Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 23:45

Kun je ook gewoon komen kijken daar? (Dus zonder paard) Dat lijkt me wel een keer leuk

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 23:49

Yvank_ schreef:
WendyBZ schreef:
Voor de noorderlingen: https://www.facebook.com/events/124862224893940/ 7 november weer les in Oosterwolde.

Zitten all helemaal vol! Maar wij zijn er bij :D

Wordt mijn 2e les dan al van rien :) afgelopen zomer zijn we ook geweest.


Supergaaf!

zasread

Berichten: 2464
Geregistreerd: 28-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 13:14

Na het zien van de demo van Rien op Dressage Pro live (online, de uitgebreide versie; https://dressagepro.nl/rien-van-der-sch ... epro-live/), heb ik het 'systeem' ook eens uitgeprobeerd bij het trainen van mijn paard aan de dubbele longe. Op dit moment ben ik namelijk zwanger, dus rijden zit er eventjes niet in. De focus op een voorwaarts paard (vanaf de eerste stap) en gelijk contact op beide teugels en daarbij niet proberen mee te gaan dat hij zich aan een kant sterker wil maken of het contact juist niet aan wil gaan. In eerste instantie liep hij door dit zo toe te passen rechtsom met zijn hoofd naar buiten. Op het contact op de linkerteugel en het niet meegaan in het sterk maken op rechts, bracht hij namelijk zijn hoofd naar buiten. Maar door vervolgens te focussen op het voorwaartse en het gelijke contact maakt hij zich verbazingwekkend snel recht. Ik vond dat echt wel heel tof om te merken. Ik zag namelijk al voor me hoe hij een kwartier met zijn hoofd naar buiten zou lopen. :x Wat dus uiteindelijk maar een paar rondjes duurde :D

Als we komend voorjaar weer onder het zadel beginnen wil ik me zeker graag inschrijven voor de DressagePro onlinetraining van Rien! Voor nu gaan we hier gewoon mee verder aan de dubbele longe, want er zaten nog wel meer leuke tips in die online demo die we volgens mij prima toe kunnen passen.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:23

Ik lees hier over handen hoog. Ik heb net de laatste maanden met veel bloed zweet en tranen afgeleerd met hoge handen te rijden. En ik moet zeggen dat dat de beweging van mijn paard ten goede komt. Dus voor mij hopelijk geen hoge handen meer...... als het er niet stiekem weer insluipt :(
Heel leuk hier mee te lezen en kijken!

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:31

Hier ook een stille meelezer :)
Zowel mijn vorige als mijn huidige instructrice lessen zelf bij Rien vd Schaft.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:18

Hand hoogte is vooral afhankelijk van hoe paard het hoofd draagt... het hoort een rechte lijn te zijn van elleboog naar mond... volgens mij streeft Rien dat ook gewoon na. Hij noemt wel ergens dat je als hulp eens tijdelijk je hand even omhoog mag doen in bepaalde gevallen...
maar uitgangspunt is die rechte lijn... zoals je in alle boekjes ook leest.

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 23:30

Dames, ik heb even jullie peptalk nodig. Hoe lang gaat dat contact tegel verhaal maximaal duren :o Wat een drama zeg. :') Maar volgens mij doe ik het ook helemaal niet goed, ik heb zo lange teugels dat ik volgens mij tot sint-juttemis kan blijven rond rijden, zonder ze mijn hand gaat zoeken. En ik heb ook geen flauw idee hoe hard we moeten.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 06:26

Kun je niet keertje filmen dat we even kijken? :)

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:38

Heb van gister paar donkere filmpjes, die kan ik wel even hier neerzetten
Zijn aan het uploaden

Zal ondertussen ook nog op de rest reageren.

FCSA: fijn, dan ben je waarschijnlijk al goed ' opgevoed'

Zasread, leuk hoor. Hoe bevestig jij de longe?

Connepon, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik vind de ledenfilmpjes heel leerzaam, van mij mogen er best meer op, maar weet niet of jullie veel inzendingen krijgen? Ik wil er anders ook wel een maken.
Ben benieuwd naar de toevoegingen die eraan gaan komen!

Mirjam, wat goed zeg, ziet er echt al mooi bevestigd uit. Terwijl ZOrro ook erg moest wennen toch?

