Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 17:48

Leek me ook logisch maar wilde het even zeker weten. Thx!

moonfish13
Berichten: 18232
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:36

Nou hier is het grootste pijnpunt overwonnen, er is echt op hem gezeten nu!
Vorige 2 keer kwam zijn echte karakter boven drijven, en zocht hij toch de grenzen lichtelijk op, dus hebben we een stap terug gezet.
Eerst ik weer echt de leiding, niet hij.
En vandaag was hij weer de rust zelve, hij had denk ik even een pubermomentje, hij leek even niet helemaal te weten wat hij met zichzelf aan moest.
Niet erg, want hij laat zit daarin prima sturen, we moesten alleen ff een stapje terug.
Dat werd beloond vandaag, want vandaag konden we de laatste stap naar het echte zitten maken!
Hij heeft geen moment spanning getoond, en was superbraaf.
Afgestapt, beloond en hij vond zichzelf helemaal stoer en keek zo van: knap hé! 8-)
Nu dit verder bevestigen, en dan kunnen we rustig aan rijden denken.
We moeten ook nog naar zelfstandig opstijgen toe zonder mij als hulp die een lijn vasthoudt voor de veiligheid, maar dat zijn details. *\o/*

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:16

Wauw super zeg!

Helaas moet mijn paard nu twee weken op rust, vanwege dat hij niet rad is. Maar dan heb ik wel genoeg tijd om lekker vrijheidsdressuur en andere dingen te doen!
Gisteren ook weer geoefend met voetjes geven. Heel gek dat hij het is eerst totaal niet snapte, en het nu perfect doet. Daarna ook weer vliegenspray geoefend. Dit keer het ding tegen hem aangehouden, en meteen geclickt toen hij nog stilstond, bedankt voor de tip die ik hier voor kreeg! Dat werkte erg goed.
Ook weer even wat opstap training gedaan. Dit keer kon ik al naast zijn nek op een verhoging staan. De volgende keer maar naast zijn rug proberen.

moonfish13
Berichten: 18232
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 02:08

Vandaag weer 2x keurig kunnen opstappen en zitten, en de eerste stapjes met ruiter op zijn rug zijn gezet.
Vond hij heel spannend, zijn oude gedrag was al niemand erop durven laten, en als dat met hangen en wurgen ging ging hij op modus paniek.
Dan sprong hij explosief vooruit om het op het rennen te zetten in paniek.
Nu was hij gespannen, maar met voer voor zijn neus en mij ernaast kwamen de eerste voetjes voorzichtig van de grond, zónder exploderen.
Tweede keer was al wat zelfverzekerder, en ik gok dat we 2 voltes gestapt hebben aan de hand met ruiter erop.
Morgen weer verder.
Hij heeft ook weer perfect door dat ik de leider ben, als ik naar hem toe loop loopt hij bij elke pas in zijn ruimte keurig en overtuigd achteruit.
Om als het goed ging wel een knuffel te willen. :+
Hij staat echt te popelen om aan het werk te gaan met clickeren, zijn vertrouwen groeit echt per keer.

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 16:32

Hallo, ik kom mij ook even melden.
Pas net begonnen met clickertraining bij mijn twenter en hij pakt het ontzettend goed op!

Alleen heeft iemand misschien tips hoe ik via de clicker mijn paard kan leren voetjes te geven? Vandaag kwam namelijk de smid, maar die heeft niks kunnen doen bij mijn paard omdat hij zelfs zijn voorvoeten niet op liet tillen. Daarnaast vindt hij het ook nog lastig om stil te staan.
Waar kan ik het beste beginnen? :)

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 19:34

Ik heb het zelf aan mijn paard geleerd door met een halstertouw zijn voeten op te tillen. Dus touwtje om het been heen en wat kracht zetten (maar dat ligt er natuurlijk ontzettend aan hoe groot je paard is, met die van mij van 184 had ik geen andere keus :') ) als hij zijn been optilt meteen clicken en belonen. En dit moment dan uitbouwen. Maar met de clicker heb ik het via vd geleerd. Dus eerst met mijn hand tegen het been duwen, als hij zijn gewicht verplaatste clicken en belonen. Daarna met een zweep zachtjes gekriebeld en wat getikt tot hij zijn been verzette, op het goede moment clicken en belonen. In het begin snapte hij er niks van, tot op een gegeven moment het kwartje viel en hij zijn voetjes netjes optilde.

