Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 14:26

Je gaat alleen door de binnenste bitring dan onder de neusriem (aan de zijkant vh hoofd) en dan aan de lijn zelf weer vast. Of eventueel met een karabijn haak bevestigen. Zoals hieronder kan ook.

Afbeelding

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:45

Zoals die laatste foto ken ik wel iemand die het zo bevestigd maar dan met het halster dat er onder zit.
Dus bit en halster aan elkaar. Niet de neus riem.
Zelf gebruik ik alleen het halster bij die jonkies.
Als ze dan eens weg bokken geen kapotte mond.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:46

Hier geen veulentje voorlopig hoor. :)

Foster
Berichten: 41
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:00

Art_Ificious schreef:
Er wordt ook gezegd NÓóit loslaten als je paard gaat rennen.
Nou je móet soms wel loslaten wil je geen ontwrichte armen hebben.
Limo is er gisteren vandoor gegaan. Wou in de piste gewoon de longeerlijn omkeren voor rechtsom te kunnen longeren. Net voor ik het vastklikte sprong hij opzij en rende meteen in crossgalop de piste door.

Snap echt niet wat er met hem scheelde gisteren.
Vandaag dagje rust en morgen ook.
Hoop dat het enkel door de hormonenverandering komt.


Heb je ook les in grondwerk of in longeren met je mooie paardje? Het lijkt op de video die je plaatste dat je net "te laat" was met belonen. Het leek alsof je beloonde op het moment dat je paard al naar binnenkeek om te besluiten om zelf naar binnen te komen ipv netjes door te lopen?

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:11

odenxia schreef:
Je gaat alleen door de binnenste bitring dan onder de neusriem (aan de zijkant vh hoofd) en dan aan de lijn zelf weer vast. Of eventueel met een karabijn haak bevestigen. Zoals hieronder kan ook.

[ [url=m/V7QP7E.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zo doe ik het ook, maar dan met een lage neusriem.

De eerdere foto toont Lammert Haanstra. Ik heb een aantal malen met hem mogen werken tijdens de ORUN, en kan dus ook uitleggen hoe hij de lijn bevestigt. Hij haalt de clip door de binnenste bitring en slaat em er een keer omheen, daarna aan de buitenste bitring. Dit omdat je dan voorkomt dat je een soort notenkraker effect krijgt als er veel druk op de longe staat. Is niet echt fijn voor een paard.

Ook geleerd dat hij eigenlijk altijd met prikpaaltjes en lint een cirkel afzet. Geeft het paard toch een beetje begrenzing.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 19:11

Foster schreef:
Art_Ificious schreef:
Er wordt ook gezegd NÓóit loslaten als je paard gaat rennen.
Nou je móet soms wel loslaten wil je geen ontwrichte armen hebben.
Limo is er gisteren vandoor gegaan. Wou in de piste gewoon de longeerlijn omkeren voor rechtsom te kunnen longeren. Net voor ik het vastklikte sprong hij opzij en rende meteen in crossgalop de piste door.

Snap echt niet wat er met hem scheelde gisteren.
Vandaag dagje rust en morgen ook.
Hoop dat het enkel door de hormonenverandering komt.


Heb je ook les in grondwerk of in longeren met je mooie paardje? Het lijkt op de video die je plaatste dat je net "te laat" was met belonen. Het leek alsof je beloonde op het moment dat je paard al naar binnenkeek om te besluiten om zelf naar binnen te komen ipv netjes door te lopen?

Helaas geen les want kan niemand in de omgeving vinden voor longeerles. :/
Ik vroeg hem zelf naar me toe omdat ik tevreden was met dat ene rondje rechtsom. (Op filmpje heb ik per ongeluk de ronde twee x erop gezet).
Hij reageerde dus op mijn "Hooo, kom".
Moet alleen steeds de klank eraf halen omdat YouTube filmpjes anders wist omdat de radio op de achtergrond speelt.

