Gewichten aan de benen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseBuddy
Berichten: 112
Geregistreerd: 03-08-17

Gewichten aan de benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 16:18

Hoii,

Ik heb een keer gehoord dat er mensen zijn die paarde n met gewichten aan de voeten trainen :o?
Is dit serieus mogelijk??? Zo ja, en is dit fijn of vervelend voor het paard??? Gaat hij dan meer z'n voeten optillen? Want sommige paarden sloffen nogal...

Was best benieuwd :) :+

Alvast bedankt voor de reacties! :D :) :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Gewichten aan de benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:20

Ja hoor, google eens op de Big Lick.
Verdrietige bezigheden, vroeger(en soms nog) gebeurde het bij tuigpaarden ook nog wel.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Gewichten aan de benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:23

Volgens mij is dit een 'trainingsmethode' die vroeger(?) bij Tenessee Walking Horses gebruikt werd, maar voor zover ik er iets van weet is het absoluut niet paardvriendelijk

Foster
Berichten: 41
Geregistreerd: 07-10-17

Re: Gewichten aan de benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:27

Bij IJslanders wordt het nog steeds veel gebruikt. Inderdaad om de benen meer op te tillen en de tact wat te verbeteren voor de tölt.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Gewichten aan de benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:28

Volgensmij word het ook wel eens toegepast bij springpaarden zodat ze de benen hoger optrekken boven de hindernissen.

Het is van wat ik altijd heb gehoord nooit vriendelijk.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:29

NienkeV1994 schreef:
Volgens mij is dit een 'trainingsmethode' die vroeger(?) bij Tenessee Walking Horses gebruikt werd, maar voor zover ik er iets van weet is het absoluut niet paardvriendelijk
Je vergist je, jij bedoelt 'sorrel' ook wel 'sorring'. Hierbij brengen ze vaak een chemische stof direct aan op de onderbenen van een paard, om deze direct luchtdicht af te sluiten met lagen folie en/of tape. Dat laten ze vervolgens lange tijd zitten, wat dus enorm pijnlijk voor het paard is.

Vervolgens gaat met die paarden op enorm hoge, zware en scheve 'schoenen' zetten. Om het af te maken gaat de folie v.d. benen en komen daarvoor in de plaats metalen kettingen. Ten slotte mag het paard gaan lopen, wat er uiteraard anders uitziet dan zonder al de voorgenoemde stappen.

Sommige mensen bedenken de vreemdste dingen, ik heb hier geloof ik jaren terug eens een topic over geopend, moet terug te vinden zijn.

On-topic, op sommige stallen gebruiken, in mijn ervaring voornamelijk dressuur ruiters, soms ook kettingen om zo voor meer expressie in de (voor)benen te zorgen.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Gewichten aan de benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:35


Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:39

In de kliniek equitom kreeg ik advies om mijn vorige pony met peesbeschermers met lood te trainen om de beenspieren te versterken ivm patella fixatie door zwakke spieren.

Heb het echter nooit gedaan omdat ik ook wat nadelen erover gelezen had.

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Gewichten aan de benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:42

Heb ook wel eens springschoenen voorbij zien komen die verzwaard zijn.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:10

Het wordt nog veel gebruikt bij gangenpaarden. Tennessee Walking Horse wereldje staat er flink om bekend, maar het wordt ook zeker gebruikt bij andere (gangen)paarden.
Bij Ijslanders wordt het gebruikt, TWH, American Saddlebred maar ook bij niet- gangen paarden zoals hackney en tuigpaarden. Kortgezegd, wordt het gebruikt bij shows waar ze naar hoog opgetilde benen streven. Volgens mij wordt het zelfs wel gebruikt bij dressuur (misschien zelfs wel spring?) paarden.
Bij dressuur paarden zouden ze dan bijvoorbeeld niet zo'n grote pad er onder doen als bij de TWH, maar wel bijvoorbeeld een zwaardere/ dikkere hoefijzer of een verzwaarde peesbeschermer of springschoen (dat is ook al zoiets he, niet vergeten).

Het is dus niet per definitie slecht of dierenmishandeling. Dan zou cavaletti's lopen net zo goed dierenmishandeling zijn. Maar uiteraard ligt het aan het gewicht en de mate ervan..

De schoenen (wordt ook wel padding genoemd) die je bij de TWH ziet zijn NIET ZWAAR. Het is niet zo dat dit dan 10 kilo per hoef is oid. Dat is gewoon plakjes rubber bij elkaar op gestapeld, het is dus absoluut niet van een zwaar materiaal zoals lood oid, en het is ook niet pijnlijk voor het paard. Zelf met TWH's gewerkt en ook dat wereldje van dichtbij mogen meemaken (ik ben het trouwens niet met dat wereldje eens! laat ik dat voorop stellen, maar ik probeer er wel met open naar te kijken en er van te leren) dus ik heb me er ook wel in verdiept.
Er zijn ook verschillende shows met verschillende hoogte van de pads. Je hebt ook shows met bijvoorbeeld single padded horses, en dan ziet het er opeens al veel natuurlijker uit. Zonder die Big Lick.

