Hoeveel kurkuma ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15923
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Hoeveel kurkuma ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 12:25

Ik ben een beetje aan het rondzoeken hier op Bokt, maar kan het antwoord niet echt vinden. Kurkuma voor inwendig gebruik bij mensen, hoeveel mg moet je dan per dag nemen ?
En als je een capsule kurkuma koopt met ook peperine erin, kan je dan dus minder curcuma innemen omdat de peper voor betere opname zorgt ?

Ik lees echt hoeveelheden tussen de 100 mg en een paar gram ...
En klopt het dat curcumine de werkzame stof is uit kurkuma/ curcuma, dus dat je daarvan minder nodig hebt in mg als van kurkuma zelf ?

En kurkuma meriva, wordt dat nog beter opgenomen ?

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Hoeveel kurkuma ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:34


ellepel

Berichten: 47365
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:43


Janneke2

Berichten: 22804
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 20:44

Maris schreef:
En als je een capsule kurkuma koopt met ook peperine erin, kan je dan dus minder curcuma innemen omdat de peper voor betere opname zorgt ?

Nee.
Neem curcuma gewoon in met wat vettigs (bijvoorbeeld cacao :9k ) en wat zwarte peper.
Anders werkt het spul gewoon niet.

Citaat:
En klopt het dat curcumine de werkzame stof is uit kurkuma/ curcuma, dus dat je daarvan minder nodig hebt in mg als van kurkuma zelf ?

Nee.
Oude apothekers kennis: in een plant zitten makkelijk 100 verschillende bestanddelen.
En doorgaans is het zo, dat bijvoorbeeld de geurstoffen in een ui maken dat de vitamine C in diezelfde ui beter werkt.
Citaat:
En kurkuma meriva, wordt dat nog beter opgenomen ?
Ik ken het spul niet, maar er zijn wel een x aantal preparaten op de markt met een patent 'zo wordt curcumine beter opgenomen'.