Help! Een kater met blaasgruis (struviet)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Help! Een kater met blaasgruis (struviet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 09:42

Ik vroeg me af of iemand mij wat advies zou willen geven over mijn kat :o

Ik heb een gecastreerde kater van 1,5 jaar oud. Meneer weegt 4 kg en is keurig op gewicht (volgens de DA). Hij is met 6 maanden gecastreerd. Ik voer hem al vanaf kitten af Smolke voer, eerst de kitten variant, vervolgens de 'normale variant' en vanaf een jaar de gecastreerde variant. Dit in overleg met de dierenarts, gezien hij aanleg heeft om heel groot te worden (in lengte én breedte helaas).

Onlangs was ik vergeten voer te halen en heeft mijn vriend uit nood een goedkope zak uit de supermarkt gehaald (Jumbo eigen merk of iets dergelijks). Ik was zo naïef om te denken dat het geen kwaad kon om het op te voeren. Dit voer hebben we 2 weken gevoerd en toen ging het mis. Meneer zat steeds te miauwen bij de kattenbak, ging er heel vaak in en deed vervolgens niets. Na twee uurtjes aankijken, vond ik ineens bloed naast de bak. Direct mijn DA gebeld, maar die had helaas geen plek meer. Stuurde me door naar een kliniek hier in de buurt die wel tijd had (gezien ze bang waren voor een plaskater).

Dit laatste bleek gelukkig niet zo te zijn. Hij had blaasgruis veroorzaakt door een te hoge Ph waarde, struviet als ik het goed heb. Wij kregen vervolgens blaasgruisoplossend voer meegekregen van Sanimed Veterinary Nutrition (Anti-Struvite) en een pijnstiller voor één week. Na een dag knapte hij al ontzettend op. We hebben ook gelijk een drinkfonteintje aangeschaft en natvoer gekocht.

Op internet lees ik veel dat ik zou moeten overstappen op volledig natvoer. Natvoer is helaas een dingetje. Zelfs met kleine hoeveelheden (1/4 van een zakje) kotst hij dat ongeveer de helft van de tijd weer uit. Dit doet hij al vanaf kitten af aan, na een tijd proberen was ik toen gestopt. In verband met blaasgruis dus weer geprobeerd, maar een succes is het nog steeds niet. Ik voer het nu nog wel, maar twijfel of dit verstandig is (naast dat het ook gewoon heel vies is om op te ruimen :o).

We zijn intussen 2,5 week verder en het gaat ontzettend goed met hem. Hij is weer helemaal te oude, geen vreemd gedrag en normale ontlasting. Het fonteintje maakt hij vaker gebruik van en hij lijkt meer te drinken.

Nu mijn dilemma:
Ik wil graag goed voor mijn kat zorgen, maar niet onnodig veel te duur voer gaan kopen. Dit was de eerste keer dat hij blaasgruis had en het was in 'beginnende' fase.

De DA assistente van die dierenarts kwam bij het geven van advies een beetje bevooroordeeld over. Het voer kón ik alleen maar bij haar komen en ook het onderhoudsvoer wat hierop volgt moest ik daar kopen. Ik vind het echter belachelijk duur, in verhouding tot andere merken. Hoe kan ik erachter komen of ik de rest van zijn leven onderhoudsvoer moet blijven voeren (gezien hij het op Smolke voer ontzettend goed deed). En zo ja, welk voer kan ik voeren dat goed, maar niet zo ontzettend duur is?

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Help! Een kater met blaasgruis (struviet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 09:45

Ik verplaats dit topic van BB-HK naar het gewone BeestenBoel.

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 09:52

Wij hebben een poes die erg gevoelig is voor blaasgruis (overgewicht).
Inderdaad geven we haar nu alleen nog maar voer dat de dierenarts ons heeft geadviseerd. Volgens mij was dit van Hill's, en dan dus de struvite diet speciaal voor katten met overgewicht.
Ze mag maar 45 gram brokjes op een dag hiervan. Ja, het voer is duur maar we doen heel lang met zo'n zak. Sinds we haar dit voer geven heeft ze geen last meer van haar blaas, terwijl dit ervoor steeds terugkwam. Ze vindt het trouwens ook erg lekker. Ze zal haar leven lang nu deze brokjes eten, maar het is het zeker waard voor ons!

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 09:52

In principe is het zo dat wanneer de struviet opgelost is door de voeding, die veel zuurder is dan normale en daardoor de vorming van kristallen tegengaat. Je weer terug zou kunnen naar een goede voeding.