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:17

Kimmie25501 schreef:
Ik heb het zelf aan mijn paard geleerd door met een halstertouw zijn voeten op te tillen. Dus touwtje om het been heen en wat kracht zetten (maar dat ligt er natuurlijk ontzettend aan hoe groot je paard is, met die van mij van 184 had ik geen andere keus :') ) als hij zijn been optilt meteen clicken en belonen. En dit moment dan uitbouwen. Maar met de clicker heb ik het via vd geleerd. Dus eerst met mijn hand tegen het been duwen, als hij zijn gewicht verplaatste clicken en belonen. Daarna met een zweep zachtjes gekriebeld en wat getikt tot hij zijn been verzette, op het goede moment clicken en belonen. In het begin snapte hij er niks van, tot op een gegeven moment het kwartje viel en hij zijn voetjes netjes optilde.


Dus je doet het niet met de hand? Ik dacht misschien eerst zijn been aanraken, en als hij dan stilstaat clicken. Dan steeds een stukje verder omlaag (dus eerst leren dat hij stil moet blijven staan wanneer er iemand aan zijn been zit). En dan proberen steeds een stukje op te tillen.

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 08:46

Bij een paard van 800 kilo leek me dat niet zo praktisch :') Maar als je een kleiner paard of pony hebt is dat ook zeker een hele goede! Hij kent het echt helemaal niet? Maar poets je wel eens de benen? Want dan zit je er natuurlijk ook aan. Hoe reageert hij daarop?

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 10:25

Kimmie25501 schreef:
Bij een paard van 800 kilo leek me dat niet zo praktisch :') Maar als je een kleiner paard of pony hebt is dat ook zeker een hele goede! Hij kent het echt helemaal niet? Maar poets je wel eens de benen? Want dan zit je er natuurlijk ook aan. Hoe reageert hij daarop?


In het begin kon ik hem overal aanraken en poetsen. Onder zijn buik, zijn benen, zijn hoofd. In het begin ging voetjes geven wel redelijk, ik kon tenminste zijn hoef optillen. Maar hij vindt het nog erg lastig om zijn balans te houden. Maar nu kun je dus helemaal geen hoef meer optillen. Hij springt gelijk opzij of gaat heel erg met zijn been slaan (niet gericht trappen).

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 17:23

Annikoe schreef:
Kimmie25501 schreef:
Ik heb het zelf aan mijn paard geleerd door met een halstertouw zijn voeten op te tillen. Dus touwtje om het been heen en wat kracht zetten (maar dat ligt er natuurlijk ontzettend aan hoe groot je paard is, met die van mij van 184 had ik geen andere keus :') ) als hij zijn been optilt meteen clicken en belonen. En dit moment dan uitbouwen. Maar met de clicker heb ik het via vd geleerd. Dus eerst met mijn hand tegen het been duwen, als hij zijn gewicht verplaatste clicken en belonen. Daarna met een zweep zachtjes gekriebeld en wat getikt tot hij zijn been verzette, op het goede moment clicken en belonen. In het begin snapte hij er niks van, tot op een gegeven moment het kwartje viel en hij zijn voetjes netjes optilde.


Dus je doet het niet met de hand? Ik dacht misschien eerst zijn been aanraken, en als hij dan stilstaat clicken. Dan steeds een stukje verder omlaag (dus eerst leren dat hij stil moet blijven staan wanneer er iemand aan zijn been zit). En dan proberen steeds een stukje op te tillen.


Goede denkwijze, dat zijn mooie kleine stapjes!
Ik zou stilstaan als aparte oefening gaan trainen, dus dat je hem eerst leert om rustig stil te staan wanneer jij naast hem staat zonder dat je iets doet. Je klikt dan indirect ook al voor het stilhouden van zijn voeten. Daarna ga je werken aan dat hij nog steeds stilstaat als jij in verschillende houdingen staat.
Ik zou dan nog niet focussen op dat hij stilstaat wanneer jij aan zijn benen zit, omdat je hem toch vrij snel wil gaan leren om zijn benen juist op te tillen en dat zou verwarrend kunnen zijn.