MissLizje: heb je video's gezien, op die op de eerste les loopt hij lekker fijn actief. Laatste foto kan je eigenlijk wel goed zien dat je er met de rem op loopt, voorbeen wordt dan strak. Fijn dat je het roer omgooit met de training, zullen jij en je paard zeker happy van worden! En niet teveel schamen hoor, het is zo menselijk, het gros van de ruiters doet zo.

Mrijn, op jouw filmpjes reageer ik nog, hij wil ze nu alleen schokkerig weergeven. Mn wifi is overbelast denk ik ;)

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:49

Zorro waren de eerste 3 trainingen rampzalig. Rem was weg dus hij was alleen maar aan het rennen. :')

Conny zit ons nu wel lekker te maken met trainingsweekenden. :oo

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:54

GJ9 schreef:
Dames, ik heb even jullie peptalk nodig. Hoe lang gaat dat contact tegel verhaal maximaal duren :o Wat een drama zeg. :') Maar volgens mij doe ik het ook helemaal niet goed, ik heb zo lange teugels dat ik volgens mij tot sint-juttemis kan blijven rond rijden, zonder ze mijn hand gaat zoeken. En ik heb ook geen flauw idee hoe hard we moeten.


Wat mij heeft geholpen is alle filmpjes nog een keer bekijken. In eerste instantie (ik ben pas een paar dagen bezig, maar toch) vatte ik de contactteugel op als iets heel vrijblijvends. Een half lang teugeltje waarmee mijn paard mocht doen wat haar uitkwam in de hoop dat ze zelf zou bedenken dat ze mijn hand op kon gaan zoeken. In de filmpjes van Rien zie ik echter ruiters die wel degelijk werken met hun paard. Ze rijden hun paard van achter naar voren tegen de hand aan waarna de hand meteen soepel en ontspannen meegaat zonder het contact te verliezen of weg te geven. Rien is er heel erg scherp op dat de hand nooit iets afdwingt of terugwerkt, maar daarbuiten mag je hand best aanwezig zijn. Voor mij is dat echt iets heel anders dan stilletjes afwachten tot er iets gebeurt. Ik zeg niet dat jij zo rijdt hoor, dit gaat puur over mijn ervaring. :j

Wat ik me afvraag is of de teugelvoering verandert als je verder in de africhting komt. Maw, rijd je GP aan de contactteugel? Ik hoop en denk van wel, maar ik kan nog geen andere filmpjes zien ..

Cyta

Berichten: 281
Geregistreerd: 25-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:58

GJ9: ik zit met hetzelfde probleem...

Ja ik zag het ook net van die trainingsweekenden! Zou voor mij wel eens goed van pas komen.
Hopelijk is het niet te "ver", ik ben van Belgiƫ...

Topic is hier aardig op gang geschoten, nu nog kunnen volgen... :D

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:59

Ja contact teugel blijft basisvoorwaarde.

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:08

Mrijn schreef:
enjoy86 schreef:
Ik ben ook met mijn 3 jarige lekker rustig aan begonnen. Hij begint lekker fijn aan de contactteugel op eigen benen te lopen. Echter is het verschil met rechtsom en linksom heel groot. Rechtsom wil hij nog kijkerig zijn en afkorten. Ik heb het genegeerd, wil nl niet meer druk oppakken. Nu wordt t echter steeds erger oo die hand, inmiddels lijkt de hele bakrand eng rechtsom.
Volgende keer maar weer iemand in de bak met longeerzweep erbij. Zo jammer ,het leek steeds beter te gaan en gister ineens een terugval.


Lastig, die jonge dieren. Het kan natuurlijk ook zomaar een wisselende kies zijn die niet lekker zit. Maar, een terugval sinds gisteren is nog geen terugval hoor. Dat kan zomaar een incidentje zijn. Ik hoop dat je het snel weer op kunt lossen!

Wat is Heps toch een heerlijk dier :Y) <3 Een paar cm verschil in waar haar neus zit, maakt meteen een groot verschil voor het hele beeld. Ik herken dat wel van mijn kleine propje. Je gaat van een kleine krabbel pony naar een stoer dier en net zo maklelijk weer terug. En toch, als ze dan eenmaal met die neus eruit en de schoft omhoog gaan lopen, zijn ze zo rete stoer! Rijd je je Tobago helemaal niet meer (zelf)?

