Inslapen pony....?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
m_vdsluis
Berichten: 9
Geregistreerd: 25-10-17

Inslapen pony....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 23:16

Ik heb een shet van 21 die ik al sinds haar 5de heb. Alleen denk ik dat ze nu ‘op’ is. Ze heeft cushing en vermagert heel erg. Ze heeft al een paar jaar cushing en ze reageert goed op de medicijnen en blijft vrolijk. Het ging eigenlijk heel goed met haar. Alleen vermagert ze nu heel erg en is ze ook een beetje levenloos. De veearts zegt dat ze met heel veel bijvoeren op gewicht kan blijven, maar ik vind dat wanneer een pony zichzelf niet meer een goed leven kan geven zonder hulp dat het dan toch een beetje klaar is... Ook omdat ze niet zo levendig en vrolijk als normaal is.

Het is voor mij best wel emotioneel en daarom zou ik graag jullie meningen willen horen.

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Re: Inslapen pony....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 23:21

Als je echt denkt dat het eerlijker is voor het beestje, kan je m beter in laten slapen.

Dit blijft natuurlijk altijd een lastig dingetje. Doe wat voor jou goed voelt

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 23:24

Als ze er zelf geen plezier meer in hebben, is verder doktoren moeilijk, pony moet zelf willen leven. Cushing is geen ziekte die stabiel blijft ook met medicijnen.

Overleg met je DA over inderdaad einde voor deze pony, zo te lezen is de kwaliteit van leven volgens jouw niet acceptabel meer.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Inslapen pony....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 23:29

Allereerst veel sterkte met je pony.
Moedig dat je de keuze durft maken om je pony uit lijden te lossen hoe zeer het ook doet/gaat doen voor jou.
Jij kent je pony het beste en kan het beste zien wanneer de levenslust gedoofd is.

Ik wens je veel moed en sterkte toe :(:) Y;(

StalNollie

Berichten: 9119
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Inslapen pony....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 23:32

Mening is lastig zou graag meer willen horen

Wat voer je? staat pony met dekens op etc... ik zou pas over gaan als ik alles heb geprobeerd wat paardwaardig is en wat me portomonee toelaat.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 23:35

Dit soort beslissingen zijn altijd erg moeilijk en emotioneel, maar het is wel ontzettend goed van je dat je je eigen emoties even aan de kant zet en realistisch naar de situatie kijkt. De keuze je pony in te laten slapen kunnen zowel wij als de dierenarts niet voor je maken, maar ik kan me heel goed voorstellen dat het fijn is de meningen en gedachten van anderen hierover te horen.

Als mijn paard mij het idee zou geven dat hij het leven niet meer ziet zitten dan zou ik ervoor kiezen hem te laten gaan. Ditzelfde geldt voor een situatie waarin mijn paard (zonder medicatie) chonisch pijn zou hebben of een situatie waarin ik vind dat je niet meer kunt spreken van een paardwaardig bestaan. Natuurlijk is het op zo’n moment ontzettend moeilijk, ga je twijfelen en houd je hoop, maar ik hoop dat ik op zo’n moment mijn eigen emoties opzij kan zetten en in het belang van mijn paard kan denken.

Als jij denkt te zien dat je pony geen levenslust meer heeft en dit voor jou een goede reden is hem te laten gaan, dan is er niemand die het recht heeft dit als een foute keuze te bestempelen. Jij kent je pony het beste en kan waarschijnlijk heel goed aanvoelen wanneer je pony op is. In deze situatie kan je geen foute keuze maken, doe dus vooral wat jij denkt dat het beste is voor je pony.

Heel veel sterkte de komende tijd. :(:)

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Inslapen pony....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 01:07

Staat de pony al die tijd al op dezelfde dosis medicatie? Cushing is progressief en je moet wel met de tijd verhogen. Afvallen en levenloos klinkt mij alsof de dosis te laag is.

Mocht dit allemaal wel in orde zijn dan klinkt bijv. pijn als oorzaak. Wanneer is het gebit voor het laatst gedaan?

