sloot water .. ???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jojo1000

Berichten: 173
Geregistreerd: 08-10-10
Woonplaats: hoogkerk groningen

sloot water .. ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 12:46

hoi hoi
ik heb dus net een nieuw landje maar we hebben daar geen aansluiting op water
heel jammer
maar voor mij op zich geen ramp want kan wel wat water uit de sloot vissen

ik vroeg me wel af
mag dit gewoon ? het water stroomt een klein beetje . ( niet veel )
en het is best wel troebel het water..
ik vroeg mij af,, kan dit gewoon >?
mvg johanna

Afbeelding

Afbeelding

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Re: sloot water .. ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:48

Mwah. Ik vind het er persoonlijk niet fris uit zien. Zou jij het drinken? :D

Zou mijn paard dit niet geven.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:49

Op wat voor grond zit je? Als het water goed ruikt en er leven beestjes in maak ik me niet zo veel zorgen. :) Veel grondsoorten kleuren het water behoorlijk, dat hoeft niet te betekenen dat het niet drinkbaar is.
Laatst bijgewerkt door julius_juut op 31-10-17 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

jojo1000

Berichten: 173
Geregistreerd: 08-10-10
Woonplaats: hoogkerk groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 12:49

Paris_ schreef:
Mwah. Ik vind het er persoonlijk niet fris uit zien. Zou jij het drinken? :D

Zou mijn paard dit niet geven.


nee maar ik ben geen paard ;) en lees verschillende dingen erover vandaar dat ik het vraag :)

jojo1000

Berichten: 173
Geregistreerd: 08-10-10
Woonplaats: hoogkerk groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 12:51

julius_juut schreef:
Op wat voor grond zit je? Als het water goed ruikt en er leven beestjes in maak ik me niet zo veel zorgen. :) Veel grondsoorten kleuren het water behoorlijk, dat hoeft niet te betekenen dat het niet drinkbaar is.

haha ik moet je vertellen dat ik dat niet eens weet :(:)
ik denk kleigrond

Anoniem

Re: sloot water .. ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:01

Bestaan er niet ook instanties waar je watermonsters naar toe kan sturen om het te laten testen? Kan prijzig zijn maar als je langere tijd op die plek blijft staan misschien wel de investering waard, er hoeft natuurlijk maar één bacterie in het water te zitten om het al onveilig te maken... Op geur en zicht kun je vaak niet afgaan.

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Re: sloot water .. ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:06

Drinken er meer dieren uit die sloot? Ik kan me niet voorstellen dat dit water zo vervuild is dat er niet uit gedronken kan worden. Is het een aaneenschakeling van slootjes? Bij ons krijgen ze grondwater en dat ziet er ook oranje uit. Komt door de hoeveelheid ijzer in het water.

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:09

Grote gevaar zit in de dode dieren die in sloten terecht kunnen komen, daardoor kan zich botulisme ontwikkelen en wanneer paarden dat krijgen ben je ze kwijt. Ik zou wel de dieren daartegen laten enten mocht je ze uit de sloten laten drinken. Andere optie is een grote watercontainer die je eens in de zoveel tijd bijvult.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:10

bigone schreef:
Grote gevaar zit in de dode dieren die in sloten terecht kunnen komen, daardoor kan zich botulisme ontwikkelen en wanneer paarden dat krijgen ben je ze kwijt. Ik zou wel de dieren daartegen laten enten mocht je ze uit de sloten laten drinken. Andere optie is een grote watercontainer die je eens in de zoveel tijd bijvult.

Hoog ijzer en vervuiling door bemesting is ook een risico.

Als je het wil geven zou ik het inderdaad laten testen, anders zou ik het echt niet durven.

Anomien

Berichten: 7387
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: sloot water .. ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:12

Kan dat niet gewoon bij de welkoop? Anders even bellen. Of een andere agrarische winkel

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:21

jojo1000 schreef:
Paris_ schreef:
Mwah. Ik vind het er persoonlijk niet fris uit zien. Zou jij het drinken? :D

Zou mijn paard dit niet geven.


nee maar ik ben geen paard ;) en lees verschillende dingen erover vandaar dat ik het vraag :)


Ik kan me zo voorstellen dat een paard dit ook niet drinkt. :o Mits het geurloos is natuurlijk!
Geen optie om een grote watertank op het land te zetten die je eens in de zoveel tijd moet vullen?

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: sloot water .. ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:24

Laten testen en anders zou ik het niet doen.

Bron laten slaan geen optie? Dan heb je het zelf in de hand.
Bronpomp (goed isoleren!) en grote badkuip of IBC in de weide die je vullen kan.
Of een handpomp er bij zetten met speciekuipen als je dagelijks er komt.

Kabayo

Berichten: 13981
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: sloot water .. ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:26

Ooh mijn paarden vond slootwater zo lekker he :D
Ze gingen met opzet niet op stal drinken (schoon leidingwater) om de volgende dag weer heerlijk uit de sloot te drinken.

Nee het kan geen kwaad denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:34

Kabayo schreef:
Ooh mijn paarden vond slootwater zo lekker he :D
Ze gingen met opzet niet op stal drinken (schoon leidingwater) om de volgende dag weer heerlijk uit de sloot te drinken.

