?


Dankjewel! Ik ga het eens doorlezen :)


nine1987 schreef:
Mag ik vragen waar je tinker vandaan komt? :)


Via Marktplaats van een particulier :)

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 11:42

Hm.. Ff voor beter beeld..

Wat krijgt hij te eten?
Hoe wordt hij gehouden?
Wat doe je dagelijks met m?
Wat doe jij al hij bijv bijt?

L_Ruiter

Berichten: 42
Geregistreerd: 24-06-12
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 11:47

nine1987 schreef:
Hm.. Ff voor veter beeld..

Hoe oud is hij?
Wat krijgt hij te eten?
Hoe wordt hij gehouden?
Wat doe je dagelijks met m?
Wat doe jij al hij bijv bijt?


Hij is 11 jaar en hij krijgt 3 keer per dag bix en 3 keer per dag ruwvoer. Hij staat op een pensionstal waar hij elke dag 2 uur buiten staat in de wei/paddock en ik wissel dressuurmatig rijden (4x per week) af met longeren (1a2 keer per week) en lol maken zonder zadel/bitloos enz. Als hij bijt krijgt hij een tik op z'n neus en blijf ik net zo lang staan tot hij niet meer bijt, dan beloon ik hem.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Omgaan met mijn dominante Tinker ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 11:50

Ik denl dat je al heel veel kan winnen door hem VEEL meer buiten te laten en minder biks te geven.. Voor wat hij doet hij jou vind ik 0.5 kg per dag al meer dan voldoende.. En dan zou ik de biks ook vervangen door een mineralen/vitaminebrok..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 11:57

L_Ruiter schreef:
nine1987 schreef:
Hm.. Ff voor veter beeld..

Hoe oud is hij?
Wat krijgt hij te eten?
Hoe wordt hij gehouden?
Wat doe je dagelijks met m?
Wat doe jij al hij bijv bijt?


Hij is 11 jaar en hij krijgt 3 keer per dag bix en 3 keer per dag ruwvoer. Hij staat op een pensionstal waar hij elke dag 2 uur buiten staat in de wei/paddock en ik wissel dressuurmatig rijden (4x per week) af met longeren (1a2 keer per week) en lol maken zonder zadel/bitloos enz. Als hij bijt krijgt hij een tik op z'n neus en blijf ik net zo lang staan tot hij niet meer bijt, dan beloon ik hem.


Zo, daar heb je al een groot deel van jou probleem. 20/21 uur per dag op stal en 3x per dag krachtvoer. Haal het krachtvoer weg, 1x per dag een beetje vitaminekorrel. En gooi dat beest alsjeblief buiten. Ik zou ook gek komen als ik veel suikers krijgen en 20/21 per dag in het toilet moet blijven zitten

L_Ruiter

Berichten: 42
Geregistreerd: 24-06-12
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 12:19

Zo, daar heb je al een groot deel van jou probleem. 20/21 uur per dag op stal en 3x per dag krachtvoer. Haal het krachtvoer weg, 1x per dag een beetje vitaminekorrel. En gooi dat beest alsjeblief buiten. Ik zou ook gek komen als ik veel suikers krijgen en 20/21 per dag in het toilet moet blijven zitten[/quote]

nine1987 schreef:
Ik denl dat je al heel veel kan winnen door hem VEEL meer buiten te laten en minder biks te geven.. Voor wat hij doet hij jou vind ik 0.5 kg per dag al meer dan voldoende.. En dan zou ik de biks ook vervangen door een mineralen/vitaminebrok..


Ik moet nog wat ervaring opdoen merk ik, vooral qua voer. Bedankt voor jullie advies! Ik ga in overleg met de staleigenaar hierover.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 12:21

Niet vooral met voer (ook dat hoor) maar vooral met het basiswezen paard. Een paard hoort geen 20 uur per dag in een box en wat mag ie die twee uurtjes, in de paddock?

Dat vind ik nog steeds zoiets als jezelf in je wc opsluiten voor 20 uur. Heel gezellig.

Ik zou op zoek gaan naar een andere stalling. ;)

L_Ruiter

Berichten: 42
Geregistreerd: 24-06-12
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 12:24

gekvanfleur schreef:
Niet vooral met voer (ook dat hoor) maar vooral met het basiswezen paard. Een paard hoort geen 20 uur per dag in een box en wat mag ie die twee uurtjes, in de paddock?

Dat vind ik nog steeds zoiets als jezelf in je wc opsluiten voor 20 uur. Heel gezellig.

Ik zou op zoek gaan naar een andere stalling. ;)


Ja ik bedoelde meer dat ik het helemaal eens ben met dat hij veel meer buiten moet komen :) Het voer had ik zelf nog niet aan gedacht. Mocht het niet mogelijk zijn hem langer buiten te zetten op deze stal, ga ik inderdaad maar eens rond kijken voor wat anders.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 12:30

L_Ruiter schreef:
Als hij bijt krijgt hij een tik op z'n neus en blijf ik net zo lang staan tot hij niet meer bijt, dan beloon ik hem.