Op elke zak struvietoplossende voeding staat ook aangegeven dat het een tijdelijk dieet is. Dierenartsen denken nogal eens aan de euro's en geven direct aan dat het dier niets anders meer mag hebben.

Kristallen komen voort uit eiwitten in de urine die ze slecht kwijt kunnen. Hoe beter een voeding is met hoogwaardigere eiwitten hoe beter het is.

Je zou gewoon weer terug kunnen naar je smolke als je daar een goed gevoel bij hebt. Recentelijk is de kwaliteit van die brok aardig verhoogd. Sommige katten krijgen er nooit weer last van en anderen wel.

Eventueel heb je bijvoorbeeld van denkycat ook een struviet oplosser die flink goedkoper is 2,5kg 18,95.

Goof

Berichten: 28792
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 09:53

miramii schreef:
Hoe kan ik erachter komen of ik de rest van zijn leven onderhoudsvoer moet blijven voeren (gezien hij het op Smolke voer ontzettend goed deed). En zo ja, welk voer kan ik voeren dat goed, maar niet zo ontzettend duur is?


Nou ja, daar kom je heel simpel achter door weer terug te gaan naar je oude voer en te kijken hoe dat gaat. Ik zou dat persoonlijk echter niet doen en voer voor blaasgruis blijven voeren.
Mijn kat krijgt het al jaren. Er zijn verschillende merken die voer voor blaasgruis hebben, kijk gewoon even wat je aantrekt en probeer het uit. Ik voer zelf brokken van Clinic en ben zeer tevreden.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 09:58

Ik heb het met mijn kater ook. Wij moesten geloof ik na een aantal weken opnieuw urine inleveren om te kijken of de urine beter zou zijn. Was dit het geval, dan konden we terug schakelen naar zijn oude voer, zo niet, dan zou het beter zijn om op speciaal voer te blijven. Misschien kun je hier eens naar vragen bij de dierenarts. Zeker omdat het bij jullie een duidelijke aanleiding lijkt te hebben kan het best zijn dat hij het straks weer goed doet op het voer dat hij altijd al kreeg.

Nog een tip qua voer, wij geven ook geen natvoer, maar geven zijn brokjes in water. Hij heeft een etensbordje met een kleine rand, dan geven we hem zijn brokjes en schenken er water bij zodat de brokjes net drijven. Hierdoor krijgt onze kat veel meer water binnen dan voorheen.

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 10:02

Volledig natvoer zou ik nooit aanraden, er zit veel te weinig energie in om van te leven. Over het algemeen hou je een blaasgruiskat liever op dieetvoer zodat hij niet weer zo veel problemen ontwikkelt. Je kan natuurlijk proberen om hem terug te zetten op het oude voer en zien hoe het gaat, maar de kans bestaat zeker dat het toeval was en hij daarvan ook weer gruis krijgt, met alle gevolgen van dien.

Dieetvoer voor urinewegproblemen kun je ook bij groothandels kopen, het blijft echter duurder dan regulier voer. Huisdieren kunnen nu eenmaal aandoenigen hebben, het hoort erbij. Informeer eventueel bij je dierenarts of ze een spaarprogramma hebben o.i.d. bijvoorbeeld de 10e zak gratis.

Wat robert45 zegt is overigens gewoon niet waar, sommige katten hebben van nature te basische urine en moeten daar met een dieet in geholpen worden anders raken ze verstopt. Dat heeft niks met geld te maken. Als je mijn kater van zijn dieetvoer af haalt gaat het ook helemaal mis.

JLLN_

Berichten: 1649
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 10:03

Lieke schreef:
Ik heb het met mijn kater ook. Wij moesten geloof ik na een aantal weken opnieuw urine inleveren om te kijken of de urine beter zou zijn. Was dit het geval, dan konden we terug schakelen naar zijn oude voer, zo niet, dan zou het beter zijn om op speciaal voer te blijven. Misschien kun je hier eens naar vragen bij de dierenarts. Zeker omdat het bij jullie een duidelijke aanleiding lijkt te hebben kan het best zijn dat hij het straks weer goed doet op het voer dat hij altijd al kreeg.

Nog een tip qua voer, wij geven ook geen natvoer, maar geven zijn brokjes in water. Hij heeft een etensbordje met een kleine rand, dan geven we hem zijn brokjes en schenken er water bij zodat de brokjes net drijven. Hierdoor krijgt onze kat veel meer water binnen dan voorheen.