Anoniem

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 23:05

Art_Ificious: dat trekken heeft Quick tot hiertoe 2 keer geflikt. Al moet ik wel zeggen dat hij gewoon stopt zodra hij aan het eind van de lijn is. Meneer kijkt iedere keer heel verbaasd om, zo van oh pardon baas, was ff vergeten dat jij me vast hebt. Bij mij blijft het dus beperkt tot een korte arm stretch sessie.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 23:20

Bij mij helaas niet. Maar toen ik hem pas had kon ik hem niet eens door de wei begeleiden na drie passen kreeg die een schrikreactie waarbij hij meteen rechtdoor in galop wegsprint. Probeer dat dan eens tegen te houden als hij zijn gewicht plots in de strijd gooit.
Bij limo is het een angst maar van wat en hoe hij eraan komt is nog steeds een groot vraagteken. :(

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 23:25

Nadat ponylief met me aan de wandel gegaan was van de week en me de bakbodem liet zien gaat het helemaal voor geen meter meer. Ze heeft denk ik ergens haar hoofdstel gesloopt, bit hangt veel losser en trek ik continue door haar mond heen. Vandaag van die rubberen ringen opgedaan, morgen eens kijken hoe dat gaat. Het rare is dat ze alleen linksom moeilijk doet wat ze voorheen nooit deed.

Mocht het probleem morgen niet over zijn ga ik haar sowieso tot aan het weekend rust geven en geen bit meer in doen. Wellicht wat gevoelig of pijnlijk in dr mond of dat ze ergens anders nog wat vast zit na dat incidentje. Mocht het dan het weekend nog steeds slecht gaan en geen verbetering inkomen dan ga ik hulp inschakelen, misschien even een DA of Tandarts er bij om iig verwondingen etc in de mond uit te sluiten. Mocht ik nog meer of erger afwijkend gedrag zijn laat ik uiteraard eerder een DA komen. Hoop dat het probleem alleen het door de mond trekken is en dat het met de rubberen bitringen opgelost is morgen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 00:07

Art_Ificious schreef:
Bij mij helaas niet. Maar toen ik hem pas had kon ik hem niet eens door de wei begeleiden na drie passen kreeg die een schrikreactie waarbij hij meteen rechtdoor in galop wegsprint. Probeer dat dan eens tegen te houden als hij zijn gewicht plots in de strijd gooit.
Bij limo is het een angst maar van wat en hoe hij eraan komt is nog steeds een groot vraagteken. :(


Had ik met mijn eerste haff ook, die kon alleen in een longeercirkel aan de longe. Mijn oudste ruin kende de longe niet toen ik hem als 4-jarige kocht, die heeft ook een paar keer mijn handen open gehaald.
Echt rot en pijnlijk als ze zo reageren.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 07:15

Ricie hopelijk niks van ernstige gevolgen.

SVRL nee is idd niet fijn.
Gekke is dat hij op de manege in omgang gekalmeerd is maar als hij in de bak losbreekt blijft rennn door het longeertouw.
En toen ik op de wei waar hij eerst stond met hem trainde om netjes te kunnen begeleiden trok hij zich ook eens los maar ging dan gewoon in een hoek staan, rende niet weg van de longe. Wel als hij niet in het afgesloten trainingdeel stond, dus als hij meer ruimte heeft gaat hij wel rennen.
Ook het opzadelen ging eigenlijk veel beter op de wei dan nu op de manege.
Ach heeft gisteren rust gehad vandaag kan ik ook niet gaan wegens lange werkdag.
Morgen ga ik wel weer. Ben benieuwd of hij weer gewoon gaat doen dan.
Zadel ga ik sowieso even achterwege laten. Eerst de manieren maar eens terug opfrissen.

Had ergens iets gelezen van vlaggetjes over de piste spannen om de piste op te splitsen.
Zijn er dan vlaggetjes van 20m of langer? Ik heb thuis verjaardagvlaggen die niet meer gebruikt worden ivm vervallen leeftijd die erop staat :') kan het altijd proberen toch?

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 07:53

Sbravrour : wat fijn dat ze zo braaf was!!! hier binnenkort ook de tandarts wat ze heeft een haakje aan haar kies. Zo druk aan het wisselen met tanden

Kabayo : Hier volgend jaar niet dekken, misschien over een jaar of 2 als mijn jongste telg oud genoeg is om een beetje aan de gang te gaan. Dan hoef ik tenminste geen zomer te missen omdat 1 met veulen loopt en de andere te jong is 8)7

Art_Ificious : Wat vervelend! Hopelijk ligt het aan de leeftijd of hormonen, niks aan om achter ze aan gesleept te worden..

