[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kim_Asterix

Berichten: 1195
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Onna / Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 19:49

Wat zou warmer zijn? Een 200 grams hh highliner of een 300 grams horseware liner? De highliner lijkt veel degelijker en is veel zwaarder. Kan me dus niet zo goed voorstellen dat de horseware liner zoveel warmer is...

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 19:54

Kim, mijn onderdeken van 100 gram lijkt ook dikker dan de vulling in mijn 200 grams deken. Hij stond ook koud onder de 200 nu, dus heb zijn zweetdeken er maar onder gelegd, want die past wel goed. Ik ga zo toch maar de MHS onderdeken bestellen.

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 20:53

Zwaarder zegt helemaal niets. Mijn paard blijft onder een liner net zo warm als een staldeken. Die liners zijn net zo warm :)

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 21:09

Mijn paard was onder liner altijd veel eerder koud. Daarom verkocht.

Nu gebruik ik gewone deken en werkt beter bij mijn paard.
Laatst bijgewerkt door simongek op 07-11-17 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 21:10

Yvank_ schreef:
Zwaarder zegt helemaal niets. Mijn paard blijft onder een liner net zo warm als een staldeken. Die liners zijn net zo warm :)



Klopt ja.
Lag vorig jaar onwijs koud op de bank. Had de 300 liner net gewassen dus over me heen gelegd. Nouuuu was binnen no time weer warm, hahaha! :D

ZzzeiN

Berichten: 6309
Geregistreerd: 08-11-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 21:59

Had vorig jaar voor mijn paard een Horseware by Felix Buhler wug deken. Dacht wil graag een deken die 1000% waterdicht is en waar liners onder kunnen dus heb een Rambo duo gekocht. Deze een tijdje op gehad maar paard werd steeds nukkiger met omdoen dus vind ze blijkbaar niet fijn (deed ze vorig jaar met de wug niet). Vanwege de kou vandaag de wug weer opgelecht en zit die helemaal strakgetrokken aan de voorkant toen ik der net uit het land haalde. Blijkbaar is de breder geworden afgelopen jaar (is dit jaar ook doorgereden/paard is 4 dus groeit mega). De dekens lijken allemaal goed te passen maar ze heeft denk ik een tamelijk korte hals in vergelijking met der beenlengte en dus moet ze diep bukken om te grazen denk ik. Zou een Bucas wat zijn?

Kategida

Berichten: 245
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:23

Naar mijn ervaring zit de Bucas nauwsluitend aan de borst (niet in de negatieve zin). Hij beweegt wel mee maar als het echt diep bukken is, gaat het wel erg strak zitten volgens mij. Mijn paard kan met gemak grazen in zijn bucas smartex maar hij zou toch ook niet veel dieper moeten bukken dan hij nu doet voor het bij hem echt strak gaat zitten.

Overigens zelf nog een bucas vraagje... ik heb het gevoel dat het een strenge winter gaat worden en wil graag de onderdekens van bucas uitproberen. Ik vroeg me alleen af of je het deken ook samengebonden van en op het paard kan leggen? Gaat het dan niet scheuren of scheef zitten?
Eén voor één erop en eraf lijkt me maar vervelend in strenge winters hoewel dat een luxeprobleem is in principe. :P

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:26

Als je spierballen groot genoeg zijn kan dat wel.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:31

Hoe vaak wissel je dan? Als je steeds de zelfde dikte gebruikt hoef je het niet van je paard te halen, en als je wel van dikte wisselt moet je het toch los van elkaar maken. Voor de spierballen hoef ik het niet te doen, de liners horen bij mijn shet :D

Ik vind het juist voordelen hebben om het allemaal even los te maken. Zo kun je de liners makkelijk even mee naar huis nemen om daar goed te laten drogen. En bij voorbeeld vanochtend heb ik eerst de regendeken er af gehaald, toen pony eten gegeven en toen ze het op had de liner er af gehaald. Zo is er zeg maar een tussenstapje tussen volledig ingepakt en bloot. Maar ik heb er ook geen haast mee. Ik word altijd heel blij en rustig als ik met mijn pony tuttel. Of het nou met een deken is of met iets anders.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:41

Niezzz schreef:
Had vorig jaar voor mijn paard een Horseware by Felix Buhler wug deken. Dacht wil graag een deken die 1000% waterdicht is en waar liners onder kunnen dus heb een Rambo duo gekocht. Deze een tijdje op gehad maar paard werd steeds nukkiger met omdoen dus vind ze blijkbaar niet fijn (deed ze vorig jaar met de wug niet). Vanwege de kou vandaag de wug weer opgelecht en zit die helemaal strakgetrokken aan de voorkant toen ik der net uit het land haalde. Blijkbaar is de breder geworden afgelopen jaar (is dit jaar ook doorgereden/paard is 4 dus groeit mega). De dekens lijken allemaal goed te passen maar ze heeft denk ik een tamelijk korte hals in vergelijking met der beenlengte en dus moet ze diep bukken om te grazen denk ik. Zou een Bucas wat zijn?

