Ervaringen met insuline resistente paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ziggy05
Berichten: 8
Geregistreerd: 06-03-14
Woonplaats: België

Ervaringen met insuline resistente paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 11:39

Beste Bokkers,

ik heb een fantastische 5-jarige quarter. Maar ik ben ook een alleenstaande mama en ik wilde dus mijn paardje verkopen omdat het voor mij te duur werd om hem nog te houden. Het heeft lang geduurd voor ik de knoop heb doorgehakt, omdat ik zo dol op hem ben. En ik ben steeds van mening dat eens je verantwoordelijk bent voor een dier, je die verantwoordelijkheid ook serieus neemt. Enfin, na vele traantjes had ik besloten om hem te verkopen. En toen begonnen mijn problemen, alsof het lot er zich mee bemoeide:
Een dag na de beslissing stond hij hoefbevangen. Grote paniek. Met urgentie een goede dierenarts erbij gehaald. Hij stond echt van de ene dag op de andere dan ook echt kreupel. De dierenarts had nog maar zelden zo'n ernstig geval gezien...
Verdict: insuline resistentie met verhoogde waarden voor cushing.
Dus oplossing: nooit meer gras, dagelijks medicatie voor de rest van zijn leven voor de insulinge, een handje vol fibre force van cavalor om zijn medicatie te kunnen toedienen, vitamine-supplementen, mijn mooie gespierde quarter moet dringend afvallen, juiste bekapping van de hoeven, pijnmedicatie, om de 6 weken controle van de bloedwaarden, ....
Ondanks alle goede zorgen, blijven zijn insuline-waarden nog steeds verhoogd, alsook de indicatoren voor cushing, zwaar tekort aan vitamine E en selenium, en blijft hij manken.

En wat nu?

Dat is nu mijn grote vraag. Zijn er nog bokkers met gelijkaardige verhalen? Wat doen jullie ermee?
Heeft hij nog een paard-waardig bestaan? Ik kan immers niet in zijn hoofd kruipen om te weten hoe hij zich voelt.
Ik laat hem niet over aan zijn lot. Ik ben dol op hem. Hij staat dus nu op een zand-paddock en heeft altijd hooi. Momenteel kan ik hem na 3 maanden nog steeds niet berijden. Ik kan hem natuurlijk ook niet verkopen. En de medische kosten... Ik denk dat dit nog het moeilijkste is voor mij. Ik heb geen budget meer...
En verdorie, hij is nog maar 5 en een zalig paardje...

Ik weet het niet meer....

Groetjes,

een radeloze bokker...

N4N4
Berichten: 1110
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Ervaringen met insuline resistente paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 11:38

Wat jammer dat je helemaal geen reactie krijgt , kan je met het dillema helaas niet helpen maar wil je wel sterkte en alle wijsheid toewensen

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Ervaringen met insuline resistente paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 11:49

Hoi!
Wat een vervelende situatie zeg, allereerst heel veel sterkte welke beslissing je ook neemt.
Het is een quarter met volledig stamboom neem ik aan?
Is je paardje 5 panel getest?
Hoe wordt hij op dit moment gehouden? Veel op stal of op zandpaddock?

Ziggy05
Berichten: 8
Geregistreerd: 06-03-14
Woonplaats: België

Re: Ervaringen met insuline resistente paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 11:59

Mijn paardje heeft inderdaad een goede stamboom en hij is 5 panel getest. Daaruit zijn geen problemen gebleken. Om één of andere reden heeft hij insuline resistentie ontwikkeld. Ik heb hem sinds hij 2 is. Bij aankoop ook volledige keuring gehad in dierenkliniek, ook bloedwaarden gecontroleerd. Toen hij op 3 jarige leeftijd op training ging, zijn zijn benen en hoeven (en rug) ook gecontroleerd geweest in de dierenkliniek om er zeker van te zijn dat hij de training al zou aankunnen.
Momenteel staat hij op een zand/modder Paddock. Omdat hij dan kan bewegen, wat goed is voor het hoefmechanisme en omdat zand/modder gewoon aangenamer is voor hem. Het geeft meer steun. Harde ondergrond doet pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 12:00