Een manier om hem aan te moedigen zijn voet op te tillen is met behulp van een target die je speciaal daarvoor gebruikt, zoals een poolnoodle. Je klikt eerst een paar keer voor het met de noodle zijn been aanraken en gaat dan de noodle een heel klein beetje van zijn been af houden (als in 1 mm). Beweegt hij zijn voet naar de target, meteen klikken en goed belonen. Zo ga je het verder uitbouwen. Het voordeel van deze manier is dat het meteen op een specifiek commando staat, zodat hij geen ongewenste voetjes gaat geven. Je moet dit commando later nog wel omzetten naar het uiteindelijke commando. Daarnaast is het heel duidelijk voor hem waar zijn hoef heen moet en hou jij zijn hoef nog niet vast, waardoor hij minder snel zijn balans kan verliezen. Een ander methode kan zijn door zijn elleboog of onderbeen aan te raken en te klikken voor de minste reactie die je ziet.

Kan hij eenmaal betrouwbaar zijn been optillen, dan kun je gaan werken aan de duur van het optillen.

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 21:04

Supertips! Dankjewel daar ga ik mee aan de slag :D
Ik was inderdaad ook van plan om eerst het stilstaan te trainen, fijn om te lezen dat ik al de goede richting op denk :)

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 15:06

Ik ben begonnen bij mijn bijrijdpaard -omdat ze niet meer bereden wordt- maar met een tongklik ipv clicker. Ze kent het geluid nu en kijkt waar het brokje blijft als ik heb geklikt.
Dus nu eens proberen of ze kan leren niet aan me te knabbelen. Maar moet ik dan eerst een cue of commando geven, of meteen klik en beloon als ze weg kijkt? Hoe weet ze dat er een klik te verdienen valt? Dat vraag ik me nu af.

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:01

Ik denk dat het handig is om aan het begin een commando te gebruiken van 'nee' oid. Als ze dan aan je knabbelt zeg je 'nee' en duw je haar weg. Als ze dan wegkijkt klikken en belonen. Later heb je dat commando dan niet meer nodig, omdat ze als het goed is meteen al reageert. Als je dit een paar keer doet gaan ze denk ik snel de link leggen met wegkijken en klikken (en dus eten).
Dit denk ik, maar er zijn vast vele in dit topic die het nog wat beter uit kunnen leggen!

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:34

Dankjewel Kimmie, ik ga het iig even proberen zo. En als er nog aanvullingen komen zijn die ook welkom!

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 00:23

Je wilt als standaard houding dat je paard niet aan je gaat knabbelen, dus het commando daarvoor wordt bij mij altijd het staan naast het paard zonder verder commando. Bij het allereerste begin heeft het geen zin om al een commando te zeggen vind ik, omdat de kans dat het paard op de juiste manier reageert nog te klein is en het commando dan dus nog geen nuttige informatie bevat.

Liever ook niet je paard wegduwen, je paard kan dit als positieve straf opvatten waardoor het langer duurt voordat ze mee durft te denken bij het clickeren. Je paard kan het ook als positieve bekrachtiging zien, ze krijgt immers aandacht, en zal het gedrag dan juist vaker gaan herhalen.
Je gaat dus inderdaad voor alles wat geen knabbelen is belonen. Merk je dat je 8 van de 10 keer kunt belonen, dan ga je de oefening een klein stapje moeilijker maken door pas te klikken na 0,5 seconde niet knabbelen. Dat bouw je zo op. Uiteraard kun je ook andere criteria meenemen zoals hoofdpositie, maar je oefent er steeds één tegelijk.

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 11:17

Dankje Effects, dat klinkt ook weer heel logisch ja! En ik heb even doorgeklikt naar je website, leuk om te lezen dat je er al zo lang mee bezig bent. Academische Rijkunst heb ik ook een paar lessen in gehad, dat vond ik ook leuk om te doen. Maar nu eerst eens consequent met de clicker aan de gang, en één tegelijk is daarbij ook goed om in de gaten te houden! Ik wil het ook niet saai maken, dus misschien probeer ik na het 'niet knabbelen' ook wel een target.

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:37

Leuk om te horen!
Je kunt het targetten ook gebruiken als beloning voor niet knabbelen. Dus je paard staat rustig stil --> target presenteren --> paard raakt target aan --> beloning.

Ik ga deze week weer verder met het trainen van een oppaspaard, een 7-jarige ruin. De vorige keer dat ik hem een week verzorgde hebben we gewerkt aan het verbeteren van het voetjes geven, targetten en het omdoen van het halster omdat hij het vervelend vind als dit tegen zijn oren komt. Deze week ga ik daarmee verder en daarnaast gaan we nu ook buiten zijn stal oefenen. De eigenaresse vertelde dat hij gespannen is in de longeerbak en slecht stil kan staan, dus dat zijn ook weer leuke dingen om mee te trainen. :)

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 20:12

Oh, wat een toeval! De ruin die bij 'mijn' merrie staat vindt t halster ook een verschrikking. Hij heeft erg last van zijn oren en heeft een paar keer een behandeling van de da daarvoor gehad, waarbij hij vastgehouden werd. Dus ik begrijp dat hij wat nerveus wordt...
Maar: goed idee van jou om het uit te breiden en dan pas de beloning. Dan kan ik weer lekker verder.
Succes met je training en ik kom hier nog wel eens kijken / vragen stellen!

