Geen tijd en energie voor mijn paarden, wat te doen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinka

Berichten: 3773
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Geen tijd en energie voor mijn paarden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 18:28

Graag zou ik advies willen, zit met een probleem. Januari dit jaar ben ik een eigen bedrijf gestart en dat loopt best wel goed, gevolg is dat ik amper tijd heb voor de paarden.
Eten geven en uitmesten lukt nog net, maar daarna houd het op. Rijden komt er bijna nooit meer van, longeren, grondwerk ed. dus ook niet. Nu komt de winter er aan, en gaat er nog meer tijd in de verzorging zitten, omdat ze dan niet meer op de wei kunnen. Dan heb ik dus helemaal geen tijd meer om wat met ze te doen. Probleem is ook nog eens dat ik chronisch ziek ben, werk slokt zoveel energie van mij op, dat ik eind van de middag al helemaal versleten ben en stik van de pijn, rijden of longeren gaat dan echt niet meer.
Ik heb een paar verzorgsters gehad, die haken allemaal af, oftewel ze komen gewoon niet meer. Misschien omdat ik geen bak heb, weet het eigenlijk niet, zijn niet hele makkelijke paarden, maar ook niet heel moeilijk.
Het gaat om 2 paarden van 12 en 7, vader en dochter. Ze staan al 5 jaar bij elkaar en zijn erg aan elkaar gehecht. Ze staan 24-7 buiten en hebben stallen om te schuilen. Kwa verzorging komen ze verder niets tekort.
Een verzorgster vinden is eigenlijk onmogelijk, dus dat is geen optie!!!
Over een jaar of 4 willen we naar Frankrijk emigreren, daar zal ik dan alle tijd hebben om te rijden in prachtig gebied. Maar tot die tijd heb ik dus weinig tijd.
Wat zijn de opties?
Verkopen, ik heb de ruin al vanaf zijn 2e en de merrie is bij mij geboren, ben dus erg aan ze gehecht en ben bang dat ze verkeerd terecht komen.
Verleasen/ bruikleen, dit overweeg ik, maar ben als de dood dat iemand niet zorgvuldig met ze omspringt, dat ze een al dan niet blijvende blessure oplopen. En ik wil ze liever niet scheiden, vind maar eens iemand die 2 paarden wil. En dan ook nog iemand die ze natuurlijk houdt met veel buitenstaan. Dit zou dan in 1e instantie alleen om de winter gaan denk ik, afhankelijk van hoe het allemaal gaat.
Zo laten, oftewel laten niets nutten, misschien dat ik 1 keer per maand aan rijden toe kom. En dan over een tijd dus naar Frankrijk.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:31

Mits het financieel geen probleem is zou ik ze lekker laten staan en over een paar jaar mee naar Frankrijk nemen. :)

Ze komen verder niets te kort en misschien vind je uiteindelijk nog een leuke verzorgster. Die van mij kwam ook plotseling aanwaaien.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:31

Als ze in de verzorging niets te kort komen zou ik ze lekker laten lopen. Weet zelf dat goede verzorgers moeilijk te vinden zijn, weet niet in welke regio je zit.

Paard heeft over het algemeen genoeg aan buitenstaan, goed eten en gezelschap. En heb je een keer wel tijd of zin, ga je wel longeren of iets doen.

Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Geen tijd en energie voor mijn paarden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:35

Hoelang denk je het werken in combinatie met je klachten op deze manier vol te gaan houden, los van de paarden? Dit klinkt voor mij als solliciteren naar een burn-out...

Los daarvan: aangezien deze situatie tijdelijk lijkt, zou ik de paarden zeker niet wegdoen. Daar kun je alleen maar spijt van krijgen, denk ik zo...

Lughnassadh

Berichten: 1810
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Geen tijd en energie voor mijn paarden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:37

Eens met gekvanfleur en alice0cullen. Ik denk dat je paarden daar te lijden van hebben en wat je schrijft komt op mij over als dat je echt spijt krijgt als je ze verkoopt.

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:39

Als het financieel lukt gewoon laten staan ga je anders ontzettend veel spijt van krijgen.

