[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:58

Art_Ificious schreef:
Hoi,
Omdat ik niet wijs geraak uit somige sites hier de vraag.
Als je een deken online besteld waar kan je dan zien of het om ruglengte of onderlengte gaat?
Aangezien ik altijd van onderlengte af ga (zoals de meeste bij mij op sta zelfs) heb ik nu een miskoop gedaan. (Gelukkig kan ik retourneren). Ik heb een deken besteld gehad bij Krämer en ging dus van onderlengte uit omdat er nergens vermeld staat welke lengte het is. Nu heb ik een deken 175/225 ipv 125/175

Maat 125 stond zelfs niet in de keuzelijst, 150 was kleinste maat ertussen. (Nu staat er plots wel 115 bij, bij desbetreffende deken)

Dus waar gaan jullie van uit bij online bestellen als er niks vermeld staat?

Krämer staat erom bekend dat ze bovenlengte aanhouden dus bij hun let ik daar dan op. Ook kun je uit het totale lijstje met maatopties vaak afleiden of het onder- of bovenmaat is. Als het tot 185 gaat bij voorbeeld zullen het eerder bovenmaten zijn. Als de grootste maat 215 is is het aannemelijk dat het ondermaten zijn.
Verder heb ik zo ondertussen aardig goed in kaart welke merken welke modellen wel en niet in mijn maten hebben. Mijn merrie heeft onderlengte 135, en uit de omschrijving en de foto's is meestal goed af te leiden of de deken inderdaad een ponydeken is of niet. Mijn ruin heeft onderlengte 165 (eigenlijk 175 maar ik moet dekens in onderlengte 165 voor hem hebben) en afgezien van dat je die maat met een lichtje moet zoeken staat er meestal ook iets bij van "dit is het ponymodel. Voor sportief gebouwde paarden kun je beter de paardenversie in deze maat bestellen. Voor robuustere types past de ponyversie beter". Dat is dan als er in onderlengte 165 en 175 zowel een pony- als een paardenversie is.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 14:33

Was er hier laatst niet iemand die een kleine maat deken zocht? https://www.bokt.nl/markt/ad/460577/rhino-wug-43

Ook vroeg ik mij af hoe het gaat met de deken die was verknutseld door hogeschoftdeken. Heeft het hogeschoftpaard er al mee in de regen gestaan?

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 16:19

Koper schreef:
Ook vroeg ik mij af hoe het gaat met de deken die was verknutseld door hogeschoftdeken. Heeft het hogeschoftpaard er al mee in de regen gestaan?


Een paar bladzijdes geleden postte ik nog een update.
Het verknutselde deken werkt als een tierelier! Hij heeft er al mee in de regen gestaan, lekt een heel klein beetje door aan de naad waar de kap gestikt is, maar niet heel erg en sinds ik er van die waterafstotende spray voor tenten over heb gespoten lekt het helemaal niet meer door. Paard is ook nooit nat geweest onder het deken.

Ik heb er nog eentje aangeschaft en ook opgestuurd om te laten vermaken.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 16:29

Wat super! Goed zeg dat je deze oplossing hebt gevonden :)




Vanochtend heb ik ontdekt wat het nadeel is aan de Bucas: het is geen Horseware. En er zit dus ook geen Horseware achterlangsdingetje aan. Het Bucas achterlangstouwtje was los gegaan en daarna was mijn paard er mee gaan rollen := Blotekontpaard in een doorweekt blauw gewaad.
Het voordeel van de Bucas is dan weer dat het Bucas is. Stevige stof, paard en deken nog helemaal heel.

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 16:49

Koper schreef:
Wat super! Goed zeg dat je deze oplossing hebt gevonden :)




Vanochtend heb ik ontdekt wat het nadeel is aan de Bucas: het is geen Horseware. En er zit dus ook geen Horseware achterlangsdingetje aan. Het Bucas achterlangstouwtje was los gegaan en daarna was mijn paard er mee gaan rollen := Blotekontpaard in een doorweekt blauw gewaad.
Het voordeel van de Bucas is dan weer dat het Bucas is. Stevige stof, paard en deken nog helemaal heel.


Ik heb dat geplastificeerde staartkoord van horseware bijgekocht voor aan mijn bucas dekens, werkt prima :)

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 16:51

Ja, die moet ik even van een andere deken af zien te prutsen inderdaad zodat hij aan de Smartex kan. Zal de dekenzakken straks maar eens open trekken op jacht naar zo'n Horseware ding. Ze zitten hier aan alle merken deken. Alleen had ik geen meer over. Dus moet er maar even eentje van een andere deken af.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 16:54


Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 17:44

Koper schreef:
Wat super! Goed zeg dat je deze oplossing hebt gevonden :)




Vanochtend heb ik ontdekt wat het nadeel is aan de Bucas: het is geen Horseware. En er zit dus ook geen Horseware achterlangsdingetje aan. Het Bucas achterlangstouwtje was los gegaan en daarna was mijn paard er mee gaan rollen := Blotekontpaard in een doorweekt blauw gewaad.
Het voordeel van de Bucas is dan weer dat het Bucas is. Stevige stof, paard en deken nog helemaal heel.
heeft die beensingels? Als je die kruislings vastmaakt (linkersingel om linkerbeen maar de rechtersingel door de linkersingel halen om het rechterbeen) kan het deken niet verschuiven.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 17:45

Dat weet ik maar die beensingels haal ik altijd als eerste van elke deken af waar ze aan zitten. Vreselijke rotdingen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 17:55

Haha ik haal juist de bilkoord eraf en laat de beensingels zitten.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 19:07

Nu ben ik wel heel nieuwschierig waarom jullie de beensingels eraf halen. En alleen een touwtje achterlangs doen. Blijft de deken dan net zo goed liggen als met beensingels.

