[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:28

:') je kan ook echt niets met die voorspellingen

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:34

Ben nog even langsgereden om een dekentje op te doen. Gaat pas over een paar uur regenen zie ik. Ach.... :')

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:49

Jotoma schreef:
:') je kan ook echt niets met die voorspellingen

Maar serieus. Morgen regen in het oosten en westen droog. Zondag oosten droog en regen in het westen. Ik woon volgens mij precies in het midden, het is altijd maar weer de vraag of dat oost, west of binnenland is. Het wisselt soms per dag. Mijn paarden en ik worden doodmoe van dat niet aflatende geverhuis.

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:08

Goedemorgen allemaal,

Omdat mijn paard per 1 november gaat verhuizen naar een nieuwe stal waar ze ook in de winter de wei op gaan ben ik op zoek een een geschikte deken voor haar.

Normaliter stond ze in de wintermaanden binnen. Ik heb twee dekens van BR die ze dan ophad van 150 gram en 340 gram. Deze dekens zijn vaak gewassen en ik denk ook niet meer waterdicht.

Mijn oog is gevallen op de Bucas Power Turnout en de dekens die onder de Rambo lijn vallen van Horseware.

Mijn merrie is een fijn gebouwd dier en ik vraag mij af of de Rambo dekens wijd vallen? Ik heb namelijk een vliegendeken van Horseware en daar kreeg ze schuurplekken van. De borstluiting is wel anders dan die van de Rambo zag ik.

Kunnen jullie mij hierin adviseren?

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:20

Ik weet nog niet waar ik vandaag woon, het is hier in elk geval droog. Mijn merrie blijft onder een regendekentje staan (ze is wat koliekerig geweest de afgelopen dagen) en mijn ruin heb ik over getwijfeld maar denk dat hij bloot gaat. Paar spetters gaat hij niet dood van en als het morgen hard gaat waaien en als het maandag onstuimig wordt moet hij wel onder dek. Dan geef ik 'm vandaag het voordeel van de twijfel en mag hij naakt ronddartelen.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:23

Dus ergens in het midden land vinden we het nudisten-weiland van Koper :D
Ik gebruik altijd de app van mn telefoon om te kijken wat het weer doet in de woonplaats van mn paard. Maar ik kijk per 24 uur wat het doet en beslis pas wat erop gaat als ik er ben. Met als complexe factor 24/7 buiten + eczeem.
Ik had mezelf nog niet voorbereid op de weerberichten van koper, dus het wordt weer wat stormachtig?

@ferera: ik heb een rondgeribt paard en daar past de rambo lijn goed op. Rambo sluit mooi aan, amigo valt op mijn paard wijder.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:28

Kan je een 200 gr halsstuk aan een 0 gr regendeken doen of gaat dat trekken omdat het halsstuk dikker is?

Zit even te bedenken wat ik nog moet aanschaffen namelijk. Heb nog goede 0 grams liggen dus dacht met een staldeken er onder en een halsstuk er aan kom ik een heel eind.

(Halsstuk alleen overdag buiten bij slecht of koud weer straks)

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 13:50

Nou... blijkbaar woon ik vandaag in het oosten des lands :+ De miezer is inmiddels overgegaan in regen waardoor mijn ruin alsnog met -de verkeerde- deken op staat. Niks nie nudistenweiland helaas. Zwarte djellaba weiland.

En yep, weeronline zegt dat het morgen gaat waaien en overmorgen wordt het onstuimig. Dus dan houdt hij het djellabastormzeil maar op. Eigenlijk had ik 'm vandaag dan liever onder de Bravo gehad maar die lag natuurlijk thuis... bid voor me dat de Weatherbeetadjellaba het drie dagen volhoudt. Twee weken geleden met dat rotweer was hij namelijk best doorweekt geraakt.

On the up viel me vandaag wel weer op wat een fijn model die Weatherbeeta is. Ik heb nu denk ik de juiste afstelling van de voorsluiting gevonden *klopt af*. Vanavond maar eens kijken of paard z'n schouders inderdaad nog droog zijn.
Laatst bijgewerkt door Koper op 30-09-17 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 13:53

Dat probleem had ik vorig jaar voor t eerst met de rambo.. paard was afgevallen en het regende bij zn hals in.. maar daar kan je verder niets meer aan afstellen, alleen een hals op doen :+

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 13:56

Als ik die van mij nu een hals op doe valt hij van het bot. Weet je wat voor manen er op zitten. Ik heb de voorsluitingen op het andere ringetje geklikt (je kunt 't strakker of losser doen), hopelijk blijkt dat de oplossing te zijn. Het zag er mooi aangesloten uit zonder te knellen. Bij z'n schouders dus he. Hals hebben we 't even niet over.

fleur_yen

Berichten: 1524
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 14:07

bellehorses schreef:
Wat gebruiken jullie om je deken weer waterproof te maken? Ik zal al iets voorbij komen over w2 van renco. Wat gebruiken jullie nog meer?