Ooit ook gestopt omdat ik er geen tijd voor had en verkocht dit heb ik nooit kunnen verwerken tot ik ze op een keer terug tekoop zag staan heb niet getwijfeld gebeld en gaan halen!

Nu met de kids weer tijd tekort en staan ze al 3 jaar op de weide dat ik net in verzorging en aandacht kan geven niet rijden etc maar prima ze missen het zelfs niet volgend jaar na 4 jaar wil ik het wel terug gaan opbouwen.

Ik zou ze niet meer kunnen missen of wegdoen

melody7

Berichten: 13689
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:45

Ik zou ze niet weg doen, als je die mogelijkheid hebt. Ze vermaken zich vast prima op de wei.

Is het niet een optie om iemand te zoeken die voor een vergoeding uit wil mesten? Ik heb dat vroeger zelf gedaan. Ik kreeg toen €5 per uur en had in een a twee uur de mest van een paard + shet van de hele week weg. Dan zou je dat zelf niet hoeven doen en misschien wel wat aan rijden toe komen :)

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:45

is iemand (betaald) inhuren een optie om bv het uitmesten over te nemen? (iedere dag of een paar keer per week). Dan hoef jij enkel nog te voeren en knuffelen...

Tinka

Berichten: 3773
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 19:05

Uitmesten is niet heel veel werk, en ik ben niet gauw tevreden over anderen die het doen (pietje precies, mijn paarden moet er perfect bij staan, in huis is het niet zo netjes), mijn man helpt mij ook wel regelmatig. En ook iemand die tegen betaling uitmest vinden is een groot probleem, even lastig als een verzorgster.
Ik woon op Goeree-overflakkee, niet echt een dicht bevolkt gebied helaas.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Geen tijd en energie voor mijn paarden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:09

En heb je evt ruimte voor een paard extra? Misschien kan je dan een gratis plek aanbieden in ruil voor de verzorging van alle 3?

Macs

Berichten: 7643
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Geen tijd en energie voor mijn paarden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:19

Wat maakt het dat je in Frankrijk wel alle tijd voor ze hebt? Of is dat een ideaal plaatje wat je voor je ziet?

Het is prioriteiten stellen: ik zelf zou er genoegen mee hebben als het uitmesten niet 100% op mijn manier gebeurt maar ik wel de tijd heb om te kunnen rijden. Mocht jij dat niet hebben, dan moet je dat uiteraard niet doen.

Als je telkens in je achterhoofd houdt dat je het liefst iets met ze doet dan blijf je jezelf 'schuldig' voelen dat je geen tijd hebt. Oftewel; accepteer dat het weidepaarden worden. Dan geef je jezelf ook meer rust in je hoofd denk ik :)

senna21

Berichten: 11867
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:20

Wil je zoveel blijven werken of heb je ook behoefte aan ontspanning naast je werk? Horen je paarden daarbij of wil je dat anders gaan invullen?
Wat heb je nodig als je goed voor jezelf zorgt?
We gaan weer de donkere dagen in. Is 24/7 voor jou dan te doen?
Allemaal vragen waarop jij je antwoord moet vinden.

Sjolvir

Berichten: 25281
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Geen tijd en energie voor mijn paarden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:41

Ik zit in andere situatie, maar ook wel weer vergelijkbaar.
Heb 2 paarden, redt het al enige tijd echt niet om ze te geven wat ik denk dat zou moeten, maar ondertussen vermaken ze zich samen prima en komen niets te kort..
Heb er 1 te koop gezet, bleek slecht idee, dus maar weer uit verkoop. (Sliep toch al niet en dit hielp ook niet)
Besloten Jut en Juul dan maar te houden en dan maar te dik en nietsnuttend door het leven te laten gaan. (kanttekening ik rij nog wel, niet veel en train eigenlijk niet op niveau waarop het zou moeten en ze doen het er nog wonderbaarlijk goed op ook en kan zo genieten van die keren dat we wel op stap gaan of dat ik iets met ze doe).
En ja, het is frustrererend dat ze niet uitgemest worden zoals ik het zo willen etc etc.. maar zelf hebben ze er geloof ik geen problemen mee.
Dus blijven ze voorlopig, kan ze niet missen.

