Keukenverbouwing: leverancier komt afspraken niet na: en nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nelleke_

Berichten: 8066
Geregistreerd: 02-11-07

Keukenverbouwing: leverancier komt afspraken niet na: en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 12:33

4 jaar geleden hebben wij een nieuwbouwwoning gekocht met een stelpost voor een keuken bij een bepaalde leverancier. Vanwege deze reeds afgekochte stelpost konden wij geen andere leverancier kiezen. Door deze keukenzaak hebben wij destijds een (veel te dure) Siematic keuken laten plaatsen. Over het plaatsen, de opstelling en met name de afwerking waren we niet tevreden. Helaas moesten wij beide werken op de dag van plaatsing en heeft een familielid de papieren ondertekend.

We zijn toen in discussie gegaan met de leverancier en we zijn er met hen helaas niet uitgekomen. Omdat het voor ons op dat moment zo veel stress opleverde en tijd en energie kostte hebben we het erbij gelaten (de keuken was helaas niet het enige in het huis wat verkeerd ging). Toch blijft die keuken ons een doorn in het oog en hebben we onlangs bedacht dat we er wat aan willen laten doen.

Bevriend klusjesman is langsgeweest en heeft aangegeven dat de hele keuken eigenlijk van zijn plek moet en opnieuw gesteld en geplaatst. Hij zou dit voor ons willen doen maar hier zit veel geld en tijd in: zo'n 1500,- Hier schrokken we natuurlijk van en we zijn naar een professionele keukenzaak gegaan die o.a. dealer is van Siematic en van het merk keukenblad wat erop ligt. Die kwam tot dezelfde conclusie. De hele keuken moet uit elkaar en opnieuw geplaatst. Na wat praten en tekenen kwamen we tot de conclusie dat we met een paar laminaat delen de keuken ook een andere uitstraling konden geven, zodat deze er ook afgewerkt uit ziet. (Dat is 1 van de dingen die ons nu stoort, we hebben zo'n enorm dure keuken en hij is er echt ingekwakt en er staat een losse koelkast midden in de woonkamer.) Van de prijs van de laminaatdelen sloegen we stijl achterover maar omdat we in dit geval ook daadwerkelijk iets bij ze afnamen, kunnen we ook gebruik maken van hun keukenmontageservice a 60,- per uur.

Omdat we met snel rekenen met de montageservice ongeveer op hetzelfde bedrag uitkomen als het bedrag van de klusjesman, leek het ons een goed idee om het door een echte Siematic professional te laten doen. We hebben een factuur laten maken voor de laminaatdelen en de monteur zou langskomen om e.e.a. te meten. Montageservice is op nacalculatie omdat ze vooraf niet precies weten hoe lang ze bezig zijn. Hier zijn we mee akkoord gegaan.

De monteur is inmiddels langs geweest en heeft aangegeven dat hij 1 tot 2 dagen bezig is en dat alles wat we willen ook mogelijk is. 2 dagen later ontvangen we ineens een losse offerte van de monteur in de mail van 2600,- We hebben hem uiteraard gebeld en nu blijkt dat deze monteur helemaal niet in dienst is van de keukenleverancier maar dat het een losse z.z.p-er is die niet tegen uurtarief werkt maar met een vaste prijs. Dit is volgens hem gewoon de prijs die het moet kosten. We hebben de keukenzaak gebeld en zij geven aan dat wij akkoord zijn gegaan met een z.z.p-er en dat ze deze hebben aangeraden want deze is heel goed voor het 'probleem' wat wij hebben. Wij hebben dit niet zo begrepen, we dachten dat dit een monteur was die bij hun in dienst is.