Dit wilde ik ook zeggen inderdaad, ik heb het niet bij mijn kat gehad maar bij mijn hond. Zij staat gewoon weer op normaal voer. Maar week de brokjes zoals Lieke zegt eens in water. Scheelt al een heleboel!

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: Help! Een kater met blaasgruis (struviet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 10:22

Dat water erbij doen, kan ik zeker eens proberen. We hebben echter een speciale voerbak, die ervoor zorgt dat hij niet zo snel eet. Toen hij jong was schrokte hij alles naar binnen, vandaar. Maar een poging waard!

@oedi heeft ze wel voldoende aan 44 gram dan? Van Smolke kreeg mijn kat namelijk altijd circa 65 gram. Met dit dieet voer krijgt hij circa 50 gram. Ik merk nu heel duidelijk aan hem dat hij trek heeft. Hij zeurt meer om eten en extraatjes.

@Goof dat is ook wat een vriendin (dierenarst assistente) net adviseerde. De poging wagen om op Smolke over te stappen en dan goed in de gaten te houden.

Het is zeker niet dat ik het niet over heb voor een gezonde kat. Als het moet, krijgt hij gewoon het voer van €20 per 1,5 kilo. Ik kreeg alleen zo'n verkopers-gevoel bij de assistente, dat ik twijfel of het inderdaad zo móét. Ik ga bijna nooit in tegen het advies van een DA (assistent), maar in dit geval voel ik me daar niet helemaal goed bij. Alsof ik het meer ter sponsoring voor de praktijk doe, dan voor mijn kat zeg maar.

_kajo_
Berichten: 739
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 10:24

Ik ben heel benieuwd wat je voor het dieetvoer van de dierenarts hebt moeten betalen.

Ik heb ook een kater met blaasproblemen en die voer ik Royal Canin Urinary S/O €19,95 voor 1,5 kg. Als ik zie wat Sanimed Veterinary Nutrition (Anti-Struvite) kost zou ik bijna overstappen (€14,50 per 1,5 kg).
Op internet vind ik Smolke Cat Sterilised Weight Control Kattenvoer voor €14,95 per 2 kg (€11,21 per 1,5 kg). Zo heel veel duurder is het dieetvoer dus niet. Ik vermoed dat de dierenarts er flink wat bij op gegooid heeft. Via internet bestellen is vaak veel goedkoper. Ik kocht het ook via internet totdat onze dierenarts een spaaractie begon waarbij je na 10 zakken een zak gratis krijgt.

Ik blijf voor de zekerheid braaf het dieetvoer geven. Ooit ook een andere kater gehad met blaasproblemen en die kreeg blaasontstekingen zonder dat struviet de oorzaak was. Hij hoefde dus ook geen dieetvoer. Uiteindelijk na diverse keren katheteriseren besloten tot een penisamputatie. De blaasontstekingen had hij nog steeds, maar hij zat er niet meer door verstopt. Als ik die hele ellende (en de bijkomende kosten) had kunnen voorkomen door het duurdere voer te geven dan was de keuze snel gemaakt. Vijftien jaar dieetvoer geven was nog goedkoper geweest dan alle behandelingen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 10:29

Ik heb een poes die al jaren een blaasgruisprobleem heeft. Het voer krijg je helaas alleen maar bij de dierenarts, en ja dat is loeiduur. Zodra ik overstap begint ze echter opnieuw met bloed plassen en krijgt zij weer ontstekingen en gruis.
Je kan terig naar je eigen voer en kijken of het goed blijft gaan, meestal niet en dan krijg je een brok die je wel langere tijd mag geven
De vrij verkrijgbare brok die tegen blaasgruis zou werken werkt hier absoluut niet
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 29-09-17 10:32, in het totaal 2 keer bewerkt

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 10:29

Het voer kun je hoogst waarschijnlijk bestellen bij Zooplus. Dat is al een stuk goedkoper dan de DA vaak.
Er zijn verschillende soorten natvoer natuurlijk. ''brokjes'' in saus of gelei. Maar ook pate of mousse. Toen ik dat soort natvoer even uit nood(kat geopereerd en niks willen eten) toch moest voeren, deed ik er een behoorlijke scheut kokend water over.

Onze oude blaasgruis kat(poes) is oud geworden op whiskas. Heeft het probleem 1 keer gehad en daarna nooit meer. Maar daar kregen we het dierenarts voer echt niet in.