Die beroemde Big Lick wordt verkregen door die pads, doordat de paarden voorop hoger staan komt er meer gewicht op de achterhand waardoor ze de mogelijkheid krijgen om de voorbenen benen hoger op te tillen en die achterhand er meer onder, wat als mooi wordt gezien. Daarnaast krijgen ze kettingen om de hoeven (ook weer; dit doet ze geen pijn en zijn niet zo zwaar maar is wel meer gewicht) waardoor die big lick ook wordt gestimuleerd. Niet elk paard kan dit doen. Om die Big Lick te verkrijgen, heb je een kwalitatief ontzettend goed paard nodig. Bij TWH's wordt er gekeken op een schaalverdeling van 1 tot 10. 1 is een paard die alleen kan draven en niet telgangen (wel de andere gangen maar geen telgang), 10 is een paard die alleen kan telgangen en niet kan draven. Voor een paard die de Big Lick kan uitvoeren heb je een paard die op de schaal rond de 5 zit, erg evenwichtig dus en alles kan. Deze paarden zijn ONTZETTEND duur. Daarnaast moet je een paard hebben met heeeel veel kracht in de achterhand en een mega stride (achterhoeven komen ver over de print van de voorhoeven). Deze paarden zijn vrij zeldzaam en daardoor heel duur, het is te vergelijken met een grand prix dressuur of spring paard. Een simpele 'trail walker' kan dit niet doen.
Deze factoren doen het paard dus niet per definitie pijn. Dat is een misverstand die telkens weer de wereld in wordt gebracht...
Buiten dat ik het er buitengewoon oncomfortabel uit vind zien voor het paard (heel subjectief gezien), is het niet zo dat padding echt pijn doet voor het paard.
Laat ik nog een keer duidelijk zijn dat ik niet vóór dit wereldje ben, maar ik probeer er wel zo objectief mogelijk naar te kijken en niet te bevooroordelen. daardoor heb ik er wel meer inzicht in gekregen.

Wat daarentegen wél pijn doet is het bekende Soring. Met soring wordt er gebruik gemaakt van chemicaliën waardoor het paard door een pijn (of trauma) stimulans de benen hoger gaat optillen. Dit is streng verboden en wordt flink op gecontroleerd. Maar dat betekent uiteraard ook weer niet dat het helemaal niet meer gebeurt. Ik heb hier uiteraard geen onderzoek naar kunnen doen, maar ik heb dus letterlijk de kans gekregen om meer informatie van dit wereldje te krijgen en de mensen die er in zitten zijn *ahum* flink apart op paardengebied.
Sorrel is trouwens vos (kleur) en soring is dat met chemicaliën :P

Conclusie,
ja paarden worden getraind met gewichten, ja dit is serieus mogelijk. Het is niet per definitie vervelend of fijn voor het paard, dat ligt erg aan de manier waarop. Ja ze gaan meer hun voeten optillen en het is niet voor elk paard goed. Sloffen heeft ook een reden en dan moet je niet meteen gaan grijpen naar lood aan de benen ;) Ga eerst maar eens kijken wat er rijtechnisch/ qua gedrag fout gaat en of er iets medisch aan de hand is.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Gewichten aan de benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 12:55

Met een licht gewichtje eraan lijkt het me niet direct slecht. Heb ook wel eens gehoord dat ze dit ook wel eens doen icm belletjes oid. Dat ze dan juist door het geluid iets hoger tillen. (Heb er trouwens geen ervaringen mee! Dat ter zijde)

Wij als mensen gebruiken ook wel eens gewichtjes tijdens trainingen oid. (heb ze thuis toevallig liggen, was een dansmarietje en dit was echt een positieve toevoeging aan de training). Het geeft een iets intensievere training, waardoor je (als je ze weer eraf haalt) alles “spontaan” makkelijker gaat. Eerste keer radslag zonder die dingen was vliegen :+ deze waren ‘maar’ 1 kilo per stuk, maar dat verschil merk je wel _O-

Met de TWH wordt zoals boven beschreven echt wel wat anders/extra gedaan. Dit moet niet direct over 1 kam geschoren worden. Zolang het paard maar gezond is, en geen gekke/zware gewichten eraan komen, zal het best prima kunnen en werken. Natuurlijk per paard verschillend!