Nu kijk ik op de factuur van de keukenzaak en hier staat inderdaad in kleine lettertjes dat wij gebruik maken van een andere monteur. Eerlijk gezegd ben ik mijn vertrouwen al kwijt en bel ik zie het liefste morgen op dat het allemaal niet meer hoeft. Er staat echter wel een handtekening onder de factuur. Kan ik hier nog onderuit? De keukenzaak heeft ons in mijn ogen 'misleid'. Montage van 2600,- zouden we nooit akkoord mee zijn gegaan en hadden we het in dat geval liever door onze eigen klusjesman laten doen. De laminaatdelen hebben we daar besteld ivm hun montageservice, als we überhaupt onze eigen klusjesman hadden ingeschakeld, hadden we zelf ook wel ergens anders (goedkopere) laminaatdelen besteld.

We hebben het over 3300,- aan laminaatdelen en dus 2600,- aan montagekosten. Hiervoor krijgen we een ombouw om de koelkast en word de keuken opnieuw geplaatst.

Help -O-

Anoniem

Re: Keukenverbouwing: leverancier komt afspraken niet na: en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:40

Jezus, €2600 voor 1/2 dagen werk? Dat hij niet beschaamd is dat hij dat durft te vragen. Mijn vriend plaatst ook keukens en die rekent gewoon per uur aan hoor. Als jullie ook mondeling akkoord zijn gegaan met een plaatsingsdienst aan €60 per uur (wat ik nog duur zat vind!) kan het echt niet dat het later op de factuur anders wordt gezet. Is er niets gezegd geweest in de trant van: Hoe snel moet het? Is het een spoedklus waardoor een zzp'er wordt ingeschakeld en kan dit verkeerd gecommuniceerd zijn? Geen idee hoe het in Nederland zit, maar hier in België heb je wel x aantal tijd om jullie te bedenken.

Anoniem

Re: Keukenverbouwing: leverancier komt afspraken niet na: en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:41

Staat de prijs niet op het door jullie ondertekende contract ?

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:43

Jeetje voor dat geld kun je bijna een nieuwe keuken kopen (zonder apparatuur dan).

Hoe zit het met de koopontbinding? Op welke datum is er getekend?

Goof

Berichten: 28884
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:44

Op welke manier zijn jullie misleid dan? Ik begrijp dat alles (in kleine letters) in de factuur stond. Er is jullie geen informatie achter gehouden en jullie hebben getekend.
Superrot inderdaad. Hoop dat jullie iets kunnen regelen. Succes.

_Nelleke_

Berichten: 8066
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Keukenverbouwing: leverancier komt afspraken niet na: en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 12:50

@DeMolenhoek, nee het is geen spoedklus. We hebben juist aangegeven dat het geen haast heeft omdat we er nu toch al 4jr tegenaan kijken.

@MariekeB, nee het bedrag staat niet op de factuur.

@Winged: factuurdatum was 15 november. De zaak is vandaag gesloten maar morgen gaan we ze weer bellen.

@Goof: omdat we mondeling overeen zijn gekomen dat we gebruik wilde maken van hun montageservice a 60,- per uur. Ik vind het dan misleidend dat je dan in de kleine lettertjes op een factuur zet dat we gebruik maken van een ZZP-er. Er werd ook gedaan alsof deze ZZP-er hun monteur was want hij zou sowieso eerst bij de keukenzaak langskomen om de tekeningen op te halen en zij hebben de afspraak voor ons ingepland. Dat vind ik wel misleidend, ondanks dat op de factuur iets anders staat. We hebben de factuur eigenlijk alleen gecontroleerd op of de bedragen en afmetingen van het laminaat correct waren.

ingvdh

Berichten: 6376
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:52

Maar hebben jullie een offerte getekend zonder bedrag dan?

Is het niet zo dat de opdracht in twee delen uiteenvalt?
- levering laminaatdelen
- montage door monteur waarvoor seperate offerte gemaakt wordt.

Ik zou sowieso niet akkoord gaan met de offerte van de klusjesman. Deze staat los van de keukenboer en je hebt alleen een overeenkomst met de keukenboer en niet de klusjesman van de keukenboer die ZZP'er is.

