Verwaarloosde pony gaat mooi leven tegemoet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14047
Geregistreerd: 20-04-16

Verwaarloosde pony gaat mooi leven tegemoet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 20:52

Dierenbescherming
Welzijn


Afgelopen zomer vond een inspecteur van de dierenbescherming een ernstig verwaarloosde merrie en haar dochter. De dieren stonden in een donkere stal, in een dikke laag uitwerpselen. Ze stonden in dezelfde ruimte en konden elkaar wel horen, maar niet zien. De dochter moest door haar slechte conditie dezelfde dag nog ingeslapen worden. Met de moeder, Bietje, gaat het nu goed.

In deze erbarmelijke toestand werden Bietje en haar dochter aangetroffen. Let op, de beelden kunnen als schokkend worden ervaren.


Al snel werd duidelijk dat de dieren er zowel fysiek als mentaal slecht aan toe waren. Ze bleken al lange tijd in die donkere, vieze stal te verblijven. Ze konden letterlijk geen kant op. De eigenaar gooide elke dag wat hooi naar binnen, meer kregen de dieren niet. Ook de nodige verzorging werd niet gegeven. Ze stonden in een diepe laag mest en de hoeven waren al jaren niet meer bekapt. Het was een schrijnende situatie.

De hoeven van de dochter waren er zo slecht aan toe dat de pijn ondraaglijk moet zijn geweest. Omdat ze een zware vergroeiing aan het hoefbeen had en nooit meer pijnvrij zou kunnen bewegen, zag de dierenarts geen andere mogelijkheid dan haar in te laten slapen. Bietje, haar moeder, stond erbij toen ze ingeslapen werd.

Nog diezelfde dag werd Bietje overgebracht naar een veilig opvangadres, waar ze voor de eerste keer in hele lange tijd weer liefde en aandacht kreeg. De 27-jarige Bietje, zoals ze door haar verzorgster Hilde werd genoemd, bleek net als haar dochter veel te lange hoeven te hebben, waar ze amper nog op kon staan. Het kostte urenlang zagen, knippen en vijlen en om haar weer vrij en zonder pijn te laten bewegen.

Het is nu enkele maanden later en in de opvang van Hilde is Bietje inmiddels tot rust gekomen. “Je kon duidelijk aan haar merken dat ze was verwaarloosd, ook mentaal,” vertelt Hilde. “Al de eerste dag zocht ze aansluiting bij een van mijn andere paarden. Het was mooi om te zien hoe zij zich bijna als een veulentje aan haar moeder vasthield. Nu kan ze dat een beetje loslaten, al zijn die twee nog steeds onafscheidelijk. Bietje heeft ook behoefte aan menselijke aandacht en vraagt om knuffels. Die geef ik haar met liefde."

Ook de inspecteur is blij dat het verhaal van Bietje en haar dochter zo’n mooi einde heeft gekregen: "Het was ontroerend om te zien hoe ze afscheid nam van haar dochter. Dan hou je het als inspecteur ook niet droog. Gelukkig werd ze bij het opvangadres meteen door de andere dieren welkom geheten en gaat ze na alle verdriet een mooie tijd tegemoet."



Gerelateerd bericht: Nieuwsredactie @ [VN] Dierenbescherming vangt twee verwaarloosde pony's op
Laatst bijgewerkt door melody7 op 05-10-17 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

wapitie

Berichten: 202
Geregistreerd: 26-08-14
Woonplaats: in Dromenland...

Re: Verwaarloosde pony gaat mooi leven tegemoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:07

Wat fijn dat de dieren bescherming ook goed werk verricht! Hoe is het toch mogelijk dat mensen het zo ver kunnen laten komen, snik!

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Verwaarloosde pony gaat mooi leven tegemoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:20

Fijn dat die pony het weer zo goed doet.

Dat verhaal erachter wat er mis is gegaan bij de mens waar het dier van was hoor je eigenlijk nooit.
Maar daar zit ook altijd een persoonlijk drama achter denk ik dan. Hopelijk kreeg ook die mens hulp.

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:24

Hobbyhorse schreef:
Fijn dat die pony het weer zo goed doet.

Dat verhaal erachter wat er mis is gegaan bij de mens waar het dier van was hoor je eigenlijk nooit.
Maar daar zit ook altijd een persoonlijk drama achter denk ik dan. Hopelijk kreeg ook die mens hulp.


Toevallig vanmorgen het hele verhaal gehoord.

Echtpaar. Vrouw overleed man werd weduwe en kon het allemaal niet meer aan. Dat is de verkorte versie.