Mijn ervaring is dat Bucas goed past op normaal-smal gebouwde paarden met een nette halsaanzet. Als de halsaanzet laag is, of een brede hals, dan zit de deken vaak te krap om van de grond te eten. Misschien past dan de extra breed wel goed, maar daar heb ik dan weer geen ervaring mee.

Heb nu een smartex met liner opligfen en dat is geen probleem om beiden op en af te doen. Is iets meer werk om het netjes te krijgen, maar blijven aardig goed voor en achter aan elkaar zitten. Het wordt wel zwaar met zo'n smartex.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:49

Nee hoor weidebloem, niet mee eens. Die van mij heeft echt een beste als aanzet en de bucas irish turnout past echt goed. De amigo daar in tegen past niet.

Vb
Afbeelding

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:52

Na bijna 6 jaar met mn 1e rambo original, ging die vorig jaar lekken. En inregenen bij de boeg. Ik trof mijn paard vorig jaar ineens aan met natte boeg/hals. Stond te trillen op de pootjes. Daarna heb ik dus maar een hals erop gedaan.

Dit jaar een nieuwe rambo original gekocht, paard vandaag voor t eerst zonder halsdeken gezet (ivm eczeem) en met 100gr ionic eronder. Maar ik zie hem rond de hals weer zo los zitten. Waarbij ik me afvraag of ik nu hetzelfde probleem ga krijgen als hoe we vorig jaar geeindigd zijn.

Meer mensen met een inregen probleem? En hoe opgelost behalve halsdeken?

affy2000
Berichten: 129
Geregistreerd: 09-07-12

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 23:03

Hebben er mensen hier ervaring met de bucas turnout light?

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 23:42

Jotoma schreef:
Na bijna 6 jaar met mn 1e rambo original, ging die vorig jaar lekken. En inregenen bij de boeg. Ik trof mijn paard vorig jaar ineens aan met natte boeg/hals. Stond te trillen op de pootjes. Daarna heb ik dus maar een hals erop gedaan.

Dit jaar een nieuwe rambo original gekocht, paard vandaag voor t eerst zonder halsdeken gezet (ivm eczeem) en met 100gr ionic eronder. Maar ik zie hem rond de hals weer zo los zitten. Waarbij ik me afvraag of ik nu hetzelfde probleem ga krijgen als hoe we vorig jaar geeindigd zijn.

Meer mensen met een inregen probleem? En hoe opgelost behalve halsdeken?


Hier helaas ook dat probleem. Oplossen is een lastig dingetje kan ik je vertellen. Dat wordt zoeken naar een deken met de perfecte pasvorm, als je hem hebt hoor ik het graag!

De Smartex van Bucas regent bij mij niet in maar drukt voor mijn gevoel te veel op de schoft en zit net op het randje van te strak bij de halsaanzet. 'S winters de Rambo duo met halsstuk er op en bij wat beter weer de Smartex maar de zoektocht gaat verder..

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 00:00

affy2000 schreef:
Hebben er mensen hier ervaring met de bucas turnout light?


Met de power turnout of de freedom turnout? :)

affy2000
Berichten: 129
Geregistreerd: 09-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 00:05

mcjv schreef:
affy2000 schreef:
Hebben er mensen hier ervaring met de bucas turnout light?


Met de power turnout of de freedom turnout? :)


Power turnout

affy2000
Berichten: 129
Geregistreerd: 09-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 00:05

affy2000 schreef:
Hebben er mensen hier ervaring met de bucas power
turnout light?

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 00:06

Weidebloem schreef:
Niezzz schreef:
Had vorig jaar voor mijn paard een Horseware by Felix Buhler wug deken. Dacht wil graag een deken die 1000% waterdicht is en waar liners onder kunnen dus heb een Rambo duo gekocht. Deze een tijdje op gehad maar paard werd steeds nukkiger met omdoen dus vind ze blijkbaar niet fijn (deed ze vorig jaar met de wug niet). Vanwege de kou vandaag de wug weer opgelecht en zit die helemaal strakgetrokken aan de voorkant toen ik der net uit het land haalde. Blijkbaar is de breder geworden afgelopen jaar (is dit jaar ook doorgereden/paard is 4 dus groeit mega). De dekens lijken allemaal goed te passen maar ze heeft denk ik een tamelijk korte hals in vergelijking met der beenlengte en dus moet ze diep bukken om te grazen denk ik. Zou een Bucas wat zijn?