Gelukkig had ik vanmorgen 2 x naar het filmpje gekeken waar Rien zijn visie geeft over controle. En dan vooral korte termijn vs lange termijn controle. Dat leek toen al helemaal op mij van toepassing en vanmiddag heb ik die visie zelf ook toegepast. Bel was nogal loperig en vond de buitenbak wat spannend met alle ritselende bladjes, rondlopende katten... Excuses, excuses, I know...

Ik heb een paar filmpjes en vooral op een van de galopfilmpjes zie je heel mooi hoe Bel kan zijn. Ze vindt de hoek waar ik naar toe rijd eng en dan wisselt ze in haar spanning. Normaal zou ik haar dan behoorlijk op de rem hebben getrokken, rond hebben gemaakt en (met veel spanning en ook wat controle) door hebben gereden. Nu heb ik haar alleen gevraagd aan de contactteugel door te draven. In plaats daarvan galoppeert ze 4 x aan moet ik toch een keer wat meer remmen, maar als ze dan doorheeft dat we gewoon even gaan draven, is er niets meer aan de hand en ontspant ze heel mooi. Voor mij is dit het allergrootste leerpunt. Ik heb nl net zo'n temperament als mijn paard }>

Verder ben ik heel benieuwd wat jullie vinden en zien.

https://youtu.be/VyRJDEn5AIs

https://youtu.be/KdsVrccnVVQ

https://youtu.be/lEbKrAw1K68


Mooi zeg! Op eerste filmpje rijd je volgens mij precies hoe de contactteugel bedoeld is, ontspannen, voorwaarts, naar de hand toe.
Door de galop wordt ze wat heter, zit misschien stukje geschiedenis in? Ik zou denk ik die hoek gewoon beetje afsnijden als ze daar spanning op krijgt, je reed de hoek ook heel scherp. En op de juiste plek aangalopperen ;)

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:09

Mirjam: thanks voor de tips, denk dat ik te weinig contact heb dan. En wat motiverend om te horen hoe het jou verging, 3x een ramp valt best mee ;) Al kan je op dat moment wel gigantisch balen.

Mrijn, ik ken alle filmpjes al uit mijn hoofd volgens mij ;) Maar ik kan wat ik zie nog niet koppelen aan wat ik voel. Vandaag weer oefenen.

DIt was gister:
https://youtu.be/FaexuYYIrtU
https://youtu.be/J1eomLMx_mw
https://youtu.be/ohYVvDU5Qi8

Trainingweekenden, waar lezen jullie dat?
Laatst bijgewerkt door GJ9 op 27-10-17 10:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:10

mirjamalvaro schreef:
Ja contact teugel blijft basisvoorwaarde.


Wat is jouw idee bij het stukje dat ik schreef over hoe ik de contactteugel opvat? Jij bent er immers al een stuk langer mee bezig en een stuk verder ind e africhting van je paard.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:22

Zo veel langer ben ik niet bezig hoor, nu een maandje. Ben sinds 25 september ofzo bezig? :')
Maar vind dat je het goed omschrijft. Contact teugel is een fijne verbinding zonder dat het paard losgegooid word of er juist terug gewerkt word met de hand. :j

Edit filmpjes kijk ik thuis even. Zit nu op het werk.

Cyta

Berichten: 281
Geregistreerd: 25-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:24

GJ9: Conny heeft een mail gestuurd :D

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:50

GJ9 schreef:
Mooi zeg! Op eerste filmpje rijd je volgens mij precies hoe de contactteugel bedoeld is, ontspannen, voorwaarts, naar de hand toe.
Door de galop wordt ze wat heter, zit misschien stukje geschiedenis in? Ik zou denk ik die hoek gewoon beetje afsnijden als ze daar spanning op krijgt, je reed de hoek ook heel scherp. En op de juiste plek aangalopperen ;)