Toevallig van de week m'n dekens ingesprayd met de bucas waterproof spray. Gisteravond de test met m'n lekke regendeken, vanochtend zag ik geen plekken waar het nat was geweest, dus volgens mij is m'n experiment geslaagd. Geen idee hoe lang het houdt, maar voor 12/13 euro vond ik het wel een gok waard ipv meteen een nieuwe deken te moeten kopen :)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 14:29

Koper ik woon sinds vandaag blijkbaar in het oosten... _O-
Vanaf 11u al non stop miezer -O-
Bah, met eentje nog droog naar buiten geweest, wilde straks nog met de andere...

Gewassen dekens spray ik ook altijd voor gebruik met Bucas spray.
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 30-09-17 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 14:34

Gezellig Nouvel. Morgen krijgen we hier in het oosten misschien wat zon. Al weet ik natuurlijk niet of hier en het oosten morgen wel de zelfde plek zijn :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 16:57

Weet iemand toevallig of Rhino de pasvorm heeft veranderd? Vandaag de nieuwe Rhino binnen gekregen maar hij zit veel te strak aan de voorkant en hij is wat te lang aan de achterkant :+ De vorige lag perfect. Dat wordt wéér op zoek naar een nieuwe deken haha.

yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 18:48

Mag ik mij hier ook even melden?

Ik heb een vraag over mijn new forest pony. Ik wil haar zo veel mogelijk buiten in de wei met vriendjes houden. In de zomer is dat 24/7 en nu het wat kouder wordt gaat ze 's nachts naar binnen, de rest van de dag lekker buiten.

Mijn forester staat best snel te rillen en moet dus eigenlijk wel onder een deken staan. Probleem is dat ze van een normale deken schoftwondjes krijgt. Nu had ik wel eens gehoord dat een deken met halve hals veel minder druk op de schoft geeft, heeft iemand daar ervaring mee? Borstbeschermer ben ik niet zo'n fan van, nare dingen over gehoord van stalgenoten.

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 18:59

Ik had er een met halve hals, vervolgens had ik een paard met een halve hoeveelheid manen.
Het is maar net wat je prettig vindt. Als de deken goed ligt zou hij ook geen wondjes moeten geven, anders zou je eens kunnen kijken of je die schoft vrij kunt krijgen, al dan niet door een trust tetris deken of door zelf iets te knutselen. :)

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:13

yza1987 welke dekens heb je gebruikt tot nu toe en wat voor bouw heeft je pony? Niet elke deken ligt het zelfde, dat verschilt per merk en model. Daardoor past ook lang niet elke deken op elk paard goed.

yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:40

ik heb al verschillende merken geprobeerd. Bijvoorbeeld epplejeck eigen merk, harry horse, pagony, imperial riding, powerhorse. De meeste dekens lagen redelijk, maar toch veel druk op de schoft en ben er erg voorzichtig mee aangezien ze dr schoft al een keer open heeft gehad en ik dit niet nog een keer wil. Op de foto's zie je haar bouw:
Afbeelding
Afbeelding

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:42

Wat een mooi paard! Gewoon maar geen deken op ;)

byjou1983

Berichten: 2331
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:53

Mijne hebben een zomerdekentje met een regendeken erover heen vandaag.
Ze hebben 8 uur op de wei gestaan en de rug van de deken was nat maar eronder was het gelukkig droog.
jee wat een regen vandaag
...het hield maar niet op.

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:07

Hier ook onder de regendeken, wat een drama vandaag. Paardlief was er ook niet blij mee, al die regen...

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:08

Vandaag de bucas borstverlenger binnen gekregen. Wat een verschil zeg. Nu durf ik haar eindelijk weer de bucas om te doen op de wei zonder dat ze haar zelf bijna ophangt!

Ben nu nog opzoek naar een bucas smartex rain in 175 of 185. Iemand toevallig nog een liggen waar die vanaf wil? :o

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:09

Net die van mij verkocht helaas.. :(:)

Mijn puppy stond met haar kont in de regen te wachten tot ze naar binnen mocht, dus die mocht lekker wat langer op haar kamer spelen.

byjou1983

Berichten: 2331
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:05

Ik wil eigenlijk voor ieder paard een extra regendeken hebben.

Heb nu 3 x de Amigo voor ze.
Zou eigenlijk graag 3 niet al te duur als extra willen hebben.
welke regendekens zijn van goede kwaliteit?

Getup

Berichten: 8281
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:21

Horsie84 schreef:
Vraag
Outdoor deken Welsh a

Situatie
24uur buiten gehele jaar(met schuilstal). Als ze aan het werk gaan winter ook geschoren.
Grote pony's horseware rambo duo. Top dekens helaas niet in a Welsh maat..help wat nu!?

Heb ook gekeken naar premier equine dekens.
Ervaringen?

Via Facebook horseware pb gedaan met vraag maken rambo duo Welsh a maat


Ik heb n bucas voor mijn welsh A van 1m18.


Reed gister ruim 300 km door NL en schrok van t aantal paarden met dekens op. T was s middags 23.5 gr!!! Ik wacht nog even met dekens op leggen. T is 10 gr en ja, het regent...maar t gaat nog niet onder de 8 gr worden.

Geloof, dat t nu frisser gaat worden....dan gaat er 's nachts n 100 gr op. Overdag kijk ik de temoeraturen aan.