Ricie : Misschien een klein stapje terug gaan en daarna weer opbouwen? na laten kijken is natuurlijk nooit mis.

Over het vastmaken van de longeerlijn. Ik heb hem meestal gewoon door het bit heen naar de buitenkant. Met halster wilde ze nog wel eens haar dikke neus in de strijd gooien om naar de zijkant te trekken. Maar met hoofdstel laat ze keurig een boogje in de lijn hangen (behalve het moment dat ze wild wordt en gaat rennen)

Gisteren voor het eerst compleet tuig op gehad met longeren. Ik had haar al een paar keer eerder met tuig gelongeerd, maar deze keer vond ze het wel heel mal met die oogkleppen, ookal zaten ze toen we naar buiten gingen bijna 90 graden naar buiten :=

Er rinkelde wat aan het tuig en omdat ze dat niet kon zien of plaatsen dus moest ze eerst even een paar rondjes mal doen en springen. Toen gekalmeerd en andere hoofdstel om gedaan, toen was ze al een stuk beter. Goed afgesloten toen ze ontspannen in stap en draf haar rondje deed. Binnenkort eerst maar eens stukje wandelen met het hoofdstel om eraan te wennen.

En ik ben erachter gekomen dat ze geen appeltjes kent, ik hield het haar voor maar meer dan eraan slikken deed ze niet :D

Afbeelding

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:17

Haha wacht laar tot ze de smaak van appel te pakken heeft :D
Die van mij at het eerst ook niet en hetzelfde met droog brood. Nu gaat het erin alsof hij niks anders krijgt. :')

Mijn moeder stelde mij oogkleppen voor omdat limo snel schrikt. Ik heb vriendelijk bedankt omdat hij dan waarschijnlijk nóg sneller gaat schrikken.

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:59

Lastig is dat Art_Ificious, dat schrikken. Vind je het niet eng?

Ik moet nog maar 2 dagen werken en dan zit het seizoen er weer op en kan ik in alle rust beginnen met wat grondwerk.
Ik moet nog steeds even het linkje bekijken van het longeren als dat niet lukt aan één kant, wie was dat ook alweer die dat geplaatst had?
Ik ga dan eerst rustig aan met Esperanza beginnen, omdat de trainer waar Elske naar toe gaat het liefste heeft dat er nog niet veel met haar gedaan is zodat ze alles goed kan leren. :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:35

rocymax schreef:
Lastig is dat Art_Ificious, dat schrikken. Vind je het niet eng?

Ik moet nog maar 2 dagen werken en dan zit het seizoen er weer op en kan ik in alle rust beginnen met wat grondwerk.
Ik moet nog steeds even het linkje bekijken van het longeren als dat niet lukt aan één kant, wie was dat ook alweer die dat geplaatst had?
Ik ga dan eerst rustig aan met Esperanza beginnen, omdat de trainer waar Elske naar toe gaat het liefste heeft dat er nog niet veel met haar gedaan is zodat ze alles goed kan leren. :)

In begin schrok ik zelf ook als limo schrok. Inmiddels blijf ik er kalm onder maar erger me er aan als hij zich dan niet laat vangen maar er een spel van maakt. (Door te gaan showen dan is duidelijk dat hij niet meer van angst rent maar om uit te dagen).

Dat longeerfilmpje is van mij :D

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:02

Wat zouden jullie gebruiken voor zzn schriktraining?
Ik kan vlaggetjes, paraplu, balonnen, bal en een pop bedenken. Maar verder kom Ik niet.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:03

Een zeiltje op de grond leggen en daar overheen laten lopen en langs laten lopen etc? Rotjes?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:17

Rotjes? Nee dat wordt het niet. Als het goed is kent hij harde geluiden al wel (passerende treinen, tractoren, geweerschoten etc kon hij horen/zien toen hij 24/24 weidegang had) oh en die knal van de geluidsmuur niet vergeten. En hier in de buurt zitten geen hangjongeren die rotjes gooien ;) daar prijs ik mezelf gelukkig mee.
Denk zelfs niet dat ik zoiets zou mogen gebruiken op de stalling.

