Paard loopt niet mee

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 10:08

Hoihoi!
Ik loop met mijn 2-jarige een beetje vast (letterlijk en figuurlijk :P )

Het meest van de dagen loopt hij gewoon niet mee, dan loopt hij bijvoorbeeld mee de paddock uit en gaat dan stil staan en dan krijg ik hem gewoon niet meer vooruit.
Hetzelfde geldt met 'longeren' (lees: los laten in de longeerbak en een beetje in beweging krijgen)

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?

Groetjess!

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:15

Een mep verkopen op zn reet met een halstertouw? :+

Nee, ik weet het niet, heb er nooit last van gehad en zo wel dan werkte een tikje met een halstertouw prima.

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:17

Ik zou het met 2 personen gaan doen. Jij neemt hem mee aan het halster en iemand anders loopt een stukje achter hem. Dan 'druk' je hem dmw. druk van achteren naar voren, zonder dat het stressvol wordt.
En mocht ie echt veel energie hebben gaat ie echt wel rennen in de bak en anders ook weer proberen met je lichaam het op te lossen.
Weet niet of dit werkt voor die van jou, maar wie weet :)

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:21

Niets meer proberen tot je er een ervaren persoon bij hebt gehaald.
Hoe vaker dit gebeurd hoe sneller je dadelijk een probleem paard gemaakt hebt.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:23

Ik zou gelijk goede instructie erbij pakken. En het samen oplossen.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:25

Ik weet niet wat je tot op heden hebt geprobeerd? Kun je daar wat meer over vertellen?

Wellicht een touwhalster of Monty Roberts traininghalster een uitkomst? Dan wordt lopen juist beloond (ofwel, druk van de neus). Uiteraard nu nog niet voor het 'echte' trainingswerk, maar meelopen en stilstaan lijken me prima om te kunnen als je twee bent. :Y)

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:31

Dit kan toch wel zonder instructeur opgelost worden? Gwn N tikkie verkopen... even met zn tweeen. Loopt die. Dan belonen. Je hoeft m niet te slaan, maar gewoon hè doorlopen.

Ik moet zeggen mijne deed het ook, maar die bleek vast te zitten van achter. Dus voelde zich daarom niet zeker genoeg om van het terrein te gaan. Na de osteo gaat het al een stuk beter.
Maar alsnog horen ze wel mee te lopen. Zou het nu wel gaan oplossen, niemand heeft zin in een paard waarbij je elke stap 1 uur moet wachten xd

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 10:45

Hem naar voren drukken werkt niet, allang geprobeerd.
Laatst hebben we de hele weg terug achteruit moeten lopen omdat hij geen stap meer vooruit zette en alleen maar achteruit wilde.



Ik heb ook meerdere mensen opgezocht en gevraagd, maar nog geen reactie op gehad.
Maar ik daxht; misschien weten jullie wel iets

Tot op heden heb ik bijna alles geprobeerd, behalve hem keiharde klappen met de zweep geven want daar begin ik niet aan

Een zweepje boeit hem echt niet, ik kan hem bij wijze van zpreken in elkaar slaan ermee en dan boeit het hem nog niet

PinaKoala
Berichten: 104
Geregistreerd: 04-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:46

Ik ga mee met mijn voorgangers, neem een goede instructeur in handen. Misschien grondwerk les als je dat leuk lijkt, daar kun je een fijne basis mee leggen, ook voor in de toekomst.

Het kan een lichamelijk probleem zijn, misschien stress en misschien ook gewoon 'geen zin'. Maar als het lichamelijk of stress is zou ik persoonlijk niet naar een zweep grijpen..

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:51

Het verbaast me oprecht een beetje hoe snel bokt roept dat je niet verder mag gaan zonder instructie...
Meelopen aan een touwtje kunnen ze hier van veulen af aan al. Moet je daar dan ook maar instructie bij gaan halen? Het is lopen aan een touwtje, geen grondwerk wat mis gaat..

TS; doet die dit sinds een poosje of al langere tijd? Lijkt die bang of gewoon een wijsneus?