Galop vindt ze moeilijk en ze bouwt idd snel spanning op. IN die hoek lag een kat te slapen en hoewel dat in stap en draf dan geen probleem is (ze bekijkt hem wel elk rondje angstvallig), is dat in galop ineens te veel en dan gaat ze hupsen en omspringen. Voor mij is het nu al winst dat ik dan niet meer 'met haar kind op de borst' verder rijd en haar meteen weer in galop wil hebben. Aan haar reactie zie je dat ze dat wel verwacht. Ik vraag geen galop, maar ze is dat alvast voor. Het is jammer at het filmpje dan stopt want toen ze weer galoppeerde op mijn hulp, was er in die hoek niets meer aan de hand. Echt, ik moet meer aan mezelf werken dan aan mijn paard }:0

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:54

GJ9 schreef:
Mirjam: thanks voor de tips, denk dat ik te weinig contact heb dan. En wat motiverend om te horen hoe het jou verging, 3x een ramp valt best mee ;) Al kan je op dat moment wel gigantisch balen.

Mrijn, ik ken alle filmpjes al uit mijn hoofd volgens mij ;) Maar ik kan wat ik zie nog niet koppelen aan wat ik voel. Vandaag weer oefenen.

DIt was gister:
https://youtu.be/FaexuYYIrtU
https://youtu.be/J1eomLMx_mw
https://youtu.be/ohYVvDU5Qi8

Trainingweekenden, waar lezen jullie dat?


Het ziet er wel naar uit dat je paard mooi naar je hand toe loopt, maar in een wat lang frame. Ik denk dat je je teugels 10 cm korter mag maken en je paard iets voorwaartser kan laten draven. Als je dan in de voltes iets naar binnen vraagt, denk ik dat hij/zij de hals wel zal laten vallen.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:53

CJ9 net filmpjes gekeken. Je doet het netjes. Teugels ietsje korter misschien, tenzij de druk dan hoog word. Om hem te helpen met erin zakken (zag wel dat hij het een paar keer probeerde) kun je je binnenhand op de voltes af en toe eens naar voren en opzij brengen. Hierbij dan met je binnenbeen ondersteunen zodat hij ook kan buigen om dat been. Zodra hij erin zakt je handen weer zo mooi bij elkaar.
Hij zou ietsje actiever kunnen, maar pas op dat je dan weer niet over het tempo gaat rijden.

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:17

Had de mail ook gehad inderdaad, klinkt goed!

En bedankt voor de tips dames, ik denk dat jullie helemaal gelijk hebben. Ik heb ze vandaag toegepast, en ik durf al wat positiever te zijn. Ik mocht wel iets meer contact nemen, en haar echt nog meer activeren, zodat dat tegen mijn hand aan komt. Echt al een paar stukjes die fijne elastische verbinding gevoeld, dat gevoel moet het naartoe. Nu lekker verder volhouden zo.

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:22

Merijn: soms is het misschien even vervelend om in de spiegel te kijken, maar wij krijgen er een hoop voor terug, als de beperking vooral bij jezelf ligt kan je er iets aan doen, als je taart het gewoon niet kan, dan houdt het sneller op. Je kunt inderdaad nog wel aan je paard zien dat ze in de stress raakt van haar foutje in de galop, je hebt het super opgelost in het filmpje, zo gaat zij echt wel het vertrouwen weer krijgen. Ze doet echt heel hard haar best voor jou, gaaf om te zien

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 11:42

Het lijkt mij leuk lid te worden, alleen rijd ik niet zo goed op mijn uber onzekere paard, zou ik er wat aan hebben?

Ik snap nog even niet hoe jullie leren, van filpmpjes die hij neerzet met infotalk en voorbeelden? Of worst jullie ruiterschap door hem beoordeeld via filmopname?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 18:11

Indestal schreef:
Het lijkt mij leuk lid te worden, alleen rijd ik niet zo goed op mijn uber onzekere paard, zou ik er wat aan hebben?

Ik snap nog even niet hoe jullie leren, van filpmpjes die hij neerzet met infotalk en voorbeelden? Of worst jullie ruiterschap door hem beoordeeld via filmopname?


Ze leggen redelijk uit wat ze doen op die filmpjes, dan ga je naar je paard en je probeert datgene wat je hebt gehoord ten uitvoer te brengen en inderdaad dat gaat niet altijd goed en soms duurt het lang en soms lijkt het totaal niet te werken. Kwestie van toch niet handig genoeg, of toch nog iets fout doen of gewoon meer tijd nodig. En ja, is lasting. Je kan een eigen filmpje indienen, krijg je dan commentaar op.