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 01:16

Citaat:
De veearts zegt dat ze met heel veel bijvoeren op gewicht kan blijven, maar ik vind dat wanneer een pony zichzelf niet meer een goed leven kan geven zonder hulp dat het dan toch een beetje klaar is... Ook omdat ze niet zo levendig en vrolijk als normaal is.

Zonder hulp (voer/water) redt geen één paard het in Nederland.
Elk (gezond) paard moet in de winter sowieso worden bijgevoerd met hooi.

Als je een ouder paard niet goed bij voert (bv speciaal senioren voer) dan wordt/blijft hij lusteloos.
Mijn arabier moet ik in de winter ook goed bijvoeren anders valt hij ontzettend in.

Dat is dan echt geen reden om hem maar in te laten slapen omdat hij het zonder extra voer niet (goed) zou redden.
Je weet als je een wat ouder paardje hebt dat bijvoeren en evt een deken er bij hoort.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Inslapen pony....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 01:27

Wat zou je zeggen als het niet jouw eigen pony is? Maar bv de pony van een stalgenoot.

Sterkte met je beslissing :(:)

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Inslapen pony....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 05:30

Maar waar leeft ze nu op dan? Qua voer?

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 06:59

Het is mijninziens goed dat je bedenkt wat echt je grenzen zijn tot hoever je door wilt gaan.

Door de summiere info kunnen wij niet oordelen of dit voor ons ook de grens zou zijn. Bekijk de tips/vragen die hier nog even gesteld zijn, neem nog eens de tijd om met je da (of een andere) te overleggen.
Vertel hem ook dat je niet tot het oneindige door wilt gaan (sommige da's zijn er zo aan gewend dat mensen eigenlijk "te lang" door willen gaan, ze daar "standaard" vanuit gaan), dan kan je vaak nog een goed plan op stellen van opties die mogelijk nog te proberen zijn en op welk moment je kan bellen om een definitief afscheid af te spreken.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Inslapen pony....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 08:12

Wat naar en moeilijk voor je dat je pony zich niet happy voelt.

Jouw verhaal in het kort:
Pony van 21 met cushing, jaren succesvol behandeld. Sinds kort vermagerd en lusteloos.

Ik snap dat je de belangrijkste punten er even uitgelicht hebt, maar op basis van deze info komen er nog wel heeel veel vragen bij me boven voor ik zou overgaan op de meest drastische beslissing. Daarbij vind ik 21 nog absoluut niet stokoud.

Is haar gebit recent nog goed nagekeken? Heeft ze misschien pijn ergens? De cushing wordt behandeld, maar ze zou ook wat anders onder de leden kunnen hebben. Ik ga er van uit dat er wel op wormen gecheckt is.

Ik ben ook benieuwd wat ze te eten krijgt. Wellicht kan je haar iets voeren wat ze beter op kan nemen.

Is er verder wat veranderd in haar situatie? Qua stalling, gezelschap, uitjes?

Sterkte iig.

m_vdsluis
Berichten: 9
Geregistreerd: 25-10-17

Re: Inslapen pony....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 11:40

Ze heeft deze klachten al ongeveer 3 maanden valt nu wel steeds meer af en haar bespiering (was al niet heel goed) word ook slechter.

De dosis medicatie hebben we ook al opgehoogd. Eerst kreeg ze 1 pil per dag en nu 2.

Ze krijgt 2 keer per dag slobber (speciaal voor oudere paarden) en kan onbeperkt hooi eten.

Ze staat 24/7 buiten met mijn twee andere paarden en de nieuwste is er nu ook al bijna een jaar dus daar zal het waarschijnlijk ook niet aan liggen.

De tandarts is 3 weken geleden gekomen, maar haar gebit is ook geen probleem. De dierenarts kan ook geen andere oorzaak dan haar cushing.

Het is vooral dat ze echt heel levenloos is en niet meer zo vrolijk als eerst. Ik kan haar dan wel heel veel bijvoeren, maar als zij ondertussen niet gelukkig meer is...