Het is een jong paard, die hebben zo in de smiezen dat als ze dus stilstaan en niet lopen, niemand er wat aan kan doen.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:52

TS is 16 en ik neem aan dat ze niet al 5 veulen opgeleid heeft.
Paardje is gewoon slim. Als ze dan zo verder gaat zonder even doorpakken dan staat hij binnenkort op zijn achterbenen.

Alles wat hij nu leert vergeet hij niet meer.
Achteruit lopen en hulpen negeren is niet iets wat je een paard wil leren.
Met 2 jaar moet je nog niet perse iets met een paard, dus even niet meer proberen tot je iemand hebt die je kan helpen met correct overtuigen.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 07-11-17 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:53

miesnaom schreef:
Dit kan toch wel zonder instructeur opgelost worden? Gwn N tikkie verkopen... even met zn tweeen. Loopt die. Dan belonen. Je hoeft m niet te slaan, maar gewoon hè doorlopen.

Ik moet zeggen mijne deed het ook, maar die bleek vast te zitten van achter. Dus voelde zich daarom niet zeker genoeg om van het terrein te gaan. Na de osteo gaat het al een stuk beter.
Maar alsnog horen ze wel mee te lopen. Zou het nu wel gaan oplossen, niemand heeft zin in een paard waarbij je elke stap 1 uur moet wachten xd


Vraag me ook af waarom het zo nodig is dat een instructeur dit moet oplossen.

Misschien heeft ie ergens last van met bewegen waardoor hij het liever niet doet? Misschien kan je daar eens naar laten kijken.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:54

En druk zetten op het halstertouw? En loslaten wanneer hij een stapje naar voren zet?

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:55

Gebruik een lang touw ipv een gewoon halstertouw.
Leg dit in een soort lus om zijn billen en houd je hand in het midden ongeveer bij de schoft of iets verder naar achter.
Dan heb je een soort 8tje zeg maar van zijn hoofd linksom naar je hand en dan een lus om de billen.
Vraag hem naar voren en geef dan beetje druk met touw achter de billen zodat hij druk voelt en een pasje naar voren doet. Dan druk eraf.
Kun je ook met zijn 2 doen, 1 geleid het veulen, nummer 2 houdt een touw met lus om de billen.
Wel goed timen dat wanneer je druk geeft en loslaat.

Lijkt me gewoon vanaf dag 1 verkeerd aangeleerd gedrag.
Wij doen veulens vanaf dag 1 een halster om en leren ze meelopen en vaststaan.

Lichamelijk probleem lijkt me beetje voorbarig.... meeste veulens kunnen gewoon mee leren lopen aan een touwtje...
Stress , ja uiteraard.... maar ieder veulen/jaarling/2 jarige/paard moet dit leren en alles geeft beetje stress door onbegrip van het dier. Das vrij normaal. Ligt eraan hoe je het oplost

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:58

Zet hem achterwaarts, en dan weer voorwaarts vragen, net zolang tot hij weer voorwaarts wil. Duurt zelden lang omdat de meeste paarden achterwaarts maar stom vinden :D

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:02

troi schreef:
Zet hem achterwaarts, en dan weer voorwaarts vragen, net zolang tot hij weer voorwaarts wil. Duurt zelden lang omdat de meeste paarden achterwaarts maar stom vinden :D


Dan moet TS wel goed de dreig signalen kennen anders leert ze hem enkel steigeren.

Een instructeur is niet nodig, maar gewoon een volwassene zoals een stalbaas is genoeg.

Ik ken iets te veel paarden waar als jong dier mee geprutst is en waar je dus al bij het inrijden op problemen stuit.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:13

Ik vind TS verstandig dat ze om advies vraagt!

Ik heb een 8 jarige die dit doet. Die loopt mee aan een halster en als hij niet wil gaat hij in ezel stand en kan je geen kant op. Enorm frustrerend en verder een fijn rijpaard.

Met iemand er achter doet hij dit niet.

Maar een paard alleen uit de wei kunnen halen enz is wel handig.

Hier komt zaterdag een gedrags deskundige bij.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:22

Haal hem een beetje uit balans door te zigzaggen, dus niet rechtuit lopen. Als hij stil gaat staan hou je druk op het touw en breng je hem weer een beetje uit balans door links of rechts te gaan. Zodra hij gaat lopen ook al is het maar 1 pasje gaat de druk er af. Zodat hij ook duidelijk weet van "hey zodra ik loop is die vervelende druk weg", dan zou je hem nog kunnen belonen met iets lekkers als hij het goed doet.