Overigens werd vanmorgen ook verteld dat bietje naar een ander huisje gaat verhuizen. Ze blijft dus niet bij de vrouw uit dit filmpje

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Verwaarloosde pony gaat mooi leven tegemoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:40

Dank voor de info malih, heel verdrietig ,ik hoop dat die meneer zijn leven weer op de rit krijgt.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Verwaarloosde pony gaat mooi leven tegemoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:14

Ach wat triest is dat geweest voor die meneer, voor de paardjes en wat fijn om eens een leuk bericht van de db te lezen!

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Verwaarloosde pony gaat mooi leven tegemoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:42

Hartverscheurend filmpje en heb het niet droog gehouden. Wat een verschrikkelijke toestand hebben de paarden ingestaan en arme Bietje. Wat een sterk paard en mooi om te zien hoe ze van haar leven geniet nu <3

Sweetgirl1
Berichten: 4549
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 23:27

Lizzyy schreef:
Hartverscheurend filmpje en heb het niet droog gehouden. Wat een verschrikkelijke toestand hebben de paarden ingestaan en arme Bietje. Wat een sterk paard en mooi om te zien hoe ze van haar leven geniet nu <3

+1. Ik heb gewoon tranen van verdriet hoe ze eerst was en erna tranen van geluk hoe knap ze is geworden. Weer lekker rennen door de weide.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Verwaarloosde pony gaat mooi leven tegemoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 08:40

Pfft inderdaad wat een hartverscheurende filmpjes..wat triest dat het zover heeft moeten komen dat het jongste dier niet meer te redden was.

Sneu wbt die weduwnaar maar dan had hij aan de bel moeten trekken, imo geen excuus om dieren zo te verwaarlozen..

Heel erg fijn om te zien dat het oude paardje nu weer paard kan zijn.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 09:03

Elisa2 schreef:
Pfft inderdaad wat een hartverscheurende filmpjes..wat triest dat het zover heeft moeten komen dat het jongste dier niet meer te redden was.

Sneu wbt die weduwnaar maar dan had hij aan de bel moeten trekken, imo geen excuus om dieren zo te verwaarlozen..

Heel erg fijn om te zien dat het oude paardje nu weer paard kan zijn.


Inderdaad, heel sneu voor zo'n meneer, maar dat die dieren daar zo vreselijk de dupe van worden, vind ik onverteerbaar.

Ook ik had de tranen over m'n wachten, voornamelijk bij het zien van het jonge dier wat gewoon niet op haar voeten kon staan :'(

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Verwaarloosde pony gaat mooi leven tegemoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 09:33

Vreselijk sneu zeg, fijn dat de dochter "rust" heeft gekregen. Kon niet op haar pootjes staan zie je in het filmpje, wat moet die een pijn hebben gehad....

wel jammer dat dat andere paard nu toch weer moet verhuizen......

Somboby
Berichten: 103
Geregistreerd: 30-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 09:35

Het overlijden van de vrouw is dan een zogenaamd excuus om zo met de dieren om te gaan? In mijn ogen is er geen excuus, we praten over jaren van verwaarlozing!

jojoleinee

Berichten: 2662
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Verwaarloosde pony gaat mooi leven tegemoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 14:38

Wat erg dat mensen de macht hebben om het zo ver te laten komen bij dieren.
Bietje ziet er echt weer goed uit voor haar 27 jaar, hopelijk krijgt ze het op haar nieuwe plek ook weer zo goed en heeft ze het daar naar haar zin.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 15:48

Somboby schreef:
Het overlijden van de vrouw is dan een zogenaamd excuus om zo met de dieren om te gaan? In mijn ogen is er geen excuus, we praten over jaren van verwaarlozing!


ik heb een 6 mnd oud veulen gezien waarbij de hoeven al flink omhoog krulden. daar kúnnen letterlijk geen jaren aan verwaarlozing aan vooraf zijn gegaan. Jaren is imo dan ook erg overdreven. Het dier was zo te zien nog tamelijk jong. dit kan zomaar, bij een jong dier, in een jaar tijd zo hard groeien. Ik gok op pakweg 1,5 jaar geen smid meer gezien. En als alles ineens op je afkomt, je ineens van alles moet regelen, verdriet hebt en niet meer weet wat je moet, dan zijn die 1,5 jaar zo om...

wapitie

Berichten: 202
Geregistreerd: 26-08-14
Woonplaats: in Dromenland...

Re: Verwaarloosde pony gaat mooi leven tegemoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 16:44

Maar die dieren hebben blijkbaar wel dagelijks eten gekregen? Dan heeft die man elke dag gezien dat ze in hun ontlasting stonden weg te rotten! Anderhalf jaar lang dus?

