Tips voor concentratie houden tijdens colleges?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Tips voor concentratie houden tijdens colleges?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 12:41

Ja een heel suf topic misschien... maar ik heb echt het concentratievermogen van een zacht ei en dat doet me nu een beetje de das om :+

Ik heb voor deze periode een vak uitgekozen van mijn universitaire opleiding waarvan ik er later pas achter kwam dat alle colleges verplicht zijn. Er zijn eigenlijk geen vakken waarvan alle colleges verplicht zijn dus ik had er helemaal niet aan gedacht dat dat blijkbaar ook kon :+ . Bijna alles wordt tegenwoordig ook opgenomen zodat je het later terug kan kijken. Ik ga dan ook eigenlijk nooit naar colleges want... na maximaal een halfuur kan ik me gewoon niet meer concentreren. Ik bestudeer de colleges in mijn eigen tijd en/of luister ze terug waarbij ik er mijn eigen tijdsindeling aan kan geven en kan stoppen als mijn aandacht foetsie is. Dat werkt gewoon prima, ik haal alsnog voldoendes.

Alleen dat is nu dus even geen optie :+ de colleges duren 3 kwartier met daarna 1 kwartier pauze en ik heb er 2 tot 4 achter elkaar. Maar ik ben het dus halverwege het eerste college al gewoon he-le-maal kwijt. Ik kan me er niet meer op focussen en dwaal steeds af in gedachtes. Mijn telefoon laat ik of thuis of laat ik in m'n tas liggen, aantekeningen maak ik op papier dus er is ook geen laptop of iets wat me af kan leiden. Het zijn puur m'n gedachtes die echt volledig afdwalen... Ik heb nu 1 week colleges gehad, moet er nog 9 en zie er dus echt vreselijk tegenop :o

Herkent iemand dit? Tips om de aandacht er wel bij te houden? :=

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Tips voor concentratie houden tijdens colleges?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 12:46

Mijn tip is: beweeg zoveel mogelijk tussen de college's door. Ga even lopen, neem de trap als je naar een andere verdieping moet.

Tip 2: beweeg tijdens de college's. Hoewel ik besef dat dit heel storend kan zijn op je omgeving. Maar iets van benen om en om optillen kan al helpen.
Succes

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 12:47

Volgens mij is het best normaal dat je niet altijd gefocust kunt blijven. 45 minuten is op zich wel te doen. Gebruik de 15 minuten pauze om even heerlijk naar buiten te gaan en rond te lopen.In de les zou ik mij niet te druk maken als je gedachten even afdwalen. Rustig blijven ademen, eventueel in een stressbal knijpen en dan ben je vanzelf weer bij de les. Leg niet te veel druk op jezelf.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Tips voor concentratie houden tijdens colleges?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 12:52

Mijn tip: een wiebelkussen.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 23:25

Riel schreef:
Volgens mij is het best normaal dat je niet altijd gefocust kunt blijven. 45 minuten is op zich wel te doen. Gebruik de 15 minuten pauze om even heerlijk naar buiten te gaan en rond te lopen.In de les zou ik mij niet te druk maken als je gedachten even afdwalen. Rustig blijven ademen, eventueel in een stressbal knijpen en dan ben je vanzelf weer bij de les. Leg niet te veel druk op jezelf.


Ik heb exact hetzelfde als TS, het concentratievermogen van een goudvis. 45 minuten is voor mij écht gigantisch lang, no way dat ik daar 'vanzelf weer bij de les' zou geraken. Toen ik nog studeerde, ging ik ook amper naar mijn hoorcolleges, gewoon omdat dit voor mij (omwille van de concentratie) niet werkt. Geef me een cursus en laat me die thuis, op mijn tempo en manier studeren, no problemo.

Nu heb ik voor een job gekozen met een verplichte opleiding van een jaar, verplichte aanwezigheid -O-. Ik had tijdens mijn lessen altijd mijn laptop bij, en een extra cursus van een ander vak dan hetgeen gegeven werd. Ik wisselde dan wat af :+. Met één oor luisterde ik mee met de les, en maakte ik op papier hier en daar aantekeningen van de belangrijke dingen. Daarnaast was ik bezig met het samenvatten/aanduiden van de andere cursus. Of ik was al grote lijnen een bepaalde opdracht/taak aan het uitschrijven, of was ik een planning aan het maken voor het één of ander.

Voor mij helpt het dus wel om met meerdere dingen bezig te zijn, vreemd genoeg. Let wel, dit wordt niet door iedere docent geapprecieerd. Ik heb meermaals mezelf moeten verantwoorden.

amsterdam10
Berichten: 592
Geregistreerd: 03-05-16

Re: Tips voor concentratie houden tijdens colleges?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 23:42

Ik lees even mee. Hier ook universitaire studie en colleges van 2x drie kwartier. Vind het vreselijk. Ik vind dat ik me aanstel, en daarom probeer ik het iedere week weer, maar ik vind het momenteel een grote worsteling. Ik knaag mijn vingers helemaal af, kan niet stilzitten en kom huilerig van frustratie thuis.

Die opgenomen colleges vind ik fantastisch, dan zet ik ze op 1,5x snelheid en kan me helemaal concentreren, omdat het dan tenminste opschiet.