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Geen tijd en energie voor mijn paarden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:48

Je solliciteert naar een fikse lichamelijke afknapper. Je eigen bedrijf slokt je op en heb je nog wat geld over laat dan je perfectionisme heel ver achter je en huur een huishoudelijke/stalhulp in voor een aantal uren. Wanneer je goed betaalt is er zeker wel iemand te vinden.

Tinka

Berichten: 3773
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 19:54

Uitmesten kost me meestal een half uur tot 3 kwartier in de ochtend en een kwartier in de avond, in de winter dus. In de zomer, rij ik het wel eens met de trekker uit, of mijn man mest uit. Dan kost het mij een 20 minuten per dag om de draad van de strookbegrazing te verzetten. Wel ben ik dan in het weekend weer 1 uur bezig met trekker rijden, om alles weer netjes te krijgen.
In Frankrijk willen we ons huis gaan verhuren als vakantiehuis, dus geen B & B. Als we genoeg overwaarde hebben en kunnen sparen, dan is dat misschien niet eens nodig, dus hoop dan echt wel tijd voor de paarden te hebben.
Zit wel een beetje tegen een burn out aan op dit moment, dus probeer wel gas terug te nemen, maar is best lastig omdat ik alles alleen doe (werk dan). Dagdelen dat ik nu rustig aan doe, ben ik zo moe, dat ik bijna de hele dag in bed lig. Of toch nog achterstallige administratie ed. gaan doen. En dan voel ik mij dus nog schuldig dat de paarden zo weinig beweging en aandacht krijgen. Daarom dacht ik als ik nu in de winter ze bv in bruikleen geef, dan geeft dat even rust, maar vind dat dus wel heel erg lastig.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 20:14

Is de grond waar je paarden staan eigen grond? Is het een idee om die grond te verkopen en je paarden op een all-in pensionstal te zetten? Dan wordt het werk grotendeels voor je gedaan. Wellicht geeft dat je meer rust.

Anoniem

Re: Geen tijd en energie voor mijn paarden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 20:33

Ik zat ook te denken of er geen goede stallen in de buurt zijn.
Als je paarden volpension staan valt er een enorme "last" weg (ik spreek uit ervaring) en als je dan gaat kan je gewoon met de paarden bezig zijn. Voor mezelf een enorm goede beslissing, denk ook niet dat mijn paarden het nu slechter hebben. Maar dan is het wel de kunst om niet alles tot in de perfectie te willen, want het gaat nooit 100% naar jou zin zijn ;)

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 20:37

Tinka schreef:
Uitmesten kost me meestal een half uur tot 3 kwartier in de ochtend en een kwartier in de avond, in de winter dus. In de zomer, rij ik het wel eens met de trekker uit, of mijn man mest uit. Dan kost het mij een 20 minuten per dag om de draad van de strookbegrazing te verzetten. Wel ben ik dan in het weekend weer 1 uur bezig met trekker rijden, om alles weer netjes te krijgen.
In Frankrijk willen we ons huis gaan verhuren als vakantiehuis, dus geen B & B. Als we genoeg overwaarde hebben en kunnen sparen, dan is dat misschien niet eens nodig, dus hoop dan echt wel tijd voor de paarden te hebben.
Zit wel een beetje tegen een burn out aan op dit moment, dus probeer wel gas terug te nemen, maar is best lastig omdat ik alles alleen doe (werk dan). Dagdelen dat ik nu rustig aan doe, ben ik zo moe, dat ik bijna de hele dag in bed lig. Of toch nog achterstallige administratie ed. gaan doen. En dan voel ik mij dus nog schuldig dat de paarden zo weinig beweging en aandacht krijgen. Daarom dacht ik als ik nu in de winter ze bv in bruikleen geef, dan geeft dat even rust, maar vind dat dus wel heel erg lastig.

Het gaat er niet om dat het "maar"een uur kost, je moet zakene uit handen geven anders stort je zo meteen, en je bent al veel verder dan ik dacht, in. Dan heb je en geen bedrijf meer en geen paarden meer want dan moet je de zorg dus noodgedwongen uit handen geven. Dus zet die perfectionistische knop om en ga dat uur per dag aan je administratie en leer uit handen geven. Anders gaat het binnenkort echt fout en kun je Frankrijk ook wel vergeten aangezien jouw inkomsten dan wegvallen.