Niet meer blijven wachten en dan belonen. Op het begin beet die niet en kreeg die dus waarschijnlijk ook geen beloning voor het moment dat die niet beet. Nu bijt die wel en krijgt die een beloning als die 10 seconden niet bijt.
Hij wordt nu dus eigenlijk meer beloond dan toen hij het ongewenste gedrag nog helemaal niet vertoonde.

Happen en bijten verdient een tik op de neus en verder niets. Gewoon verdergaan met wat je aan het doen was. Niet gaan wachten en paardje de hemel in prijzen omdat die even niet zijn tanden in jouw arm zet.

Anoniem

Re: Omgaan met mijn dominante Tinker ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 12:38

Buiten dat hij idd meer naar buiten mag en teveel biks krijgt, verdiep je eens in het onderlinge gedrag tussen paarden. Ga eens een middagje kijken bij een kudde paarden. Kijk welke de leider is en hoe deze reageert op anderen.
Die gaat nl niet staan wachten totdat het andere paard niks meer doet, die zal negatief gedrag direct afstraffen. Kort maar krachtig en actie-reactie. Doet je paard dus iets wat niet mag, reageer daar dan direct op. Zo 'hardhandig' als nodig is. Draait hij om met longeren? Dan mag ie van mij wel even een klap krijgen met de zweep. 1 keer, als hij niet reageert rustig nog eens. Klinkt hard, maar zo zal de leider in de kudde dat ook doen.
Ook belangrijk is je eigen houding. Niet afwachtend zijn, niet twijfelen maar doen.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Omgaan met mijn dominante Tinker ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 14:19

TS, goed bezig hoor, hoe je met de tips ed omgaat!
Je eerste paardje is natuurlijk altijd spannend.

Het belangrijkte wat een paard nodig heeft is duidelijkheid. Wat mag wel, wat mag niet. En dat elke dag. Niet dat de ene dag naar jouw happen wel mag en de andere dag niet.
Goed gedrag belonen, betekent niet dat je hem alleen maar brokjes moet voeren voor elk stapje wat hij zet bv ;).
Als hij vervelend is op z'n plaats zetten. Happen en bijten mag niet. Doet hij het niet dan krijgt hij daar ook geen snoepje voor, want het is al geen normaal gedrag. Een paard wat bv steigert ga je ook niet hele tijd als die met 4 benen op de grond staat koekjes geven.
Bij bv nieuwe dingen of spannende dingen mag je goed gedrag echt wel belonen hoor.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Omgaan met mijn dominante Tinker ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 14:44

Ts woont in Leiden,daar is de bodem zodanig dat de meeste paarden s'winters helemaal geen weidegang kunnen hebben.

Anoniem

Re: Omgaan met mijn dominante Tinker ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 15:09

Dan moet je daar geen paarden houden.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: Omgaan met mijn dominante Tinker ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 15:14

Het is een Tinker dus dat hij dat gedrag nu vertoont is best wel normaal. Ik kocht die van mij ook als brave maar die heeft me ook goed uitgeprobeerd. Als jij op dit moment niet de goede leider kunt zijn dan moet je er hulp bij zoeken. En dan komt dat echt weer goed. Ik woon in dezelfde regio en ken wel wat mensen die goed om kunnen gaan met Tinkers, dus je mag me altijd pb'en voor info en tips.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 15:37

anjali schreef:
Ts woont in Leiden,daar is de bodem zodanig dat de meeste paarden s'winters helemaal geen weidegang kunnen hebben.

In Leiden is sowieso geen plek voor paarden, maar in een straal van 15km er omheen ken ik wel paarden die haast fulltime buiten staan.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 15:50

Je paard is niet dominant, maar ongelukkig, en kan zijn natuurlijke gedrag niet uiten. Hij staat te veel binnen met veel te veel biks. Tinkers willen graag buiten zijn, met een schuilstal of afdak. Je paard vertelt je precies hoe hij zich voelt en slaan helpt niet. Als je hem wilt corrigeren geef dan een elleboogstoot op z'n hals of boeg. Slaan in het gezicht of op het hoofd geeft kopschuwe paarden. Ga zoeken tot je een ander onderkomen hebt gevonden waar hij in elk geval de hele dag buiten kan zijn.
Luister naar je paard, kijk naar zijn gedrag en verwacht niet dat als hij eindelijk uit de stal mag dat hij dan braaf dom rondjes gaat lopen. Het lostrekken en terug naar stal willen gaan komt omdat hij nog onvoldoende vertrouwen heeft in jouw leiderschapskwaliteiten. Tinkers zijn best eenkennig en het kan nog wel een tijd duren voordat jullie echt een band hebben. Als je onvoldoende band met elkaar hebt, dan kiest het dier voor zijn eigen veiligheid en wil terug. Heb je kennis, hulp en geduld genoeg? 3 maanden is niets. Het is zelden 'dominantie' maar gewoon gebrek aan vertrouwen, onvoldoende communicatie (duidelijkheid) en natuurlijk een stuk lompheid. Wat goed kan werken om gewenst gedrag aan te leren, is clickertraining.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 15:59