Heb je wel eens kvv geprobeerd? Daarin is het vochtgehalte ook hoog en je hebt veel verschillende prijsklasses.
Hier voeren we kvv en brok. En ook hier krijgen ze over de kvv nog wat gekookt water(eerst af laten koelen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 10:30

Wij hebben ook een kat gehad met stenen, en elke keer als we stopten met het dieetvoer konden we met een week weer naar de DA bij wijze van.

Dieetvoer is ook prima betaalbaar, maar dan in zakken van het grootste formaat. Bij zooplus of brekz.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... inary_diet
https://www.brekz.nl/royal-canin-veteri ... kattenvoer

Verkopen ook Hills. Die vond ik ook fijn, maar is iets duurder. Dit is exact hetzelfde als wat je bij de DA kan kopen. Mijn DA zei ook, je kan hier wel steeds zakjes halen maar goedkoper is het online te bestellen. (Nou heb ik volgens mij wel echt de fijnste DA van Nederland :)) )

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Help! Een kater met blaasgruis (struviet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 10:34

Idd,hier ook speciaal voer via zooplus.
Altijd duo verpakking van 8 kg,we hebben er 3 die erop staan.

detos240
Berichten: 444
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 10:34

Ik heb ook een kat gehad met vanaf zijn 3e jaar al blaasgruis.
Over op Urinary voer van Royal Canin.
Is wel duur voer en ze hebben er weinig van nodig. Ik kocht 6 kg en deed er bijna 3 maanden mee.
Deze poes is bijna 18! jaar geworden.
Nu heb ik een hond met hetzelfde probleem. Moet ook speciaal voer hebben van Royal Canin maar dan voor honden. Alleen de hond eet een zak in de maand!
Ben gaan zoeken en via Brekz.nl hetzelfde voer maar........... bijna 25! euro goedkoper dan bij de dierenarts. Neem dan wel altijd 2 zakken tegelijk af.... Een bijkomend voordeel: Ze bezorgen aan huis!

detos240
Berichten: 444
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 10:35

Lynn_Nikita schreef:
Ik heb een poes die al jaren een blaasgruisprobleem heeft. Het voer krijg je helaas alleen maar bij de dierenarts, en ja dat is loeiduur. Zodra ik overstap begint ze echter opnieuw met bloed plassen en krijgt zij weer ontstekingen en gruis.
Je kan terig naar je eigen voer en kijken of het goed blijft gaan, meestal niet en dan krijg je een brok die je wel langere tijd mag geven
De vrij verkrijgbare brok die tegen blaasgruis zou werken werkt hier absoluut niet


Dit precies dezelfde voer is te verkrijgen bij Brekz.nl
Zak van 7 kg kost 55,95 euro. Neem je meer af is het goedkoper

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 10:39

@Kajo ik heb er ongeveer €19,95 euro voor betaald, voor 1,5 kilo (€13,50 per kg). Deze kon ik bij de DA alleen in 1,5 krijgen.

Als ik dan kijk naar bijvoorbeeld Hills C/D: €32 voor 4 kg (8,24 per kg).
Bij Smolke kocht ik altijd de grotere zakken (4 kg of meer), waardoor je €5,50 per kilo betaalde. Behoorlijk verschil dus.

Ik ben wel benieuwd naar dat Denkocat hypo struvite voer, dat is 18,95 voor 2,5 kg (€7,50 per kg). Vanwaar is dat voor goedkoper dan de meeste dierenartsvoer? Er staat namelijk wel bij dat het is ontwikkeld door dierenartsen?

@kiwitje KVV? wat is dat? :o

@detos Ah oke, Breks kende ik nog niet, dus daar ga ik zeker even op kijken!

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Help! Een kater met blaasgruis (struviet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:10

Kant en klaar vers vlees. :)
Zoals bijvoorbeeld in de supermarkt Rodi en smuldier. Maar de meeste Dierenwinkels hebben ook verschillende smaken liggen en er is een hoop via internet te bestellen.

Maar voor het dierenarts voer zou ik toch inderdaad bij Zooplus of Brekz kijken! :)

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Help! Een kater met blaasgruis (struviet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:40

sow bedankt voor die link, ik betaal voor 7 kg bij de dierenarts 65- en daar 55- incl gratis verzenden. Voorheen was het SO nergens anders dan bij de arts te verkrijgen, hoelang kun je dat al zo kopen?

Dat zijn 50- euro per jaar goedkoper x 15 jaar dat ik het al voer, ketjing 750- euro
al waren de brokjes meen ik 40- toen ik er ooit aan begon en inmiddels dus 65- per zak van 7 kg

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:41

miramii schreef:
@Kajo ik heb er ongeveer €19,95 euro voor betaald, voor 1,5 kilo (€13,50 per kg). Deze kon ik bij de DA alleen in 1,5 krijgen.