Tinka

Berichten: 3773
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 21:00

Paarden in pension wordt te duur. Ik moet zo hard werken om de hoge hypotheek te kunnen betalen. Ze staan aan huis, nu kost het mij iets van 150 euro per maand, daar kan ik geen 2 paarden voor in pension zetten. Grond verkopen is ook geen optie, dat maakt het pand juist uniek en huis goed verkoopbaar.

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Geen tijd en energie voor mijn paarden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 21:06

Maar jullie hebben dus een hoge hypotheek, jij moet hard/veel werken om het te betalen, samen met je vriend. Dus kan er niets qua betaalde hulp van buitenaf. Dan maar zorgen dat ze 24 buiten kunnen met schuilstal.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: Geen tijd en energie voor mijn paarden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 21:32

Een paard wordt er echt niet slechter van om een aantal jaren als weidepaard door het leven te gaan hoor. Als ze de nodige verzorging en zo nu en dan een aai over de bol krijgen is er naar mijn mening helemaal niks aan de hand! Waar ik me wel zorgen over zou maken is jou lichamelijke en mentale gezondheid, omdat je dus als ik het goed begrijp na iedere werkdag half gebroken naar huis komt.. niet echt gezond....

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Geen tijd en energie voor mijn paarden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 21:54

Iemand van bijvoorbeeld een hondenuitlaatservice inhuren om mee te helpen met mesten?
Dan hoef jij alleen nog maar te komen om te rijden en te ontspannen. Lijkt me niet onverstandig als je het echt zo druk hebt.

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 06:42

Als je niks uit handen gaat geven dan ga je er aan onderdoor zo!

Als je, in het slechtste geval, straks hyperventilerend en overspannen op de bank zit omdat je lijf heel hard stop heeft gezegd dan moet je wel alles overdragen. Beter nu een deel overdragen en er gezond bij blijven dan die ellende en alles moeten overdragen.

Tinka

Berichten: 3773
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 09:54

bigone schreef:
Maar jullie hebben dus een hoge hypotheek, jij moet hard/veel werken om het te betalen, samen met je vriend. Dus kan er niets qua betaalde hulp van buitenaf. Dan maar zorgen dat ze 24 buiten kunnen met schuilstal.

Ze staan 24/7 buiten met schuilstal (2 gewone stallen die altijd open staan). In de winter kunnen ze niet op de wei, omdat we hier op kleigrond zitten. Dus dan staan ze op een betegeld stuk voor de stallen en ze hebben en paddock. Ze krijgen dan hooi uit slowfeeder hooinetten. Ze staan aan huis trouwens en ik werk ook vanuit huis.
Ik was eerst gewoon in loondienst, maar ben ontslagen omdat ik ziek was. Ben toen ook afgekeurd om hetzelfde werk te doen, maar niet genoeg voor een WIA, dus kreeg een uitkering. Heb toen heel veel gesolliciteerd voor administratief werk, maar nooit op gesprek uitgenodigd. Dus nu maar noodgedwongen voor mezelf begonnen, uitkering is namelijk afgelopen. Met het idee dat als ik mijn eigen tijd kan indelen, dat het dan wel zal gaan, alleen valt het dus een beetje tegen, omdat ik het zo druk heb.

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Geen tijd en energie voor mijn paarden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:22

Ik begrijp uit je verhaal dat je 2x daags omkijkt naar de paarden, voor verzorging. Dat is al heel veel aandacht! Dus; ze zijn uitstekend verzorgd. Qua beweging: dat wat ze nodig hebben pakken ze heus wel, bewegingsvrijheid genoeg. Verder; paarden hebben echt hun eigen leven, met hun eigen invulling. Het is zelfs 'arrogant' van ons mensen om te denken dat paarden ons nodig hebben voor hun 'sociale life'!? Dat hebben ze toch echt in eerste instantie met elkaar, met paarden. Probeer je minder zorgen te maken hierover, dat kost veel te veel energie.