Wellicht komen er nog goede tips voorbij hier. :)

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Tips voor concentratie houden tijdens colleges?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 23:57

Echt? Vrijwel elke basis leerling moet twee keer drie kwartier in een les zitten waarin concentratie wordt verwacht. Ik had van een student echt meer verwacht en vind het lastig Voor te stellen.
Wat helpt is aantekeningen maken. Actief bezig zijn met hetgeen er vertelt wordt. Desnoods in bullet journal stijl: ga mindmappen enz. Alleen maar luisteren is natuurlijk ook niet te doen.
Bereid je voor zodat je weet wat de kern van het verhaal is en slaap de andere tijd, kan ook nog. ;)

Zosamaja

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Omgeving Winschoten

Re: Tips voor concentratie houden tijdens colleges?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 00:00

Kauwgom kauwen schijnt ook je hersenen actief te houden:)

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 00:01

Klinkt ontzettend herkenbaar. Alleen bij mij waren die voldoendes iets minder van toepassing en waren verslagen ook een probleem. Het resultaat is dat ik nu in mijn 9e jaar zit omdat 6 jaar over mijn bachelor heb gedaan (bachelor is 3 jaar nominaal, master is 2 jaar, maar zoals het er nu naar uit ziet red ik het met 1 jaar uitloop).

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 01:35

Pauline schreef:
Echt? Vrijwel elke basis leerling moet twee keer drie kwartier in een les zitten waarin concentratie wordt verwacht. Ik had van een student echt meer verwacht en vind het lastig voor te stellen.


Je had van een student meer verwacht? :')

Ik heb anders wel gewoon netjes mijn bachelor én master afgerond. Altijd mooie cijfers behaald. Aantal jaren een mooie HR job uitgeoefend en dan bij de 10% geweest die meedoet bij de toelatingstesten van de politie én toegelaten is. Zo een probleem zal het dan toch niet geweest zijn.

Iedereen heeft een andere manier van studeren en van informatie opnemen. Het onderwijssysteem giet dat in één methode, die zomaar voor iedereen moet passen, maar dat doet het niet. De één is erg visueel, de andere juist auditief. De één moet één keer naar een tekst kijken en kan die woord voor woord navertellen, de ander moet daar uren voor studeren,....

Ik kan bijvoorbeeld ook absoluut niet vanbuiten leren. Ik ben altijd een heel goede student geweest, maar geef me lijstjes om vanbuiten te leren (zonder logica) en ik faal. En zo heeft ieder zijn ding. Maar om nu te zeggen "van een student had ik meer verwacht", beetje raar.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: Tips voor concentratie houden tijdens colleges?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 02:55

Mij helpt het enorm om iets klein te doen naast luisteren naar het hoorcollege. Gewoon simpel vakjes inkleuren helpt al enorm, maar echte tekeningetjes maken werkt beter. Mijn pen in en uit elkaar halen werkt ook geweldig.
Wat ik ook fijn vindt is om in een soort onderuitgezakte chilmodus relaxt te luisteren en ondertussen proberen om verbanden te zoeken in de leerstof, om hypotheses te bedenken of tentamenvragen. (Ja, dat doe ik echt :') ) Op die manier sla ik behoorlijk veel informatie op. Niet veel details en ik schrijf niet alles op, maar dat is ook niet nodig, 90% van de informatie staat al in de powerpoint, dus je hoeft alleen te weten hoe je bepaalde figuren ed moet interpreteren om er de juiste leerstof uit te halen.

De onderbouwing om iets kleins te doen terwijl je informatie moet opnemen is dat je hersenen tussen de 800-1400 woorden per minuut kunnen verwerken en dat de gemiddelde spreker tussen de 100-160 woorden per minuut verteld. Je raakt dus letterlijk afgeleid door je eigen gedachten. Door je gedachten af te leiden en te focussen op een kleine taak zoals tekenen of een pen in elkaar zetten zorg je ervoor dat je beter geconcentreerd kan blijven op wat de spreker (docent in dit geval) zegt.

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Tips voor concentratie houden tijdens colleges?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 03:09

Ik weet niet of het eigenlijk mag, maar ik weet van klasgenoten dat ze de les opnamen en dan thuis terug luisterden, misschien helpt dat, dan kun je alsnog in je eigen tempo de stof tot je nemen.

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Re: Tips voor concentratie houden tijdens colleges?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 19:06

Ik herken dit ook echt heel erg! Ik doe een studie met veel geologie en scheikundige taferelen. En na een half uur ga ik onbewust gewoon zoeken naar iets anders omdat ik mijn hele concentratie kwijt ben. En dan luister en kijk ik het thuis terug en dan haal ik inderdaad gewoon prima voldoendes.

Wat voor mij helpt is naast iemand zitten waar ik weinig mee heb dan ben ik niet geneigd contact te zoeken :') en verder gezonde ongezouten nootjes of rozijntjes meenemen en die lekker wegeten is niet ongezond en het helpt mij enorm. Ook gewoon gedachteloos meetekeken met wat er verteld wordt en hoe ik dat dan in mijn hoofd zie dat helpt ook nog eens voor het leren en visueel inzicht krijgen van de stof :)