Als ik dan kijk naar bijvoorbeeld Hills C/D: €32 voor 4 kg (8,24 per kg).
Bij Smolke kocht ik altijd de grotere zakken (4 kg of meer), waardoor je €5,50 per kilo betaalde. Behoorlijk verschil dus.

Ik ben wel benieuwd naar dat Denkocat hypo struvite voer, dat is 18,95 voor 2,5 kg (€7,50 per kg). Vanwaar is dat voor goedkoper dan de meeste dierenartsvoer? Er staat namelijk wel bij dat het is ontwikkeld door dierenartsen?

@kiwitje KVV? wat is dat? :o

@detos Ah oke, Breks kende ik nog niet, dus daar ga ik zeker even op kijken!


Hills krijgt de kat van mijn moeder en die betaalde bij arts 55- euro voor 5 kg en nu 39.95 zag ik online

kunamosity
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 13:38

Hier ook een kater die blaasgruis heeft gehad. Een tijdje wat 'zuurdere' voeding meegekregen van de dierenarts om de kristallen te laten oplossen. Daarna in overleg met de dierenarts weer vlees (smuldier) gegeven. Brokjes geef ik niet meer. Te droog (daardoor weinig drinken en moeilijker plassen). Bij onze kater was het zo erg dat hij direct gekatheteriseerd moest worden. Hij heeft nu nergens meer last van.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 22:06

Vers vlees zou ik heel graag willen, maar is bijna niet mogelijk hier. Hij krijgt wel circa 1x per week vers vlees, maar meer past ook niet in ons viezertje.. en om nou elke dag nieuw voer voor hem te halen ;).

@Lynn jeetje, als je die verschillen ziet, snap ik dat de DA assistente zo in verkoop houding stond. Op die manier maak je daar wel aardig winst op.

Voerde je voor de blaasontsteking ook vers vlees? Ik begreep dat je daarmee nooit last hebt van blaasgruis ed.
Laatst bijgewerkt door miramii op 29-09-17 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Amigo_stan

Berichten: 713
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Naast de buren, in het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:09

Mijn kat is niet beter geworden van struviet. En alle andere middeltjes tegen blaasgruis. Wij hebben hem cranberry poeder gevoerd door zn gewone eten heen. Voorheen was ij chagerijnig en piste overal. En nu huppelt hij vrolijk door t huis en pist alleen nog op de bak.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 22:14

Amigo_stan schreef:
Mijn kat is niet beter geworden van struviet. En alle andere middeltjes tegen blaasgruis. Wij hebben hem cranberry poeder gevoerd door zn gewone eten heen. Voorheen was ij chagerijnig en piste overal. En nu huppelt hij vrolijk door t huis en pist alleen nog op de bak.


Naast blaasgruisvoorkomend voer? Of met 'normaal' voer?

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 11:45

Simoonzel schreef:
Volledig natvoer zou ik nooit aanraden, er zit veel te weinig energie in om van te leven. Over het algemeen hou je een blaasgruiskat liever op dieetvoer zodat hij niet weer zo veel problemen ontwikkelt. Je kan natuurlijk proberen om hem terug te zetten op het oude voer en zien hoe het gaat, maar de kans bestaat zeker dat het toeval was en hij daarvan ook weer gruis krijgt, met alle gevolgen van dien.

Dieetvoer voor urinewegproblemen kun je ook bij groothandels kopen, het blijft echter duurder dan regulier voer. Huisdieren kunnen nu eenmaal aandoenigen hebben, het hoort erbij. Informeer eventueel bij je dierenarts of ze een spaarprogramma hebben o.i.d. bijvoorbeeld de 10e zak gratis.

Wat robert45 zegt is overigens gewoon niet waar, sommige katten hebben van nature te basische urine en moeten daar met een dieet in geholpen worden anders raken ze verstopt. Dat heeft niks met geld te maken. Als je mijn kater van zijn dieetvoer af haalt gaat het ook helemaal mis.


Uitzonderingen daargelaten natuurlijk en dat staat ook in mijn stuk. Dat sommigen het alsnog weer krijgen.

Echter normaal gesproken is het een tijdelijke dieetvoeding en zo heeft de fabrikant het ook op zijn verpakking staan. Maar het gros zou in principe terug kunnen naar een goede voeding.