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: Inslapen pony....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:38

Als je hier komt vragen of je je pony moet laten gaan dan weet je zelf al wat het antwoord is en zoek je eigenlijk alleen nog maar bevestiging. Dikke knuffel. De beslissing blijft moeilijk. :(:)

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 13:06

Ik heb ook een mini shet met cushing en deze is 20 beetje hetzelfde verhaal. Echter is het zo dat ze altijd rond deze tijd van het jaar (oktober-november) een slechte periode doormaakt van vermageren en wat lusteloos. Na een tijdje Tender, love en extra care., bijvoeren, in de nachts lekker droog stalletje...krabbelt ze weer op en is ze weer terug de oude.
Ik heb ook eens op het punt gestaan dat het zo niet langer kon maar paar daagjes later was ze weer o.k

isa06x

Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 13:20

Hoi. Misschien kun je je pony slobber voeren. Bejaarde paarden kauwen slechter, en worden daardoor ook mager. Slobber hoeven ze niet te kauwen. En pony's mogen onbeperkt hooi. En misschien kun je je pony elke dag een mineralenkoek voeren. Ze zijn van het merk Pavo en je kunt ze vinden bij de Welkoop. Mijn pony's Sterre & Flash eten ze ook. En een een paar uurtjes per dag laten grazen kan ook. En je kunt je pony brok bijvoeren van de Welkoop. Misschien helpt dit? Het zou jammer zijn als je pony dood zou gaan, en het is de moeite wel waard om je pony te redden. Misschien kun je dit proberen? :j
En weet je zeker dat de pony niet ziek is, of dat het gebit wel goed is? Heeft die pony een maatje, want sommige paarden zijn eenzaam en willen daardoor niet meer eten. Maar ja, veel sterkte :(:)
Laatst bijgewerkt door isa06x op 26-10-17 13:29, in het totaal 2 keer bewerkt

m_vdsluis
Berichten: 9
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 13:22

Popstra schreef:
Ik heb ook een mini shet met cushing en deze is 20 beetje hetzelfde verhaal. Echter is het zo dat ze altijd rond deze tijd van het jaar (oktober-november) een slechte periode doormaakt van vermageren en wat lusteloos. Na een tijdje Tender, love en extra care., bijvoeren, in de nachts lekker droog stalletje...krabbelt ze weer op en is ze weer terug de oude.
Ik heb ook eens op het punt gestaan dat het zo niet langer kon maar paar daagjes later was ze weer o.k


Eerdere jaren heeft ze dit niet gehad en het is nu al een paar maanden slechter en ik wil het voor haar ook niet te lang aan blijven kijken...

m_vdsluis
Berichten: 9
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 13:24

sterre_flash schreef:
Hoi. Misschien kun je je pony slobber voeren. Bejaarde paarden kauwen slechter, en worden daardoor ook mager. Slobber hoeven ze niet te kauwen. En pony's mogen onbeperkt hooi. En misschien kun je je pony elke dag een mineralenkoek voeren. Ze zijn van het merk Pavo en je kunt ze vinden bij de Welkoop. Mijn pony's Sterre & Flash eten ze ook. En een een paar uurtjes per dag laten grazen kan ook. En je kunt je pony brok bijvoeren van de Welkoop. Misschien helpt dit? Het zou jammer zijn als je pony dood zou gaan, en het is de moeite wel waard om je pony te redden. Misschien kun je dit proberen? :j


Ze krijgt al 2 keer per dag slobber voor oudere paarden en kan onbeperkt hooi eten. Ik heb een stuk paddock en weide dat aan elkaar zit dus ze kan ook de hele dag grazen.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 13:29

Als ik je reacties zo lees dan denk ik dat je de keuze al gemaakt hebt en je misschien enkel op zoek bent naar een stukje bevestiging dat je de juiste keuze maakt. Op het moment dat jij denkt dat je pony "op" is en een verhoging van medicatie haar geen prettiger leven gaat geven, dan is het misschien inderdaad het beste de keuze te maken om haar in te laten slapen. Ik blijf erbij dat jij dit als eigenaar het beste in kunt schatten, wij kunnen enkel op basis van een stukje tekst de situatie schetsen om vervolgens onze mening te vormen.
Laatst bijgewerkt door Lugea op 26-10-17 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

isa06x

Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 13:30

m_vdsluis schreef:
sterre_flash schreef:
Hoi. Misschien kun je je pony slobber voeren. Bejaarde paarden kauwen slechter, en worden daardoor ook mager. Slobber hoeven ze niet te kauwen. En pony's mogen onbeperkt hooi. En misschien kun je je pony elke dag een mineralenkoek voeren. Ze zijn van het merk Pavo en je kunt ze vinden bij de Welkoop. Mijn pony's Sterre & Flash eten ze ook. En een een paar uurtjes per dag laten grazen kan ook. En je kunt je pony brok bijvoeren van de Welkoop. Misschien helpt dit? Het zou jammer zijn als je pony dood zou gaan, en het is de moeite wel waard om je pony te redden. Misschien kun je dit proberen? :j


