Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:07

Ik gebruik mijn behandelkruk daar inderdaad ook voor. Die is nog hoger dan de gemiddelde opstapkruk, dus ik kan echt heel mooi boven hem komen. Ik behandel hem ook regelmatig, dan blijft ie heel braaf staan. Wat al genoemd werd met erover heen hangen en aan de andere kant snoepje geven, heb ik ook al toegepast.
Gewoon speels op die manier zulke dingen aanleren is echt ideaal, worden ze mooi mak van :)

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 13:41

Ja met krukje er naast heb ik van de week ook geprobeerd. Was ze ook super braaf mee. Volgende keer uitbreiden naar snoepje geven over de rug heen aan de andere kant. Goede tip!

Leuk dat jullie paarden het ook allemaal zo goed doen.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 14:15

Meld ik me hier ook maar. Jonge Rousseau. Heb nu al besloten dat die naar een prof gaat. Zenuwpees vind ik het. Lijkt me er één die de staart aan de kont knijpt en blind gaat. Stomme dressuurknol...

Ben om een halster op te krijgen weken bezig geweest en maanden om hem overal te kunnen poetsen. Alles wat anders is dan normaal schiet hij helemaal van in de stress en blijft daar ook in hangen. Kwalitatief een heel goed paard maar een angsthaas.

Gelukkig heb ik hem nu wel zover dat hij steun bij me zoekt maar daar zit al veel tijd in.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 16:02

Anne_GTI schreef:
Meld ik me hier ook maar. Jonge Rousseau. Heb nu al besloten dat die naar een prof gaat. Zenuwpees vind ik het. Lijkt me er één die de staart aan de kont knijpt en blind gaat. Stomme dressuurknol...

Ben om een halster op te krijgen weken bezig geweest en maanden om hem overal te kunnen poetsen. Alles wat anders is dan normaal schiet hij helemaal van in de stress en blijft daar ook in hangen. Kwalitatief een heel goed paard maar een angsthaas.

Gelukkig heb ik hem nu wel zover dat hij steun bij me zoekt maar daar zit al veel tijd in.

Klinkt net zoals die van mij was de eerste maanden. Kon hem amper benaderen in de wei moest hel echt in een klein afgezet stuk jagen om daar te trainen op aanrakingen en voetjes geven. Beest is slim en wist snel genoeg dat ik hem in dat klein stuk wou jagen dus ging er vaak alweer uit vóór ik de draad kon sluiten.

Sinds hij op de manege staat is hij een stuk kalmer geworden.

TinekeVD
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-11-14

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 17:11

Wat betreft vast staan, die van ons stond met twee weken oud al vast, dan gaan ze meteen terug bij weerstand en sindsdien dooet hij het braaf. Laatst bedacht ik dat ik m wel vast kon zetten en dan even weglopen om te kijken wat meneer doet, hij wilde mee, dat kon niet en dus ging hij hangen. Op een afstandje ben ik rustig naar m blijven kijken en na heel even....wat natuurlijk een eeuwigheid lijkt.... Stopte hij er weer mee, had door dat t geen zin had en nu staat ie weer net zo relaxt vast, ook als ik weg loop. Tussen twee touwen vastgezet ook gedaan, is heel veilig en het valt meestal mee hoe ze reageren. Ik zou zeggen gewoon doen en mocht ie gaan hangen raak dan vooral zelf niet in paniek, wanneer jij rustig blijft wordt hij vanzelf weer rustig, omdat jij laat merken dat er niets is om je druk om te maken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 17:14

Dat willen meegaan is zooo herkenbaar. Wil de mijne namelijk ook als ik snel even iets uit mijn kast moet halen om het hoekje. (Mijn kast staat in de zadelkamer vlak achter de poetsplaats handig :D)
Maar heb hem al snel het woord Nee aangeleerd en zodra ik hem al vooruit zie gaan zeg ik dus snel en duidelijk nee. :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 17:15

Ik heb er 2 staan die 3 worden.
Nu nog met beide niets gedaan. Ja wel overal aangeraakt worden en braaf bij de smid.
Eentje die is denk ik dadelijk zo aan de lange lijnen te zetten en later zadel er op en zitten maar.

De ander is moet alles veel voorzichtiger. Daar is een hele andere benadering bij nodig anders is het toch spannend.
Maar je merkt wel dat ze groeit als ze het dan "overwonnen" heeft.