Century

Berichten: 5969
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Verwaarloosde pony gaat mooi leven tegemoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 18:08

Het bovenste filmpje heeft het wel over meerdere jaren. Weet natuurlijk niet of dat klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 18:19

Century schreef:
Het bovenste filmpje heeft het wel over meerdere jaren. Weet natuurlijk niet of dat klopt.


Nouja het is de dierenbescherming die op zoek is naar donateurs. 'Jaren verwaarloosd' doet t nou eenmaal beter met het zieltjes winnen dan 'maanden verwaarloosd' :+ zet er een betrokken BN'er bij (of wat ooit een BN'er was iig) en je hebt (hoop je dan) kassa.

Neemt niet weg dat ik het hartverscheurend vind. Voor de paarden, maar ook voor de achtergebleven man. Ik kan me niet voorstellen dat hij dit expres gedaan heeft.

Het nieuwsbericht heeft het overigens erover dat het paard nu gelukkig goed ontvangen is op de opvang en nu een mooi en gelukkig leven tegemoet gaat, dat suggereert wel dat ze bij de opvang blijft dus was even verwarrend om te lezen dat ze dus weer naar een andere plek gaat. Wat ik daarvan vind overigens van het nogmaals slepen van een dier laat ik maar even in het midden, maar goed..

Beautjepip
Berichten: 2
Geregistreerd: 06-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 18:30

Wat heftig heb echt wel en traantje gelaten fijn dat de dierenbescheeming hier zo hun best voor doet echt de mensen die dit doen voor die paarden moeten echt beloond worden :')

Somboby
Berichten: 103
Geregistreerd: 30-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 19:21

peach2001 schreef:
Somboby schreef:
Het overlijden van de vrouw is dan een zogenaamd excuus om zo met de dieren om te gaan? In mijn ogen is er geen excuus, we praten over jaren van verwaarlozing!


ik heb een 6 mnd oud veulen gezien waarbij de hoeven al flink omhoog krulden. daar kúnnen letterlijk geen jaren aan verwaarlozing aan vooraf zijn gegaan. Jaren is imo dan ook erg overdreven. Het dier was zo te zien nog tamelijk jong. dit kan zomaar, bij een jong dier, in een jaar tijd zo hard groeien. Ik gok op pakweg 1,5 jaar geen smid meer gezien. En als alles ineens op je afkomt, je ineens van alles moet regelen, verdriet hebt en niet meer weet wat je moet, dan zijn die 1,5 jaar zo om...


Is het met deze verklaring wel te rechtvaardigen?

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 19:29

Somboby schreef:
Is het met deze verklaring wel te rechtvaardigen?


Rechtvaardigen is een groot en ruim woord.

Iemand vermoorden is niet te rechtvaardigen, maar toch kijken we anders naar iemand die een ander doodmept omdat ie iets lulligs zei over zn mam of vriendin dan naar een vrouw die tijdens een poging tot verkrachting op de vuist gaat met haar aanvaller en hem daarbij dood.

Soms is er plaats voor medelijden, soms voor woede. in dit geval neig ik meer naar medelijden.

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 19:49

Prachtig filmpje.

Zal alleen nooit van mijn netvlies krijgen toen ik 11 jaar was en met de boer waar mijn pony stond mee langs de weides ging om 2 shetlanders te verhuizen naar een andere wei.

Bij 1 van de weilanden stonden cq 20 schapen die de dierenbescherming in beslag had genomen in het voorjaar wegens verwaarlozing.

Ik weet nog goed dat het juli was in de zomervakantie en dat ik het sneu vond dat er zoveel schapen met een hele grote dikke vacht in de wei stonden en lagen en dat er een schaap in het weiland lag en er een smerige geur hing rondom het dier.

De boer tilde een poot op en een flinke dot aan maden stroomde onder de voorpoot vandaan (ik had nog nooit zoveel "visvoer" bij een dier gezien). Hetzelfde bij 1 van de achterpoten.

Het dier was zo ver heen dat de boer per direct een eind aan het dier heeft gemaakt.. anders was hij die dag of de dag erna vanzelf al gestorven.

Er liepen nog meer schapen mank/moeizaam. De dierenbescherming is vast veranderd sinds toen want ik wordt alweer bijna 31..

Ik doneer niet om die ene keer die ik heb meegemaakt omdat ik er nog redelijk vaak aan terugdenk als ik schaapjes (die van boeren zijn en goed verzorgd zijn) vrolijk langs de dijk zie lopen.

Een (kudde) dier(en) redden.. maar er vervolgens niet meer naar omkijken..

Nee sorry.. daar geef ik geen geld aan. Ook al is het maar 3 euro.. van die 3 euro gaat het grootste gedeelte naar de grote baas en de rest wordt onderverdeeld.



Hopelijk mag Bietje nog heel oud worden, wat ziet ze er goed uit <3