Mijn ervaring is dat Bucas goed past op normaal-smal gebouwde paarden met een nette halsaanzet. Als de halsaanzet laag is, of een brede hals, dan zit de deken vaak te krap om van de grond te eten. Misschien past dan de extra breed wel goed, maar daar heb ik dan weer geen ervaring mee.

Heb nu een smartex met liner opligfen en dat is geen probleem om beiden op en af te doen. Is iets meer werk om het netjes te krijgen, maar blijven aardig goed voor en achter aan elkaar zitten. Het wordt wel zwaar met zo'n smartex.



Ik heb toch echt een KWPN paard met een brede borst, breed lichaam en Bucas zit bij hem echt perfect met een mooie brede nek... hij heeft dan weer geen lage halsaanzet.
Ik heb de gewone versies, niet de big neck.


Ik vind de Smartex met liner wel zwaar tillen hahah... maar in principe is op en af doen prima te doen met de onderdeken aan de Smartex vast.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 00:06

affy2000 schreef:
mcjv schreef:

Met de power turnout of de freedom turnout? :)


Power turnout


Wel met de Smartex Rain, zelfde principe, hangt er dus vanaf wat je er van wil weten.

affy2000
Berichten: 129
Geregistreerd: 09-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 00:39

affy2000 schreef:
mcjv schreef:



Wel met de Smartex Rain, zelfde principe, hangt er dus vanaf wat je er van wil weten.


Of die schuift en of ze schuurplekken veroorzaken. Dus een beetje hoe die valt. En of die nog goed waterdicht is (na het wassen) en of je er tevreden mee bent. Twijfel namelijk om een bucas aan te schaffen

prugelpiet

Berichten: 12568
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 00:49

Ik wissel hier de dekens altijd "gebonden". Zitten niet vast aan elkaar maar zijn er wel 2 of bij fikse kou 3. (sportpaarden die tussen stal en paddock/wei van dekens wisselen en de volgende ronde krijgt dezelfde dekens op in de paddock dus anders word het teveel gepruts) en dat gaat prima. Mits je sterk genoeg bent de hele zooi in een keer over de rug te gooien. Als je er veel aan moet schuiven en trekken wil het nog wel is scheef gaan liggen. Kwestie van handigheid in krijgen.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 00:50

Ik heb de smartex rain en extra, schuiven niet, geen schuurplekken, vacht wordt er juist super zacht van heb ik het idee B-). Extra is nu 1x gewassen en nog helemaal perfect. Laat hem wel professioneel wassen, als je de deken te heet wast kan ie in de prullenbak want dan smelt de coating.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 06:30

affy2000 schreef:
Of die schuift en of ze schuurplekken veroorzaken. Dus een beetje hoe die valt. En of die nog goed waterdicht is (na het wassen) en of je er tevreden mee bent. Twijfel namelijk om een bucas aan te schaffen

Dat is afhankelijk van de bouw van je paard en ook van bij voorbeeld hoe je 'm wast. Zoals elke andere deken :+

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 07:36

Koper schreef:
affy2000 schreef:
Of die schuift en of ze schuurplekken veroorzaken. Dus een beetje hoe die valt. En of die nog goed waterdicht is (na het wassen) en of je er tevreden mee bent. Twijfel namelijk om een bucas aan te schaffen

Dat is afhankelijk van de bouw van je paard en ook van bij voorbeeld hoe je 'm wast. Zoals elke andere deken :+


Hier ben ik t mee eens.
Bij mijn paard schuift deze niet en ik gebruik er zelfs geen bilriemen bij. Ik heb m nog niet laten wassen, dus daar heb ik geen antwoord op maar als je het volgens bucas instructies doet zou het goed moeten zijn.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 09:05

Ik heb ook lange tijd gezocht naar een deken geschikt voor een lage halsaanzet. Horseware, Dominick, Stormshield geprobeerd. Bucas beviel redelijk, maar zowel de (oude) smartex als de irish schoven vaak opzij aan het einde van de dag (na rollen, liggen en lopen) en de ruimte voor de hals was net voldoende.

Ik heb nu een weatherbeeta en ben daar erg positief over. Meer dan voldoende ruimte met eten, ik kan zonder klemmen de voorsluiting los maken wanneer ze uit de emmer eet op de grond. Hij blijft goed liggen en de schoftpads voorkomen dat ie klemt net voor de schoft. Ik gebruik hem nu een maandje denk ik, met de laatste tijd in combinatie met een 100grams liner, maar ik zou deze deken zeker aanraden voor paarden met een vergelijkbare bouw :) Hij staat alleen iets open aan de zijkant bij de hals, heb nog geen last van inregenen gehad, maar dat is tot nu toe het enige minpuntje :)