_Nelleke_

Berichten: 8066
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Keukenverbouwing: leverancier komt afspraken niet na: en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 12:54

@Ingvdh: ja zoals jij het zegt klopt het inderdaad:

We hebben een factuur van de keukenboer waarop de laminaatdelen staan en waarop staat dat we gebruik maken van een ZZP-er
We hebben een losse offerte (niet getekend) van de betreffende ZZP-er.

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Keukenverbouwing: leverancier komt afspraken niet na: en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:55

Het is toch een offerte van de ZZP-er?
Offertes zijn er juist om vooraf een beeld te krijgen wat het gaat kosten.
Na de offerte beslis je of je de opdracht geeft of niet.

Steppe

Berichten: 2800
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:00

Heel veel keukenboeren werken met zzp'ers en hebben geen eigen monteurs in dienst.
En dit staat idd vaak in de kleine lettertjes.
Jammer dat jullie het toen hebben laten liggen, snap het wel, maar nu kan je er geen aanspraak meer op maken.
En juridisch advies inwinnen?
Wel raar dat de keukenboer een prijs van € 60,- per uur noemde en dat de zzp'er ineens veel hoger uitkomt. Wat was de uitleg van de zzp' er hiervoor?

_Nelleke_

Berichten: 8066
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 13:00

@Peerke, je de offerte van de ZZP-er is inderdaad een offerte (waar we niet akkoord mee zijn gegaan). Van de keukenboer hebben we een daadwerkelijke factuur. Ik neem aan dat als je handtekening onder zo'n factuur staat, je hier niet meer onderuit kan. Op die factuur staat (zien we nu pas) blijkbaar dat we gebruik maken van ZZP-er 'pietje'.

Nu wil ik nog steeds de keuken verbouwen en kan ik de laminaatdelen wel van ze afnemen, alleen we hebben laminaatdelen bij hun besteld omdat we gebruik wilde maken van hun keukenmontageservice. Om onduidelijke reden kan dit (ineens?) niet en hebben ze een ZZP-er naar ons gestuurd, waarvan wij in de veronderstelling waren dat dit een monteur van de keukenboer was. Als we van te voren hadden geweten dat we uberhaupt geen gebruik konden maken van hun montageservice van 60,- per uur, dan hadden we ook die laminaatdelen niet bij ze besteld.

Sorry het is ook een beetje een onduidelijk verhaal... 8)7

_Nelleke_

Berichten: 8066
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 13:02

@rumay, deze keukenboer heeft dus wel een eigen montageservice en mede daarom zijn we naar ze toe gegaan. Ze hebben in het gesprek heel duidelijk aangegeven dat de montage op nacalculatie is en dat de montage 60,- per uur bedraagt. Onder deze voorwaarden zijn we akkoord gegaan met de hele 'deal'.

Die ZZP-er geeft aan dat het een hoog-risico verbouwing is en het daarom meer kost. Dit vanwege het keukenblad wat ingefreesd moet worden (is nu 3cm te lang en steekt heel raar over, dat hebben ze 4jr geleden opgelost met een lelijk raar plankje eronder. :(

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:05

Even voor de duidelijkheid:
De keukenzaak wil alleen de laminaatdelen leveren als je hun ZZP monteur gebruikt?

Dan is het simpel, gewoon zeggen dat ze die laminaatdelen maar ergens steken waar het licht niet schijnt :)*

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:08

Dan zou ik ze gewoon bellen dat de hele deal niet doorgaat.

2 dagen werk is max 16-18 uur werk x 60 euro zoals overeengekomen.

De offerte van de ZZPer is buitensporig hoog. Dit zijn absurde bedragen en staan niet in verhouding met het geleverde werk.

Dat een ZZPer de installatie doet zou mij niet uitmaken, wel zou ik willen weten wie aansprakelijk is voor problemen.