Insulineresistentie kan heel naar zijn... Ik heb gevallen gezien waar de paarden het prima deden op arm hooi en een zandpaddock. Tot ik er zelf mee te maken kreeg, mijn paard heeft ook insulinresistentie. Ondanks dat haar hele voerregime om is gegooid, en ze nu volgens advies van de dierenarts eet, zit er geen verbetering in. Chronisch hoefbevangen, loopt vaak heel slecht. Nu is mijn paard 21 en kwakkelt sinds haar EMS wat met haar gezondheid, dat maakt de beslissing straks wat makkelijker. Maar een paard van pas 5 jaar, verschrikkelijk..... |(

Wat krijgt hij precies te eten? Welke medicatie dien je toe? Heb je al eens met een dierenarts naar het voerregime gekeken? Hoe wordt hij gehouden (stal/zandpaddock, welke verdeling)? Krijgt hij beweging, zo ja hoeveel en hoe vaak? Wellicht dat daar nog wat verbetering te behalen is.

Wellicht kun je wat tips halen uit dit topic [MD] [CENTRAAL] Insulineresistentie

Lymoncello

Berichten: 212
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Schuilstal met Wifi

Re: Ervaringen met insuline resistente paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 12:05

Ik heb vanwege insuline resistentie mijn geweldige merrie van 13 jaar moeten laten inslapen. Het ging zo slecht dat ze niet meer kon lopen. Helaas is er heel weinig wat je kan doen naast het voer zo goed mogelijk afstemmen. Ik hoop dat je een goede oplossing vindt.. bij mij heeft niks mogen baten helaas..

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 12:07

Ziggy05 schreef:
Mijn paardje heeft inderdaad een goede stamboom en hij is 5 panel getest. Daaruit zijn geen problemen gebleken. Om één of andere reden heeft hij insuline resistentie ontwikkeld. Ik heb hem sinds hij 2 is. Bij aankoop ook volledige keuring gehad in dierenkliniek, ook bloedwaarden gecontroleerd. Toen hij op 3 jarige leeftijd op training ging, zijn zijn benen en hoeven (en rug) ook gecontroleerd geweest in de dierenkliniek om er zeker van te zijn dat hij de training al zou aankunnen.
Momenteel staat hij op een zand/modder Paddock. Omdat hij dan kan bewegen, wat goed is voor het hoefmechanisme en omdat zand/modder gewoon aangenamer is voor hem. Het geeft meer steun. Harde ondergrond doet pijn.


Dan is dat in ieder geval al uitgesloten, dat is toch al een opluchting.
Goh lastig verhaal zeg, ik zou inderdaad eens in het Centraal topic van Insuline Resistentie kijken/vragen die gaan je hier zeker mee kunnen helpen!

Marocje
Berichten: 5606
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 12:08

Oh, wat balen zeg. Eerst de keuze gemaakt en dan deze klap.

Mijn pony heeft ws insuline resistentie, dat zei de DA toen hij ook ineens zo stond. Gelukkig lang niet zo erg als die van jou, hij staat 24/7 op arm gras en hooi, en dit gaat goed. Heb hem wel moeten verplaatsen hierdoor. Hoeft verder geen medicijnen, krijgt wel magnesium.

Heel veel sterkte, hoop dat jouw paard gauw beter gaat lopen en het onder controle te krijgen is?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 12:18

Hier 2 cushies. Waarvan 1 zeer zeker IR is / was en ook hoefbevangen geweest is.
Het enige wat ik je kan zeggen, is dat het tijd en geduld vraagt. Heel erg veel.
Ze moeten niet te snel afvallen, maar onbeperkt eten is niet goed. Krijgen ze nog teveel energie binnen die niet verbruikt wordt omdat ze meer stilstaan als bewegen en het dus alsnog als vet wordt opgeslagen.

Het heeft mij 2 jaar gekost om het paard weer op de rit te krijgen. Met beperkt hooi, het 1e jaar geen gras ( nu beperkt ) en een goed vit en min supplement.

Het is echt heel belangrijk dat ze op een goed gewicht komen ( en liever iets te mager dan te dik in zulke gevallen...oftewel, less is more ) anders blijft het gewoon dweilen met de kraan open.

Wat je budget betreft, die bloedwaarden controle om de 6 weken kan je laten vallen. Dient tot weinig denk ik. Dagelijks levenslang medicatie tegen IR heb ik ook mijn twijfels over :?
En minder voeren, is ook minder centjes... beter voor 't paard en beter voor jou ;)

Onbezorgd wordt het nooit meer, maar hé, mijn merrie loopt nu alweer 5 jaar in bonustijd fris en fruitig te zijn :D Dus dan kan het jou ook lukken !

Pb staat altijd open !

Succes !