Ik heb hier een hengst lopen en het lijkt me voor hem niet heel fijn om beensingels te hebben. Ben altijd bang dat zijn ballen vast komen te zitten. Heb ze nu heel los zitten omdat ik bang ben dat zijn deken gaat verschuiven tijdens het rollen als ik ze eraf haal.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 19:18

In principe blijft het even goed liggen ja. Grootste nadeel aan die riemen is dat je ze steeds los en vast moet maken, in elkaar moet haken en later in het donker de clipjes weer moet zien te vinden. Allemaal overbodig gedoe en tijd.

Britta31

Berichten: 13143
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 19:22

Britta31 schreef:
Mijn oude dame van 34 heeft normaal maat 125/175 van deken.Maar omdat ze dunner is geworden en de schoft en heupen meer te zien zijn is de deken te groot.Trekt erg naar voren toe.De regendeken heeft ze nu 4 jaar en tijd voor een nieuw.Maar zal ik dan een 125/165 bestellen?De deken slobbert bij de borst.

Niemand?

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 20:08

Kun je dan niet beter opzoek naar een maat 175 voor een smal model paard? Zou zonde zijn als ze weer bijtrekt en jij de deken niet meer kan gebruiken..

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 20:11

Ik twijfel wat over de pasvorm, heb het idee dat de deken bij de schouders toch niet helemaal lekekr zit.
Kunnen jullie het zien?

Is een harry's horse thor high neck 200 grams
En sorry voor de wat wazige foto

Afbeelding

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 20:15

Britta, het verschilt heel erg kwa merk hoor.
Hier ook wel dat bij dunnere paarden de dekens wat te lang worden.
Appie blijft gelukkig met zijn 25 jaar wel lekker rond dus alles past hem nog gewoon. :j
Zou kijken of je wat kunt passen eventueel van anderen om te kijken hoe het zit

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 22:59

@ Koper
Dankjewel. Momenteel staat hij met een net iets te grote bucas smartex rain op.
Als ik een maatje kleiner voor hem heb ga ik het maar eens proberen. Lijkt me voor hem gewoon fijner.
Dat ik er net even iets meer werk aan heb vind ik niet zo heel erg.

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 23:37

felicity schreef:
Nu ben ik wel heel nieuwschierig waarom jullie de beensingels eraf halen. En alleen een touwtje achterlangs doen. Blijft de deken dan net zo goed liggen als met beensingels.


Mijn merrie haar huid aan de binnenkant van haar benen raakt helemaal geïrriteerd van die bilkoorden, ook al zitten ze los en juist als ze heel los zitten schuift de deken helemaal scheef en zit ie aan een kant nog strakker tegen haar binnenbeen. De amigo dekens liggen als een huis op haar en die hebben enkel zo'n staartkoord. Sindsdien bij andere dekens ook enkel een staartkoord geprobeerd en die blijven dan ook liggen.

Inmiddels zo gewend geen bilkoorden meer te hebben, dat ik t ook erg makkelijk vind met enkel een staartkoord. Bij mijn ruin de meeste dekens dus ook met enkel een staartkoord, maar das meer gemak van mijn kant.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 23:41

Als je de bilkoorden door elkaar haalt dan hangen ze toch niet meer tegen de benen en kunnen ze niet schuren? Niet kruisen maar aan hun eigen kant vastmaken maar wel door de andere lus heen halen.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 23:44

Nou heel maf,maar ik kruis de bilkoorden ook.
Maar we hebben een hele oude pony van 30 lopen die ook wat kalige plekjes er van heeft.
En alles zit los genoeg :+
Maar het zijn gewone bikkoorden,wil er nog elastiek aan zetten om te kijken of het dan beter gaat :j

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 23:46

cissy schreef:
Als je de bilkoorden door elkaar haalt dan hangen ze toch niet meer tegen de benen en kunnen ze niet schuren? Niet kruisen maar aan hun eigen kant vastmaken maar wel door de andere lus heen halen.


Zo deed ik ze ook, dus nee op de een of andere manier zorgt dat toch voor irritatie.

Edit: elastiek maakte hier geen verschil..

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 00:05

Hier altijd beensingels en geen bilkoord.... mijn dame rolt zo dat bilkoord los komt en juist dan ligt dr deken half op dr rug. Beensingels van de staldeken zitten vast aan de regendeken die erop ligt en niets dat schuift oid.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 09:19

Ik bedoel beenkoord of bilsingel, beenriem, heeft veel namen he. als hetzelfde :j

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 11:44

Ik wil ook alleen één bilkoord/staartriem. Met een stal vol paarden weet je ook waarom . Ik heb een paar jaar geleden een paar meter riem en clipjes naar een naaister gebracht, die heeft er keurige riempjes van gemaakt.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:13

Ik heb alleen beensingels. Vind dat een stuk fijner werken dan staartsingels. Gebruik wel altijd de elastische variant en ik draai de singels om. Clip naar voren.