Muziek zou eventueel wel kunnen.
Zeil is ook een goede.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:48

Vandaag niks gedaan, paard van een stalgenootje had koliek vannacht en was nogal moe vandaag.

Robin (mijn man, hierna te noemen vriend, want man klinkt zo raar :') ) heeft Chavelli gereden. Best een grappig zicht, mijn vriend is echt een beginner, lekker uit balans etc. en ze is echt onwijs braaf.

Afbeelding

Afbeelding

Kabayo

Berichten: 13990
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:17

Huh balou? Rijdt je man nou je twenter??

Mooi filmpje van limo :) over een zeil stappen , grote bal , grote slingers aan een balk. Die van mij kent idd ook rotjes. Geen probleem. En ook paraplu proof :D
Afbeelding

Haha Nynke! Appels wou zilver eerst ook echt niet , nu is ze er verzot op :D
Ik vind Lina echt zo knap he ♡ en zo braaf! Snap wel dat het eventjes eng was. Ik snap helemaal dat je nu nog niet dekt, moet je weer wachten haha.

Ik laat mijn merrie dekken omdat ze dan even rust kan krijgen. Ook omdat ik nare ervaringen heb met laat drachtig en bevallen. Ook heb ik ervaring met dan slecht drachtig worden. Liever nu 1 en later ooit eens (over 5 jaar ofzo) weer een. De keuze is een friese hengst , maar die loopt op dit moment in de verrichtingen. Mocht die het niet halen gaat er een barock pinto op. Eerste keuze is Diamond

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:24

Wij hebben vandaag trailer training gedaan. Het ging heel goed en Lars was echt mega braaf. Hij is wel echt een binnevetter want toen ik hem eraf haalde (we hadden een rondje van 5 minuten gereden) was hij wel aardig aan ‘t zweten.
Super trots op hem <3

Afbeelding

Kabayo

Berichten: 13990
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:26

Moet wel even melden dat ik het héél jammer vind dat bijna (zo goed als) niemand op andere mensen reageerd

Zou wel fijn zijn!

xZiva_

Berichten: 3995
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:29

Kabayo schreef:
Huh balou? Rijdt je man nou je twenter??


Zie haar eerste post hier

Balou_k schreef:
Ik meld me ook! *\o/*

Aanstaande zomer (dat klinkt wat minder ver weg als volgend jaar) rustig aan Prinses beleren.
Momenteel doet hij nog vrij weinig, af en toe een borstelbeurt en wat grondwerk.


[ [url=m/eGbcJM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit jaar onze merrie beleerd, als hij al de helft zo makkelijk is zal het ook wel weer vlotten. :)


Denk dat het niet haar twenter is :=

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:46

@kvulden; Nee vind ik niet te vroeg. Mijn Shetlander is ook beleerd op 3 jarige leeftijd :j
@sbravour; Ah wat stoer! Ik vind het er altijd zo sneu uitzien he :(:)
@ricie; he wat vervelend.. Snap dat je baalt. Denk inderdaad ook even een weekje rust en als het dan nog steeds zo is even de tandarts laten kijken.
@artificious; inderdaad een zeil, vlaggetjes, een kliko en daar iemand mee laten rollen/lopen, ballonnen, paraplu's, ballen (groot en klein, ze verkopen ook grote bij de action), een grote vlag, lege plastic flesjes waar ze doorheen moeten lopen..
@kabayo; ben ik met je eens! Ik doe het niet altijd direct in m'n post maar ik lees en reageer wel altijd bij. Leuke foto met je paard :D Volgens mij is die van jou ook al redelijk 'bomproof' of niet?
Spannend dat je haar laat dekken. Ik heb er in het algemeen slechte ervaringen mee :o Maar ik en mijn merrie hadden gewoon heel veel pech.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:48

Ik lees voornamelijk mee nu en reageer wat minder omdat het best snel gaat nu hier. :')