Help! Bontje (lamsvel) wordt kaal?! Wat is dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Help! Bontje (lamsvel) wordt kaal?! Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 21:51

Heb er ooit eens iets over gelezen maar nu kan ik er natuurlijk niets over vinden.. -O-

Onlangs viel mijn hele poetshandschoen uit elkaar, ding was oud dus niet veel aandacht aan besteed. Maar nu vertoont mijn mattes zadelonderlegger hetzelfde probleem. Het "bont" laat met hele plukken los van de "huid".

Ik vrees dat het om bijvoorbeeld motten of mijten gaat. Wie herkent dit probleem? En hoe kan ik het aanpakken?

Ik heb ook een Christ Iberica lamsvelzadel (barebackpad) in dezelfde kast en als die ook kaal wordt ga ik huilen -O-

Enkele foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik kan geen levende/kruipende beestjes vinden. Wat ik wel zie zijn zwarte/donkerbuine en lichtgekleurde korreltjes (uitwerpselen?). Op de plekken waar die kaal wordt..

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 22:01

Geen eigen ervaring maar ik zag iets soortgelijks laatst voorbij komen in een topic, misschien dat hier iets bruikbaars voor je bij staat?
[HAR] Bontje in de rui....

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Help! Bontje (lamsvel) wordt kaal?! Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 22:04

Bedankt voor je antwoord! Had zelf ook al wat topics gevonden maar helaas zonder echt helder antwoord en oplossing. Ik hoop dat iemand de korreltjes herkent zodat k weet welk ongedierte het veroorzaakt en hoe ik het kan "oplossen".

911Carrera

Berichten: 55
Geregistreerd: 25-07-17
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Help! Bontje (lamsvel) wordt kaal?! Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 22:11

Ik kan je helaas niet helpen. Maar wellicht is het wel handig om uit voorzorg je barebackpad tijdelijk op een andere plaats te hangen/mee naar huis te nemen oid. Inderdaad nogal zonde als die straks ook uit elkaar valt.. Succes in ieder geval!

Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 03:43

Ja, dit is het werk van motten! Nouja de larven. Je ziet de eieren ook goed zitten op je foto's.

Ik zou zsm het hele bontje nakijken en alle eieren die je tegenkomt verwijderen. Ook je Christ Iberica, want daar kunnen nu ook heel goed eieren op zitten. En even informeren wat je nu het best kunt doen, normaal heel heet wassen of een paar dagen in de vriezer, maar ik zou dat voor deze spullen even navragen. Denk bij een stomerij?

En als het dan schoon is, opbergen in plastic hoezen of bakken. Ook je dekjes, dekens etc. De motten vreten niet door plastic heen, dus kunnen ze geen eieren leggen op je spullen, dus geen last van larven die alles naar de kl*te helpen! :)

Afbeelding

furyke

Berichten: 3549
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: elsloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 08:39

Telpeva schreef:
Geen eigen ervaring maar ik zag iets soortgelijks laatst voorbij komen in een topic, misschien dat hier iets bruikbaars voor je bij staat?
[HAR] Bontje in de rui....



Bij mij inderdaad hetzelfde. Heb het hele bontje ingespoten met iets tegen kruipend en vliegend ongedierte.
Hoop dat het nu weg is.
Ga vandaag mijn hele kast leeg trekken, ben benieuwd wat ik nog meer tegen kom.

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 08:46

Het zijn inderdaad motten larven die dit veroorzaken. Ik zou het heel goed gaan wassen en misschien inspuiten

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Help! Bontje (lamsvel) wordt kaal?! Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 08:48

Heb je een flinke vriezer tot je beschikking? Stop het voorwerp dan een aantal dagen in de vriezer zodat alles dood gaat

Verder mottenballen in de kast leggen

Wassen en inspuiten met chemische middelen zal je bontje niet ten goede komen. Het is een natuurproduct :)

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Help! Bontje (lamsvel) wordt kaal?! Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 09:04

Ik herken het. Bij mij werd het lamsvel op enig moment ook kaal. Gek genoeg de rand eromheen, niet de onderlegger zelf... terwijl verondersteld was dat dit hetzelfde materiaal zou zijn.
Had bij mij niets met beestjes oid te maken, was gewoon slechte kwaliteit huid geweest en waarschijnlijk te droog bewaard.

Ik denk dat je ook niet moet verwachten dat die dingen het eeuwige leven hebben...

Anomien

Berichten: 7388
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Help! Bontje (lamsvel) wordt kaal?! Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 10:06

Idd motten!!! Zorg dat je alles in stal naloopt en er spul voor koopt. Anders zijn de wollen zweetdekens en weet ik wat allemaal ook de sjaak!