MillyH
Berichten: 640
Geregistreerd: 21-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 17:24

Is het hier ook voor de pony's die voor de wagen beleerd gaan worden?
Zo ja, met mijn 3,5 jarige shetlander ga ik volgend jaar rustig aan beginnen.
Afbeelding

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 18:14

Pony niet, wel paard. Maar dat word een eitje :)
Afbeelding
Mooie pony!

Vaststaan is nooit een probleem geweest. Altijd aan de box gehad. Weglopen kon ik ook gerust. Vaak was ze daarna wel los :+ maar op dezelfde plaats haha. Vandaag tweede keer tussen de touwen. Dat is spannender
Afbeelding
Afbeelding

Leuk! Welkom Anne_gti

Odenxia leuk om zo uit te breiden! Ik heb er al helemaal overheen gehangen, erop springen, onder door. Op haar hangen en ondertussen met mijn hond poot oefenen :P boeid haar weinig.

Straww_

Berichten: 1539
Geregistreerd: 27-12-10
Woonplaats: Midden van het land

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 18:31

Ik meld me ook! Sinds vorige week woensdag ben ik de trotste eigenaar van Kenzo, een 2,5 jarige ruin van Firestone en momenteel 1.63 hoog *D Hij komt vers van de wei, aan een touwtje meelopen gaat en de rest is aan mij om rustig op te pakken. Het is echt nog een puppy, ben heel benieuwd hoe hij er met een jaar uit zien. Het idee is om het longeren op te pakken als hij 3 jaar is.
Hij begint me al te vertrouwen, het is echt een zachtaardig dier en een knuffelkont. Voor mij mijn eerste eigen paard en ik ga hem zelf (met hulp hier op stal) inrijden!
Afbeelding
Afbeelding

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 18:32

lief koppie :D

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 18:34

Leuk kleurtje milly :) je bent hier ook zeker welkom als menner.

Straw leuk paard, wel jammer van het bokhoefje (?) rechtsachter.

MillyH
Berichten: 640
Geregistreerd: 21-05-14

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 18:40

Fijn dat ik hier welkom ben, gaat nog wel wat worden met haar.
Is namelijk een erg energieke pony die snel paniekerig word.
Maar we gaan het zien.

Straww_

Berichten: 1539
Geregistreerd: 27-12-10
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 18:42

Dankjewel!
@ Art_Ificious; inderdaad jammer, maar het maakt voor mij gelukkig niet uit :) De hoefsmid komt morgen, ben heel benieuwd wat hij te zeggen heeft (en hoe Kenzo zich gedraagt..)

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 18:48

achter zie je niet vaak bokhoefjes toch?
Kyara had/heeft er ook eentje aan voorhoefje. Maar daar is van veulen af aan steeds wat aan gecorrigeerd. Zal eens foto maken hoe ze nu op haar hoefjes staat. :)

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:19

Goede tips komen er langs. Toevallig stond ik bij het mesten van de paddock op de spoorbiels langs de kant en stond Veronia precies voor mijn neus vanavond. Ik kon dus perfect even oefenen met het staan op een opstapje. Geen probleem hoor, ook niet half over haar rug en zelfs bips hangend :D .

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:26

odenxia schreef:
Hey wat leuk dat het topic loopt :-) Welkom allemaal :D

Met Kens ben ik langzaam aan steeds een stapje verder aan het gaan.

Het weekend voor de 3e keer een hoofdstel ingehad en dat doet ze als een volleerd zadelmak paard _/-\o_
Dit was tevens een pas sessie voor haar nieuwe hoofdstel. Staat haar erg goed vind ik zelf <3

[ [url=m/wIuMfd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook vorige week een pas sessie gedaan voor de dekens van mijn vorige paard. Ook deze liggen goed, scheelt weer in de portemonnee <<)

[ [url=m/G6gPp7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Verder ben ik bezig met leren vast staan tussen 2 touwen op de poetsplaats, maar dit vind ik zelf wel een dingetje. (Lees: Eng)
Ik ben nu in de box bezig met aan weerszijde een longeerlijn welke ik dan vast houd en als ze naar voren komt bied ik wat weerstand en als ze terug gaat laat ik vieren. Maar om de stap te zetten haar daadwerkelijk vast te zetten vind ik spannend. Hoe doen jullie dit?