Evt. kun je in deze FB groep een oproep zetten.
Ik heb het eerste jaar met mijn nu superbrave Tinker best af en toe heel diep moeten zuchten. 11 jaar hengst geweest met een stevig karakter, en nu is hij stikbraaf en zijn we de beste maatjes. Middels clickertraining ;) maar daarmee leer ik hem nu alleen nog nieuwe dingen aan. Wat ik wil dat hij kan is al lang geconditioneerd.

deb_tink

Berichten: 329
Geregistreerd: 31-03-13
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 16:15

Mara2000 schreef:
Het is een Tinker dus dat hij dat gedrag nu vertoont is best wel normaal. Ik kocht die van mij ook als brave maar die heeft me ook goed uitgeprobeerd. Als jij op dit moment niet de goede leider kunt zijn dan moet je er hulp bij zoeken. En dan komt dat echt weer goed. Ik woon in dezelfde regio en ken wel wat mensen die goed om kunnen gaan met Tinkers, dus je mag me altijd pb'en voor info en tips.


Huh, want Tinkers staan bekend om dit gedrag?? Normaal vind ik dit nl niet

Ik denk wel dat er in de rest van de tekst een kern van waarheid zit, nl dat jij de leider moet zijn. Wellicht is grondwerk een goede optie voor jullie, en zoek hier dan begeleiding bij.
Daarnaast denk ik ook dat voeding en te weinig uitdaging een rol spelen, een paard is een dier dat geen uren opgesloten hoort te staan. En 3x daags brok is voor een sober ras wat aan de ruime kant.

Heel veel succes en hopelijk snel ook weer veel plezier met je paard

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Omgaan met mijn dominante Tinker ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 16:20

Staat hij maar 2 uur buiten :oo arm beest :n

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 17:26

deb_tink schreef:
Mara2000 schreef:
Het is een Tinker dus dat hij dat gedrag nu vertoont is best wel normaal. Ik kocht die van mij ook als brave maar die heeft me ook goed uitgeprobeerd. Als jij op dit moment niet de goede leider kunt zijn dan moet je er hulp bij zoeken. En dan komt dat echt weer goed. Ik woon in dezelfde regio en ken wel wat mensen die goed om kunnen gaan met Tinkers, dus je mag me altijd pb'en voor info en tips.


Huh, want Tinkers staan bekend om dit gedrag?? Normaal vind ik dit nl niet

Ik denk wel dat er in de rest van de tekst een kern van waarheid zit, nl dat jij de leider moet zijn. Wellicht is grondwerk een goede optie voor jullie, en zoek hier dan begeleiding bij.
Daarnaast denk ik ook dat voeding en te weinig uitdaging een rol spelen, een paard is een dier dat geen uren opgesloten hoort te staan. En 3x daags brok is voor een sober ras wat aan de ruime kant.

Heel veel succes en hopelijk snel ook weer veel plezier met je paard


Ik bedoel het typische kijken hoe ver je kunt gaan. Ja dat doet elk paard maar een Tinker heeft toch van nature al minder laat van 'will to please' dus die ziet sneller kansen om het over te nemen. Dat is tenminste mijn ervaring.

L_Ruiter

Berichten: 42
Geregistreerd: 24-06-12
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 17:46

Bedankt voor al jullie reacties! Ik ga aan de slag met de tips, zitten hele goede bij, dus bedankt voor de hulp :).

Wel wil ik nog even kwijt dat ik in de randstad woon en stalling vinden waar ze veel buiten komen en ook nog voor een betaalbare prijs, is erg moeilijk. Ik ben het volledig met jullie eens dat hij weinig buiten komt en ik vind dit ook niet ideaal. Wel is het verder een fijne stal met fijne stalbaas en stalgenootjes, maar ik ga maar eens rondkijken voor een andere stal.

superlotje schreef:
anjali schreef:
Ts woont in Leiden,daar is de bodem zodanig dat de meeste paarden s'winters helemaal geen weidegang kunnen hebben.

In Leiden is sowieso geen plek voor paarden, maar in een straal van 15km er omheen ken ik wel paarden die haast fulltime buiten staan.


Welke stal(len) in de omgeving ken je waar ze veel buiten staan? Misschien kan ik daar eens kijken.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Omgaan met mijn dominante Tinker ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:54

Nouuuuu... Ik woon in alphen en mijn paarden staan een paar kilometer verderop op een betaalbare stalling en 24/7 buiten indien gewenst..
Die stallen zijn er echt wel als je zoekt.. :)