Nee het kan geen kwaad denk ik


Maar is dat wel te zeggen vanaf een foto? Natuurlijk, iedere sloot is anders (en ieder paard heeft een andere voorkeur :P ) maar het lijkt me toch veiliger om het even te testen. Misschien ben ik dan te overbezorgd maar met al het afval en rotzooi in het water tegenwoordig... Zag laatst ook weer een gozer op een scooter voorbij komen denderen met zo'n goedkoop blikje energiedrank, gooide het over zijn schouder en terwijl het blikje viel liep er nog allemaal energiedrank uit. Wat dus bij de 'landing' allemaal in de sloot belandde... Nu zal energiedrank niet extreem schadelijk zijn maar dat is natuurlijk maar een klein voorbeeld van wat er allemaal klakkeloos in een sloot wordt gedumpt.

Woodwick

Berichten: 149
Geregistreerd: 12-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:34

Toen ik eerder geen aansluiting voor water had nam ik altijd gevulde dichte emmers mee die ik overgooide in de waterbak misschien is dit een idee?

BenaLaars
Berichten: 1362
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Re: sloot water .. ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:39

Laat het testen! is het goede kwaliteit dan drinken paarden het vaak liever dan leidingwater. Maar heb ook op pension gestaan waar het slootwater giftig bleek. Baal je als een stekker als dat na een zomer geconstateerd wordt.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27977
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:43

Ja zeker kan dat wel kwaad.

Slootwater kan besmet worden door kadavers van bijvoorbeeld watervogels, waardoor een paard dat slootwater drinkt besmet kan worden met de botulisme-bacterie. En daar moet je heel snel bij zijn, anders ben je te laat en heb je geen paard meer.

Ik zou het risico nooit willen lopen.

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 14:26


Landsknecht

Berichten: 34
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Leersum

Re: sloot water .. ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 22:16

Je kan vrij eenvoudig na gaan hoe de waterkwalieit is. Maar dan meot je wel de weg weten.

Het oppervlaktewater is in beheer bij een waterschap. die hebben allemaal een website en daar staan vaak ook gegevens op over waterkwaliteit.

Verder is het even belangrijk om te weten waar er een riooloverstort zit van de gemeente. Ook dit kan je vaak makkelijk nagaan in het GRP van je gemeente (die is openbaar). Bij een riooloverstort komt er ongezuiverd rioolwater bij buien in de sloot terecht en daar wordt je neit zo happy van.

Een ander ding waar je ook naar kan kijken zijn dieren en insecten die je ziet.Hebben er bijvoorbeeld libellen rondgevlogen afgelopen zomer? Libellen zijn namelijk nogal gevoelig voor vervuiling en zitten alleen in schoon water.

Maar als je me een PM geeft met de locatie van je weiland kan ik een en ander checken.

jojo1000

Berichten: 173
Geregistreerd: 08-10-10
Woonplaats: hoogkerk groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 13:38

Kabayo schreef:
Ooh mijn paarden vond slootwater zo lekker he :D
Ze gingen met opzet niet op stal drinken (schoon leidingwater) om de volgende dag weer heerlijk uit de sloot te drinken.

Nee het kan geen kwaad denk ik



ah dankje ;) dat merkte ik dus wel op haar vorige plekje maar dit is wel weer een ander slootje dus vandaar dat ik het vroeg.

jojo1000

Berichten: 173
Geregistreerd: 08-10-10
Woonplaats: hoogkerk groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 13:53

Woodwick schreef:
Toen ik eerder geen aansluiting voor water had nam ik altijd gevulde dichte emmers mee die ik overgooide in de waterbak misschien is dit een idee?


dit kost me heel veel moeite als ik dit dagelijks moet doen :S
ik woon er een kwartier van af en elke dag een zware paar emmers mee op de fiets vannaf mijn studenten huis is nogal zwaar .

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:55

jojo1000 schreef:
Woodwick schreef:
Toen ik eerder geen aansluiting voor water had nam ik altijd gevulde dichte emmers mee die ik overgooide in de waterbak misschien is dit een idee?


dit kost me heel veel moeite als ik dit dagelijks moet doen :S
ik woon er een kwartier van af en elke dag een zware paar emmers mee op de fiets vannaf mijn studenten huis is nogal zwaar .


Maar als je per ongeluk je paarden vergiftigd vergeef je het jezelf nooit. Heb je het water al getest inmiddels?

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: sloot water .. ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:00

Ipv emmers heb je ook waterzakken... Maar als ik zie hoeveel paarden drinken is dat alsnog niet bepaald leuk. Zowel vullen als vervoeren is geen pretje.
Toch zou ik mijn paarden in ieder geval schoon water aan willen bieden. Geen buren dichtbij het landje waar je staat, dat je met 2 waterzakken en een kruiwagen op en neer kan?

linnnh

Berichten: 4180
Geregistreerd: 30-05-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: sloot water .. ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:04

Kun je niet zo'n watertank neerzetten? Afbeelding

Anders een grondwaterput slaan?

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:12

als je het laat testen en het goede kwaliteit blijkt en vervolgens goed in de gaten houdt dat er geen dode dieren in liggen zou ik het misschien wel aandurven. Anders zou ik zeggen niet het risico nemen, er worden hier goede andere ideeën gegeven.