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 20:33

Mijn ruin begint het targetten echt goed te snappen nu, en hij heeft er lol in haha! Ik ben het nu aan het verplaatsen van het vaste aanraakpunt naar iets nieuws, waarop hij dus eerst echt alles ging proberen om uit te zoeken wat hij nu moest hebben. En trots dat hij op zichzelf was dat hij het had gevonden hihi <3

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 10:20

Jij ook succes met je training Veldbloem, laat ons maar weten hoe het gaat!
Wat leuk Maartje, veel plezier!

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:55

Al weer even geleden dat ik begon, ik gebruik nu een echte clicker en de tongklik als ik niet snel genoeg ben met de echte.
Het niet-knabbelen gaat goed, de target is moeilijk.
Ze begreep weinig van de target, liep alleen achter me aan voor de brokjes en kwam dan per ongeluk met haar mond tegen de target. Clicken lijkt dan geen effect te hebben. Dus ik laat het even rusten.
Ik ben maar begonnen met de oefening "parkeren" uit het boek vrijheidsdressuur. Die staat reuze goed uitgelegd en zo snap ik de opbouw zelf ook. Dan begrijpt mijn paard het ook sneller, merk ik! Afgesloten toen het goed ging, binnenkort weer verder.

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:59

Goed bezig veldbloem! Is het niet beter om de target even door te zetten, als je het een paar keer herhaalt zit het er denk ik zo in!

Zondag een les gehad in vrijheidsdressuur en clickeren. Ontzettend leerzaam! Ik ga alle oefeningen lekker moeilijker maken en er wat meer uitdaging in gooien. Dat bleek hij wel nodig te hebben.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 16:18

Lekker bezig allemaal! Wat fijn dat je les zo goed bevallen is kimmie

Hier nu bezig met target aanraken en her blijven staan als ik weg loop (het parkeren waar veldbloem het over heeft denk Ik?). Moest wel enorm om mijn paard lachen. Hij vond het wel makkelijk dat hij brokjes kon verdienen door gewoon niks te doen haha :')

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:15

Blij om te lezen dat verschillende mensen lekker bezig zijn met trainen! Ik ook!
Alleen het apporteren vind ik lastig aan te leren, mijn pony is nu zo ver dat hij een stapje naar het touw dat hij apporteert toe kan lopen en daarna het pakt en omhoog brengt naar mijn hand. Nu wilde ik hem een pas meer laten lopen maar dat en ook iets van richting veranderen lukt nog niet. Maar even wachten tot ik er rust voor heb en dan weer heel gedisciplineerd aan één klein stapje tegelijkertijd werken. :) Gisteren hadden we een hele leuke trainingssessie waarbij hij links in het compliment begon te zakken terwijl hij tot nu toe vooral rechts kent en een paar rondjes de half afgebouwde agility baan doorgerend :D

@Veldbloem: Uit je verhaal maak ik op dat je paard één of meerdere stappen moest zetten om met zijn neus bij de target te komen. Aangezien hij het targetten nog niet begrijpt, kun je het beste beginnen met de target 5 centimeter voor zijn neus te houden. Hij hoeft dan maar één actie te doen, namelijk nieuwsgierig aan de target snuffelen. Daar klik je dan voor en dan zal het duidelijker zijn voor hem dat het niet om het lopen, maar om het aanraken gaat. Pas wanneer hij dit meerdere keren vlot herhaalt, maak je het wat moeilijker door de target bijvoorbeeld 10 centimeter van zijn neus te houden.

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 16:10

Hé Maartje en Kimmie, leuk dat jullie vooruitgang zien! En effects, jij bent al een heel stuk verder, maar het blijft leuk dus. En uitdagend... agility, klinkt goed!
Bedankt voor de tips weer, ik heb nu inderdaad eerst het targetten maar wat makkelijker gemaakt. Kleine stapjes vind ik zelf lastig, voor t paard is het dus wel veel duidelijker. Eens kijken of ze het maandag nog weet.
Hoe vaak oefenen jullie?