Denk dat hij je een beetje aan het uitproberen is aangezien je zegt dat hij eerder wel gewoon mee liep.

Beetje onzin om te zeggen dat er meteen een instructeur bij moet komen, de ts kan zelf ook dingen uit proberen, van fouten leer je. En als het dan nog steeds echt niet lukt zou ze om hulp kunnen vragen.. Maar meteen iemand anders voor je laten denken en op laten lossen word je ook niet beter van.

Toen ik 16 was had ik niemand die mij hielp en ik heb heel wat aan lopen klooien met mijn pony, en ik ben er niet stommer van geworden hoor.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:29

Mijn Haflinger heeft ook van die momenten dat ie echt geen stap wil zetten. Terwijl hij normaal altijd mee wil lopen.
Eerst dacht ik ook 'Potver, klier! Loop gewoon mee man!' Maar wat blijkt achteraf? Dan zat hem echt iets niet lekker! Of een te dikke grasbuik om fatsoenlijk te kunnen lopen (ja Haflinger he!) of tegen HB aan.
Gisteren was het weer prijs bij mijn haf. Haalde hem uit de weide en wou echt niet lopen.
Heb hem de hele dag op de paddock gehad met een beetje hooi. 's avonds hebben we nog een buitenrit gemaakt en liep prima. Ook een drafje. Maar 's ochtends had hij toch echt last. Misschien wel van zijn maag, buik, hoeven? Wie zal het zeggen.
Moet er wel bij zeggen dat als hij zo loopt, dat het ook wel aan zijn hoofd te zien is. Dan kijkt ie een beetje zuur. Oren naar achter, opgetrokken neus ed.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:32

troi schreef:
Zet hem achterwaarts, en dan weer voorwaarts vragen, net zolang tot hij weer voorwaarts wil. Duurt zelden lang omdat de meeste paarden achterwaarts maar stom vinden :D

TS zegt:
Citaat:
Laatst hebben we de hele weg terug achteruit moeten lopen omdat hij geen stap meer vooruit zette en alleen maar achteruit wilde.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:30

Charming; TS kan ook proberen zelf te klooien en hopen dat het geen slim paard is.
Het risico bestaat gewoon dat hij dadelijk hetzelfde gedrag onder het zadel gaat vertonen als ze te lang aanklooit. Er loopt vast wel een volwassene op stal rond die eerder met een 2 jarig steegs paard te doen heeft gehad.
Steegse paarden zijn gewoon erg onhandig om later mee aan het werk te gaan en in het rotste geval gaan ze stijgeren op druk.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 12:32

@prugelpiet, hij is totaal niet bamg, hij doet het nu een paar maandjes in het begin had ik het nog niet echt dor, af en toe een keertje stik staan maar daarna wel mee lopen.

Hij is inderdaad heel slim, dat merk ik aan alles.


Wie zou ik er naanrkunnen laten kijken? Of hij ergens last van heeft? Ik hou zelf niks kunnen bedenken wat het zou kunnen zijn dus dan moet het iets zijn wat niet zichtbaar js.

Druk op het halster touw en dan los laten als ie loopt werkt niet, want hij loopt simpel weg gewoon niet. Zodra hij weer een stap zet loopt ie gewoon weer mee.

Met touw achter zijn billen hebben we al geprobeerd.

Paard kent trouwens het commando achteruit zonder enige druk. Maar als ik dan omdraai en vooruit wil doet hij dat niet.

Ook het zigzaggen heb ik geprobeerd.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:38

Gewoon een klap verkopen, zo lastig is dat toch niet?

Of je gaat zo door en hebt straks een poedersuiker bok die niet luistert, dat kan ook. Veel succes met inrijden.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:39

Ofwel hij heeft zijn eigen kracht leren kennen.

Sta je op een grote stal of staat hij aan huis?

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:42

Nies_ schreef:
Gewoon een klap verkopen, zo lastig is dat toch niet?

Of je gaat zo door en hebt straks een poedersuiker bok die niet luistert, dat kan ook. Veel succes met inrijden.



Wauw 8)7 :n