Ik zou het bedrijf aanschrijven dat je met hun een overeenkomst hebt en het ook in 1 zakelijk pakket wil houden ivm garantie. Laat hun de ZZper maar inhuren en factureren op de totaalfactuur. En dan voor 60 euro per uur zoals aangegeven.

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:10

_Nelleke_ schreef:
@rumay, deze keukenboer heeft dus wel een eigen montageservice en mede daarom zijn we naar ze toe gegaan. Ze hebben in het gesprek heel duidelijk aangegeven dat de montage op nacalculatie is en dat de montage 60,- per uur bedraagt. Onder deze voorwaarden zijn we akkoord gegaan met de hele 'deal'.

Die ZZP-er geeft aan dat het een hoog-risico verbouwing is en het daarom meer kost. Dit vanwege het keukenblad wat ingefreesd moet worden (is nu 3cm te lang en steekt heel raar over, dat hebben ze 4jr geleden opgelost met een lelijk raar plankje eronder. :(


Dan had dit ZZP-er dit moeten melden zodra hij kwam kijken. Hij heeft het toen blijkbaar niet opgemerkt en alleen aangegeven dat 1-2 dagen ging duren.

Als ze nu ineens allemaal zaken erbij verzinnen dat is hun probleem. Ze hebben gekeken en heeft aangegeven dat het 1-2 dagen ging duren zonder meerwerk.

_Nelleke_

Berichten: 8066
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 13:17

@Peerke dat zou ik wel willen maar mijn handtekening staat al onder een factuur dus ik vraag me af of dit zomaar kan.

@Robert45, dat vind ik ook. De hoogte van de offerte staat niet in verhouding met het geleverde werk. Die 60,- per uur staat helaas nergens aangegeven. Dit hebben zij alleen in het eerste gesprek op een offerte gezet. In het 2e gesprek waarin we kleur hebben uitgezocht hebben ze die 60,- eraf gehaald omdat hij vertelde dat dit allemaal op nacalculatie gaat. Die offerte van het eerste gesprek hebben wij helaas niet (meer). Ik weet niet meer of we die alleen daar hebben gezien en weer hebben teruggegeven of hebben gezien en meegenomen en op miraculeuze zijn kwijtgeraakt.

Het gekke is dat de ZZP-er bij het bezoek vertelde dat het frezen van het blad totaal geen probleem is, doet hij zo vaak en gaat altijd goed, terwijl de keukenboer zelf aangaf dat er een risico is op breken van het blad (composiet). Wij hebben toen mondeling aangegeven dat we dat risico wel willen nemen omdat het zoals het nu is ook geen gezicht is.

Anoniem

Re: Keukenverbouwing: leverancier komt afspraken niet na: en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:21

Maar hebben jullie dan al effectief een factuur? Is er al iets geleverd? Want je krijgt een factuur toch nooit op voorhand? Wel een offerte met een vraag tot voorschot eventueel, maar een factuur volgt toch achteraf?

_Nelleke_

Berichten: 8066
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Keukenverbouwing: leverancier komt afspraken niet na: en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 13:23

Nee het is een daadwerkelijke factuur. We hebben echter nog niks aanbetaald en er is ook niks geleverd.

Anoniem

Re: Keukenverbouwing: leverancier komt afspraken niet na: en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:26

Ik denk dat je dan gewoon het beste wacht tot morgen en de winkel rechtstreeks contacteert. Ik vind het maar een hele rare gang van zaken. Spijtig dat jullie de eerste offerte kwijt zijn, dit was namelijk jullie enigste bewijs.

_Nelleke_

Berichten: 8066
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Keukenverbouwing: leverancier komt afspraken niet na: en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 13:29

Ik denk dat we deze gewoon terug hebben ingeleverd.

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:38

_Nelleke schreef:
@Winged: factuurdatum was 15 november. De zaak is vandaag gesloten maar morgen gaan we ze weer bellen.


