[VIDEO]Springruiters winnen finale FEI Nations Cup Barcelona

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14058
Geregistreerd: 20-04-16

[VIDEO]Springruiters winnen finale FEI Nations Cup Barcelona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 11:41

*knhs
Springen

Afbeelding
Foto: FEI/Libby Law Photography

De Nederlandse springruiters hebben in Barcelona de finale van de Longines FEI Nations Cup gewonnen. Daarmee herhaalden ze de titel van 2014. Een fantastische afsluiting van het seizoen voor het team van bondscoach Rob Ehrens, dat vorige maand op het EK in Gothenburg op de zesde plaats eindigde. “Een thriller. Ik ben heel blij”, is de reactie van bondscoach Rob Erhens. “Hier doen de beste acht landen van de wereld mee. En dan winnen. Mijn ruiters hebben het fantastisch afgemaakt vandaag.”

Met de thriller doelt Ehrens op de spanning en op de late start van de wedstrijd. Op de Real Club de Polo - waar de Nederlandse springruiters 25 jaar geleden Olympisch teamzilver wonnen - begaf een van de lichtmasten het voor aanvang van de finale. De wedstrijd begon bijna twee uur later nadat de technische problemen opgelost waren. “De ruiters zijn profis. Die hebben daar geen last van. Alle landen reden vandaag heel sterk. Het was een hele mooie strijd vandaag. Het was moeilijk, maar mijn ruiters reden heel sterk. Dit is een hele mooie afsluiting van het seizoen.”
Net als in de eerste wedstrijd van de finale donderdag was het zaterdagavond laat bijzonder spannend. Met slechts 1 tijdfout haalde Oranje de titel binnen. Met de Verenigde Staten en België met 4 strafpunten op zilver en brons. Net als donderdag waren Harrie Smolders – vorige week winnaar van de Global Champions Tour en nummer 2 van het EK vorige maand – en Jur Vrieling de foutlozen voor het team van Ehrens. Smolders voelde de druk als laatste ruiter, maar leverde zoals we gewend zijn weer een foutloze ronde af met zijn hengst Don VHP Z. “Het liep fantastisch voor ons vandaag. We waren super scherp alle vier. De paarden waren super in vorm. Dit is een fantastisch gevoel”, lacht Smolders, die in absolute topvorm verkeert.

Jur Vrieling zette als eerste ruiter van team Oranje een superieure foutloze ronde op het scorebord met de geweldig springende zwarte hengst Glasgow vh Merelsnest. “Glasgow sprong echt top, geweldig”, reageerde Vrieling content. De routinier uit Holwierde moest zijn hengst drie keer opwarmen door het latere begin van de wedstijd. “Het was niet ideaal. Maar hij had gelukkig nog genoeg energie over."

Michel Hendrix was er zo op geband om foutloos te rijden met Baileys – waar ze ook in slaagden – maar de tijd werd net overschreden wat een tijdfout opleverde. “Ik baal van de tijdfout. Mijn parcours liep heel goed. Ik besloot na de muur een galopsprong meer te maken. Daar heb ik wat tijd verloren. Ik ben ontzettend blij met dit resultaat. Deze finale is voor mij het hoogtepunt van het seizoen van mij. Dat ik het zo af kan sluiten is geweldig.”

Regerend Nederlands kampioen Marc Houtzager en Sterrehof’s Calimero herhaalden hun resultaat van donderdag, 4 strafpunten. “Ik vond dat Calimero heel goed sprong. Hij werd iets onzeker in de dubbelsprong. Ik wilde de druk bij Harrie leggen”, grapte Marc direct na zijn parcours, al bijna zeker van de titel. De vier strafpunten waren het streepresultaat voor het team.

De Nederlandse springruiters die als winnaar van de van Westeuropese divisie naar de finale kwamen en als zesde eindigden op het EK in Gothenburg sluiten het seizoen fantastisch af met het winnen van de FEI Nations Cup finale. Een herhaling van 2014.



Uitslag finale FEI Nations Cup™ Barcelona, 1.60m
1. Nederland, 1 strafpunt
Jur Vrieling - VDL Glasgow Vh Merelsnest (v.Nabab de Reve), 0 str pnt
Michel Hendrix – Baileys (v.Indoctro), 1 str pnt
Marc Houtzager - Sterrehof´s Calimero (v.Quidam de Revel), 4 str pnt
Harrie Smolders - Don VHP Z (v.Diamant de Semilly), 0
Aniek Poels, Athene
2. Verenigde Staten, 4 strafpunten
3. België, 4 strafpunten
4. Zwitserland, 8 strafpunten
5, Zweden, 8 strafpunten
6. Duitsland, strafpunten
7. Frankrijk, strafpunten
8. Canada, 13 strafpunten

Klik hier voor de volledige uitslag

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: [VIDEO]Springruiters winnen finale FEI Nations Cup Barcelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 12:01

Lekker weekend hebben ze uitgekozen voor die wedstrijd. Er zal vast niet veel thuispubliek zijn geweest dat daar in de eerste plaats aandacht voor had.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [VIDEO]Springruiters winnen finale FEI Nations Cup Barcelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 13:18

Wat een geweldige prestatie zeg. Zeker na een wat teleurstellend EK. Maakt zo'n wedstrijd toch veel goed!

Dallista

Berichten: 4418
Geregistreerd: 10-09-10

Re: [VIDEO]Springruiters winnen finale FEI Nations Cup Barcelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:02

Het was het wachten tot de wedstrijd startte meer dan waard. Had net twee dagen geleden mijn abbo op FEI TV met weer een jaartje verlengd, en dit herinnerde me er meteen aan waarom. :-)
Nu nog de individuele wedstrijd, die begint nu.

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Re: [VIDEO]Springruiters winnen finale FEI Nations Cup Barcelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:40


Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:52

Wat een afschuwelijke optoming komt er voorbij zeg. Als dat nou nodig is om te winnen... ;(

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: [VIDEO]Springruiters winnen finale FEI Nations Cup Barcelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 20:27

Waarom afschuwelijk? Welke dan? Ik 1 bustrens (Hendrix) zie 2 pelhams (Vrieling en Houtzager), die qua werking een hefboom hebben, maar niet scherp inwerken en ik zie een watertrens gecombineerd met een hackemore (Smolders), dus een normaal bit, waarvan de helft van de druk op de hackemore, dus op de neus uitgeoefend wordt.

Bovendien zie ik liever een sterk of scherp bit op een temperamentvol paard in de handen van een topruiter, dan een zacht bit bij heel erg veel niet-topruiters...