Ze krijgt al 2 keer per dag slobber voor oudere paarden en kan onbeperkt hooi eten. Ik heb een stuk paddock en weide dat aan elkaar zit dus ze kan ook de hele dag grazen.


Oh, misschien kun je je shet dan extra aandacht, borstelen, wandelen doen? Misschien helpt dat.

Ellen_ov

Berichten: 1317
Geregistreerd: 12-01-17

Re: Inslapen pony....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 13:37

Ik heb een verzorgpaard gehad die ook aan cushing leed. Op het moment dat ze het hoofd liet hangen en ook echt uitstraalde er geen zin meer aan te hebben, is ze ingeslapen door de eigenaresse. De eigenaresse had het paard al jaren en kende haar goed genoeg om te weten dat het paard zelf aangaf dat het goed was. Ze heeft, ondanks de cushing, echt nog een hele tijd een mooi leven gehad, ondanks dat ze vermagerde en de nadelige symptomen van cushing onderging, maar gegeven moment was ze gewoon op.
Zo te horen ken jij je pony ook goed genoeg ervoor :) Sterkte met de beslissing!

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:55

Je moet afgaan op je eigen gevoel, een mening van ieder ander doet je twijfelen en daar moet je niet op zitten wachten.

zwartepaerd

Berichten: 868
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:56

Twee pillen op een dag voor een shet is zeer veel- 1 pil eigenlijk al. Zoals al eerder gezegd is deze tijd van het jaar moeilijk voor cushing patienten, maar ook kunnen ze zich ontzettend slecht voelen door de medicatie, en gezien die vrij hoog is, zou ik me zo in kunnen denken dat het neerslachtige gedrag daar van komt, kijk maar eens in het cushingtopic. Ook een tekort aan (juiste)voedingsstoffen kan dit veroorzaken.
Het verlies van spieren en gewicht hoort er nu eenmaal bij, en is toch wel een eind op te vangen. Wij doen dat met goed en voldoende, voedzaam hooi, omega olie, vitaminekorrels, lijnzaad, msm en behoorlijk wat speedibeet, en dat werpt zijn vruchten af. Oudere mensen vermageren ook vaak, een ander dieet zie ik niet als een probleem. Een pony is afhankelijk van ons mensen wat dat aan gaat. Ik heb het er graag voor over en zie het niet zoals jou. Bijvoeren is geen "hulp" maar een eerste levensbehoefte.
Ik zeg niet wel of niet doen, ik oordeel niet, ik wilde je alleen deze informatie meegeven, vooral ook omdat je daar immers om vraagt. En wens je sterkte met je beslissing. Maar eigenlijk lijkt het of je die al genomen hebt en daar hier bevestiging voor zoekt?

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: Inslapen pony....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 17:05

Twee pillen Prascend per dag is echt heel veel voor een shet. Mijne werd heel lusteloos en kon zomaar in slaap vallen en ze at bijna niet meer haar hooi en hardvoer op alleen al iets meer dan een halve pil. Mijn dierenarts heeft toen BI gebeld, want gezien haar waardes moest ze wel een hele pil, maar gezien haar klachten adviseerde BI om toch minder te geven, ondanks haar hoge score. Ze staat nu op 1/4 pil per dag en dat gaat goed. Ze eet alles weer op en is levendig. Dan maar een hoge score. Dus de medicatie kan dat ook veroorzaken!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Inslapen pony....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 17:22

Als jij je pony al zo lang en zo goed kent en je jezelf deze vraag al dan niet hardop stelt, dan denk ik dat het antwoord duidelijk is voor je. Actie ondernemen is dan zwaar maar misschien wel nodig.