Bokkers vertellen: Ratties4life in Zweden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Bokkers vertellen: Ratties4life in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 12:00

*Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding

Deze maand vertelt bokker Ratties4life over haar werkvakantie bij de Sun Dance Ranch in Zweden. In april vertrok haar paard naar Zweden, Ratties4life volgde hem eind mei. Ze is nu dus vier maanden in Zweden, volgende maand komt ze met niet één, maar twee paarden terug naar Nederland!

* Hoe ben je bij dit bedrijf terecht gekomen?
Ik ben vier jaar geleden voor het eerst op de Sun Dance Ranch in Zweden terecht gekomen. Ondertussen kom ik ongeveer jaarlijks op de ranch, maar dan op vakantie, niet om te werken. Vorig jaar werd gevraagd of ik het seizoen erop wou komen helpen, aangezien ik dan de middelbare school had afgemaakt. Hier heb ik natuurlijk direct positief op gereageerd, maar dan moest er wel een oplossing komen voor mijn paard. Die kon ik zo lang niet achterlaten zonder iemand die echt naar hem omkeek en na wat overleg heen en weer kon ik naar de ranch komen, maar dan wel met paard!

* Kun je wat vertellen over jezelf en het bedrijf waar je op werkvakantie bent?
Ik ben Janneke, 19 jaar en ik ben al mijn hele leven gek van paarden. Ik heb sinds drie jaar mijn eigen paardje, Buddy. Na de werkvakantie komt er een Zweeds paard mee naar huis. Thuis doe ik van alles en nog wat met de paardjes. Van schriktraining tot recreatief wedstrijdjes rijden. Ik rijd western en bitloos, wat perfect aansluit op de ranch.

Alle paarden op de Sun Dance Ranch worden bitloos en barefoot gereden, ook in de bergen. Op het moment staan er 24 paarden, allemaal in een grote kudde op een weiland van ongeveer 20 ha. Ze beschikken over een grote inloopstal en staan ook in de winter lekker buiten. Naast paardenvakanties verzorgt de ranch ook bedrijfsuitjes, ze beschikken over een restaurant en geven ook les in o.a. Horsemanship, academisch grondwerk en natuurlijk western rijden. Ook verzorgt de eigenaresse coachingsessies en soms coachweken.
Afbeelding

* Je hebt je paard meegenomen, hoe heb je dat vervoer geregeld en paste je paard zich makkelijk aan in Zweden?
Ja mijn paard is inderdaad gezellig meegekomen uit Nederland. Ik heb zelf niet veel van het vervoer hoeven regelen op de heenweg. Anita (de eigenaresse) stuurde en bericht dat er een maand voor mijn vertrek en nieuw paard naar de ranch werd getransporteerd vanuit Frankrijk en er een mogelijkheid was voor Buddy om ook mee te rijden. Daar aangekomen werd hij echter heel ziek. Hij ging van plus vijftien naar sneeuw en had veel te veel koud water naar binnen gewerkt in een korte tijd. Maar met vijf dekens op de eerste dag en daarna nog twee weken met drie dekens sloeg hij zich er prima doorheen. Na ongeveer drie weken werden de twee paarden die samen hadden gereisd in de kudde geïntroduceerd.
Dit ging eigenlijk hartstikke goed, toen ik nadat Buddy daar al een maand stond aankwam was hij al redelijk in de kudde opgenomen. Nu heeft hij de afgelopen jaren ook in kudde verband gestaan, dus dat scheelt ook een stukje.

* Hoe lang ben je nu in Zweden, en hoe lang blijf je nog?
Ik ben hier al sinds dertig mei en als het goed is rijd ik samen met de paarden de zevenentwintigste van oktober weer terug. In totaal zit ik er dan zo'n vijf maanden.

* Welke werkzaamheden behoren tot jouw werk op de ranch?
Afbeelding

Ik heb het geluk vooral veel met de paarden te mogen trainen, maar ook het restaurant, de keuken, schoonmaken van de stuga's (vakantiehuisjes), bladeren aanharken, uitmesten, hoeven bekappen, voeren, kleine lesjes geven etc. hoort erbij.

* Wat gaat jou het meest bijblijven van deze tijd?
Ik denk toch wel de prachtige omgeving! Het is hier nu al echt herfst en alle bomen kleuren geel en rood. Het is hier zo ongelooflijk mooi! Maar ook zeker alle buitenritten!

* Wat zijn je plannen als je weer in Nederland bent?
Als ik in Nederland ben ga ik verder met het eerste jaar van de opleiding Instructeur Paard en Gedrag van e-quine.com, verder heb ik me ingeschreven voor de opleiding tot instructeur bij de 2 Lazy 7 ranch. Ik ga me proberen te overtuigen in de paardenwereld en wil graag paarden gaan trainen en les gaan geven, verder ga ik voortborduren op het natuurlijk bekappen wat ik hier heb geleerd. Kortom nog veel te doen! Ik neem ook Spirit, een achtjarige merrie, mee naar huis en in overleg met mijn ouders en de eigenaresse van de ranch heb ik besloten toch Buddy ook te houden. Zo kan ik beginnen met lesjes geven ook al heeft iemand geen eigen paard. Daarbij is het gewoon een super paard. Hij heeft zich hier dubbel en dwars bewezen en ik heb me gerealiseerd dat het een stomme fout zou zijn om hem weg te doen.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Bokkers vertellen: Ratties4life in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:20

Wat een onwijs gave ervaring. Het lijkt mij leuk om ook een keer die kant op te gaan voor een vakantie! :D

Puccini
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 19:49

Heeft de eigenaresse ook meegedaan aan het programma 'Ik vetrek'?

Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 20:36

Ja, dat heeft ze.
Mijn laatste paardje woont er ook.

Rubio

Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-04-11

Re: Bokkers vertellen: Ratties4life in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 20:54

Wat leuk! 7 jaar geleden zijn wij daar op vakantie geweest. Het was toen het tweede jaar dat ze draaide. Spirit was toen nog jaarling.

Joline_

Berichten: 3918
Geregistreerd: 06-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:31

Wat leuk dat Spirit met je mee naar Nederland komt. Ik heb in 2015 in de zomer op de ranch gewerkt. Ik heb toen nog voor het eerst met dr gezwommen. Heel veel plezier nog in Zweden en straks met je 2 paarden.

Ann_Pam

Berichten: 2169
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Nederland

Re: Bokkers vertellen: Ratties4life in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:33

Mooie ervaring lijkt me dat zeg, geniet er nog maar van zolang je daar bent :)

_Anke

Berichten: 2052
Geregistreerd: 11-07-14
Woonplaats: Eindhoven

Re: Bokkers vertellen: Ratties4life in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:34

Oh wat leuk dat je Buck/buddy toch houdt! :D

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:46

Leuk om te lezen! En wat gaaf dat je daar zo lang hebt mogen werken.
Ik heb gelijk de Ik Vertrek aflevering bekeken. :) Leuk om te zien hoe ze dat opbouwen!! En ook leuk dat het dus zo'n mooie ranch is nu.