Hoe ik het heb gedaan is aan 1 kant gewoon vast zetten aan paniekhaak. Andere kant met longeertouw door ring en vast houden. Als ze naar achter gaan eerst steeds met de hand naar voren zetten. Later alleen druk op touw houden en dan weten ze super snel dat naar achter, weer naar voren betekend in combinatie met de druk. Had ze in 1 week helemaal onder de knie, en geen één halster aan stukken. Geen paniek en geen slechte ervaringen. Ideaal!

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:39

Rosie vindt de hoefsmid bij de achterbenen nog lastig. Nu is hij 3 weken geleden geweest en bleek aan 1 hoef straalrot. Dus dat moet je dus behandelen. Minimaal 2x in de week. Nou dat was een uitdaging omdat ze op 3 benen staan toch moeilijk vind. Ze maakte het zichzelf ook wel moeilijker door het been heel hoog op te trekken. En de grootste uitdaging was... ik moest het alleen doen. De hoef moest goed schoon gespoeld worden en daarna drogen en inspuiten. Omdat het in het begin toch nog wel lastig ging omdat ze maar even de voet op wilde tillen heb ik mijn plan aangepast. We gingen verder zoals we het deden zodat ze er meer aan went, maar voor de hoef heb ik een emmer soda gepakt. En haar voet erin gezet om te weken. Dat ging heel mooi en ze bleef er steeds langer in staan. De hoefsmid is naar 2 weken komen controleren en het was helemaal weg. Dus top Rosie. Was een mooie ingelaste training.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:41

Dan moet je wel met ze werken he kvulden, soms best een mooie stok achter de deur. :))

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:47

Ja inderdaad. We doen al wel het een en ander in de omgang, maar zoals voetje bij de smid is toch anders dan wanneer je het zelf doet. De smid hield wel vast, maar dan ging ze gewoon in zijn hand staan. En dat win je niet. Haha. Ik denk dat de volgende keer bij de smid veel beter gaat. Ik ben nu ongeveer 1x in de week met haar bezig. Vast staan lekker poetsen. En dan nog even iets rond stappen. Met halster of even met hoofdstel. Soms even een tuig om te wennen. Met Rosie gaan we beiden doen. Mennen en onder het zadel.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 20:40

Kyara haar voetjes nu. Lekker vies ook :')

Afbeelding

Straww_

Berichten: 1539
Geregistreerd: 27-12-10
Woonplaats: Midden van het land

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 20:55

Ziet er goed uit! Inderdaad is het gebruikelijk bij voorhoeven, dus ben benieuwd wat de smid te zeggen heeft. Hij loopt er gelukkig goed op :j
SBravour dat is een goede tip, ik heb vast staan met Kenzo nog niet geprobeerd en dit ga ik eens oefenen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 22:11

Hoefjes? Die doe ik sinds kort zelf op aanraden van de smid die bijna een stamp gekregen heeft.
Mijn paardje is als veulen, jaarling en tweejarige bekapt geweest (fokker beweert dat toch) maar bij vorige eigenaar lukte het vanachter niet zelfs voorvoetjes erg moeilijk. En bij mij lukte het zelfs de voorvoeten niet bij de eerste smid (Paardje sloeg in paniek bij de hoefstandaard).
Twee maanden geoefend met zelf voetjes uitkrabben ook achtervoetjes en dan een andere smid doen komen. Die ging erg kalm met de situatie om. Voorvoetjes zijn gelukt achtervoetjes niet (wederom paniekreactie maar véél sneller weer gekalmeerd).

Daarna verhuisd naar de manege daar diezelfde smid laten komen. Voorvoetjes perfect gegaan inclusief standaard om te vijlen. Linksachter ging ook best vlot maar rechtsachter weer paniek en slaan. Uiteindelijk wel deels gelukt doordat ik het voetje omhoog hield ipv de smid.
De angst is niet voor het materiaal maar voor de smid zelf.

Op onderstaande filmpje zie je dan ook goed dat rechtsachter rommeliger is omdat de smid die niet mooi kon bewerken toen hij laatste keer geweest is.

Ik doe ze nu zelf en hij had ook erge Rotstraal.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 06:35

Dus de eerste smid deed gelijk met hoefstandaard? Dat doet mijn smid dus niet de eerste keren als ze angstig zijn. Je huidige smid klinkt goed. :j

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 06:38

Telt voor de kar beleren ook? :p

Zo ja, dit is mijn lieve 2,5 jarige ruin!
Afbeelding