En wanneer was de ondertekening van de offerte? Je hebt 14 dagen bedenktijd namelijk. Zie verder ook: https://www.juridischloket.nl/aankopen- ... vigation-2

_Nelleke_

Berichten: 8066
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Keukenverbouwing: leverancier komt afspraken niet na: en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 13:44

Winged, dankjewel, deze informatie was ik naar op zoek!

Brainless

Berichten: 29752
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:44

Winged
Die 14 dagen is alleen bij colportage; niet als je zelf naar de winkel gaat.
Citaat:
Koopt u iets in een winkel, terwijl u het niet had willen kopen? Dan heeft u geen wettelijke bedenktijd. Soms biedt de verkoper u wel een ruilmogelijkheid of een tegoedbon, of krijgt u zelfs uw geld terug. Dit is een gunst van de verkoper. Hij is niet verplicht om uw product te ruilen of geld terug te geven.


TS ik raad je aan naar het juridischloket te gaan en te vragen wat je (en heel belangrijk...hoe) je dit kan aanpakken.

_Nelleke_

Berichten: 8066
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 14:35

Brainless, volgens het juridisch loket zou ik me eventueel kunnen herroepen op dwaling art. 6.288 BW.

Dit staat er ook op de website van het juridisch loket:
"Heeft de verkoper u geen, te weinig of onjuiste informatie gegeven, terwijl hij kon weten dat die informatie belangrijk voor u was bij het sluiten van de koop? En had u de overeenkomst niet gesloten als u vooraf de juiste informatie wel had gehad? Dan kunt u de koop misschien ongedaan maken vanwege 'dwaling'."

Ik had de overeenkomst niet gesloten als ik had geweten dat zij een ZZP-er op ons af sturen die nog met een aparte offerte komt van 2600,-. Dat ze er 100/200 euro naast zitten in hun schatting voor montagekosten kan ik begrijpen maar 1100,- is belachelijk.

Overigens zie ik nu dat op de factuur die wij getekend hebben helemaal niks staat over een externe monteur, alleen op een factuur die zij ons later hebben toegestuurd, die wij dus NIET hebben getekend. Deze factuur ziet er in eerste instantie exact hetzelfde uit alleen staat dit er ineens bij.

Mijn man wil eigenlijk nog wel dat ze gewoon alsnog de montage zelf doen voor 60,- p/u (hetgeen waar we in eerste instantie gewoon akkoord mij zijn gegaan) alleen ik vind dit rare praktijken en we zijn in het verleden al meerdere malen op dit soort manieren afgezet dus ik ben het vertrouwen kwijt. Ik zie namelijk nog wel gebeuren dat ze ineens heel erg gaan treuzelen met de montage en we toch ineens alsnog op 2600,- uitkomen.

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 14:47

_Nelleke_ schreef:
Nee het is een daadwerkelijke factuur. We hebben echter nog niks aanbetaald en er is ook niks geleverd.

De monteur is toch bij jullie thuis geweest? Dat is dan na het goedkeuren van de offerte?
Ik vind je post helemaal niet duidelijk en krijg de indruk dat je akkoord bent gegaan, maar nu oneffenheden zoekt, omdat die klusjes man het goedkoper kan doen. Indien dit niet zo is, waarom wil je de factuur ongedaan maken? Dat de man niet in dienst is bij die keukenfabrikant, is dat een reden ? Of is het alleen die prijs, die je achteraf toch wel hoog vind? Men kan niet weten wat je denkt en als je akkoord bent gegaan, is het goodwill als ze iets willen veranderen aan de prijs. Je schrijft in je post dat op het factuur van de keukenzaak(dus niet van de zzp-er)dat jullie gebruik maken van een andere monteur. Daar staat een handtekening onder...maar de prijs dan toch ook? Ik zie niets, dat de leverancier zijn afspraken niet na komt.
P.S Het juridisch loket schrijft eventueel en misschien...hou daar wel rekening mee.
Laatst bijgewerkt door Ersina op 20-11-17 15:02, in het totaal 2 keer bewerkt